Δύο ταινίες σε μια ενδιαφέρουσα κινηματογραφική συνάντηση παρουσιάζει η Ταινιοθήκη της Ελλάδος στις 19/9 στον θερινό της κινηματογράφο Λαΐς. Πρόκειται για μία διπλή προβολή, των δύο ντοκιμαντέρ «Μέρες και Νύχτες της Δήμητρας Κ.» της Εύας Στεφανή και «Η Βασίλισσα της Νέας Υόρκης» της Βάλερι Κοντάκου». Παρούσες στις προβολές θα είναι οι δύο δημιουργοί οι οποίες θα συνομιλήσουν μεταξύ τους και με το κοινό.
Οι δύο ταινίες έχουν πολλά κοινά: ένα τολμηρό θέμα, την πορνεία και την πορνογραφία, δύο γυναίκες, την εργαζόμενη στο χώρο του σεξ Δήμητρα και την παραγωγό και διανομέα πορνογραφικών ταινιών Τσέλι Ουίλσον, που με την προσωπικότητά τους μένουν αξέχαστες στον θεατή, αλλά και μια απρόσμενη σκηνοθετική ματιά, που δεν ενδιαφέρεται για μια ταινία της κλειδαρότρυπας, αλλά για την μεγαλύτερη εικόνα πίσω από τις δύο αυτές ιστορίες.
Και οι δύο ταινίες είχαν εξαιρετικά θερμή υποδοχή, τόσο από το κοινό όσο και από τους κριτικούς.
Σύμφωνα με τη Μαρία Κομνηνού, πρόεδρο της Ταινιοθήκης της Ελλάδος και εμπνεύστρια της εκδήλωσης, «η Τσέλι Ουίλσον, Η Βασίλισσα της Νέας Υόρκης, υπήρξε μια γενναία Ελληνοεβραία που, βλέποντας το ολοκαύτωμα να έρχεται, μετακόμισε στη Νέα Υόρκη κι άρχισε να στέλνει λεφτά στα παιδιά της. Το επιχειρηματικό της δαιμόνιο την οδήγησε στην απόκτηση αιθουσών όπου στην αρχή έδειχνε ελληνικές και άλλες ταινίες διανομής. Σιγά σιγά όμως στράφηκε στην προβολή ταινιών πορνό κι αργότερα και στην παραγωγή. Αυτή η γυναίκα ήταν μια πολύ αντιφατική προσωπικότητα, αφοσιωμένη στην οικογένειά της, λεσβία, πατριώτισσα και με πάθος για τον τζόγο.
Όπως και η Δήμητρα Κ., είναι larger than life, πληθωρικές προσωπικότητες που μέσα από την ιστορία τους κατά κάποιον τρόπο βλέπουμε την ίδια την κοινωνία. Στις “Μέρες και Νύχτες της Δήμητρας Κ.” η Στεφανή, χρησιμοποιώντας την τεχνική του κινηματογράφου της παρατήρησης, συνομιλεί επί 12 χρόνια με την πρωταγωνίστριά της, με την οποία τελικά δημιουργούν έναν ισχυρό φιλικό δεσμό. Ενώ στην περίπτωση της Τσέλι, που είχε πια πεθάνει, η Κοντάκου μίλησε με τα παιδιά και όσους από το περιβάλλον της ζουν, στη Ν.Υόρκη».
«Μέσα από την κάμερα της Στεφανή και της Κοντάκου», παρατηρεί η Μαρία Κομνηνού, «ο κινηματογράφος της κλειδαρότρυπας, γίνεται μια ανατομία σημαντικών ιστορικών στιγμών: η κατοχή, η διαμόρφωση της προ Τζουλιάνι Νέας Υόρκης, η ο καπιταλισμός του φτωχού και του κατατρεγμένου -η ζωή της Τσέλι θα μπορούσε να είναι εν σπέρματι ένα σενάριο του Σκορσέζε. Η Δήμητρα Κ. πάλι, εκδιδόταν και υπήρξε πρόεδρος των εκδιδομένων γυναικών. Την βλέπουμε σε προσωπικές της στιγμές, να την παίρνει η μαμά της τηλέφωνο, να δίνει συνταγές, να συμβουλεύει τα κορίτσια και, σε βάθος χρόνου, να εξελίσσεται σε ένα είδος μητρικής φιγούρας και προστάτης άγγελος των εκδιδομένων γυναικών. Είναι ακριβώς το αντίθετο από αυτό που περιμένεις. Είναι μια πορνογραφία με την χατζιδακική έννοια. Μέσα από τα σκοτάδια και τα μισοσκόταδα αναδεικνύεται ένας βαθύς ουμανισμός…»
Η ταινία «Μέρες και Νύχτες της Δήμητρας Κ.» θα προβληθεί και τις επόμενες δύο Τρίτες του Σεπτεμβρίου στην Ταινιοθήκη της Ελλάδος σε κοινό πρόγραμμα με την πειραματική ταινία της Εύας Στεφανή «Ακρόπολις».