Συνέντευξη στην Σπυριδωνία Κρανιώτη

Ο Φώτης Μακρής πρωταγωνιστεί στην παράσταση «Το Κιβώτιο» του Άρη Αλεξάνδρου στο studio «Μαυρομιχάλη».

Ο Θεατρικός Οργανισμός «Νέος Λόγος», παρουσιάζει σε μορφή θεατρικού μονολόγου, το εμβληματικό έργο της Νεοελληνικής λογοτεχνίας, «Το Κιβώτιο» του Άρη Αλεξάνδρου (1974), σε σκηνοθεσία Φώτη Μακρή και Κλεοπάτρας Τολόγκου, με τον Φώτη Μακρή στον ρόλο του αφηγητή.

«Το Κιβώτιο», είναι το μοναδικό μυθιστόρημα του Άρη Αλεξάνδρου και έχει χαρακτηριστεί ένα από τα σημαντικότερα κείμενα της Νεοελληνικής λογοτεχνίας.

Ο Φώτης Μακρής μίλησε στο zougla.gr για το έργο και εξήγησε τους λόγους για τους οποίους το επέλεξε. Ο γνωστός ηθοποιός τόνισε τις ιδιαιτερότητες του ρόλου του και εξήγησε τι συμβολίζει «Το κιβώτιο» και ανέφερε πως είναι μια παράσταση που θα ήθελε πάρα πολύ να την δουν όλοι οι πολιτικοί μας.Ο αγαπητός ηθοποιός αποκάκυψε τι τον συγκινεί στο ρόλο του καθώς και τα μελλοντικά του σχέδια.

Zougla.gr: Τι σας ώθησε να επιλέξετε το συγκεκριμένο έργο;

Φώτης Μακρής:  Είναι, κατά την γνώμη μου, ένα από τα συγκλονιστικότερα Ελληνικά μυθιστορήματα. Η προδοσία, η διάψευση, η αποτυχία των ιδεολογιών, το υπαρξιακό είναι τα θέματα που διαπραγματεύεται το μυθιστόρημα και που νομίζω ότι εκφράζουν απόλυτα τους δύσκολους καιρούς που περνάμε όλοι μας στην χώρα μας. Είναι ένα μυθιστόρημα που το διάβασα σε νεαρή ηλικία και το κουβαλούσα μέσα μου όλα αυτά τα χρόνια. Και ήρθε η στιγμή να το χρησιμοποιήσω ως υλικό για να εκφραστώ μέσα από την τέχνη μου, την τέχνη του θεάτρου.

Πέρα από αυτό, είναι και κάποιος εντελώς προσωπικός λόγος που το επέλεξα και που το περιγράφω ως εξής στο δελτίο τύπου της παράστασης:

Κάποτε ζούσε κάποιος που πίστευε σε μια αριστερά που θα καλυτέρευε τη ζωή μας και θα περιόριζε τις αδικίες και τις ανισότητες. Πίστευε σε μια αριστερά που θα έβαζε τον άνθρωπο και τις ανάγκες του σε προτεραιότητα. Που θα φρόντιζε τα βασικά αγαθά όπως η τροφή, η υγεία και η εκπαίδευση, θα ήταν αδιαπραγμάτευτα και προσιτά σε όλους.Τελευταία φορά που ψήφισε, ήταν το μακρινό 1985. Έκτοτε προτίμησε την εκλογική σιωπή. 30 χρόνια αργότερα, υπέκυψε στον πειρασμό να πιστέψει ότι κάτι μπορούσε να αλλάξει και στις 25 Ιανουαρίου 2015 ξαναψήφισε…

Ο μόνος τρόπος να εκφράσει την απογοήτευση, την διάψευση και τον θυμό που τον έχουν κυριεύσει , είναι προς το παρόν η Τέχνη του…

Ανεβάζει «Το Κιβώτιο» του Άρη Αλεξάνδρου…
Φώτης Μακρής

zougla.gr:  Ποιός είναι ο στόχος της παράστασης;

Να μπορέσουμε να σκεφτούμε με ποιο τρόπο θα μπορούσαμε να αντιδράσουμε σε όλα αυτά που συμβαίνουν γύρω μας. Να ψάξουμε να βρούμε την δική μας αποστολή και να δούμε πως αυτή η αποστολή θα συσπειρώσει γύρω της όλο και περισσότερους, με απώτερο σκοπό την απελευθέρωσή μας από όλα αυτά που μας καταδυναστεύουν.

zougla.gr: Τι συμβολίζει το (άδειο) κιβώτιο;

Την διάψευση, την προδοσία, το ανολοκλήρωτο, την απάτη. Αυτό που βιώνουμε, δηλαδή, τα τελευταία χρόνια στην χώρα μας. Είναι μια παράσταση που θα ήθελα πάρα πολύ να την δουν όλοι οι πολιτικοί μας. Ίσως… 

zougla: Τι σας συγκινεί στον ρόλο σας;

Το δόσιμο αυτού του ανθρώπου στην αποστολή του και την άρνησή του να δεχτεί μέχρι την τελευταία στιγμή, τη προδοσία και το μάταιο της προσπάθειάς του.

zougla.gr: Πως ανταποκρίνονται οι θεατές στο έργο;

Είναι πολύ δύσκολο να απαντήσω στην ερώτηση. Το πώς εισπράττει κάθε θεατής μια παράσταση είναι τελείως δική του υπόθεση και συνήθως διαφορετική από θεατή σε θεατή. Η αίσθηση που έχω αυτόν τον ενάμιση μήνα που παίζω, είναι ότι η παράσταση ενδιαφέρει πολύ περισσότερο κόσμο από ότι πίστευα αρχικά. Και αυτό μου δίνει κουράγιο.

zougla.gr: Πως βλεπετε την πορεία του θεάτρου σήμερα και πόσο έχει επηρεαστεί από τη κρίση;

Έχει επηρεαστεί όπως όλα και όλοι. Η πορεία του θεάτρου όμως εξακολουθεί να είναι πολυσχιδής. Μέσα σε αυτόν τον οικονομικό και κοινωνικό κυκεώνα, φυτρώνουν λουλούδια, φυτρώνουν και αγκάθια… Αυτό όμως νομίζω ότι συνέβαινε πάντα.
Αυτό που ίσως έχει αλλάξει, είναι ότι πλέον η αγωνιά των ανθρώπων του θεάτρου, είναι πολύ μεγαλύτερη φυσικά και αυτό τους οδηγεί σε μεγαλύτερους συμβιβασμούς, στην προσπάθειά τους να επιβιώσουν.

zougla.gr: Πόσο δύσκολο είναι να παίζετε και να σκηνοθετείτε;

Είναι σαφέστατα πολύ δύσκολο, αλλά στην συγκεκριμένη παράσταση, που είμαι μόνος μου επί σκηνής, είχα την βοήθεια της Κλεοπάτρας Τολόγκου, με την οποία συνσκηνοθετήσαμε την παράσταση. Από την άλλη όταν παίζεις και σκηνοθετείς σε παράσταση με πολλούς ηθοποιούς, η παρουσία σου μέσα στην παράσταση, μπορεί να σου δώσει την δυνατότητα να δεις πράγματα που πιθανόν να μην τα έβλεπες αν ήσουνα απλώς σκηνοθέτης.

zougla.gr: Υπάρχει κάτι άλλο που ετοιμάζετε;

Παίζετε στο ίδιο θέατρο, σε δική μου σκηνοθεσία, για Τρίτη χρονιά το Ζεϊμπέκικο της Λείας Βιτάλη, με τον Γιώργο Νινιό στον πρωταγωνιστικό ρόλο. Οι όποιες σκέψεις είναι πλέον για την επόμενη σεζόν.

zougla.gr: Εχετε πλούσια παρουσία στο χώρο και έχετε δοκιμαστεί τόσο στη σκηνοθεσία όσο και στην υποκριτική.Με ποιά ιδιότητα νιώθετε πιο ολοκληρωμένος;

Και τα δύο έχουν την γοητεία τους. Αλλά νομίζω, ότι η σκηνοθεσία είναι κάτι που μου ταιριάζει περισσότερο. Εξ΄άλλου, αυτό ήθελα να κάνω από την πρώτη στιγμή που ασχολήθηκα με το θέατρο.

Λίγα λόγια για το έργο: Στα τέλη του Ελληνικού εμφυλίου πολέμου, μια ομάδα ανταρτών αναλαμβάνει μετά από σχετική εντολή του Γενικού Αρχηγείου να μεταφέρει, περνώντας μέσα από εχθρικό έδαφος, ένα κιβώτιο αγνώστου περιεχομένου, με παραλήπτες τη διοίκηση μιας ανταρτοκρατούμενης πόλης. Στη διάρκεια της αποστολής η ομάδα αρχίζει να χάνει τα μέλη της σταδιακά μέχρι που τελικά σώζεται ένας μόνο αντάρτης, ο οποίος τελικά κατορθώνει να παραδώσει το κιβώτιο. Όταν όμως φτάνει στον προορισμό του, διαπιστώνεται πως είναι άδειο και ο αντάρτης φυλακίζεται από τους άλλους συντρόφους του ως δολιοφθορέας.

Σε μια συγκλονιστική προσπάθεια να αποδείξει την αθωότητά του, αρχίζει να συντάσσει αναφορές στον ανακριτή, όπου δεν διστάζει να εξηγεί και να ερμηνεύει, το νόημα της παράδοξης αποστολής τους.
Αυτές οι αναφορές, αποτελούν το μυθιστόρημα του Αλεξάνδρου. Ο συντάκτης των αναφορών δεν γνωρίζει τίποτα για την ταυτότητα του ανακριτή ούτε για τους δεσμώτες του, ούτε αν ο ανακριτής διαβάζει τα όσα του γράφει.

Το μυθιστόρημα ερμηνεύθηκε από αλληγορία για τον εμφύλιο και ως καταγγελία των κάθε είδους εξουσιών και ιερατείων αλλά και ως ένα σχόλιο στον δυτικό πολιτισμό.



Λίγα λόγια για τον συγγραφέα:

Ο Άρης Αλεξάνδρου (ψευδώνυμο του Αριστοτέλη Βασιλειάδη) γεννήθηκε στην Πετρούπολη της Ρωσίας, το 1922 από Έλληνα πατέρα και Ρωσίδα μητέρα. Λίγα χρόνια μετά τη γέννηση του (το 1928), η οικογένεια μετακόμισε στη Θεσσαλονίκη και μετά στην Αθήνα.

Άρχισε να μεταφράζει και να γράφει σε νεαρή ηλικία. Οι πολιτικές του περιπέτειες (εξορίστηκε στην Ελ Ντάμπα της Λιβύης, στον Μούδρο της Λήμνου, στη Μακρόνησο και φυλακίστηκε για τα αριστερά πολιτικά του φρονήματα), που συνοδεύονταν από αντίστοιχες ιδεολογικές, καθώς διαφωνούσε με τους συντρόφους του, δεν έκαμψαν τη μεταφραστική του παραγωγή, ούτε και την ποιητική του δημιουργικότητα.

Από το 1967 έζησε αυτοεξόριστος, μαζί με τη σύζυγό του Καίτη Δρόσου, στο Παρίσι, όπου και τελείωσε τη συγγραφή του μυθιστορήματος «Το Κιβώτιο». Πέθανε στο Παρίσι, το 1978.
Τα ποιητικά έργα του είναι: Ακόμα τούτη η άνοιξη (1946), Άγονος Γραμμή (1952), Ευθύτης Οδών (1959), Ποιήματα (1941-1971) (1972). Ασχολήθηκε επίσης με τη μετάφραση από τα αγγλικά, τα ρωσικά, τα γαλλικά, τα ιταλικά και τα γερμανικά.

Το μοναδικό του μυθιστόρημά, «Το Κιβώτιο», μεταφράστηκε στα γαλλικά και στα αγγλικά και αποτέλεσε θέμα πολλών πανεπιστημιακών εργασιών.

Συντελεστές :
Δραματουργική επεξεργασία – Σκηνοθεσία : Φώτης Μακρής, Κλεοπάτρα Τολόγκου
Σκηνογραφία : Διονύσης Μανουσάκης
Μουσική : Γιώργος Νινιός

Παίζει ο Φώτης Μακρής

Παραστάσεις:
Από τις 4 Δεκεμβρίου 2015, κάθε Παρασκευή στις 21.00

Tιμές εισιτηρίων :
Κανονικό : 10 ευρώ
Φοιτητικό, κάτω των 25 ετών και άνω των 65 ετών : 8 ευρώ
Άνεργοι, Ατέλειες : 5 ευρώ
Διάρκεια : 80 λεπτά (χωρίς διάλειμμα)

Studio «Μαυρομιχάλη»
Μαυρομιχάλη 134, Εξάρχεια
Τηλέφωνο: 2106453330