Ένα στρατιωτικό αμπέχονο με μια εικονίτσα κρυμμένη στην εξωτερική δεξιά τσέπη του, ένα χειροποίητο κασκόλ, ένα ζευγάρι μακριές μάλλινες κάλτσες, μια ταλαιπωρημένη ελληνική σημαία, εφημερίδες της εποχής και βαθιά κρυμμένο το γράμμα Έλληνα στρατιώτη προς τη μητέρα του -αντικείμενα ιδιαίτερα- αποτελούν το πολύτιμο περιεχόμενο της «βαλίτσας του στρατιώτη».

Η σχολική γιορτή για την επέτειο της 28ης Οκτωβρίου του 1940, ήταν διαφορετική από άλλες χρονιές για τους μαθητές της Γ’ τάξης του Γυμνασίου Σκύδρας, που έσκυψαν πάνω από τη «βαλίτσα του στρατιώτη» και ταξίδεψαν στην ιστορία μέσα από τα προσωπικά αντικείμενα που κουβαλούσε στο μέτωπο του πολέμου ο Έλληνας στρατιώτης.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

«Η 28η Οκτωβρίου, από μία ημέρα που χάνεται το μάθημα, με τις βόλτες να πρωταγωνιστούν στις επιλογές των μαθητών, έγινε μια μάνα που με αγωνία περιμένει το παιδί της από τον πόλεμο, ένα χιτώνιο που πολεμάει το κρύο και την παγωνιά του χιονιού, έγινε ένας παιάνας νίκης της ελευθερίας και η μοσχοβολιά του βασιλικού στη γλάστρα με την υπόσχεση της επιστροφής στο σπίτι», εξηγεί στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η εκπαιδευτικός, διευθύντρια του γυμνασίου Σκύδρας Σοφία Θεοδωρίδου, μιλώντας στο Αθηναϊκό και Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων για την ξεχωριστή αυτή νότα στη σχολική γιορτή για την εθνική επέτειο.

«Το πιο σημαντικό, όμως, είναι πως οι μαθητές βίωσαν νοερά, πως θα ήταν, αν ήταν αυτοί στη θέση του καθήκοντος», λέει χαρακτηριστικά η κ. Θεοδωρίδου.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

 Μέσα από τη βαλίτσα ξεπρόβαλε η ιστορία της χώρας και του Έλληνα στρατιώτη

Όταν η βαλίτσα άνοιξε μέσα στις αίθουσα διδασκαλίας -αφηγείται η διευθύντρια του γυμνασίου- από μέσα ξεπρόβαλε η ιστορία της χώρας και του Έλληνα στρατιώτη που πολέμησε για την ελευθερία της πατρίδας του. Τα παιδιά μαγεύτηκαν από το μυστήριο που έκρυβε η βαλίτσα και εξερεύνησαν τις «μαρτυρίες» που φιλοξενούσε. Τα χέρια τους διεκδίκησαν να πιάσουν πρώτα κάποιο από τα αντικείμενα της βαλίτσας, ενώ θέλησαν να ανακαλύψουν και να ερμηνεύσουν το «κρυμμένο» μήνυμα της Ημέρας.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

 «Χτύπησε το κουδούνι και δεν το έβαλαν στα πόδια. Αυτή τη φορά επέλεξαν να καθίσουν και να γράψουν λίγες γραμμές γι΄ αυτό που αισθάνθηκαν και ας τους καλούσαν οι “σειρήνες” έξω από την πόρτα της τάξης», λέει η εκπαιδευτικός και φανερά περήφανη, προσθέτει: «Ναι, το αισθάνθηκαν και το είπαν: “Ζήτω η 28η Οκτωβρίου του 1940”. Συζήτησαν για την ανάγκη του πολέμου και την αξία της ειρήνης που γευόμαστε σήμερα, υπολογίζοντας ως αντίτιμο τις ζωές αυτών που χάθηκαν».

Τα παιδιά μπορούν να μάθουν τα πάντα, αρκεί να τους τα εξηγήσεις με τον κατάλληλο τρόπο

«Τα ιστορικά θέματα είναι πολύ ενδιαφέροντα για τα παιδιά όσο κι αν πολλές φορές οι εκπαιδευτικοί “φοβούνται” να τα αναλύσουν», αναφέρει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, η φοιτήτρια του Παιδαγωγικού Τμήματος Προσχολικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Κρήτης Φωτεινή Μπόικου, που χρησιμοποίησε τη «βαλίτσα του στρατιώτη», στο πλαίσιο της πρακτικής της άσκησης και εξηγεί πως, «τα παιδιά μπορούν να μάθουν τα πάντα, αρκεί να τους τα εξηγήσεις με τον κατάλληλο τρόπο».

Τα παιδιά νηπιακής ηλικίας έδειξαν μεγάλο ενδιαφέρον για το θέμα, είπε η φοιτήτρια της παιδαγωγικής σχολής, καθώς τα ενθουσίασε το γεγονός ότι έβλεπαν αυθεντικά αντικείμενα και μέσα από τη διαδραστική αφήγηση, μάθαιναν την ιστορία της χώρας. Παρακολουθούσαν καθ’ όλη τη διάρκεια με προσοχή και περιέργεια, έκαναν ερωτήσεις, έδιναν τα ίδια απαντήσεις, συμμετείχαν στις δραστηριότητες με προσοχή αποδεικνύοντας πως κατανόησαν και εμπέδωσαν σημαντικά μηνύματα και αξίες, όπως αυτές της Ελευθερίας, της Δημοκρατίας, του σεβασμού και της προστασίας της αξιοπρέπειας του ανθρώπου, της προστασίας της διεθνούς ειρήνης και της συνεργασίας των λαών.

Η «βαλίτσα του στρατιώτη» είναι μία ξεχωριστή διδακτική παρέμβαση, που βασίστηκε πάνω στην ιδέα της νηπιαγωγού Δέσποινας Αντωνιάδου, εξελίχθηκε από τη φοιτήτρια του παιδαγωγικού τμήματος προσχολικής ηλικίας του Πανεπιστημίου Κρήτης Φωτεινή Μπόικου και ολοκληρώθηκε στη σημερινή εκδοχή της, από την εκπαιδευτικό του Γυμνασίου Σκύδρας Σοφία Θεοδωρίδου.

Μάλιστα, όπως επισημαίνει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η κ. Θεοδωρίδου, η δράση αυτή δεν αιφνιδίασε θετικά μόνο τους μαθητές, αλλά κυρίως τους εκπαιδευτικούς, που είδαν τα παιδιά να δείχνουν ιδιαίτερη ευαισθησία για τον ηρωισμό των Ελλήνων στρατιωτών στα βουνά της Αλβανίας, όπως επίσης για το φοβερό του πολέμου και για την αξία της ειρήνης.

Πηγή: ΑΠΕ – ΜΠΕ

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης