Έπειτα από δύο χρόνια μακριά από τις αίθουσες, το 22ο Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου (29 /3 – 6/4) πιστό στο καθιερωμένο ανοιξιάτικο ραντεβού του, σήκωσε αυλαία τη Δευτέρα 29 Μαρτίου στο Παλλάς με την προβολή της ταινίας «Eiffel» («Άιφελ») του Μαρτέν Μπουρμπουλόν, παρουσία της ηθοποιού και προέδρου της Κριτικής Επιτροπής, Εμανουέλ Μπεάρ.

«Έρχομαι στην Ελλάδα όχι μόνο ως Γαλλίδα αλλά και ως το μικρό κοριτσάκι μιας Ελληνίδας γιαγιάς. Η γιαγιά μου ήταν Ελληνίδα και η μητέρα μου μισή Ελληνίδα. Επομένως η καρδιά μου χτυπάει και λίγο ελληνικά, και πάντα συγκινούμαι όταν βρίσκομαι εδώ» ανέφερε στον χαιρετισμό της η Γαλλίδα ηθοποιός και πρόεδρος της φετινής Κριτικής Επιτροπής, Εμανουέλ Μπεάρ.

«Το σινεμά είναι μια μορφή τέχνης η οποία μας κάνει να ονειρευόμαστε ακόμα και σε μια τέτοια συγκυρία. Μπορεί να μιλήσει για τους έρωτες μας αλλά και για το χάος που ζούμε και για τις δύσκολες στιγμές που βιώνουμε. Είναι πολύ μεγάλη τιμή για μένα να είμαι πρόεδρος της κριτικής επιτροπής του φεστιβάλ. Αυτές τις ημέρες θα χαρούμε ένα ταξίδι στον κόσμο του κινηματογράφου, στη συγκεκριμένη περίπτωση ένα ταξίδι στο γαλλόφωνο κόσμο, αλλά νομίζω θα έχουμε τη χαρά να απολαύσουμε πάρα πολλές ιστορίες οι οποίες θα μας συγκινήσουν!» πρόσθεσε.

Τη βραδιά άνοιξε ο διευθυντής του Γαλλικού Ινστιτούτου Ελλάδος, Nicolas Eybalin, ο οποίος δήλωσε:

«Σήμερα, συναντιόμαστε ξανά από κοντά σε μία αίθουσα για την 22η έκδοση του φεστιβάλ, πιστοί στο παραδοσιακό ανοιξιάτικο ραντεβού μας. Νομίζω ότι όλοι θα συμφωνήσουμε, ωστόσο, ότι δεν πρόκειται για μια απλή επιστροφή στον “προηγούμενο κόσμο”, μετά από ένα διάλειμμα τριών ετών. Την πανδημία, που παρεμπιπτόντως δεν έχει τελειώσει, ακολουθεί η επιστροφή του πολέμου στην Ευρώπη με όλες τις καταστροφικές του συνέπειες. Αν υπάρχει μια μορφή τέχνης που μπόρεσε για περισσότερο από έναν αιώνα να συνοδεύσει την ανθρωπότητα στην ιστορία της, ειδικά όταν περνούσε τραγικές και χαοτικές στιγμές, όπως αυτές που βιώνουμε τώρα, είναι ο κινηματογράφος. Στο φετινό μας πρόγραμμα, φιλοξενούμε μια ταινία που απηχεί την πραγματικότητα που ζούμε: το “La Traversée” (“Η φυγή”) της Florence Miailhe, που αφηγείται την ιστορία μιας οικογένειας που προσπαθεί να ξεφύγει από τον πόλεμο στη γενέτειρά της και να καταφύγει στην Ευρώπη».

Αναφερόμενος στο πρόγραμμα, ο κ. Eybalin είπε ότι «το φεστιβάλ επιστρέφει με 46 ταινίες, που παρουσιάζονται σε διάφορες ενότητες: το διαγωνιστικό τμήμα στο οποίο θα δούμε σε avant-première ταινίες πριν παιχτούν στις ελληνικές αίθουσες, το πανόραμα του γαλλόφωνου κινηματογράφου στο οποίο θα ανακαλύψουμε την ποικιλομορφία των γαλλόφωνων παραγωγών, το τμήμα νεανικού κοινού, μια ρετροσπεκτίβα ταινιών αφιερωμένων στη γαστρονομία και τις προτάσεις του φεστιβάλ La Rochelle στο οποίο έχει δοθεί φέτος η Λευκή Κάρτα.

Και φυσικά, το κοινό θα έχει τη δυνατότητα στις περισσότερες από τις ταινίες που παρουσιάζονται να συναντήσει τους σκηνοθέτες και τους ηθοποιούς και να συνομιλήσει μαζί τους στο τέλος των προβολών. Φέτος φιλοξενούμε είκοσι καλεσμένους».

Ακόμη ο κ. Eybalin μίλησε για τις καινοτομίες της φετινής διοργάνωσης. Για πρώτη φορά, το Φεστιβάλ Γαλλόφωνου κινηματογράφου φιλοξενεί μία τηλεοπτική σειρά και συγκριμένα την προβολή 9 επεισοδίων των 30 λεπτών του «Nona et ses filles» («Η Νόνα και οι κόρες της») της Valérie Donzelli, σε μία μαραθώνια βραδιά. Επίσης, στο πλαίσιο της φετινής διοργάνωσης, μια ξεχωριστή εκδήλωση-συνάντηση προτείνεται στους επαγγελματίες του κινηματογράφου με τον καταξιωμένο κριτικό και ιστορικό κινηματογράφου Charles Tesson, ο οποίος μόλις ολοκλήρωσε την δεκαετή θητεία του ως διευθυντής της Εβδομάδας Κριτικής στις Κάννες και πριν από αυτό υπήρξε κριτικός στα Cahiers du Cinéma, πριν διοριστεί αρχισυντάκτης του περίφημου περιοδικού από το 1998 μέχρι το 2003.

Με την ελπίδα να χαρίσει και πάλι σε μικρούς και μεγάλους τη συγκίνηση της εικόνας που μόνο μια μεγάλη οθόνη μπορεί να δώσει, το 22ο Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου  φιλοξενεί ένα πλούσιο πρόγραμμα το οποίο περιλαμβάνει την αφρόκρεμα του γαλλικού σινεμά των τελευταίων χρόνων (ανάμεσα τους το Σεζάρ Καλύτερης Ταινίας, οι «Χαμένες Ψευδαισθήσεις» του Ξαβιέ Τζιανολί), μια επιλογή από τις καλύτερες γαλλικές ταινίες που θα βγουν και στις ελληνικές αίθουσες το καλοκαίρι, καθώς και ένα ξεχωριστό αφιέρωμα με τίτλο «Βλέποντας έρχεται η όρεξη».

Οι προβολές θα πραγματοποιηθούν στις αίθουσες Δαναός, ‘Αστορ, Γαλλικό Ινστιτούτο (Auditorium Theo Angelopoulos & αίθουσα Μικρός Πρίγκιπας) στην Αθήνα και Ολύμπιον, Σταύρος Τορνές και Παύλος Ζάννας στη Θεσσαλονίκη.

Εκτός από την Εμανουέλ Μπεάρ τη φετινή διοργάνωση θα τιμήσουν με την παρουσία τους αρκετοί εκπρόσωποι του γαλλικού σινεμά. Ανάμεσά τους οι Λορ Καλαμύ, πρωταγωνίστρια στις ταινίες « Full Time » και «Antoinette dans les Cévennes», Λουντοβίκ Μπερζερί, σκηνοθέτης της ταινίας «L’étreinte», Κατρίν Κορσινί, σκηνοθέτις της ταινίας «La Fracture», Ολιβιέ Πεϊόν, σκηνοθέτης της ταινίας «Tokyo Shaking» και Άλμα Χοντορόφσκι, ηθοποιός στην ταινία «L’ennemi».

Η ποικιλομορφία στο πρόγραμμα του 22ου Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου βρίσκεται στο προσκήνιο και φέτος, τόσο στις κατηγορίες και τα είδη των ταινιών, όσο και στην πλοκή, στη μορφή και φυσικά στην εκπροσώπηση της Γαλλοφωνίας: το Βέλγιο, ο Καναδάς, το Λουξεμβούργο, η Ελβετία και η Τυνησία μας προτείνουν γαλλόφωνες παραγωγές που αντικατοπτρίζουν απόλυτα αυτήν την πολυμορφία.

Η Λευκή Κάρτα δίνεται φέτος στο φεστιβάλ γαλλικού κινηματογράφου La Rochelle – Cinéma που γιορτάζει τα 50 του χρόνια. Αυτό το μοναδικό στο είδος του φεστιβάλ φιλοξενεί κάθε χρόνο σχεδόν 200 ταινίες όλων των ειδών (μυθοπλασίας, ντοκιμαντέρ, animation). Στο Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου παρουσιάζει τρεις ταινίες από τον προγραμματισμό του.

Και φέτος θα απονεμηθούν δύο βραβεία στις ταινίες που συμμετέχουν στο διαγωνιστικό τμήμα του 22ου Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου Ελλάδος: το Βραβείο της Κριτικής Επιτροπής και το Βραβείο Κοινού, το οποίο απονέμεται κατόπιν ψηφοφορίας των θεατών κατά την έξοδό τους από τις προβολές των ταινιών.

Μαζί με την Γαλλίδα ηθοποιό Εμανουέλ Μπεάρ, στην κριτική επιτροπή συμμετέχουν επίσης ο σκηνοθέτης, σεναριογράφος και παραγωγός Θάνος Αναστόπουλος, η δημοσιογράφος Έλις Κις, ο σκηνοθέτης Λευτέρης Χαρίτος και η υπεύθυνη του τμήματος της Αγοράς του Διεθνούς Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης, Γιάννα Σαρρή.

Ταινία λήξης είναι το «Illusions perdues»/ «Χαμένες Ψευδαισθήσεις» του Ξαβιέ Τζιανολί, εμπνευσμένο από το ομώνυμο μυθιστόρημα του Ονορέ Ντε Μπαλζάκ, το οποίο κέρδισε φέτος εφτά βραβεία Σεζάρ, ανάμεσά τους και το βραβείο Καλύτερης Ταινίας.

Περισσότερες πληροφορίες για το πρόγραμμα και τους φετινούς καλεσμένους μπορείτε να βρείτε στην επίσημη ιστοσελίδα του 22oυ Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου της Ελλάδος: https://festivalfilmfrancophone.gr/