Πραγματοποιήθηκαν με μεγάλη επιτυχία την Τετάρτη 29 Μαΐου τα εγκαίνια της εικαστικής έκθεσης Visual Voices, «Κοινωνικές Παθογένειες -Contemporary Pathogenesis» στο Φουαγιέ Θεάτρου της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών στην οδό Πειραιώς 256 στον Ταύρο.

Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 5 Ιουνίου 2024, ενώ συμμετέχουν με έργα τους  Έλληνες, αλλά και Διεθνείς εικαστικοί καλλιτέχνες της ομάδας Visual Voices την οποία απαρτίζουν οι εικαστικοί καλλιτέχνες Adele Myers, Βίβιαν Χαλκίδη, Γιάννης Δημουλάς, Δέσποινα Τσάκνη, Δήμητρα Μπακογιαννάκη, Jincheng Liu, Κρίστι Γρηγορίου, Κωστής Κόντος, Λευκή Χαρίτου, Matthew McVeigh, Παναγιώτα Κορωνίου, Παναγιώτης Φερεντίνος, Σάββας Μαβίδης, Villy Calliga, Χριστίνα Λουκίδη, Χρυσάνθη Μπαϊράμη.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Στην παρουσίαση της έκθεσης την οποία επιμελήθηκε η καλλιτέχνηςεικαστικός Βίβιαν Χαλκίδη, ανέφερε στην ομιλία της προς τους παρευρισκόμενους:

«Στη σύγχρονη εποχή, μέσα από τα ελληνικά και κατ’ επέκταση παγκόσμια δεδομένα, ερχόμαστε αντιμέτωποι με όλο και αυξανόμενες “απειλές”. Βιώνουμε το αίσθημα της ανασφάλειας, του κοινωνικού αποκλεισμού κάποιων ατόμων ή ομάδων, αλλά και φαινόμενα αυξανόμενης διαφθοράς, κατάχρησης εξουσίας, υποβάθμισης της δημόσιας υγείας, κατακρεούργησης της παιδείας και του πολιτισμού. Καθημερινά, υπομένουμε την αύξηση του κόστους ζωής, την υπερτίμηση των βασικών αγαθών, την αυξανόμενη ανεργία, τη φτωχοποίηση και την αύξηση του ποσοστού των ανθρώπων που ζουν κάτω από τα επίπεδα αξιοπρεπούς διαβίωσης. Σήμερα, κυριαρχούν η απαξίωση της ανθρώπινης ζωής στο βωμό του κέρδους, η λογοκρισία και ανελευθερία του τύπου.

Η εκμετάλλευση ανθρώπου από άνθρωπο σε κάθε μορφή υποθάλπεται, όταν ο θύτης είναι σε θέση ισχύος! Ο θεσμός της δικαιοσύνης έχει πληγεί ανεπανόρθωτα, αδυνατεί να υποστηρίξει τις νόμιμες αξιώσεις των πολιτών και του δικαίου απέναντι στην τάση του κράτους να αυθαιρετεί· η συνταγματικά κατοχυρωμένη αμεροληψία και ανεξαρτησία της δικαστικής εξουσίας, από την εκτελεστική εξουσία, είναι ανύπαρκτη.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Η ιδιοτέλεια και ο ατομικισμός επικρατούν στο περιβάλλον μέσα στο οποίο ζούμε. Όταν κάποιοι συνάνθρωποί μας εκτίθενται απέναντι σε καταχρηστικές καταστάσεις, βάλλονται οι ουσιαστικές τους ανάγκες, η αξιοπρέπειά τους, ακόμα και ο βιοπορισμός τους, τότε τι κάνουμε, πώς αντιδρούμε;  Μήπως είμαστε απλοί θεατές, χωρίς να θέλουμε να εμπλακούμε, ώστε να μην βρεθούμε κι εμείς οι ίδιοι σε δυσμενή θέση;

«Δεν κατηγορώ αυτούς που ασκούν την εξουσία, αλλά αυτούς που είναι πρόθυμοι να υπακούσουν», σύμφωνα με τον Αθηναίο Ιστορικό Θουκυδίδη (460-394 π.Χ.) και όπως αργότερα επικυρώνει τα λεγόμενά του ο Νομπελίστας φυσικός Αλβέρτος Αϊνστάιν (1879-1955), λέγοντας: «Ο χωρίς σκέψη σεβασμός προς την εξουσία είναι ο μεγαλύτερος εχθρός της αλήθειας».

Πανανθρώπινα, διαχρονικά και κρίσιμα για το σήμερα ερωτήματα: ποιοι είναι οι πραγματικοί λόγοι που οι άνθρωποι δεν αντιδρούν σε ό,τι τους δυσαρεστεί, σε ό,τι προσβάλλει τη νοημοσύνη τους, σε ό,τι απειλεί την ίδια τους την ελευθερία; Είναι ο φόβος; Είναι η απάθεια; Ή μήπως είναι η πεποίθηση ότι εμάς δεν μας αγγίζει κάτι τέτοιο, επειδή η εξουσία μάς ευνοεί; Αλλά εάν η εξουσία ενδεχομένως στραφεί εναντίον μας; Όταν θα χρειαστούμε εμείς τη βοήθεια των άλλων, τότε ίσως να είναι πολύ αργά…

Μέσα σ´ έναν συνεχώς μεταβαλλόμενο κόσμο, η ομάδα «Visual Voices», απαρτίζεται κυρίως από εικαστικούς καλλιτέχνες, οι οποίοι, έχοντας έντονη ενσυναίσθηση, τοποθετούνται και εκφράζουν -μέσω της εικαστικής τους γλώσσας- τις ανησυχίες και τους προβληματισμούς τους. Οι κοινωνικές παθογένειες της εποχής μας καθιστούν ολοένα και πιο επιτακτική την ανάγκη για συλλογικότητα και την ανάπτυξη μιας «κοινωνικά χρήσιμης τέχνης», όρο τον οποίον εισήγαγε ο Bourriaud (2004). Άλλωστε, η “ομορφιά” της τέχνης ενοχλεί την ασχήμια της εξουσίας…».

Η αφίσα της έκθεσης με τους συμμετέχοντες εικαστικούς καλλιτέχνες

Aκολούθως μπορείτε να δείτε ορισμένα από τα έργα της έκθεσης:

Jincheng Liu, “False Real, series 67”, Λάδι, ακρυλικό σε καμβά, 90x 70 εκ., 2022

 

Matthew McVeigh, “Protest sign for all occasions”, Ψηφιακή εκτύπωση σε Canson fibre rag platine, Edition 1/3, 100×150 εκ., 2024

 

Σάββας Μαβίδης, “Group of 7”, Εγκατάσταση, γύψος, ρυτίνη, 2024

 

Λεπτομέρεια από το έργο της Κρίστι Γρηγορίου, “…”, Κολάζ, κλωστή, τυπώματα, 170×150 εκ., 2024

 

Παναγιώτης Φερεντίνος, “Πάντα οι άλλοι”, Εγκατάσταση: ψηφιακές εκτυπώσεις από χαρτιά Α4, In situ τοιχογραφία-κολάζ, Διαστάσεις μεταβαλλόμενες, 2021

 

Δέσποινα Τσάκνη, “Επί το επείγον”, Κάρβουνο, ξυροπαστέλ σε χαρτί, 200×150 εκ., 2019

 

Λεπτομέρεια από το έργο της Adele Myers, “Upon a Crocus Cloth”, Short film, 2013

 

Λεπτομέρεια από το έργο της Βίλλυ Καλλιγά, “Global Poverty”, Video Art, 2024

 

Λεπτομέρειες από το έργο του Γιάννη Δημουλά, “The art killer”, Βίντεο, εγκατάσταση, ζωγραφική, 2024

 

Βίβιαν Χαλκίδη, “Παχύδερμα της Εξουσίας”, Εικαστική εγκατάσταση μικτής τεχνικής, 200×100 εκ., 2021

 

Λευκή Χαρίτου, “In God we trust”, Μικτή τεχνική σε καμβά, 80×100 εκ., 2024

 

Κωστής Κόντος, “Σπασμένο Δέντρο”, Αριθμημένη καλλιτεχνική μεταξοτυπία σε χειροποίητο χαρτί, 3 θραύσματα φλοιού δέντρου, Διαστάσεις μεταβλητές, 2021

 

Παναγιώτα Κορωνίου, “Σύγκρουση”, Μικτή τεχνική, κάρβουνο, κολάζ, παστέλ, 50×70 εκ., 2024

 

Δήμητρα Μπακογιαννάκη, “Βία και αποδόμηση”, Μικτή τεχνική, 110×300 εκ. και 125×300 εκ., 2024

 

Χριστίνα Λουκίδη, “Μία άλλη οπτική της Αθήνας”, Εγκατάσταση, ακρυλικά, χαρτόνι, ανακυκλώσιμα υλικά, ύφασμα, παλιά κορνίζα, 205×190 εκ. και μεταβλητές διαστάσεις, 2024

 

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης