Η New Star παρουσιάζει από τις 28 Ιουλίου 2016 το αριστούργημα του Αντρέι Βάιντα το «Δάσος με τις Σημύδες».

Τα γεγονότα της ταινίας διαδραματίζονται στις αρχές του 20ου αιώνα, στο χαμένο στο δάσος με τις σημύδες σπίτι του δασολόγου Μπολεσλάβ. Ο θάνατος της συζύγου του έχει αλλάξει εντελώς τη ζωή του, και μονάχα η παρουσία της κόρης του Όλιας και της οικονόμου δεν μας επιτρέπουν να τον χαρακτηρίσουμε ως ερημίτη. Μια μέρα στο σπίτι του τον επισκέπτεται ο αδερφός του ο Στανισλάβ, ο οποίος είναι άρρωστος με φυματίωση. Ξέρει, ότι σύντομα θα πεθάνει, θέλει όμως να γευθεί τη ζωή του στο έπακρον. Η γοητεία της απελπισίας του και η δίψα του για τη ζωή έρχονται σε αντίθεση με την πνευματική νάρκη του Μπόλεσλαβ. Έτσι, αρχίζει μια υποσυνείδητη συναισθηματική αντιπαλότητα ανάμεσα στα δυο αδέρφια…

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Σκηνοθεσία: Andrzej Wajda

Πρωταγωνιστούν: Daniel Olbrychki, Olgierd Lukaszewicz, Emilia Krakowsk

Το σκηνοθετικό ταλέντο του Βάίντα εντάσσει στο παιχνίδι των αντιθέσεων όλα τα μέσα, που ένας δημιουργός του βεληνεκούς του μπορεί να μεταχειριστεί : από το μακιγιάζ των ηθοποιών και τη μουσική, ως και την ίδια τη φύση. Έτσι, εσκεμμένα «πρασινίζει» το πρόσωπο του φυματικού αδερφού, για να τονίσει την αντίθεση με τον ροδομάγουλο ήρωα του Ολμπρίχσκι, εστιάζοντας στη ζωή που πάλλεται στα στήθη ενός ετοιμοθάνατου, και στον θάνατο – συναισθηματικό – που ενοικεί σε έναν υγιή κατά τα άλλα άνθρωπο. Η μουσική, που παίζουν τα δυο αδέρφια στο πιάνο αντανακλά τέλεια την συναισθηματική και ψυχική κατάσταση του καθενός. Όταν εμφανίζεται ο Μπόλεσλαβ, το δάσος μοιάζει σκοτεινό και σκυθρωπό, ενώ με την εμφάνιση του Στανισλάβ λούζεται στις ηλιαχτίδες.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Πρόκειται για μια ταινία για τον έρωτα και τον θάνατο, η ατμόσφαιρα της οποίας θυμίζει τον ψυχολογικό κινηματογράφο του Μπέργκμαν. Γύρισε μια σκληρή, εκφραστική, μεστή μεταφορών αλλά συνάμα ντελικάτη ταινία για την ομορφιά της ανθρώπινης ψυχής. Δεν είναι τυχαίο, που ο ίδιος συχνά επαναλαμβάνει πως «ο σκηνοθέτης πρέπει να έχει το ταμπεραμέντο ενός πολεμιστή και την ψυχή ενός ποιητή».

Για πρώτη και τελευταία φορά, ο Βάιντα κατόρθωσε το ακατόρθωτο. Δημιούργησε μια ταινία περιεκτικότατη και μεστή φιλοσοφικών νοημάτων, παράλληλα όμως γεμάτη με αχαλίνωτη αισθησιακή ομορφιά. Το πιο παράξενο όμως εδώ είναι το γεγονός ότι την ίδια τολμηρή ομορφιά μεταφέρουν τα έργα του Jacek Malczewski. Η ομοιότητα της ταινίας με το έργο του καλλιτέχνη της μελαγχολίας έχει ξανά τονιστεί άλλωστε επανειλημμένα στο παρελθόν. Είναι απορίας άξιο το αν ο Βάιντα εσκεμμένα στυλιζάρισε κάποιες σκηνές σε καμβά του Malczewski. Πράγματι, μόνο έτσι μπορεί να εξηγηθεί η παρουσία στην ταινία σχεδόν ασάλευτων τοπίων, που κατοικούνται από χαρακτήρες οι οποίοι σα να έχουν κοπεί από το φόντο από το χέρι κάποιου μυστηριώδη δημιουργού. Η προσαρμοστικότητα της πλαστικής ευαισθησίας του σκηνοθέτη, την οποία παρατηρούμε στο «Δάσος με τις Σημύδες» έχει επηρεαστεί επίσης από τους μαιτρ του πινέλου Gierymski και Wyspianski.

Η επιδέξια τεχνική, που παραπέμπει στην τέχνη της ζωγραφικής οφείλεται επίσης στον καμεραμάν Zygmunt Samosiuk, που κατάφερε να ενσωματώσει αυτές τις ζωντανές εικόνες στον καμβά της ιστορίας με τέτοιο τρόπο, ώστε να μην διαταραχθεί η ροή της αφήγησης. Η ταινία είναι βασισμένη στην ομώνυμη νουβέλα του Jaroslaw Iwaszkiewicz. Ο σκηνοθέτης επενέβη μέχρι ενός σημείου στο κείμενο του Iwaczkievitcz: οι ήρωες του φαντάζουν ανανεωμένοι, ο Boleslaw απέκτησε στρατιωτικό παρελθόν, υπάρχει τόλμη στις σκηνές του σεξ, ενώ πρόσθεσε και δυο διαλόγους. Παρ’ όλα αυτά, κατάφερε να διατηρήσει το πνεύμα και το βαθύ φιλοσοφικό υπόβαθρο της ιστορίας. Η νουβέλα, μεταφερμένη στην οθόνη, παραμένει κατά κύριο λόγο μια οικεία, ζεστή και συγκινητική ιστορία για τον έρωτα, τον θάνατο και τη μοναξιά. Παρουσιάζει ενδιαφέρον και το γεγονός ότι το αριστούργημα αυτό του Βάιντα είναι η πρώτη του ταινία, που προβλήθηκε και στην πολωνική τηλεόραση και στους κινηματογράφους. Ο σκηνοθέτης δεν αγγίζει, όπως συνηθίζει, τα μεγάλα εθνικά θέματα, και ίσως
γι ’αυτό η ταινία να εγκωμιάσθηκε τόσο στην Πολωνία όσο και στο εξωτερικό.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Βραβεία:

Χρυσό Βραβείο για την καλύτερη σκηνοθεσία στο Φεστιβάλ Μόσχας
Χρυσό Βραβείο για τον καλύτερο ανδρικό ρόλο στον Daniel Olbrychsκυ

Δείτε το τρέιλερ:

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης