Η πιο ταξιδεμένη παράσταση της Στέγης, «Καθαρή Πόλη» των Ανέστη Αζά και Πρόδρομου Τσινικόρη γίνεται αφορμή για μια σπονδυλωτή ταινία από το Onassis Culture, η οποία αποτελεί φόρο τιμής στις γυναίκες που καθαρίζουν τις πόλεις του κόσμου. Μετά τις συμμετοχές στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας «Νύχτες Πρεμιέρας» 2021 και στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης 2022, οι «Καθαρές Πόλεις» κάνουν πρεμιέρα στο YouTube Channel του Ιδρύματος Ωνάση στις 27 Μαρτίου στις 21:00.

Τέσσερις διαφορετικοί σκηνοθέτες ακολουθούν την περιοδεία της παράστασης σε ισάριθμες πόλεις: Σκόπια, Σαράγεβο, Μονπελιέ, Κωνσταντινούπολη. Μετανάστριες καθαρίστριες, πρωταγωνίστριες της παράστασης και μη, αφηγούνται τη ζωή τους, μιλούν για τον ρατσισμό του «καθαρού», τον κίνδυνο του φασισμού, τη γυναικεία μετανάστευση και τη σεξουαλική κακοποίηση. Μια σπονδυλωτή ταινία στα όρια του ντοκιμαντέρ και της μυθοπλασίας, με σημείο εκκίνησης τη θεατρική παράσταση των Ανέστη Αζά και Πρόδρομου Τσινικόρη.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Πρώτο μέρος – Σκόπια

Η παράσταση «Καθαρή Πόλη» κάνει στάση στη Βόρεια Μακεδονία. Η βραβευμένη ντοκιμαντερίστρια Μαρίνα Δανέζη συναντάει εκεί τις πέντε πρωταγωνίστριες της παράστασης, τη Mabel, τη Rositsa, τη Fredalyn, την Drita και τη Valentina. Η κάμερα της Δανέζη αναδεικνύει με ευαισθησία τις προσωπικές ιστορίες τους, με φόντο τα Σκόπια. Πώς ζούσαν προτού φύγουν από τη χώρα τους; Ποιες συνθήκες τις οδήγησαν να έρθουν στην Ελλάδα; Με ποιον τρόπο έφτασαν, τι φαντάζονταν ότι θα βρουν, πόσο πίστευαν ότι θα μείνουν, τι τις κράτησε και τι τις δυσκόλεψε; Οι πέντε γυναίκες θυμούνται, αναπολούν, γελούν, συγκινούνται και πλέκουν μια κοινή αφήγηση για τη μνήμη και την ελπίδα, την πατρίδα και τον ξεριζωμό, τον ρατσισμό και τη διαφορετικότητα, για τις γυναίκες και τον κόσμο της εργασίας, για τον σεβασμό και την αξιοπρέπεια.

Η Μαρίνα Δανέζη είναι σκηνοθέτρια και παραγωγός στην τηλεόραση και τον κινηματογράφο. Τα τελευταία χρόνια είναι η παραγωγός και η βασική σκηνοθέτρια των τηλεοπτικών σειρών της ΕΡΤ «Τα Στέκια» και «Κλεινόν ‘Αστυ». Ταινίες της έχουν παιχτεί σε πολυάριθμα φεστιβάλ τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Δεύτερο μέρος – Σαράγεβο

Η περιοδεία της «Καθαρής Πόλης» κάνει στάση στη Βοσνία-Ερζεγοβίνη, στο πλαίσιο του Διεθνούς Φεστιβάλ Θέατρου MESS. Ο σκηνοθέτης Κώστας Μάνδυλας συνομιλεί με τον έναν από τους δύο σκηνοθέτες της παράστασης, τον Πρόδρομο Τσινικόρη, με φόντο την πόλη του Σαράγεβο, εκεί όπου τα σημάδια του εμφυλίου πολέμου είναι ακόμη εμφανή. O Τσινικόρης ξεδιπλώνει την ιδέα πίσω από την παράσταση, μιλάει για το θέατρο-ντοκιμαντέρ και εξηγεί πώς είναι να δουλεύεις με μη επαγγελματίες ηθοποιούς.

Τρίτο μέρος – Μονπελιέ

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Οι πέντε πρωταγωνίστριες της παράστασης βρίσκονται τώρα στη Γαλλία. Για λίγες μέρες μένουν σε ένα μεγάλο σπίτι με κήπο και στα διαστήματα ανάπαυλας, προτού ανέβουν στη σκηνή, θυμούνται κομμάτια από τη ζωή τους. Ένα ερώτημα επανέρχεται συχνά, με διαφορετικό όμως τρόπο. Τι είναι αγάπη;

Γυρισμένο σε φιλμ Super 8, το τρίτο μέρος του ντοκιμαντέρ, σε σκηνοθεσία του Κωνσταντίνου Χατζηνικολάου, ξεδιπλώνει τις ιστορίες των πρωταγωνιστριών της παράστασης μέσα από σύντομες λήψεις και φευγαλέες ματιές, και αποτυπώνει την ατμόσφαιρα που επικρατεί στα παρασκήνια, λίγο πριν ανάψουν τα φώτα.

Τέταρτο μέρος – Κωνσταντινούπολη

Τελευταία στάση: Κωνσταντινούπολη. Ο σκηνοθέτης Χρήστος Σαρρής σκιαγραφεί το πορτρέτο μιας καθαρίστριας στην Κωνσταντινούπολη, εσωτερικής μετανάστριας από μια επαρχιακή πόλη της Τουρκίας. Η ιστορία της μοιάζει με εκείνη των ηρωίδων της παράστασης και η ζωή της κινδυνεύει να περάσει ως μια αέναη επανάληψη κινήσεων. Μέχρι τη στιγμή που η γυναίκα για τις δουλειές του σπιτιού γίνεται Γυναίκα.

Δείτε το τρέιλερ:

Δείτε την πρεμιέρα εδώ

Διαβάστε περισσότερα για το ντοκιμαντέρ εδώ

 

 

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης