Συνέντευξη: Θεριανή Βάθη
Ο Νίκος Αβατάγγελος αποτελεί αδιαμφισβήτητα έναν από τους πιο χαρισματικούς και ταλαντούχους μουσικούς αυτής της χώρας.
Έχει βρεθεί στα μεγαλύτερα σαλόνια παίζοντας μουσική για τον Τζώρτζ Μπους και τον Μιχαήλ Γκορμπατσόφ. Υπήρξε χρόνια καλλιτεχνικός διευθυντής της οικογένειας Λάτση και συνεχίζει να διευθύνει τα καλλιτεχνικά προγράμματα μεγάλων ξενοδοχειακών μονάδων της χώρας.
Σε αυτήν την συνέντευξη μιλά αποκλειστικά στο zougla.gr και την Αναΐς Θεριανή Βάθη όπου μας αφηγείται τη ζωή του και στιγμές από την καλλιτεχνική του πορεία.
Πότε ξεκίνησε η ενασχόλησή σας με την μουσική;
Η ενασχόληση μου με τη μουσική ξεκίνησε από πολύ μικρή ηλικία, καθώς και οι δύο μου γονείς ήταν μουσικοί. Ο πατέρας μου ήταν επαγγελματίας πιανίστας και ήταν αυτός ο οποίος μου δίδαξε τη θεωρία της μουσικής και το πιάνο. Έπειτα συνέχισα τις σπουδές μου στο Ωδείο Αθηνών υπό την καθοδήγηση της Μαρίας Χοιρογιώργου Σιγάρα μιας κορυφαίας πιανίστα.
Αποφοιτώντας από το Ωδείο Αθηνών πήρα υποτροφία και συνέχισα τις σπουδές μου στην Ιταλία όπου ασχολήθηκα με τα ανώτερα θεωρητικά, τη σύνθεση και την ενορχήστρωση.
Ποιες είναι οι συνεργασίες που έχετε ξεχωρίσει όλα αυτά τα χρόνια;
Για μένα όλες οι συνεργασίες είναι σημαντικές, αλλά αν πρέπει να αναφερθώ πιο συγκεκριμένα σε συνεργασίες με επώνυμα πρόσωπα, θα ξεχώριζα αυτήν με τον Andrea Bocceli, τον Ντέμη Ρούσσο και τη διεθνούς φήμης ακορντεονίστα Ζωή Τηγανούρια.
Επιπλέον για χρόνια αποτέλεσα καλλιτεχνικός διευθυντής της οικογένειας Λάτση όπου μου δόθηκε η ευκαιρία να συνυπάρξω καλλιτεχνικά με τον Έλτον Τζον σε μεγάλο γκαλά της οικογένειας. Όσον αφορά τον Andrea Bocceli είχα την τύχη και την τιμή να τον συνοδεύσω στο πιάνο σε δύο εκδηλώσεις φιλανθρωπικού χαρακτήρα στην Ιταλία και το 2014 στην Ελούντα της Κρήτης, όπου συνυπάρξαμε σε φιλικό επίπεδο σε γνωστό ξενοδοχείο.
Με τη Ζωή Τηγανούρια είχαμε πραγματικά μία πολύ όμορφη συνεργασία για τα εγκαίνια του Ιδρύματος «Μαρία Κάλλας», όπου διοργανώσαμε ένα ρεσιτάλ για πιάνο και ακορντεόν σε κλασσικά κομμάτια της διεθνούς και ελληνικής μουσικής. Τέλος, μεγάλη στιγμή για μένα αποτέλεσε η πρόσκληση που δέχτηκα από το Φανάρι στην Κωνσταντινούπολή, όπου έπαιξα παρουσία του ίδιου του Πατριάρχη.
Πιστεύετε ότι η Ελλάδα εκτιμά την ποιοτική μουσική;
Στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια δίνεται μεγαλύτερη βάση στο ρυθμό και τα ανατολίτικα ακούσματα και όχι τόσο στη μελωδία και το πελκάντο που υπηρετεί η Ευρωπαϊκή μουσική. Αυτή η τάση των Ελλήνων για αυτό το είδος μουσικής έχει σαν αποτέλεσμα τα τραγούδια αυτά να ξεχνιούνται εύκολα, να μην έχουν διάρκεια στο χρόνο και να γίνονται αναλώσιμα. Η μουσική και αυτό που την κάνει να ξεχωρίζει είναι η μελωδία. Αν η μελωδία χαθεί έχει πεθάνει και η μουσική.
Υπηρετώντας συνθέτες όπως ο Χατζηδάκης, ο Θεοδωράκης, ο Σπανός και ο Πλέσσας θεωρείτε ότι υπάρχουν σήμερα νέοι καλλιτέχνες που να θέλουν να αφιερώσουν την καριέρα τους προάγοντας αυτό το είδος μουσικής;
Δυστυχώς στην Ελλάδα ολοένα και λιγοστεύουν αυτοί που θέλουν πραγματικά να υπηρετήσουν αυτό το είδος μουσικής. Είναι το σύστημα τέτοιο που όποιος θέλει να επιβιώσει εδώ αναγκάζεται να καταφύγει σε πιο εμπορικά είδη, γιατί είναι η αγορά τέτοια. Παρόλα αυτά, αυτό που κάνω εδώ και χρόνια και θα συνεχίζω να κάνω είναι να προβάλλω την καλή ελληνική μουσική των συνθετών που προανέφερες σε όλα τα μεγάλα Halls που καλούμε να παίξω σε διάφορες χώρες της Ευρώπης, έτσι ώστε οι συνθέτες μας και ο πολιτισμό μας να διαδοθεί και να συνεχίζει να ακούγεται σε όλο τον κόσμο. Αυτός είναι ο σκοπός μου και αυτό υπηρετώ.
Ποια είναι τα επόμενα καλλιτεχνικά σου σχέδια;
Eίμαι καλλιτεχνικός διευθυντής του αμφιθεάτρου του ΤΕΙ Πειραιά και παράλληλα επιμελούμαι το καλλιτεχνικό πρόγραμμα του Neptune Hotels στην Κω, όπου είναι ένα εξαιρετικό ξενοδοχείο Ευρωπαϊκών προδιαγραφών με εξαιρετική φιλοξενία και οργάνωση.
Γενικά μέλημά μου είναι να παντρεύω την ελληνική μουσική με αυτή ξένων καλλιτεχνών π.χ τη μουσική του Rahmaninoff με αυτήν του Σκαλκώτα και του Χατζηδάκη. Πάντα προσπαθώ στο ρεπερτόριο μου στο εξωτερικό να υπάρχουν έργα μεγάλων Ελλήνων καλλιτεχνών.
Πιστεύεις ότι η Ελλάδα και το κράτος γενικά, δίνει κίνητρα στους νέους για να ασχοληθούν με τη μουσική;
Το κράτος στην Ελλάδα δεν βοηθάει σε κανέναν τομέα, είτε πρέπει να είσαι πολύ τυχερός, είτε να είσαι πολύ σπουδαγμένος και να φύγεις στο εξωτερικό. Για αυτό πολλά ταλαντούχα άτομα καταφεύγουν στο εξωτερικό και αυτό είναι πραγματικά κρίμα. Πρέπει να γίνει κάτι άμεσα και αυτό δεν αφορά μόνο τη μουσική αλλά όλους τους τομείς.
Η zougla.gr ευχαριστεί τον Νίκο Αβατάγγελο για αυτή τη συνέντευξη και του εύχεται κάθε επιτυχία στα νέα του εγχειρήματα, προβάλλοντας τη χώρα μας και τον πολιτισμό της στο εξωτερικό.