13/10/2010
21:00
ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
ΕΙΣΟΔΟΣ: ΜΕ ΠΡΟΣΚΛΗΣΗ

Συναυλία της Συμφωνικής Ορχήστρας Κύπρου στο πλαίσιο του εορτασμού για τα 50 χρόνια από την ανακήρυξη της Κυπριακής Δημοκρατίας. Σε συνεργασία με το Προξενείο Κυπριακής Δημοκρατίας.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Στο πλαίσιο των εορτασμών για την 50η επέτειο της Κυπριακής Δημοκρατίας, η Συμφωνική Ορχήστρα Κύπρου δίνει συναυλίες στην Κύπρο, τη Θεσσαλονίκη και τη Βέροια, με τη συμμετοχή νεαρών ταλαντούχων Κύπριων μουσικών, το μαέστρο Γιώργο Κουντούρη και σολίστ στο πιάνο την Έλενα Μιτέλλα. Το πρόγραμμα περιλαμβάνει τα έργα: In memoriam – για ορχήστρα εγχόρδων του Σόλωνα Μιχαηλίδη, το Κοντσέρτο για Πιάνο σε Λα ελάσσονα, Εργ. 54 του Σούμαν και τη Συμφωνία Αρ. 40 σε Σολ ελάσσονα, Κ. 550 του Μότσαρτ.

IN MEMORIAM – ΑΦΙΕΡΩΜΑ ΣΤΑ ΦΥΛΑΚΙΣΜΕΝΑ ΜΝΗΜΑΤΑ
για ορχήστρα εγχόρδων (Lento dolente)
Τα «Φυλακισμένα Μνήματα», ένα στενό με ψηλούς πέτρινους τοίχους νεκροταφείο στον εσωτερικό χώρο των Κεντρικών Φυλακών, κλείνουν τα κορμιά δεκατριών παλικαριών, σύμβολα της εξέγερσης για την απαλλαγή της Κύπρου από τον αγγλικό ζυγό. Σήμερα, ο χώρος αυτός αποτελεί ένα προσκύνημα στους ηρωομάρτυρες της θυσίας και του μαρτυρίου της Κύπρου.
Το In Memoriam (Εις μνήμην), γραμμένο μετά από μία επίσκεψη του συνθέτη στο χώρο αυτό, είναι για τον ίδιο «μία ευλαβική προσευχή, ένα απλό-λιτό πνευματικό μνημόσυνο που κάνει κάθε Έλληνας επισκέπτης». Γράφτηκε στις 29 Ιανουαρίου 1974, έξι σχεδόν μήνες πριν την τούρκικη εισβολή στην Κύπρο . Η πρώτη εκτέλεση του έργου έγινε στις 4 Μαρτίου 1974, στη 15η Συναυλία της Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης με διευθυντή ορχήστρας τον ίδιο το συνθέτη.

Από μορφολογικής άποψης, το In Memoriam είναι γραμμένο σε τριμερή φόρμα, δηλαδή βασίζεται στο σχήμα ΑΒΑ όπου στο τμήμα Β ο συνθέτης ενσωματώνει μία νέα τριμερή μορφή. Το τμήμα Α βασίζεται σε στοιχεία τα οποία προέρχονται από το θέμα, ένα απλό ρυθμικά και μελωδικά σχήμα στη Ρε ελάσσονα. Το δεύτερο μέρος, Β, αντίθετο σε χαρακτήρα από αυτό που προηγήθηκε, κρύβει μέσα από το έντονο ρυθμικό και χρωματικό του στοιχείο την αισιοδοξία και την ελπίδα του Κύπριου πολίτη για ένα καλύτερο «αύριο», για ένα πιο όμορφο και ειρηνικό μέλλον με ανθρώπινες συνθήκες για την Κύπρο. Μια νέα τριμερής μορφή ενσωματώνεται στο τμήμα Β, όπου το α’ μέρος είναι το scherzando (το έντονο ρυθμικά και χρωματικά τμήμα), ενώ το β’ μέρος είναι ένα «Μοιρολόι», αργό ρυθμικά. Το «Μοιρολόι» (Lento dolente) είναι μία απλή ρυθμικά μελωδία στο σόλο βιολί με ισοκρατήματα από τα υπόλοιπα έγχορδα.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ
σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης