Επιμέλεια: Γιάννα Μυράτ

Ένα πρώιμο αριστούργημα του Τιτσιάνο – που κάποτε λεηλατήθηκε από τα στρατεύματα του Ναπολέοντα και ήταν μέρος των βασιλικών συλλογών για αιώνες – προκάλεσε σάλο όταν το έκλεψαν από το σπίτι μιας Βρετανίδας μαρκησίας το 1995.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Επτά χρόνια αργότερα, βρέθηκε μέσα σε μια πρόχειρη λευκή και μπλε πλαστική τσάντα σε στάση λεωφορείου στο νοτιοδυτικό Λονδίνο από έναν ντετέκτιβ τέχνης και τον επέστρεψε.

Αυτή την εβδομάδα, η ελαιογραφία «Η ανάπαυση κατά τη φυγή στην Αίγυπτο» πωλήθηκε για περισσότερα από 22 εκατομμύρια δολάρια στον οίκο Christie’s. Ήταν ρεκόρ για τον καλλιτέχνη της Αναγέννησης, τον οποίο τα μουσεία περιγράφουν ως τον μεγαλύτερο ζωγράφο της Βενετίας του 16ου αιώνα. Πριν από την πώληση τον Απρίλιο, ο οίκος δημοπρασιών το χαρακτήρισε ως «το πιο σημαντικό έργο του Τιτσιάνο που βγήκε στην αγορά δημοπρασιών εδώ και μια γενιά».

«Αυτό το αποτέλεσμα είναι ένας φόρος τιμής στην άψογη προέλευση και την ήσυχη ομορφιά αυτού του υπέροχου πρώιμου αριστουργήματος του Τιτσιάνο, που είναι ένα από τα πιο ποιητικά προϊόντα της νιότης του καλλιτέχνη», δήλωσε ο Ορλάντο Ροκ, πρόεδρος του Christie’s στο Ηνωμένο Βασίλειο.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Ο μικρός καμβάς 46 επί 62 εκατοστά πιστεύεται ότι ζωγραφίστηκε γύρω στο 1510, είπε ο οίκος δημοπρασιών.

Είναι εμπνευσμένο από ένα βιβλικό γεγονός, όταν ο Ιωσήφ πήρε τη Μαρία και το νεαρό Ιησού στην Αίγυπτο αφού ένα όνειρο τον προειδοποίησε ότι ο βασιλιάς Ηρώδης επιδίωκε να σκοτώσει τον γιο του, είπε το Christie’s. Ο πίνακας απεικονίζει τη Μαρία να αγκαλιάζει τον Ιησού καθώς ο Ιωσήφ κοιτάζει σε ένα αγροτικό περιβάλλον.

Τα χρώματα είναι φωτεινά και πλούσια, όπου κυριαρχούν οι πρωταρχικές αποχρώσεις, όπως η βαθυκόκκινη ρόμπα της Μαρίας και ο γαλάζιος μανδύας.

Ο Τιτσιάνο είναι γνωστός για τη χρήση της τεχνικής «colorito», όπου το χρώμα χρησιμοποιείται κυρίως για αισθησιακούς εκφραστικούς σκοπούς και ως στοιχείο της σύνθεσης. Κέρδισε διεθνή φήμη για τους θρησκευτικούς πίνακές του, τα ευδιάκριτα πορτρέτα και τις ποιητικές αποδόσεις μυθολογικών θεμάτων, αναφέρει το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης.

Ο Τιτσιάνο γεννήθηκε ως Tiziano Vecellio σε μια μικρή πόλη στα βουνά των Δολομιτών, σύμφωνα με την Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου και λέγεται ότι έφτασε στη Βενετία σε ηλικία 10 ετών. Βρήκε πρόωρη επιτυχία με το έργο του στην πρόσοψη του Fondaco dei Tedeschi στο Ενετικό Μεγάλο Κανάλι, λέει το μουσείο, προσθέτοντας ότι ο Τιτσιάνο έγινε ο κύριος ζωγράφος στην αυλή του αυτοκράτορα της Αγίας Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας Καρόλου Ε’. Πέθανε από την πανώλη το 1576.

Το έργο του «Η ανάπαυση κατά τη φυγή στην Αίγυπτο» έχει επίσης τραβήξει την προσοχή για την προέλευσή του, όχι μόνο για την τιμή ρεκόρ του.

Αν και δεν είναι γνωστό ποιος παρήγγειλε τον πίνακα, τεκμηριώθηκε για πρώτη φορά ως μέρος της συλλογής ενός βενετσιάνου εμπόρου μπαχαρικών στις αρχές του 17ου αιώνα, σύμφωνα με τον Christie’s .

Τους επόμενους αιώνες, λέει ο οίκος δημοπρασιών, ο πίνακας πέρασε από πολλά χέρια, συμπεριλαμβανομένου ενός Άγγλου δούκα και του αρχιδούκα Λέοπολντ Βίλχεμ της Αυστρίας, και λεηλατήθηκε από τη Βιέννη, από τα στρατεύματα του Ναπολέοντα, αλλά επέστρεψε στην πόλη μετά την πτώση του. Τελικά, αποκτήθηκε από τον Τζον Αλεξάντερ Θάιν, τον 4ο Μαρκήσιο του Μπαθ το 1878.

Ωστόσο, η δραματική ιστορία του πίνακα συνέχισε να ξετυλίγεται. Το 1995, κλάπηκε από το σπίτι του Θάιν στο Wiltshire, στη νοτιοδυτική Αγγλία, και ανακτήθηκε ως εκ θαύματος το 2002 μετά την ανακοίνωση της ανταμοιβής 127.000 δολαρίων, είπε το Christie’s τον Απρίλιο πριν από τη δημοπρασία.

Ο Τσαρλς Χιλ, κορυφαίος ντετέκτιβ τέχνης, το βρήκε μέσα σε μια τσάντα χωρίς το πλαίσιο σε μια στάση λεωφορείου του Λονδίνου, πρόσθεσε.

«Αυτή η εικόνα έχει αιχμαλωτίσει τη φαντασία του κοινού για περισσότερες από μισές χιλιετίες και αναμφίβολα θα συνεχίσει να το κάνει», είπε ο Ροκ από τον οίκο δημοπρασιών σε δήλωση μετά την πώληση.

 

Με πληροφορίες από Washington Post

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης