Η αγορά αποτέλεσε για αιώνες το κέντρο της αρχαίας Αθήνας, στο οποίο φιλοξενήθηκαν πολιτικές, διοικητικές, δικαστικές, εμπορικές, κοινωνικές, θρησκευτικές και πολιτιστικές δραστηριότητες της πόλης.
Παράλληλα, ο χώρος διαδραμάτισε σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη του δημοκρατικού πολιτεύματος, με αποτέλεσμα να θεωρείται το λίκνο της Δημοκρατίας. «Αναβιώνοντας την Αρχαία Αγορά» είναι ο τίτλος του έργου το οποίο υλοποιείται από την Αμερικανική Σχολή Κλασικών Σπουδών και την Α’Α Εφορεία Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων, με στόχο την ανάδειξη των ευρημάτων και τη διάσωση των τεκμηρίων των ανασκαφών της Αρχαίας Αγοράς, αλλά και την αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών στην κατανόηση, μελέτη και προβολή του πολιτιστικού αποθέματος της Ελλάδας.
Οι στόχοι και οι προτεραιότητες του έργου -που εντάσσεται στα προγράμματα για τη διατήρηση της ευρωπαϊκής πολιτιστικής κληρονομιάς- παρουσιάστηκαν χθες από τη γενική γραμματέα του ΥΠΠΟΤ Λίνα Μενδώνη, τον ακαδημαϊκό διευθυντή της ΑΣΚΣΑ Jack Davies, την προϊσταμένη της Α’Α ΕΠΚΑ Ελένη Κουρίνου και τον διοικητικό διευθυντή της ΑΣΚΣΑ, Παντελή Πάνο.
Το υλοποιούμενο έργο περιλαμβάνει δύο διακριτά και συμπληρωματικά μέρη: την ανακαίνιση και επαναλειτουργία του υπάρχοντος εκθεσιακού χώρου στον α’ όροφο της Στοάς του Αττάλου. Εδώ θα εκτεθούν 56 λίθινες αρχαιότητες, μερικές από τις οποίες παρουσιάζονται για πρώτη φορά στο ευρύ κοινό, και κυρίως η σημαντική συλλογή των ρωμαϊκών πορτρέτων της Αρχαίας Αγοράς.
Επίσης, προκειμένου να δημιουργηθεί ένα ενιαίο ψηφιακό αρχείο όλων των αρχαιολογικών πόρων στην Αγορά, θα ψηφιοποιηθούν οι φωτογραφίες των σχεδίων και των σημειώσεων που σχετίζονται με την πολύχρονη ανασκαφή και τα ευρήματά της. Το ψηφιακό αρχείο στην ολοκλήρωσή του θα περιλαμβάνει τα ημερολόγια των ανασκαφών, τα δελτία καταγραφής των ευρημάτων, αρχιτεκτονικά σχέδια, πλούσια συλλογή με περισσότερες από 300.000 φωτογραφίες και χάρτες. Θα είναι ελεύθερα προσβάσιμο στους ενδιαφερόμενους μελετητές, στους σπουδαστές του κλασικού κόσμου και στο ευρύ κοινό που θέλει να γνωρίσει τον κλασικό πολιτισμό μέσω του Διαδικτύου.
Επιμέλεια: Φίλιππος Καραμέτος