Ο παραγωγικός Αφροαμερικανός φωτογράφος James Van Der Zee είναι γνωστός για την καταγραφή με την κάμερά του της ζωής των Μαύρων μεσοαστών στη διάρκεια της περιόδου «Harlem Renaissance». Άφησε πίσω του ένα τεράστιο αρχείο – 20.000 φωτογραφίες και 30.000 αρνητικά – και για πρώτη φορά στην ιστορία του το Metropolitan Museum of Art συνεργάζεται με ένα άλλο μουσείο, εν προκειμένω το Studio Museum του Χάρλεμ, για να «προστατεύσει την κληρονομιά ενός καλλιτέχνη».

Τα δύο μουσεία ανακοίνωσαν ότι από κοινού θα είναι ιδιοκτήτες του πλουσιότατου φωτογραφικού αρχείου· στην ιδιοκτησία του Studio Museum είναι περίπου 6.000 φωτογραφίες και 7.000 αρνητικά και το Met θα αποκτήσει τα υπόλοιπα από τη χήρα του φωτογράφου, την Donna Mussenden Van Der Zee και το James Van Der Zee Institute. Επιπλέον, το Met θα έχει τα δικαιώματα όλων των φωτογραφιών. Η συμφωνία αυτή ανοίγει τον δρόμο για την ψηφιοποίηση του πολύτιμου αρχείου και η δημιουργία του James Van Der Zee Archive στο Met θα είναι το τρίτο αρχείο Αμερικανού φωτογράφου στο μουσείο· τα άλλα δύο περιέχουν τη δουλειά του Walker Evans (δημιουργήθηκε το 2000) και τη δουλειά της Diane Arbus (δημιουργήθηκε το 2007).

Ο Van Der Zee γεννήθηκε στο Lenox της Μασαχουσέτης, σε μια πόλη κυρίως Λευκών και δημοφιλές θέρετρο για τους πλούσιους της New England. Οι γονείς του είχαν εργαστεί ως υπηρέτρια και μπάτλερ στον Λευκό Οίκο του Ulysses S. Grant και ο ίδιος έμαθε βιολί και πιάνο νωρίς ( https://www.instagram.com/p/CXM7Wbos-ex/ )· στα 14 του απέκτησε την πρώτη του κάμερα και αμέσως άρχισε να τραβάει εκατοντάδες φωτογραφίες της οικογένειάς του και της πόλης.

Σε ηλικία 20 ετών, μετακόμισε το 1906 με τον αδελφό του στη Νέα Υόρκη. Δέκα χρόνια αργότερα, εγκαινίασε το πρώτο στούντιό του για πορτρέτα και δύο χρόνια αργότερα, μαζί με τη δεύτερη σύζυγό του, την Gaynella Greenlee, άνοιξε στο Χάρλεμ το Guarantee Photo Studio. Στα μέσα της δεκαετίας του 1920, το Χάρλεμ άλλαζε από μια συνοικία Λευκών μεσοαστών που ήταν όταν ο Van Der Zee πρωτοέφτασε στη Νέα Υόρκη καθώς 200.000 Μαύροι Αμερικανοί ζούσαν πλέον εκεί γινόμενοι το φόντο για την καλλιτεχνική, λογοτεχνική και πολιτιστική άνθηση που είναι γνωστή ως «Αναγέννηση του Χάρλεμ». Ο Van Der Zee φωτογράφιζε τους όλο ζωή ανθρώπους, τα μέρη και τα όσα συνέβαιναν στο Χάρλεμ – από γάμους και κηδείες μέχρι μπαρμπέρικα και μπιλιαρδάδικα, από τον Bill “Bojangles” Robinson μέχρι την United Negro Improvement Association του Marcus Garvey ( https://www.instagram.com/p/ButXBhzgevG/ ). Κάποια από τα πιο διάσημα φωτογραφικά θέματά του περιελάμβαναν τους Muhammad Ali και Jean Michel Basquiat.

«Δημιουργώ φωτογραφική ιστορία των ανθρώπων του Χάρλεμ – διασημοτήτων και απλών ανθρώπων, να ελπίζουν και να απελπίζονται» συνήθιζε να λέει ο James Van Der Zee ( https://www.instagram.com/james_van_der_zee/ ).

Πηγή: ΑΠΕ – ΜΠΕ