Στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
Υπό την αιγίδα της Α.Ε. του Προέδρου της Δημοκρατίας κυρίου Κάρολου Παπούλια

Επιμέλεια: Νικόλας Αρώνης

Πραγματοποιήθηκε χθες, Πέμπτη 24 Μαΐου, στο Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Αθηναίων η Συνέντευξη Τύπου που παραχώρησαν ο συνθέτης, Θεόδωρος Στάθης και η Πρόεδρος του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού & Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων (ΟΠΑΝΔΑ), Παναγιώτα Ψαράκη, παρουσία του μαέστρου Peter Tiboris, για την παρουσίαση της όπερας «Opus Elgin: Η Καταστροφή του Παρθενώνα».

Συγκεκριμένα, ο συνθέτης Θόδωρος Στάθης αναφέρθηκε αναλυτικά στα μέρη του έργου και σημείωσε: «Έχουν γίνει και θα συνεχίσουν να γίνονται συνέδρια και άλλες προσπάθειες µε στόχο την επιστροφή των μαρμάρων. Η Μελίνα Μερκούρη στη νεώτερη ιστορία µας, ως Υπουργός Πολιτισμού, άρχισε την τελευταία μεγάλη προσπάθεια που είχε ως στόχο να επιτύχει την επιστροφή των μαρμάρων. Η Ελλάδα µε την ολοκλήρωση του νέου Μουσείου της Ακρόπολης αφαίρεσε από τους Βρετανούς και το τελευταίο µμεταπολεμικό επιχείρημα άλλοθι: πως δήθεν η Ελλάδα δεν διέθετε τον κατάλληλο χώρο για την προστασία των μαρμάρων, και άρα δεν προχωρούσε στην πράξη της επιστροφής παρά τις υποσχέσεις που είχαν επισήµως δώσει, ότι µετά τον πόλεµο τα µάρµαρα θα επέστρεφαν στον Παρθενώνα. Με αυτά τα δεδομένα της εποχής µας σκέφτηκα να προχωρήσω στην σύνθεση της όπερας µε τίτλο: “Opus Elgin: Η καταστροφή του Παρθενώνα” για να προσθέσω ακόµα ένα µέσο άσκησης πίεσης µε στόχο την επιστροφή των µαρµάρων».

Η Πρόεδρος του Ο.Π.Α.Ν.Δ.Α., Παναγιώτα Ψαράκη, με τη σειρά της ξεκίνησε την ομιλία της αναφερόμενη στο δημοσίευμα της βρετανικής εφημερίδας “Observer” όπου σε άρθρο του ο Χένρι Πόρτερ παίρνει θέση υπέρ της Ελλάδας για το ζήτημα των Μαρμάρων του Παρθενώνα που βρίσκονται στο Βρετανικό Μουσείο. «Όταν μας ζητήθηκε να συμμετάσχει η Συμφωνική μας Ορχήστρα στο «ανέβασμα» της όπερας “Opus Elgin: Η καταστροφή του Παρθενώνα” και ο δημιουργός της, ο Θεόδωρος Στάθης μας εξήγησε ότι πρόκειται για ένα έργο που θέλει να αφυπνίσει την κοινή γνώμη για την ανάγκη της επιστροφής των κλεμμένων αριστουργημάτων στην Ελλάδα, στέλνοντας συγχρόνως ένα ηχηρό μήνυμα, η απάντησή μας δε θα μπορούσε να είναι τίποτε άλλο εκτός από ναι. Ο Δήμος Αθηναίων και ο Οργανισμός Πολιτισμού Αθλητισμού και Νεολαίας είναι πάντα αρωγός σε τέτοιου είδους προσπάθειες, πόσο μάλλον σε ζητήματα εθνικής σημασίας. Μόνο η ενεργοποίηση όλων μας μπορεί να συμβάλλει στην επιστροφή των μαρμάρων του Παρθενώνα. Παραμένοντας άπραγοι και χωρίς να αντιδρούμε, τα μάρμαρα δε θα γυρίσουν ποτέ στην πατρίδα τους» τόνισε και συνέχισε λέγοντας ότι:

«Η Ελλάδα δεν μπορεί σε καμία στιγμή να αποδεχτεί ότι τα Μάρμαρα του Παρθενώνα μπορούν να λείπουν από το φυσικό τους χώρο. Γιατί πάνω απ’ όλα είναι τμήματα ενός συγκεκριμένου συνόλου. Και δε θα αποτελούσε υπερβολή να πούμε ότι ο Παρθενώνας, η Ακρόπολη, παραμένουν λειψά μνημεία όσο τα συγκεκριμένα τμήματά τους είναι απομακρυσμένα. Η ενότητα του πολιτιστικού μνημείου πρέπει να αποκατασταθεί και να προστατευτεί, καθώς δεν είναι μόνο το σύμβολο μιας πόλης, μιας χώρας, ενός έθνους, το σύμβολο ενός πολιτισμού, μιας ολόκληρης εποχής που έφερε στο προσκήνιο την τέχνη και την φιλοσοφία, αλλά πάνω απ’ όλα το σύμβολο της Δημοκρατίας».

Στη συνέχεια, ο μαέστρος, Peter Tiboris παίρνοντας το λόγο ξεκίνησε λέγοντας ότι η καταγωγή του είναι λίγο έξω από τη Μεγαλόπολη, ενώ τόνισε τη σημαντικότητα της επιστροφής των έργων τέχνης, τα οποία εκλάπησαν από τις χώρες καταγωγής τους και συνέχισε: «Το θέμα της συγκεκριμένης όπερας είναι μυθικό. Έχουμε μία σύνθεση που στη βάση της υπάρχει η ιστορία. Αν περιμένετε να ακούσετε άριες του Πουτσίνι, αυτό δε θα συμβεί. Δεν είναι αυτό το νόημα της συγκεκριμένης όπερας. Το νόημα είναι να συζητηθεί μία αρκετά περίπλοκη και δύσκολη περίοδος για την Ελλάδα».

Τέλος, ο σκηνοθέτης, Χριστόφορος Χριστοφής τόνισε ότι αυτό που τον εντυπωσίασε ήταν η ουσία της μουσικής του Θεόδωρου Στάθη που δεν δημιούργησε ούτε μία επική μουσική σαν ένα είδος «πατριδογνωσίας», αλλά πολύ σοφά δημιούργησε μία ποιητική μουσική αλληγορία.

Η όπερα “Opus Elgin: Η καταστροφή του Παρθενώνα” «ανεβαίνει» στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη, την Τρίτη 29 Μαΐου 2012 στις 20:00. Σκοπός της παράστασης είναι να αφυπνίσει την κοινή γνώμη για την ανάγκη επιστροφής των μαρμάρων στην Ελλάδα και συγχρόνως να στείλει ένα ηχηρό μήνυμα στη Βρετανία.

Πρωταγωνιστούν η Νίνα Λοτσάρη (υψίφωνος), ο Δημήτρης Καβράκος (βαθύφωνος), η Ελένη Δάβου (μεσόφωνος), ο Διονύσιος Σούρμπης (βαρύτονος), ο Νίκος Τσαούσης (τενόρος) και άλλοι ταλαντούχοι καλλιτέχνες. Τη χορωδία απαρτίζουν οι Μαρία Ντίμοβα-Ροροπούλου (σοπράνο), Χριστίνα Καραμαλτίδου (άλτο), Ηλίας Τηλιακός (βαρύτονος) και Φάνης Ρορόπουλος (τενόρος). Τις χορογραφίες έχει αναλάβει η Έρση Πήττα και τα κοστούμια ο Γιάννης Βαρελάς.

Η διάθεση των εισιτηρίων συνεχίζεται από τα Ταμεία του Μεγάρου Μουσικής, (Βασ. Σοφίας & Κόκκαλη Αθήνα/ Ομήρου 8 Αθήνα), την ιστοσελίδα www.megaron.gr και το τηλέφωνο 210 7282333. H επίσημη ιστοσελίδα της Όπερας “Opus Elgin: Η καταστροφή του Παρθενώνα” είναι www.all4parthenon.gr.