Ο συνθέτης Θωμάς Μπακαλάκος δίνει την πρώτη συναυλία, με σκοπό την ίδρυση Δημοτικών Μουσικών Βιβλιοθηκών στην Αττική και σε όλη τη χώρα, ξεκινώντας από το δήμο Πεντέλης.
Ο δήμαρχος Πεντέλης επέλεξε να γίνει η πρώτη συναυλία στο δήμο του. Και ετοιμάζει μια διοργάνωση σε υψηλό επίπεδο, ανάλογο της αξίας των μουσικών έργων που θα ακουστούν και του μουσικού συνόλου που θα τα ερμηνεύσει.

Επειδή θεωρεί την ίδρυση Δημοτικής Μουσικής Βιβλιοθήκης ως μια δυνατή πολιτιστική μουσική δράση, θέλει η συναυλία που θα διοργανώσει να αποτελέσει καλλιτεχνικό μουσικό γεγονός πανελλήνιας απήχησης.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Η συναυλία θα γίνει στο Πολιτιστικό Κέντρο Μελισσίων του δήμου Πεντέλης, στις 4 Μαρτίου και ώρα 7.30. Είσοδος ελεύθερη.

Τα οκτώ βιβλία με τις παρτιτούρες των έργων που θα ακουστούν στη συναυλία, θα παραδώσει ο συνθέτης επί σκηνής στο δήμαρχο κ. Δημήτρη Στεργίου Καψάλη, για να αποτελέσουν τα πρώτα έργα της Δημοτικής Μουσικής Βιβλιοθήκης Πεντέλης.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Εκεί θα κληθούν οι συνθέτες της πόλης και της ευρύτερης περιοχής να καταθέσουν τα έργα τους, να συναντηθούν, να ανταλλάξουν απόψεις, να μάθει ο ένας από τον άλλον, να σχεδιάσουν μουσικές εκδηλώσεις παρουσίασης νέων έργων. Και έτσι να έρθει η μουσική Άνοιξη στην πατρίδα μας, από την περιφέρεια προς το κέντρο.

Με τη σειρά συναυλιών ίδρυσης Δημοτικών Μουσικών Βιβλιοθηκών στους δήμους της χώρας, αφετηρία των οποίων αποτέλεσε η επιτυχημένη συναυλία στο δήμο Σοφάδων, ο συνθέτης υλοποιεί ένα παλιό του όραμα με σύνθημα, η Ελληνική Μουσική Γλώσσα στο προσκήνιο, ένα όνειρο που αγωνίζεται, με έργα και πράξεις, για να γίνει πραγματικότητα.

Η κάθε μουσική νουβέλα είναι ένα πρότυπο έργο σύγχρονης ελληνικής μουσικής. Και είναι εμπνευσμένη από ένα δημοτικό τραγούδι, τα μουσικά υλικά του οποίου ο συνθέτης μετουσιώνει, ώστε να αποτελούν δικά του μουσικά δημιουργήματα.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Με αυτά ως δομικά στοιχεία, δημιουργεί την ομώνυμη, με το δημοτικό τραγούδι, μουσική νουβέλα του.
Ο συνθέτης τονίζει χαρακτηριστικά:

«Δεδομένου ότι το κάθε δημοτικό τραγούδι είναι ένας γνώριμος μουσικός σκοπός, δηλαδή είναι ένας ελληνικός μουσικός νόμος, τα μουσικά του υλικά είναι αυτούσια αρχετυπικά στοιχεία ή μέρη αυτών. Και γι αυτό αποτελούν γλωσσικά μουσικά σημεία της Ελληνικής Μουσικής Γλώσσας, μερικά εκ των οποίων έχουν συμβατικότητα ανάλογη, με εκείνη των γλωσσικών σημείων, της Ομιλούμενης Ελληνικής γλώσσας.
Προφανώς και στη μετουσίωσή τους, όταν γίνεται με επιδεξιότητα, διατηρούν το χαρακτήρα τους και ένα μέρος της συμβατικότητας τους, σε τέτοιο βαθμό, ώστε να θεωρούνται και αυτά ως γλωσσικά μουσικά σημεία, της Ελληνικής Μουσικής Γλώσσας.
Όλα αυτά προστίθενται στο μουσικό λεξιλόγιό μου και φυσικά στο λεξιλόγιο της Ελληνικής μουσικής γλώσσας. Προσπαθώ να βελτιώνομαι με την ελπίδα κάποια έργα μου να προστεθούν στους γνώριμους ελληνικούς μουσικούς σκοπούς, στους ελληνικούς μουσικούς νόμους.
Ότι θέλω να εκφράσω σε μια μουσική νουβέλα, το διατυπώνω στο κείμενο εργασίας, όπως το ονομάζω. Αυτό επηρεάζει τη φόρμα του νέου έργου. Επίσης η μουσική του εκφερόμενου λόγου αυτού του κειμένου, με βοηθάει στη σύλληψη και τη διαμόρφωση των μουσικών ιδεών, για τη σύνθεση του νέου έργου.
Με το κείμενο εργασίας το οποίο προηγείται του σχεδιασμού και της δημιουργίας κάθε έργου μου, η Ελληνική Ομιλούμενη Γλώσσα, η μεγαλύτερη αποθήκη της μουσικής μας, είναι πάντα παρούσα στη διαδικασία ολοκλήρωσης των συνθέσεών μου.
Από την άποψη αυτή, η αξιοποίηση του δημοτικού τραγουδιού, ως πηγή έμπνευσης μουσικών έργων, ήταν ο πλέον σίγουρος δρόμος, για να συνθέσω έργα στην Ελληνική Μουσική Γλώσσα και το καλύτερο φροντιστήριο για να εμπλουτίσω ως συνθέτης την μουσική μου ιδιόλεκτο με νέο λεξιλόγιο.
Όταν ένας απλός άνθρωπος χορεύει η τραγουδάει ένα δημοτικό τραγούδι, ζει στιγμές έντασης και μπροστά από τα μάτια του περνάει ένας κόσμος ολόκληρος, η ζωή του ολόκληρη.
Ο κάθε ένας εκφράζεται με τις κινήσεις του σώματος, οι οποίες, πολλές φορές, αποτελούν ρυθμικά μοτίβα πρωτότυπα, τα οποία μπορεί να αποκτήσουν ενδιαφέρον και ως μελωδικά μοτίβα, για τη σύνθεση της μουσικής νουβέλας. Είδα πολλούς ανθρώπους να ζουν τέτοιες στιγμές.
Ανάλογες έζησα και εγώ πολλές.
Ιστορίες τέτοιων ανθρώπων και καταστάσεις που έζησαν αφηγούμαι με τις μουσικές μου νουβέλες, οι οποίες είναι έργα αφηγηματικού χαρακτήρα, με αναφορές στην παράδοση και ψυχογραφήματα ανθρώπων που έζησαν το δημοτικό τραγούδι στη λειτουργικότητά του.
Εξάλλου το καμάρι της Ελληνικής Ομιλούμενης Γλώσσας είναι το δημοτικό τραγούδι, στο οποίο, ως φαίνεται έχει εναποθέσει τη φύλαξη της δίδυμης αδερφής της, που είναι η Ελληνική Μουσική Γλώσσα, η οποία είναι από τα πλουσιότερα εργαλεία μουσικής έκφρασης στον κόσμο. Και προϋπόθεση για να κατανοεί ο ελληνικός λαός ένα μουσικό έργο.
Η προσπάθειά μου να στραφώ προς τις καθαρές ελληνικές παραδόσεις , να εμπνευστώ από αυτές, και η προσπάθειά μου να αξιοποιήσω το δημοτικό τραγούδι με σύγχρονη μουσική σκέψη και να συνθέτω τα έργα μου γενικότερα στην Ελληνική Μουσική Γλώσσα, δεν έχει καμία σχέση με τη λεγόμενη Εθνική Μουσική Σχολή.
Αυτό που κάνω είναι να συνθέτω τα έργα μου στη μητρική μουσική μου γλώσσα, γιατί εκτός των άλλων το θεωρώ υποχρέωσή μου.
Η Ελληνική Μουσική Γλώσσα αποτελεί τη βάση της μουσικής μου ιδιολέκτου, στην οποία με την επιλεκτική ικανότητα που διαθέτω προσαρμόζω και ενσωματώνω, όσα νομίζω ότι αξίζουν από όσα κληρονόμησα, από όσα έμαθα, μελετώντας τις μουσικές εξελίξεις και από όσα μόνος μου ανακάλυψα.
Οι μουσικές νουβέλες είναι έργα σύγχρονης ελληνικής μουσικής μεταμοντέρνας τεχνοτροπία και με την έννοια της αξιοποίησης, για τη σύνθεσή τους, των μουσικών συστημάτων της τονικότητας και του δωδεαφθογγισμού σε συνδυασμό, με έναν τρόπο αγάπης μεταξύ τους και όχι αλληλοαναίρεσης, ώστε να είναι λειτουργικά στο έργο.
Αποφεύγω ηχητικές ακρότητες και βαθμούς δυσκολίας στη σύνθεση, που συνήθως γίνονται για τις εντυπώσεις, οι οποίες αναγκάζουν τον ακροατή να μπαίνει σε πειραματική δοκιμασία και τον ερμηνευτή σε άσκοπες ταχυδακτυλουργίες.
Τα ίδια ισχύουν και για τα έργα μου που δεν εμπνέομαι από το δημοτικό τραγούδι. Κυρίαρχη θέση έχει και σε αυτά η Ομιλούμενη Ελληνική Γλώσσα με το κείμενο εργασίας και η Ελληνική Μουσική Γλώσσα, ως μέσον έκφρασης των μουσικών ιδεών.
Έτσι τα έργα μουσικής νουβέλας και κάθε άλλο που είναι γραμμένο στην ελληνική μουσική γλώσσα , είναι δυνατόν να γίνουν κατανοητά από τους Έλληνες και σεβαστά από τους ξένους. Αρκεί να είναι μουσικά έργα τέχνης.
Στο τμήμα της πρότασής μου που αφορά στην αξιοποίηση του δημοτικού τραγουδιού με σύγχρονη μουσική σκέψη, ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχει και η διαδικασία που αναδεικνύει το δημοτικό τραγούδι, ως ενοποιητικό στοιχείο και άλλων τεχνών, με την συνεπικουρία και της ομώνυμης μουσικής νουβέλας.
Έτσι το δημοτικό τραγούδι και η ομώνυμη μουσική νουβέλα, με τη μουσική τους συνεκτικότητα και τις τελείως διαφορετικές λειτουργικότητές τους στην κοινωνία, εμπνέουν σε έναν δημιουργό άλλης τέχνης, ένα νέου είδους έργου, το οποίο ονομάζεται μουσικό έργο, με την μεταφορική έννοια του όρου. Και φέρει τον ίδιο τίτλο με το δημοτικό τραγούδι, που αποτέλεσε την αφετηρία έμπνευσης και για μια σειρά άλλων έργων, άλλων τεχνών.
Τα έργα μουσικής νουβέλας εντάσσονται σε μια νέα κατηγορία έργων σύγχρονης ελληνικής μουσικής, λόγω των ιδιαίτερων χαρακτηριστικών που προσλαμβάνουν, από τη διαδικασία και τον τρόπο σύνθεσης τους. Είναι έργα περιγραφικού χαρακτήρα με αναφορές στην παράδοση και ψυχογραφήματα ανθρώπων που έζησαν το δημοτικό τραγούδι στη λειτουργικότητά του.
Με το συνδυασμό στη σύνθεση των δύο μουσικών συστημάτων της τονικότητας και του δωδεκαφθογγιεμού σε συνδυασμό, αναπαριστώ στα έργα μου με μουσικό τρόπο, το κλίμα της παρέας στην κοινωνία. Τις χαρές, τις διασκεδάσεις, τις διαφωνίες, τους έντονους διαλόγους και τις συγκρούσεις και άλλοτε την ηρεμία και την περισυλλογή.
Δημιουργώ δηλαδή το μουσικό ανάλογο της κοινωνίας.
Αυτό προσδίδει στα έργα του μια έντονη θεατρικότητα, η οποία όταν λείπει από ένα μουσικό έργο, το απονευρώνει».

Ο Θωμάς Μπακαλάκος παρουσιάζει στη συναυλία της Πεντέλης μια επιλογή οκτώ έργων μουσικής νουβέλας, από τις επτά συλλογές του, με το γενικό τίτλο «Μεταλλάξεις Ελληνικά, μια ελεγεία στην Ελληνίδα Επαρχία» και ένα έργο του Νίκου Σκαλκώτα, τιμής ένεκεν στο μεγάλο μουσικό πρόγονο.
Η κάθε συλλογή περιέχει πέντε μουσικές νουβέλες εμπνευσμένες από πέντε δημοτικά τραγούδια μιας περιοχής της πατρίδας μας με κοινά μουσικολογικά χαρακτηριστικά.

Τα έργα ερμηνεύουν το κουαρτέτο L’anima: Στέλλα Τσάνη, πρώτο βιολί, Μπρουνίλντα – Ευγενία Μάλο δεύτερο βιολί, Ηλίας Σδούκος βιόλα, Γραμμένος Χαλκιάς κλαρινέτο. Σόλο πιάνο ο Απόστολος Παληός.
Η συναυλία τ ίδρυσης της Δημοτικής Μουσικής Βιβλιοθήκης Πεντέλης γίνεται με τη χορηγία του τρίτου προγράμματος της Ελληνικής ραδιοφωνίας και της εφημερίδας των συντακτών.

Για την επικοινωνία Νίκη Κατσούρα Τηλ. 2106666326—6977693161

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης