Με έξι ταινίες ξεκινά απόψε η κινηματογραφική εβδομάδα. Ξεχωρίζει η αστυνομική περιπέτεια «Στα Άκρα» με τον Αντόνιο ντε λα Τόρρε, η Αμίρα του Μοχάμεντ Ντίαμπ, το «Τελευταίο Καλοκαίρι» της Αντονέτα Αλαμάτ Κουσιτζάνοβιτς και η ταινία «Η Πανσιόν» με τον  Ζεράρ Ντεπαρντιέ και τον Κεβ Άνταμς. Παράλληλα, θα προβληθούν τρεις κλασικές ταινίες σε επανέκδοση μεταξύ των οποίων η ταινία «Ανατολικά της Εδέμ» (1955) με τον Τζέιμς Ντιν.

«Άιφελ»: Mια ταινία για τον απαγορευμένο έρωτα και τις συνέπειές του

Το γαλλικό σινεμά αποδεικνύει για άλλη μια φορά ότι είναι ο βασιλιάς της ευρωπαϊκής παραγωγής, που επενδύει μεγάλα κεφάλαια προκειμένου να αναβιώσει ιστορίες που σημάδεψαν το παρελθόν και συνεχίζουν να συγκινούν.

Βασισμένη στα αληθινά γεγονότα πίσω από τη δημιουργία ενός από τα πιο επιβλητικά και δημοφιλή μνημεία στον κόσμο, αλλά και στην ταραχώδη ζωή του εμπνευστή του, το «Άιφελ» είναι μια ταινία για τον απαγορευμένο έρωτα και τις συνέπειές του.

Μετά τη συμμετοχή του στο Άγαλμα της Ελευθερίας, ο διάσημος μηχανικός Γκιστάβ Άιφελ πιέζεται από τη γαλλική κυβέρνηση να δημιουργήσει κάτι θεαματικό για την Παγκόσμια Έκθεση του 1889 στο Παρίσι, ενώ ο ίδιος θέλει απλά να σχεδιάσει το μετρό της πόλης.

Ξαφνικά, όλα αλλάζουν όταν ο Άιφελ συναντά μια μυστηριώδη γυναίκα από το παρελθόν.
Το ανομολόγητο πάθος τους θα ξυπνήσει ξανά και θα τον εμπνεύσει να αλλάξει για πάντα τον Παριζιάνικο ουρανό.

Στον ρόλο του θρυλικού μηχανικού, ο Ρομέν Ντουρί και δίπλα του η ανερχόμενη πρωταγωνίστρια της σειράς Sex Education, Έμα Μάκι.

Δείτε το τρέιλερ:

 

Στα Άκρα: Η νέα αστυνομική περιπέτεια με τον Αντόνιο ντε λα Τόρρε

O Λεό, ένας οδηγός μετρό, καθώς οδηγεί προσεγγίζοντας τον επόμενο σταθμό, βλέπει έναν άντρα σε ένταση, στην άκρη της πλατφόρμας. Λίγο πριν πέσει στις γραμμές, αναγνωρίζει στο πρόσωπό του τον γιο του. Καθώς ο Λεό, δεν είχε συναντήσει το παιδί του για χρόνια, ανακαλύπτει πως ο νεαρός ήταν μπλεγμένος σε μια αιματηρή ληστεία, και αποφασίζει να ακολουθήσει τα ίχνη των δολοφόνων του.

Με τον Αντόνιο ντε λα Τόρρε («Κανείς δεν Μπορεί να μας Σώσει», «Ο Έκπτωτος», «Η Οργή ενός Υπομονετικού Ανθρώπου», «Το Μικρό Νησί»).

On The Edge

Σενάριο – Σκηνοθεσία: Τζιορντάνο Γκεντερλίνι

Πρωταγωνιστούν: Αντόνιο ντε λα Τόρρε, Μαρίν Βακθ, Ολιβιέ Γκουρμέ.

Γαλλία/Ισπανία (2022)

Διάρκεια: 100’

Δείτε το τρέιλερ:

 

Μυστικός Πράκτορας OSS 117: Από την Αφρική με Αγάπη

Η τρίτη ταινία στις μυστικές περιπέτειες του κατασκόπου OSS 117 είναι γεγονός. 1981. O ΟSS 117, είναι ξανά κοντά μας. Σε αυτή την αποστολή – πιο δύσκολη, πιο επικίνδυνη και πιο καυτή από ποτέ! – βρίσκεται στη Αφρική, με σκοπό να προστατέψει έναν πρόεδρο από επαναστάτες, και αναγκάζεται για πρώτη φορά να συνεργαστεί με τον νέο και πολλά υποσχόμενο πράκτορα OSS 1001. Αντικαταστάτης, συνεργάτης ή ανταγωνιστής;

Σκηνοθεσία: Νικολά Μπεντός

Ηθοποιοί: Ζαν Ντιζαρντέν, Πιέρ Νινί, Μελοντί Καστά

Διάρκεια: 117 λεπτά

Είδος ταινίας: Κωμωδία

Δείτε το τρέιλερ:

 

Αμίρα: Μια ταινία του Μοχάμεντ Ντίαμπ βασισμένη σε αληθινά γεγονότα

Συναρπαστικό πορτρέτο μιας δυνατής γυναίκας και μιας ολόκληρης χώρας σε αδιέξοδο, μια ευαίσθητη εξερεύνηση του μικρόκοσμου του διχασμού και της ξενοφοβίας, βασισμένη σε αληθινά γεγονότα που εκτυλίσσονται στις ισραηλινές φυλακές για Παλαιστίνιους πολιτικούς κρατούμενους.

Η ταινία «Αμίρα» προκάλεσε μεγάλες αντιδράσεις και πολεμήθηκε ακόμα και στο IMDb ως μέσο υπονόμευσης του αγώνα των Παλαιστινίων.

 Σύνοψη

Η Αμίρα, μια 17χρονη Παλαιστίνια, ήρθε στον κόσμο χάρη στο σπέρμα που είχε φυγαδεύσει ο φυλακισμένος πατέρας της, Ναγουάρ, από το κελί του εγκλεισμού του. Η αγάπη και η στοργή των ανθρώπων του περιβάλλοντός τους την αποζημιώνουν -και με το παραπάνω- για την απουσία του πατέρα. Αλλά, όταν αποκαλύπτεται πως ο Ναγουάρ είναι στείρος, η Αμίρα χάνει τη γη κάτω απ’ τα πόδια της.

Σημείωμα του σκηνοθέτη Μοχάμεντ Ντίαμπ

Το γεγονός ότι υπάρχει κάποια μορφή αμώμου σύλληψης στο πιο ιερό και διαιρεμένο μέρος στη γη, είναι συναρπαστικό αλλά και σουρεαλιστικό. Η Αμίρα είναι μια μικροκοσμική εξερεύνηση του διχασμού και της ξενοφοβίας στον σύγχρονο κόσμο. Στη διαδικασία αποκάλυψης της ταυτότητας της ηρωίδας μας, η ταινία θέτει το ερώτημα: είναι το μίσος μέρος της φύσης, ή προϊόν καλλιέργειας;

Η ιδέα για την ταινία προέκυψε από τις ειδήσεις. Διάβασα ότι ζευγάρια Παλαιστινίων μπορούσαν να συλλάβουν παιδιά ακόμα και αν ο άντρας ήταν φυλακή στο Ισραήλ, μέσω trafficking του σπέρματος. Η ιστορία μού κόλλησε στο μυαλό, και βρήκα σε αυτήν υπαρξιακές προεκτάσεις που πήγαιναν πέρα από τη διένεξη Ισραηλινών και Παλαιστινίων, και θα μπορούσαν να βρουν εφαρμογή κι αλλού, θέτοντας φιλοσοφικά ερωτήματα: τι συμβαίνει στο μυαλό ενός νέου ανθρώπου που έχει συλληφθεί αρχικά ως ιδέα; Από πού προκύπτουν τα πιστεύω του, πώς τα κληρονόμησε;

Η Αμίρα θα μπορούσε να είναι τραγωδία του Σαίξπηρ, αλλά η ιστορία λαμβάνει χώρα στη σημερινή Παλαιστίνη, ένα μέρος στολισμένο με πορτρέτα των μαχητών της ελευθερίας – ήρωες, τους λένε οι Παλαιστίνιοι, τρομοκράτες, οι Ισραηλινοί. Η τιμή των αγωνιστών βρίσκεται στην καρδιά του παλαιστινιακού αγώνα, τα παιδιά που έχουν συλληφθεί με αυτό τον τρόπο -είναι περίπου εκατό μέχρι σήμερα- είναι σύμβολο του αγώνα κατά της καταπίεσης, σύμβολο του παλαιστινιακού πνεύματος. Μια απόδειξη ότι αυτοί οι μαχητές δεν θα τα παρατήσουν ποτέ. Αν σκοτωθούν, τα παιδιά τους θα πάρουν τη θέση τους, η πηγή του αγώνα τους δεν θα στερέψει ποτέ.

Μοχάμεντ Ντίαμπ

Επιτυχημένος σκηνοθέτης και σεναριογράφος στη Μέση Ανατολή και παγκοσμίως, ο Αιγύπτιος Μοχάμεντ Ντίαμπ έκανε το σκηνοθετικό του ντεμπούτο το 2010 με την ταινία Cairo 678. Το 2016 η ταινία του Clash συμμετείχε στο τμήμα Ένα Κάποιο Βλέμμα του Φεστιβάλ Καννών, ενώ μετά την Αμίρα (2021) φέτος σκηνοθέτησε την πρώτη του δουλειά στις ΗΠΑ, την τηλεοπτική σειρά των Disney+ και Marvel Studios, Moon Knight.

Σκηνοθεσία: Μοχάμεντ Ντίαμπ

Σενάριο: Μοχάμεντ Ντίαμπ, Κάλεντ Ντίαμπ, Σερίν Ντίαμπ
Φωτογραφία: Αχμέντ Γκαμπρ
Μοντάζ: Αχμέντ Χάφεζ
Μουσική: Κάλεντ Ντάγκερ
Ήχος: Τζούλιεν Πέρεζ
Παραγωγοί: Μοχάμεντ Χέφζι, Μοέζ Μασούντ, Μόνα Αμπντέλ Γουαχάμπ, Χάνι Άμπου Ασάντ, Αμίρα Ντίαμπ, Σάρα Γκόχερ
Παραγωγή: Film Clinic, Agora Audiovisuals, Acameda Pictures

Πρωταγωνιστούν: Τάρα Αμπούντ, Αλί Σουλιμάν, Σαμπά Μουμπάρακ

Διάρκεια: 98′

Δείτε το τρέιλερ:

 

Η Πανσιόν: Η νέα ταινία του Ζεράρ Ντεπαρντιέ με τον Κεβ Άνταμς

Ο θρύλος του γαλλικού σινεμά Ζεράρ Ντεπαρντιέ (Συρανό ντε Μπερζεράκ) πρωταγωνιστεί στην πρωτότυπη και συγκινητική κωμωδία «Η Πανσιόν», που διαδραματίζεται σε έναν οίκο ευγηρίας.

Σύνοψη

Για να αποφύγει τη φυλακή, ο 30άρης Μιλάν, αναγκάζεται να εκτελέσει 300 ώρες κοινωφελούς εργασίας σε έναν οίκο ευγηρίας. Οι πρώτες του εβδομάδες είναι μια πραγματική κόλαση! Γρήγορα όμως υιοθετείται από συνταξιούχους, ιδιαίτερα από μια ομάδα 7 αχώριστων που του διδάσκουν, ο καθένας με τον τρόπο του, το όραμά του για τη ζωή. Με τις εβδομάδες, ο Μίλαν ανακαλύπτει ότι το ίδρυμα εκμεταλλεύεται την ευπάθεια των κατοίκων του. Τότε αποφασίζει να οργανώσει μια μεγάλη απόδραση, αλλά τα προβλήματά του δεν έχουν τέλος…

Σκηνοθεσία: Τόμας Ζιλού

Πρωταγωνιστούν: Κεβ Άνταμς, Ζεράρ Ντεπαρντιέ, Ντανιέλ Πρεβό, Μιλέν Ντεμονζό, Ζαν-Λικ Μπιντό, Μάρθα Βιγιαλόνγκα, Φιρμίν Ρισάρ, Λιλιάν Ροβέρ.

Διάρκεια: 1 ώρα και 37 λεπτά

Δείτε το τρέιλερ:

 

Οι ηθοποιοί μέσα από τα μάτια του Κεβ Άνταμς

Ζεράρ Ντεπαρντιέ / Λινό

Ο Ζεράρ έχει έντονο ένστικτο, είτε σε συμπαθεί από την αρχή είτε όχι. Δεν είναι στο χέρι σου! Είμαι τυχερός γιατί ταιριάξαμε από την αρχή. Στην ταινία υποδύεται έναν πρώην μποξέρ, μία πατριαρχική φιγούρα, το αφεντικό του οίκου ευγηρίας. Ο Ντεπαρντιέ ξέρει να παίζει τα πάντα, δραματικούς και κωμικούς ρόλους. Είναι ένα θηρίο, μία δύναμη της φύσης. Εκφράζει όλα όσα αγαπάω.

Όταν του είπα για την ταινία, κατάλαβε αμέσως το θέμα της μετάδοσης από γενιά σε γενιά. Μου μίλησε για μερικές φράσεις που είχε σημειώσει, όπως «μέσα σε κάθε νέο άνθρωπο υπάρχει ένας γέρος που αναρωτιέται τι έγινε» ή «είναι ένας ορφανός, όπως όλοι μας». Οπότε ο Ζεράρ μπήκε στο πετσί του ρόλου από την πρώτη στιγμή. Κάθε μέρα, αυτός ο θρύλος της κινηματογραφικής βιομηχανίας, περίμενε για ώρα μέχρι να του βάψουν τα μαλλιά του λευκά, γιατί παραδόξως ήταν ο πιο νεαρός ηθοποιός της παρέας των ηλικιωμένων. Αυτό το γύρισμα, ήταν μία από τις πιο όμορφες ιστορίες της καριέρας μου…

Μιλέν Ντεμονζό / Σιμόν

Το κοινό την αγαπάει πολύ. Στην ταινία, η Μιλέν είναι με κάποιο τρόπο η μητέρα που δεν είχε ποτέ ο νεαρός πρωταγωνιστής της ιστορίας. Είναι μία πρώην δασκάλα την οποία εγκατέλειψε ο άντρας της μετά από 40 χρόνια, την ημέρα που εκείνη πήρε σύνταξη. Έχασε αυτόματα την επαγγελματική, οικογενειακή και κοινωνική της ζωή… Η Σιμόν δεν είχε παιδιά (ο πρώην άντρας της έγινε πατέρας με τη νέα του σύντροφο…), δίδασκε λογοτεχνία και διατηρεί ακόμα τις αναμνήσεις της και τη σχέση της με τα βιβλία. Είναι ένας ενδιαφέρων χαρακτήρας γιατί ζει στις σκιές του παρελθόντος… Στο πρόσωπο του νεαρού πρωταγωνιστή, η Σιμόν βρίσκει το παιδί που δεν είχε ποτέ… Είναι η πρώτη που καταλαβαίνει ότι παρά την ανοησία του, ο Μιλάν είναι καλός. Η Σιμόν είναι μία δύναμη της φύσης, δεν είναι αυτή που ακολουθεί, αλλά αυτή που καθοδηγεί. Μου άρεσε πολύ το γύρισμα μαζί της, γιατί είναι μαχήτρια. Είχε αρρωστήσει με Covid, αλλά ανασκουμπώθηκε και ολοκλήρωσε την ταινία.

Μάρθα Βιγιαλόνγκα / Κλοντίν

Μέσα στην εβραϊκή κοινότητα, η Μαρτ είναι θρυλική ηθοποιός. Η Μαρτ συμφώνησε γρήγορα να κάνει την ταινία γιατί της άρεσε ο ρόλος της ηλικιωμένης που ήταν και λίγο άτακτη! Ο χαρακτήρας της δίνει σεξουαλική χροιά σε αυτούς τους γέρους, χωρίς να τους κάνει χυδαίους. Επίσης, το σεξ ανάμεσα σε ηλικιωμένους και ειδικά σε οίκους ευγηρίας είναι ένα πραγματικό κοινωνικό ζήτημα…

Είναι μία χαριτωμένη ξελογιάστρα, βαθιά ερωτευμένη με τον Αλφρέντ, που υποδύεται ο Ντανιέλ Πρεβό. Είναι συγκινητικό που εκμεταλλεύεται το Αλτσχάιμερ του αρραβωνιαστικού της για να επινοεί μία διαφορετική ταυτότητα κάθε νύχτα: Μέρλιν, Μαντόνα, Μόνικα Μπελούτσι… Η ίδια βέβαια υποφέρει που μετά από κάθε νύχτα που περνάνε μαζί, ο Αλφρέντ ξεχνάει ποια είναι. Είναι μία χήρα, κανείς δεν πηγαίνει να την επισκεφτεί: το μόνο που της απομένει είναι αυτή η ερωτική ιστορία. Είναι ένας τρυφερός, ευγενικός χαρακτήρας που με συγκινεί ιδιαίτερα.

Φιρμίν Ρισάρ / Φλερέτ

Μου αρέσει αυτός ο φλύαρος χαρακτήρας που δίνει ζωντάνια στον υποτονικό οίκο ευγηρίας. H Φλερέτ προσπαθεί συνεχώς να βελτιώσει τις ζωές των ενοίκων. Γνωρίζει καλά τι συμβαίνει, έχει απόλυτη συναίσθηση και ελπίζει ότι ίσως μια μέρα τα ανίψια της θα έρθουν να την επισκεφθούν. Η οικολογική της συνείδηση είναι έντονη και προσπαθεί να αφυπνίσει τους άλλους για το κακό που έχουμε κάνει στον πλανήτη. Η Φιρμίν έχει όλα τα χαρακτηριστικά του ρόλου της, την αγάπη για τη ζωή και τη ζωντάνια, και για αυτό είναι τέλεια για τον ρόλο.

Λιλιάν Ροβέρ / Σιλβέτ

Για εμένα, ο χαρακτήρας αυτός εκπροσωπεί μία Γαλλία που όλοι αγαπάμε: τη χώρα με τα παλιά μπιστρό, τις συζητήσεις, τα καφέ. Η Σιλβέτ είναι το όχημα για να μιλήσουμε για το πρόχειρο φαγητό. Παλιότερα είχε μία μικρή ζυθοποιία και δεν αντέχει ούτε το κακό φαγητό που τους σερβίρουν στον οίκο ευγηρίας ούτε την έλλειψη καλού γούστου και καλών υλικών. Η Λιλιάν είναι έτσι ακριβώς!

Ντανιέλ Πρεβό / Αλφρέντ

Είναι ένας ακόμα μύθος του γαλλικού σινεμά. Σπάνια έχω δει τέτοια ερμηνεία… μόλις άκουγε το “action”, άλλαζε βλέμμα και μεταμορφωνόταν σε έναν άνθρωπο με Αλτσχάιμερ. Άδεια μάτια, χαμένο βλέμμα. Ο χαρακτήρας του έχει να κάνει με το ψέμα, καθώς όλοι του εξομολογούνται τα πάντα, γιατί νομίζουν ότι θα τα ξεχάσει.

Ζαν-ΛικΜπιντό / Εντμό

Στην ιστορία μας, ο χαρακτήρας του Εντμό μας δίνει την ευκαιρία να μιλήσουμε για την ομοφυλοφιλία, καθώς ανήκει σε μία γενιά που δεν επέτρεπε σε κάποιον να είναι ο εαυτός του.

Τελευταίο Καλοκαίρι

Οι εντάσεις κλιμακώνονται ανάμεσα στην ανήσυχη έφηβη Γιούλια και τον καταπιεστικό πατέρα της Άντε, όταν τους επισκέπτεται ένας παλιός οικογενειακός φίλος, στο σπίτι τους, σε ένα νησάκι της Κροατίας. Καθώς ο Άντε επιχειρεί να κλείσει μια συμφωνία που θα τους αλλάξει τη ζωή, η Γιούλια προσπαθεί να ξεφύγει από την ηρεμία και την απομόνωση, επιζητώντας την παρέα του ισχυρού επισκέπτη, ο οποίος της προσφέρει μία γεύση ελευθερίας, μέσα σε ένα Σαββατοκύριακο.

Σκηνοθεσία Αντονέτα Αλαμάτ Κουσιτζάνοβιτς. Παίζουν Γκρασίτζα Φιλίποβιτς, Ντανίτσα Γκούρτσιτς, Λέον Λούτσεβ.

Δείτε το τρέιλερ:

 

Δολοφόνος για Γέλια (1960) σε επανέκδοση

Προκειμένου να να διασώσει μια παραδοσιακή υφαντουργία από τη μανία της μνηστής του νέου ιδιοκτήτη, μία Αμερικανίδα που θέλει να την εκσυγχρονίσει, ένας λογιστής, ο Μάρτιν (Πίτερ Σέλερς) αποφασίζει έπειτα από μία ταινία που βλέπει με τον Σέρλοκ Χολμς, να τη δολοφονήσει.

Στο καστ επίσης οι Ρόμπερτ Μόρλεϊ, Κοvστάνς Κάμινγκς, Τζέιμσον Κλαρκ, ΄Ερνεστ Θέσιγκερ, Ντόναλντ Πλέζανς. Σκηνοθεσία Τσαρλς Κράιτον.

Δείτε το τρέιλερ:

 

 Ανατολικά της Εδέμ (1955) σε επανέκδοση

Καλιφόρνια, 1917. Ένας ανήσυχος νέος ψάχνει να βρει την ταυτότητά του και προσπαθεί να κερδίσει την αγάπη και την εμπιστοσύνη του ιδιαίτερα θρήσκου πατέρα του, ο οποίος φαίνεται να δείχνει την προτίμησή του στον πρωτότοκο γιο του.

Η κλασική ταινία του Ελία Καζάν, μία σύγχρονη μεταφορά της ιστορίας του Κάιν και του Άβελ, βασισμένη στο ομότιτλο μυθιστόρημα του Τζον Στάινμπεκ, με τον Τζέιμς Ντιν είναι η μοναδική από τις τρεις ταινίες του πρόωρα χαμένου ηθοποιού που προβλήθηκε στους κινηματογράφους ενώ εκείνος ήταν ακόμη εν ζωή.

Η ταινία απέσπασε τέσσερις υποψηφιότητες για Όσκαρ. Με τους Τζούλι Χάρις, Τζέιμς Ντιν, Ρέιμοντ Μάσεϊ, Μπερλ Άιβς, Ρίτσαρντ Ντάβαλος.

Δείτε το τρέιλερ:

 

Το Μουσικό Δωμάτιο

Η ταινία που καθιέρωσε διεθνώς τον Σατγιαζίτ Ράι. Ένας έκπτωτος αριστοκράτης και γαιοκτήματος στη Βεγγάλη, προσπαθεί απελπισμένα να διατηρήσει το γόητρο της τάξης και της οικογένειάς του, πάρα το γεγονός πως βρίσκεται περιτριγυρισμένος από εχθρότητα.

Δείτε το τρέιλερ: