Tο κωμειδύλλιο του Σπυρίδωνος Περεσιάδη, «Ο Προεστώς του Χωριού», που γράφτηκε στις αρχές του 20ου αιώνα και καταγράφει με τρόπο γλαφυρό και ξεκαρδιστικό ήθη και συμπεριφορές των ανθρώπων του λαού της ελληνικής υπαίθρου, παρουσιάζει το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος σε σκηνοθεσία Γιώργου Κιουρτσίδη.

Η παράσταση που θα περιοδεύσει σε όλη την Ελλάδα θα κάνει πρεμιέρα στις 7 και 8 Ιουλίου, στο υπαίθριο θέατρο της Μονής Λαζαριστών στη Θεσσαλονίκη.

Το κωμειδύλλιο (ηθογραφική κωμωδία με κάποια δραματικά στοιχεία), εμφανίστηκε για πρώτη φορά το 1889. «Η τύχη της Μαρούλας» του Δημητρίου Κορομηλά, εγκαινίασε αυτό το νέο θεατρικό είδος που ενθουσίασε το αθηναϊκό κοινό της εποχής καθώς μιλούσε για επίκαιρα λαϊκά θέματα, χρησιμοποιώντας μουσική και τραγούδια.

Ο Σπυρίδων Περεσιάδης είναι ο τελευταίος χρονολογικά εκπρόσωπός του αν και τα περισσότερα έργα του, ήταν «πατριωτικά δράματα» και δραματικά ειδύλλια με τα οποία ασχολήθηκε συστηματικά. Είναι ο συγγραφέας της θρυλικής «Γκόλφως», που αποτελεί και το πιο δημοφιλές έργο του.

Το έργο

 «Ο Προεστώς του χωριού» ανήκει στην κατηγορία του κωμειδυλλίου και διακρίνεται για τα έντονα λαϊκά στοιχεία, που αφορούν τους ανθρώπους του βουνού. Η δομή του έργου βασίζεται σε όλα εκείνα τα στοιχεία που έχει μια φάρσα προσαρμοσμένη όμως στα ελληνικά ήθη και τους χαρακτήρες ενός ελληνικού χωριού των αρχών του 20ου αιώνα. Η υπόθεση αναφέρεται στον έρωτα του Προεστού του χωριού προς τη χήρα συντοπίτισσα του, η οποία φαίνεται να ανταποκρίνεται στα αισθήματά του αλλά για άλλους λόγους………

Ο Περεσιάδης, μεγαλωμένος ο ίδιος κοντά σε βουνό, ξέρει να αποτυπώνει εικόνες της ζωής του χωριού, περιγράφοντας απλούς, βουνίσιους ανθρώπους και πλάθοντας, με αισθηματικό χαρακτήρα, την παράδοση της εποχής του.

«Ο Προεστώς του Χωριού» παρουσιάστηκε πρώτη φορά από το ΚΘΒΕ το 1971 σε σκηνοθεσία Κωστή Μιχαηλίδη

Σημείωμα του σκηνοθέτη

Το κωμειδύλλιο του Περεσιάδη είναι το μόνο που είναι γραμμένο στα πρότυπα της Αριστοφανικής κωμωδίας καθώς εμπεριέχει όλα τα στοιχεία της αριστοφανικής δομής: χορό των ανδρών,  χορό των γυναικών, βασικούς πρωταγωνιστές και τελειώνει με γάμο. Βασισμένος σ’ αυτό το γεγονός επιχείρησα μια ανατροπή παίρνοντας ταυτόχρονα και στοιχεία από τη λαϊκή μας παράδοση που θέλει πολλές  φορές στα λαϊκά δρώμενα  τους άνδρες να υποδύονται τις γυναίκες∙ γι’ αυτό και ο θίασος αποτελείται εξολοκλήρου από άνδρες.

Δομήσαμε την παράσταση κρατώντας όλα τα στοιχεία μιας αριστοφανικής σύγχρονης κωμωδίας με πολύ μουσική και χορό που αντλούν τα θέματα τους από την παράδοση (χορός της άνοιξης, χορός του έρωτα, χορός του τρύγου) έχοντας πάντα στο νου μια ελληνική διαδρομή απ’ την αρχαιότητα μέχρι σήμερα.

Γιώργος Κιουρτσίδης

Συντελεστές

 

Σκηνοθεσία: Γιώργος Κιουρτσίδης

Σκηνικά – Κοστούμια: Άννα – Μαρία Αγγελίδου

Μουσιική: Ευθύμιος- Γεώργιος Σαματζής

Χορογραφία: Αμαλία Στρινοπούλου

Βοηθός σκηνοθέτη: Ρούλα Αγγελίδου

Οργάνωση παραγωγής: Ηλίας Κοτόπουλος

 

Διανομή

Διαμαντής: Κώστας Σαντάς

Μαργαρώνα: Γρηγόρης Ποιμενίδης

Λεμονίτσα: Χρήστος Τανταλάκης

Γιασεμής: Χρήστος Παπαδημητρίου

Γεωργαντάς: Παναγιώτης Αργυριάδης

Βιολέτα: Δημήτρης Διακοσάββας

Φούλα: Νίκος Μαγδαληνός

Στάμος: Κώστας Χαλκιάς

Κάτοικοι του Χωριού: Ιορδάνης Αϊβάζογλου, Αλέξανδρος Βαμβούκος, Μιχάλης Γούναρης, Παύλος Ελευθεριάδης, Παντελής Καλπάκογλου, Γιώργος Καύκας, Κίμων Κουρής, Γιώργος Κωνσταντινίδης, Απόστολος Μπαχαρίδης, Βασίλης Μπισμπίκης, Μίλτος Σαμαράς, Χρίστος Στυλιανού.