Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου κλείνει δύο αιώνες ύπαρξης και για την επέτειο του εν λόγω γεγονότος αποφάσισε να εκθέσει τον τελευταίο πίνακα του Καραβάτζο, που δεν έχει εκτεθεί στο Ηνωμένο Βασίλειο εδώ και σχεδόν 20 χρόνια.

Η έκθεση «The Last Caravaggio» στην Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου θα διαρκέσει από τις 18 Απριλίου έως τις 21 Ιουλίου 2024 και προσκαλεί το κοινό, όχι μόνο να μελετήσει το αριστουργηματικό έργο «Το μαρτύριο της Αγίας Ούρσουλας» του 1610, ένα βαθιά συγκινητικό και τραγικό έργο, αλλά και να εξερευνήσει την ταραγμένη και ανήσυχη ψυχική κατάσταση του καλλιτέχνη, καθώς ετοιμαζόταν να εγκαταλείψει τη Νάπολη και να επιστρέψει στη Ρώμη, όπως και το τραγικό του τέλος την ίδια χρονιά.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Προσωπογραφία του Καραβάτζο

Ο πίνακας θα εκτεθεί δίπλα σε ένα άλλο ύστερο έργο του Ιταλού καλλιτέχνη από τη συλλογή της Εθνικής Πινακοθήκης, τη «Σαλώμη με το κεφάλι του Ιωάννη του Βαπτιστή» (1609-10).

Τον Μάιο του 1610 ο Καραβάτζο, μια από τις πιο επαναστατικές μορφές της τέχνης, βρισκόταν στη Νάπολη και εργαζόταν πάνω στον τελευταίο πίνακα που θα ζωγράφιζε ποτέ. Στη διάρκεια των τελευταίων του χρόνων δημιούργησε μερικά από τα πιο εντυπωσιακά έργα του, ενώ πέθανε κάτω από μυστηριώδεις συνθήκες. Οι εντυπωσιακά πρωτότυποι, συναισθηματικά φορτισμένοι πίνακές του, με τον έντονο νατουραλισμό, τον δραματικό φωτισμό και την ισχυρή αφήγηση, είχαν τεράστιο αντίκτυπο στην ευρωπαϊκή τέχνη.

Η επιστολή που απέδειξε ότι το «Μαρτύριο της Αγίας Ούρσουλας» αποτελεί έργο του Καραβάτζο

Το «Μαρτύριο της Αγίας Ούρσουλας» αποδόθηκε στον Καραβάτζο μόλις το 1980, μετά την ανακάλυψη μιας αρχειακής επιστολής που περιγράφει την παραγγελία του, η οποία στάλθηκε από τη Νάπολη, όπου ζωγραφίστηκε ο πίνακας, στη Γένοβα, όπου ζούσε ο προστάτης του, ο Marcantonio Doria.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Στο «Μαρτύριο της Αγίας Ούρσουλας», το οποίο περιλαμβάνει μια αυτοπροσωπογραφία του Καραβάτζο που κοιτάζει πάνω από τον ώμο της αγίας, ο καλλιτέχνης απομακρύνεται από την παραδοσιακή εικονογραφία της Αγίας Ούρσουλας και απεικονίζει τη στιγμή κατά την οποία η Αγία, αφού αρνήθηκε να παντρευτεί έναν Ούνο που δεν συμμεριζόταν τη χριστιανική της πίστη, βάλλεται από τον ίδιο με ένα βέλος. Η σκηνή περιβάλλεται από το κιαροσκούρο, το περίπλοκο παιχνίδι φωτός και σκιάς, χαρακτηριστικό των έργων του Καραβάτζο που εστιάζουν στην ανθρώπινη τραγωδία και μεταδίδουν τη συναισθηματική δύναμη της σκηνής.

Στον πίνακα, ο Καραβάτζο εμφανίζεται πίσω από τη λαβωμένη Αγία Ούρσουλα

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ
σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης