Ο Θίασος « Συνθήκη» σε συνεργασία με τον Κωστή Καπελώνη, παρουσιάζει για 2η χρονιά στο «Studio Μαυρομιχάλη» τον «Βυσσινόκηπο» του Άντον Τσέχωφ. Ο καταξιωμένος σκηνοθέτης βρίσκει πολλά κοινά σημεία μεταξύ του Βυσσινόκηπου, και όσων διαδραματίζονται εκεί, με τη σημερινή κατάσταση της χώρας μας ενώ αποκαλύπτει ποιος είναι ο αγαπημένος του χαρακτήρας, καθώς και τα μελλοντικά του σχέδια…

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Zougla.gr: Ο Βυσσινόκηπος πραγματεύεται το τέλος μιας εποχής και εσείς με αφορμή το έργο του Τσέχωφ μιλάτε για την κρίση της δικής μας εποχής. Πιστεύετε ότι βιώνουμε σήμερα στην Ελλάδα το τέλος μιας εποχής; Είστε απαισιόδοξος για την κατάσταση όπως έχει εξελιχθεί ή θεωρείτε ότι μέσα από αυτό το τέλος μπορεί να προκύψει κάτι νέο που θα φέρει ελπίδα;

Κωστής Καπελώνης: Η κατάσταση που έχει περιέλθει ο Βυσσινόκηπος, “το ωραιότερο κτήμα του κόσμου” όπως λένε οι ήρωες του έργου, θυμίζει πολύ τη δική μας κατάσταση: μετά την εγκατάλειψη και τον υπερδανεισμό, σε συνδυασμό με την ανεμελιά και την “μεγάλη” ζωή των ιδιοκτητών του, ο Βυσσινοκηπος πρέπει να βγει στο σφυρί για να πληρωθούν τα χρέη τους. Το μέλλον είναι υποχρεωτικό κι αυτό εκφράζεται από τον νέο ιδιοκτήτη, γιο μουζίκων, που θέλει να κόψει τα δέντρα και να χτίσει εξοχικές κατοικίες. Κάτι παρόμοιο με τη σχεδιαζόμενη ανάπτυξη της χώρας μας για να γίνει τουριστικό θέρετρο των βορειοευρωπαίων. Το μέλλον που προσφέρεται στον Βυσσινόκηπο δεν είναι καλό, αλλά αυτή είναι και η αποστολή του θεάτρου όχι μόνο να μας δείχνει το σωστό, αλλά πολλές φορές μας δείχνει το λάθος που θα έπρεπε να αποφύγουμε.

Yπάρχει κάτι μέσα στον Βυσσινόκηπο που να σας συγκινεί και ίσως να ταυτίζεστε με αυτό;

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Νομίζω ότι το πρόσωπο που με συγκινεί περισσότερο και νιώθω πιο κοντά του είναι ο ρομαντικός ιδεολόγος επαναστάτης, ο Τροφίμωφ, που πιστεύει σε μια νέα εποχή, που όμως ο ίδιος δεν είναι σίγουρος ότι θα την ζήσει. Όμως δίνει το πιο αισιόδοξο μήνυμα του έργου, ότι δεν πρέπει να στεναχωριόμαστε που χάνεται ο Βυσσινόκηπος, το πιο όμορφο κτήμα του κόσμου, αφού “όλη η Ρωσία είναι κήπος μας”.

Οι θεατές πως αντιδρούν λόγω της κρίσης; Τι αντιδράσεις έχετε εισπράξει;

Οι θεατές, λόγω της κρίσης, έχουν μεγαλύτερη ανάγκη να συμμετέχουν σε συλλογικές δραστηριότητες και το θέατρο είναι ακριβώς ένας τέτοιος χώρος συνάθροισης και σκέψης. Στη συγκεκριμένη παράσταση αισθάνομαι ότι είναι περισσότερο ανοιχτοί να συλλάβουν το χιούμορ του έργου, γιατί έχουν ανάγκη να χαμογελάσουν μέσα σε αυτό που ζούμε, αλλά συγχρόνως είναι πολύ ευαίσθητοι να συγκινηθούν και να κλάψουν για το χαμό του Βυσσινόκηπου. Νομίζω υποσυνείδητα κλαίνε για το χαμό της χώρας. Η σιωπή που επικρατεί στο θέατρο στη σκηνή της αναγγελίας της πώλησης του Βυσσινόκηπου είναι μαγευτική! Βέβαια η σκηνή είναι αριστοτεχνικά γραμμένη κι από τον Τσέχωφ.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Έχετε αποφοιτήσει από το θέατρο τέχνης και εκτός από σκηνοθέτης έχετε πολύ μεγάλη εμπειρία και ως ηθοποιός. Πόσο αυτή η ιδιότητα του ηθοποιού βοηθάει στο κομμάτι της σκηνοθεσίας; Είναι πιο εύκολο για σας να επικοινωνήσετε τις απόψεις σας και τις σκέψεις σας και να εκμαίευσετε το καλύτερο από τους ηθοποιους;

Πρέπει να πω πως η μαθητεία μου στο Θέατρο Τέχνης είναι μια συνολική μαθητεία θεάτρου. Έχω κάνει όλες τις δουλειές στη σκηνή και στα παρασκήνια. Βέβαια η εμπειρία μου ως ηθοποιού, αλλά κυρίως ως δασκάλου, βοηθάει πολύ να κατανοήσω πρώτα τις ιδιαίτερες λειτουργίες των ηθοποιών και μετά να τους προτείνω κι άλλα μονοπάτια σκέψης και έκφρασης. Ο σκηνοθέτης νομίζω ότι πρέπει να βοηθάει τον ηθοποιό να πάει εκεί που πρέπει, αλλά να τον αφήνει να διαλέγει τις λεπτομέρειες της διαδρομής και κυρίως να τον ενθαρρύνει να απολαμβάνει αυτή τη διαδρομή.

Έχετε έντονη συγγραφική δραστηριότητα και έχετε εκδώσει ποιήματα και μυθιστορήματα. Τι σας γεμίζει περισσότερο να σκηνοθετείτε να παίζετε η να ασχολείστε με τη συγγραφη;

Όσα έχω κάνει είναι αποτελέσματα της ίδιας ανάγκης. Να αφηγηθώ ιστορίες με λεπτομέρειες που με συγκινούν και ακουμπάνε σε πράγματα που αγαπώ. Η συγγραφική ιδιότητα έχει παραγκωνιστεί με τον καιρό από τη σκηνοθετική, αφού η σκηνοθεσία είναι η “συγγραφή” μιας ιστορίας, αλλά με πιο σύνθετα μέσα. Το υλικό στη συγγραφή είναι το χαρτί και οι λέξεις, ενώ στη σκηνοθεσία είναι το θεατρικό κείμενο, η σκηνή, η πρόβα, οι ηθοποιοί, το φως, η κίνηση και κυρίως η ζωντανή παρουσία του “αναγνώστη”.

Ετοιμάζετε κάτι αυτή την περίοδο;

Ευτυχώς και δυστυχώς, πάντα ετοιμάζω κάτι. Είμαι από τους ευτυχείς του θεάτρου, γιατί το θέατρο από την πρώτη στιγμή που το συνάντησα, συνεχώς με απασχολεί, και με τις δυο σημασίες της λέξης. Το δυστυχώς είναι ότι πολλές φορές νιώθω τη ματαιότητα της δημιουργίας, αφού δεν μπορώ να αλλάξω με τη δουλειά μου τις καθημερινές αφόρητες συνθήκες της ζωής, αλλά, για να το πω με μια φράση από τον Βυσσινοκηπο, ελπίζω ότι κάποιοι θα έρθουν μετά από μας να συνεχίσουν την πορεία προς την ανθρώπινη ευτυχία.
Πάντως μετά την πρεμιέρα του Βυσσινόκηπου έπονται το “Art-Volution” στην εφηβική σκηνή του Θεάτρου Τέχνης και άλλο ενα εφηβικό έργο που ανεβαίνει στη Θεσσαλονίκη, το “Chatroom”, στο Ράδιο Σίτυ την 1η Νοεμβρίου. Και λίγο αργότερα η “Αδαμαντία” στο Υπόγειο του Θεάτρου Τέχνης.

Συντελεστές:
Μεταφραση: Ερρίκος Μπελιές
Σκηνοθεσία: Κωστής Καπελώνης
Σκηνικά- Επιμέλεια κοστουμιών: Ανδρέας Σαραντόπουλος
Επεξεργασία κειμένου: Δέσποινα Πόγκα
Μουσική επιμέλεια και Ζωντανή εκτέλεση( φυσαρμόνικα, μαντολίνο, πιάνο):Άγγελος Κεχαγιάς
Σχεδιασμός Φωτισμών και Επεξεργασία οπτικού υλικού: Κωστής Καπελώνης
Βοηθός Σκηνοθέτις: Κατερίνα Παπαναστασάτου

Παίζουν :
Δέσποινα Πόγκα, Μαρία Μακρή, Γιώργος Κατσίγιαννης, Νίκος Αναστασόπουλος, Άγγελος Κεχαγιάς, Κλεοπάτρα Ροντήρη, Νικήτας Χολόγκιτας, Νατάσα Παπαδάκη, Κατερίνα Οικονομίδη, Δημήτρης Ζουμπούλης

Παραστάσεις:
Δευτέρα και Τρίτη στις 21.00
Διάρκεια παράστασης:100’(χωρίς διάλειμμα)
Είσοδος:10 ευρώ(γενική), 5 ευρώ (μειωμένο)
Studio Μαυρομιχάλη, Μαυρομιχάλη 134
Τηλέφωνο ταμείου θεάτρου: 2106453330
Κάθε Τρίτη το δεύτερο εισιτήριο στη μισή τιμή

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης