Συνέντευξη στη Σπυριδωνία Κρανιώτη

Η Γιούλη Ζήκου πρωταγωνιστεί στην παράσταση «Εγώ η Μάρθα Φρόυντ» στο Θέατρο «Τέσσερις Εποχές-Γιάννης Μόρτζος».

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Μετά τη μεγάλη επιτυχία «Γιαννούλης Χαλεπάς – Η κοιμωμένη μου»(4 χρόνια – 8 σεζόν) η θεατρική ομάδα του «Θεάτρου Τέσσερις Εποχές- Γιάννης Μόρτζος» παρουσιάζει το έργο της Γιούλης Ζήκου «Εγώ η Μάρθα Φρόυντ» βασισμένο στο ομώνυμο μυθιστόρημα της Φωτεινής Τσαλίκογλου).

Μια παράσταση για τον έρωτα, την ψυχανάλυση, τη γυναικεία σεξουαλικότητα, την τρέλα, το θάνατο.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Η καταξιωμένη  ηθοποιός  υπογράφει την σκηνοθεσία της παράστασης.

Η Γιούλη Ζήκου μίλησε στο Zougla.gr για την παράσταση «Εγώ η Μάρθα Φρόυντ» και τόνισε τις ιδιαιτερότητες του έργου και του ρόλου που υποδύεται. Η ταλαντούχα ηθοποιός αποκάλυψε τι την συγκινεί στον ρόλο της και ποιά είναι τα μελλοντικά της σχέδια.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Zougla.gr:
Tι σας ώθησε να επιλέξετε το συγκεκριμένο έργο; και
Ποιος θα λέγατε ότι είναι ο στόχος της παράστασης;

Γιούλη Ζήκου:
Διάβασα πριν χρόνια το μυθιστόρημα της Φωτεινής Τσαλίκογλου «Εγώ η Μάρθα Φρόυντ» και βρήκα πολύ ενδιαφέροντα και σύνθετο για το θέατρο το ρόλο της Μάρθας Φρόυντ. Ένας ρόλος δύσκολος, αλλά και γεμάτος προκλήσεις για όλες κατά τη γνώμη μου τις γυναίκες ηθοποιούς, που θα επιχειρούσαν να τον προσεγγίσουν. Επίσης οι γνώσεις που θα αποκτούσαν οι θεατές σχετικά με το σημαντικό κεφάλαιο της ψυχανάλυσης που αποτελεί ο Φρόυντ ταυτιζόταν με τον στόχο τον οποίο έχω θέσει εγώ απέναντι στο θεατρόφιλο κοινό. Να προχωρώ σαν ηθοποιός χέρι με χέρι με τους θεατές, να εξελισσόμεθα, να ωριμάζουμε παρέα, και να θωρακιζόμαστε μέσα από την γνώση και τους κραδασμούς των συναισθημάτων που προσφέρει η θεατρική μαγεία.

Ποια είναι τα στοιχεία του έργου που έγιναν αιτία να ακολουθήσει ο κόσμος και να έχει τόση απήχηση η παράσταση;

Η δίψα τους για γνώση . Οι θεατές συναντούν και αναγνωρίζουν δικά τους κομμάτια μέσα από τη ζωή της Μάρθας τόσο στα διαλογικά μέρη όσο και στις σκηνές των ονείρων. Νοιώθω μια πληρότητα, μια ικανοποίηση, όταν οι θεατές βλέπουν την παράσταση δύο, τρεις και τέσσερις φορές ώστε να προσλάβουν και να αφομοιώσουν όλες τις πληροφορίες που τους προσφέρονται με αποτέλεσμα να αποκτούν μια οικεία σχέση με την ψυχανάλυση.

Έχετε κοινά στοιχεία με την ηρωίδα που υποδύεστε;

Είμαστε δυο τελείως διαφορετικές προσωπικότητες. Η Μάρθα είναι μία γυναίκα όπως όλες οι γυναίκες που ζουν κάτω από τις αυστηρές επιταγές της κοινωνίας της Βιέννης την εποχή του 1880. Δεν μιλά πολύ παρά μόνο αν της το ζητήσει κάποιος, υπακούει από μικρή στις εντολές της μητέρας της , του αδελφού της, του πατέρα της και αργότερα του συζύγου της. Γεννάει έξι παιδιά μέσα σε εννιά χρόνια και φροντίζει για το μέλλον τους αδιαφορώντας για το δικό της. Φροντίζει τον σύζυγό της, ο οποίος είναι τα πάντα για εκείνη και κρατά κρυφά όσα θα μπορούσαν να τον αναστατώσουν και να διαταράξουν την ηρεμία του. Πεθαίνει δώδεκα χρόνια μετά τον Φρόυντ και επιστρέφει στη ζωή αποφασισμένη να σπάσει τη σιωπή της.
Από την άλλη μεριά εγώ έκανα από πολύ μικρή την επανάστασή μου μέσα στην οικογένεια και την κοινωνία και θεωρώ ιερό καθήκον μου στη ζωή να διαιωνίσω την ελευθερία μου. Παρ’ όλα αυτά έχω συναντήσει πολλά δικά μου κομμάτια μέσα στα απαγορευμένα όνειρα και τις απαγορευμένες σκέψεις της Μάρθας Φρόϋντ.

Τι σας συγκινεί στη Μάρθα Φρόυντ;

Την έχω αγαπήσει πολύ τη Μάρθα. Τόσο βαθιά, όσο αγαπώ όλες τις γυναίκες που έχουν υποφέρει, που έχουν καταπιεστεί και δεν τόλμησαν ποτέ στη ζωή τους να μιλήσουν, γιατί δεν τους το ζήτησε κανείς, γιατί δεν υπήρχε κάποιος εκεί να τις ακούσει.

Πόσο δύσκολο είναι να παίζετε και να σκηνοθετείτε;

Σκηνοθετώ με έναν πολύ δικό μου τρόπο εγκεφαλικό θα έλεγα. Δεν προκύπτουν τα πράγματα στην πρόβα. Πηγαίνω στην πρόβα έτοιμη και καθοδηγώ τους ηθοποιούς υποκριτικά φράση – φράση και κινησιολογικά βήμα- βήμα με απόλυτη ακρίβεια και πειθαρχία διότι έχω δουλέψει εκ των προτέρων το κείμενο και τους χαρακτήρες μέσα από δρόμους σημασιολογικής – συμβολιστικής ανάλυσης και προσέγγισης. Θέλω από τον μεγαλύτερο ρόλο μέχρι τον μικρότερο η απόδοση να είναι ισάξια, ισοδύναμη γι’ αυτό δουλεύω με λεπτομέρεια τους ηθοποιούς , δίνομαι τόσο που τις περισσότερες φορές αδικώ τον εαυτό μου. Επιθυμώ αναζητώ κι εγώ την ασφάλεια ενός καθοδηγητή.

Πόσο έχει επηρεάσει η κρίση το θέατρο και πως βλέπετε την πορεία του;

Μετά από όλα αυτά τα χρόνια που αναλώσαμε τη ζωή μας σε πράγματα ανούσια και φτηνά λόγω της λανθασμένης υπερκατανάλωσης ο κόσμος απογοητευμένος πια, έχει στραφεί σε πηγές πνευματικής ανάτασης , έχει γίνει πολύ επιλεκτικός και αυτό είναι κέρδος για τις σκηνές που υπηρετούν το καλό ποιοτικό θέατρο. Η κρίση επηρέασε το κοινό να στραφεί στο καλό θέατρο και μέσα από τις απαιτήσεις των θεατών το θέατρο θα ανεβάζει όσο πιο ψηλά γίνεται τον πήχη.

Είστε ηθοποιός και σκηνοθέτις . Με ποια ιδιότητα νιώθετε πιο ολοκληρωμένη;

Και με τις δυο ιδιότητες παρ’ όλα αυτά αγαπώ πολύ να με σκηνοθετούν.

Υπάρχει κάποιο κείμενο που θα θέλατε πολύ να προσεγγίσετε σκηνοθετικά αλλά μέχρι τώρα δεν βοήθησαν οι συνθήκες;

Τις «Τραχίνιες» του Σοφοκλή

Υπάρχει κάτι άλλο που ετοιμάζετε αυτή την περίοδο;

Τη ζωή του Ελευθέριου Βενιζέλου. Την παράσταση « Ελευθέριος Βενιζέλος»του Γρηγόρη Χαλιακόπουλου , που σκηνοθετεί ο Γιάννης Μόρτζος και θα ερμηνεύσει τον ομώνυμο ρόλο και θα υποδυθώ την Έλενα Σκυλίτση Βενιζέλου μια γυναίκα πλούσια με πολύ ισχυρή προσωπικότητα.



Λίγα λόγια για το έργο:

Η Μάρθα, η γυναίκα του Φρόυντ, επιστρέφει, σπάει τη σιωπή και αφηγείται την ιστορία της ζωής της.
Είναι μια φανταστική κατάδυση στον ψυχικό κόσμο μιας γυναίκας για την οποία ελάχιστα πράγματα γνωρίζουμε.

Πώς είναι η ζωή κοντά σε έναν άνθρωπο, που με το έργο του ανέτρεψε όλα τα δεδομένα της ψυχικής μας ύπαρξης;

Η Μάρθα Φρόυντ δεν είναι μόνο αφοσιωμένη σύζυγος και μητέρα έξι παιδιών, ζει και μια άλλη ζωή, που συνορεύει με το όνειρο και τα σκοτεινά βάθη της επιθυμίας. «Ο έρωτας ή θα είναι ακραίος ή δε θα υπάρξει ποτέ», δηλώνει. Σκέψεις απαγορευμένες, ανατρεπτικές επιθυμίες, ξεδιάντροπες πράξεις, όλα επιτρέπονται.

Είναι η ιστορία μιας παράφορα ερωτευμένης γυναίκας…



Συντελεστές:

Σκηνοθεσία: Γιούλη Ζήκου
Σκηνικά- Κοστούμια: Λαμπρινή Καρδαρά
Φωτισμοί- video: Τάκης Ποδαρόπουλος

Πρωταγωνιστούν:
Γιούλη Ζήκου : Μάρθα Φρόυντ
Πέτρος Αποστολόπουλος: Σίγκμουντ Φρόυντ
Μανώλης Γεραπετρίτης: Γιόζεφ Μπρόυερ- Γιατρός-Άνδρας
Αγησίλαος Σιούνας : Σεργκέι – Οιδίποδας
Ελένη Κερολάρη : Άννα Φρόυντ- Λου Σαλομέ-Γυναίκες
Φωνές:
Φαίη Κοκκινοπούλου: Λου Σαλομέ – Ηθοποιός
Ηλιάνα Παναγιωτούνη: Αμαλία Φρόυντ –Μίνα Μπέρνεϋς
Πέτρος Αποστολόπουλος: Πατέρας Μάρθας Φρόυντ – Γυναίκα άρρωστη
Γιάννης Μόρτζος: Αυτοκράτορας

Παραστάσεις:
Πέμπτη – Παρασκευή- Σάββατο 9.30 μ.μ.
Κυριακή : 7.30 μ.μ.
Τιμές εισιτηρίων :
Πέμπτη και Κυριακή: 10 ευρώ
Παρασκευή και Σάββατο : 15ευρώ
Φοιτητικό: 5 ευρώ

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης