Μεγαλειώδης η συναυλία στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών με τη Σουίτα αρ.1 του Μίκη Θεοδωράκη, που δόθηκε την Παρασκευή 12 Νοεμβρίου 2021 από την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών με σολίστ την πιανίστα Τατιάνα Παπαγεωργίου.
 
Ο Διονύσης Γραμμένος ένας νέος, ανερχόμενος και πολλά υποσχόμενος μαέστρος, έφερε άξια σε πέρας τα έργα των τεσσάρων Ελλήνων συνθετών τόσο των Διονύση Λαυράγκα, Ευρυπίδη Μπέκου, Αντίοχου Ευαγγελάτου, αλλά πρωτίστως κέρδισε το στοίχημα στη Σουίτα αρ.1 του Μίκη Θεοδωράκη, έργο τεράστιας δυσκολίας για την ορχήστρα, το πιάνο και τον μαέστρο. Είναι ελάχιστες οι ορχήστρες στον κόσμο που τολμούν να παρουσιάσουν ζωντανά επί σκηνής το βραβευμένο αυτό έργο. Ωστόσο η ΚΟΑ με το εξαιρετικό δυναμικό της υπό τη διεύθυνση του Διονύση Γραμμένου εκτέλεσε με ακρίβεια, ορμή και εντυπωσιακό συγχρονισμό το ρυθμικά περίπλοκο έργο, μεταφέροντας στο κοινό το ρωμαλέο πνεύμα και την εκφραστική δύναμη του συνθέτη.


 

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Η σουίτα αρ1 είναι ένα έργο που σου κόβει την ανάσα, μια συνεχής ακροβασία, σε κάθε μέτρο, σε κάθε λεπτό. Πρόκειται για ένα έργο, που δομήθηκε με μουσικά μοτίβα μαθηματικής λογικής, τετραχορδικά και πολυρυθμικά σχήματα που ο συνθέτης συνέδεσε μεταξύ τους σε ευφάνταστες ισορροπίες. Αυτό που το καθιστά ξεχωριστό έργο τέχνης είναι το γεγονός ότι ο δημιουργός του κατόρθωσε να μετουσιώσει σε αυτές τις δομές ένα δυνατό ψυχικό μήνυμα, μια τραγικότητα που απορρέει από τα έντονα βιώματα του εμφυλίου πολέμου αλλά και την δύναμη των ‘ατσάλινων’ αρχέγονων ρυθμών της μουσικής της Κρήτης. Και τα δύο καθοριστικά στοιχεία έμπνευση και μουσικής ταυτότητας του μεγάλου συνθέτη, μέσα από τα οποία διαχέει την ιστορική μνήμη και αποτυπώνει την ελληνική ψυχή.  

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Το κοινό χειροκρότησε θερμά την είσοδο της Τατιάνας Παπαγεωργίου στη σκηνή, η οποία για μια ακόμη φορά, έχοντας τη μεστότητα της εμπειρίας και τη βαθιά γνώση του έργου και του πνεύματος του συνθέτη, καθήλωσε το κοινό κι έδωσε με δεξιοτεχνική αρτιότητα και δωρικότητα μια χαρακτηριστική «Θεοδωρακική ερμηνεία».
Η ευγένεια και η σεμνότητα, που τη χαρακτηρίζουν σε συνδυασμό με την έντονη εκφραστικότητα, καταχειροκροτήθηκε ενώ η ίδια εμφανώς συγκινημένη σκούπισε τα μάτια της όταν υποκλίθηκε στο κοινό που την έφερε για δεύτερη φορά στη σκηνή.

Ιδιαίτερη στιγμή της βραδιάς η ανθοδέσμη που άφησε στη σειρά  17, θέση  1,  -όπου συνήθιζε να κάθεται ο Μίκης Θεοδωράκης- με το χειρόγραφο «στον αγαπημένο μου Μίκη Θεοδωράκη, Τατιάνα».

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ


 

Στη συναυλία παρευρέθηκαν ο Γιώργος Αγοραστάκης, «Πρόεδρος του Παγκρητίου Συλλόγου Φίλων Μίκη Θεοδωράκη», ο οποίος ταξίδεψε από την Κρήτη για να παρακολουθήσει τη συναυλία.

Ξεχωριστή παρουσία ο Νίκος Θεοδωράκης, πρόεδρος και παραγωγός του Mikis Radio, ο οποίος εδώ και χρόνια συγκεντρώνει και μεταδίδει οικουμενικά το σύνολο των ηχογραφημένων έργων του Μίκη Θεοδωράκη.

Στη συναυλία παρέστη η Στεφανία Μεράκου, Διευθύντρια της Μεγάλης Μουσικής Βιβλιοθήκης της Ελλάδος «Λίλιαν Βουδούρη» κι επιμελήτρια της επετειακής έκθεσης «Ο γαλαξίας μου: Μίκης Θεοδωράκης», η οποία έχει και την ευθύνη του Αρχείου Μίκη Θεοδωράκη, που έχει δοθεί στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.

Τη συναυλία παρακολούθησε ο Λουκάς Καρυτινός, Καλλιτεχνικός Διευθυντής της ΚΟΑ, ο οποίος έχει διευθύνει τα περισσότερα συμφωνικά έργα του Μίκη Θεοδωράκη, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Παρευρέθηκε και η Ελισάβετ Παπαγεωργίου, γνωστή επίσης για τη μακροχρόνια συνεργασία της με τον μεγάλο συνθέτη.

Ο Μίκης έφυγε αλλά άφησε πίσω του έργο ανεκτίμητο που αποτυπώνει το πνεύμα και τα πάθη της Ρωμιοσύνης. Έργο πολύτιμο και διαχρονικό που θα φωτίζει το χώρο και τον χρόνο των νεότερων γενεών, όσο υπάρχουν άνθρωποι και οι ορχήστρες που θα φροντίζουν να το αναδεικνύουν με άξιο τρόπο.

 

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης