Ένα διακαλλιτεχνικό πρότζεκτ που επιχειρεί να απαντήσει στο ερώτημα πώς θα ήταν η ιστορία αν την έγραφαν οι «αθέατες», «άφωνες» γυναίκες, με τίτλο «Η Πόλη των Αθέατων Γυναικών» παρουσιάζεται στο Επαπύργιο στις 25 και 26 Αυγούστου 2021, στο πλαίσιο του θεσμού «Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός» του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού.
«Η Πόλη των Αθέατων Γυναικών» της ERGON – CULTURE, μέσα από μία σειρά δράσεων που διοργανώνουν οι εμπνεύστριες της ιδέας, Ράνια Μπέλλου (εικαστικός) και Νεβάρτ-Βερόν Γαλιλαία (μουσικός), σε συνεργασία με την ποιήτρια Άνια Βουλούδη, έχει βασικό άξονα μελέτης την ευρύτερη περιοχή της Θεσσαλονίκης, υπογραμμίζοντας την ιστορικότητα της συνείδησης και της συλλογικής μνήμης.
Οι τρεις καλλιτέχνιδες προσφέρουν νέες αναγνώσεις του ρόλου της γυναίκας από την αρχαιότητα ως σήμερα: εικαστική εγκατάσταση, διαδραστική performance ποίησης, σύνθεση μουσικού έργου και μουσική performance. Χρησιμοποιώντας τις αισθήσεις της ηχόρασης, της απτικής όρασης, του ήχου και του χρώματος, το project δημιουργεί γέφυρες αισθητηριακής επικοινωνίας με το παρελθόν. Τη δράση συμπληρώνει μουσικά το γυναικείο τρίο Νεβάρτ – Βερόν Γαλιλαία (φλάουτο), Θέη Νικολάου (άρπα) και Νταβίνα Φλωρεντίν (βιμπράφωνο).
Στο διακαλλιτεχνικό πρότζεκτ, η Ράνια Μπέλλου μελετάει το αρχέτυπο του θηλυκού στοιχείου μέσα από τα σύγχρονα ανασκαφικά και αρχειακά τεκμήρια της πόλης, και δημιουργεί μια mixed-media εικαστική εγκατάσταση, με ψηφιακές εκτυπώσεις επάνω σε πολυστρωματικές κατασκευές από μέταλλο και ημιδιαφανή υφάσματα. Η δομή των γλυπτών έχει αναφορές στα προ-ρωμαϊκά λάβαρα και τον κλειστό πυρήνα του φρουρίου. Χρησιμοποιώντας τα μνημειακά λείψανα από το κτιριακό συγκρότημα του Επταπυργίου, η Ράνια Μπέλλου επιχειρεί -με το παιχνίδι μεταξύ ορατότητας και αορατότητας- να ξαναζωντανέψει την οπτική αναπαράσταση των φωνών των αθέατων γυναικών, τις πολλαπλές τους αφηγήσεις.
Συνδετικός κρίκος μεταξύ της μουσικής και της εικαστικής προσέγγισης θα είναι η αναβίωση της γυναικείας παρουσίας στην ευρύτερη περιοχή της Θεσσαλονίκης. Έχοντας ως βασική ιδέα τον Επιτάφιο του Σείκιλου και εμπνευσμένη από την απλότητα αλλά ταυτόχρονα και το βάθος της μουσικής αυτής σύνθεσης, η Νεβάρτ-Βερόν Γαλιλαία επέλεξε το μουσικό ρεπερτόριο του πρότζεκτ συνδυάζοντας τον Επιτάφιο του Σείκιλου, σε διασκευή του Ιωάννη Παπασπύρου, με το «The Garden of Adonis» του Alan Hovhaness, τη Σονάτα του Alan Hovhaness και το «Spiegel im Spiegel» του Arvo Pärt δίνοντας έμφαση στη διαχρονικότητα της ηχόρασης, της μουσικής και του ήχου.
Τέλος, μέσα από τη φωνή της ποιήτριας Άνιας Βουλούδη θα «ακουστούν» φωνές γυναικών της Θεσσαλονίκης. Τη σύγχρονη ιστορία της πόλης αφηγούνται οι επιστολές της ποιήτριας προς γυναίκες οι οποίες ζουν – όπως κι η ίδια – στη Θεσσαλονίκη.
Η εκδήλωση, όπως και όλες όσες εντάσσονται στο θεσμό «Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός», προσφέρεται δωρεάν από το Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού. Το μόνο αντίτιμο είναι το εισιτήριο των 6 ευρώ για την είσοδο στο Επταπύργιο. Η προκράτηση της θέσης είναι υποχρεωτική. Αναλυτικό πρόγραμμα, πληροφορίες και προκρατήσεις θέσεων στο digitalculture.gov.gr