ΜΑΡΚΗΣΙΟΣ: Ιππότη, δεν σκέφτεστε ν’ αποκτήσετε διαδόχους;

ΙΠΠΟΤΗΣ: Πολλές φορές! Καλά είναι τα παιδιά, αλλά σου μένει κι η μητέρα! Όταν συνειδητοποιώ πως για ν’ αποκτήσεις παιδί, θα πρέπει να υποστείς και μια γυναίκα, η επιθυμία μου δραπετεύει.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

ΜΙΡΑΝΤΟΛΙΝΑ: …Είναι εχθρός των γυναικών, δεν μπορεί ούτε να τις βλέπει; Ο βλάκας! Φαίνεται πως δεν βρήκε ακόμα το δάσκαλό του, μα που θα πάει θα τον βρει… Κάτι τέτοιοι τύποι με πεισμώνουν κι έχω τον τρόπο ν’ αναστατώνω, να ταπεινώνω τις βάρβαρες αντρικές καρδιές που’ ναι εχθροί των γυναικών! Είμαι σίγουρη πως μέχρι το βράδι θα μ’ έχει ερωτευτεί.

Την κωμωδία του Κάρλο Γκολντόνι «Η ΛΟΚΑΝΤΙΕΡΑ», παρουσιάζει το καλοκαίρι του 2010, η «5η ΕΠΟΧΗ». Πρόκειται για μια από τις σημαντικότερες και διασημότερες κωμωδίες της Ευρωπαϊκής Αναγέννησης. Μια κωμωδία με δαιμόνια πλοκή και διαρκείς ανατροπές, που φτάνουν συχνά στα όρια της σκηνικής υπερβολής.

Η αιώνια διαμάχη μεταξύ των δύο φύλλων είναι ο βασικός καμβάς, πάνω στον οποίο ο Κάρλο Γκολντόνι αναπτύσσει την κωμωδία του, με αριστουργηματικό τρόπο. Η «ΛΟΚΑΝΤΙΕΡΑ», είναι έργο που απευθύνεται σ’ ένα ευρύτατο κοινό κάθε ηλικίας ΄Εργο λαϊκό και ταυτόχρονα μια εκρηκτική κωμωδία… επίκαιρη σε κάθε εποχή…

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Στην νέα σκηνική πρόταση της «5ης ΕΠΟΧΗΣ», η κωμωδία εξελίσσεται σε διαφορετικούς χρόνους και μας ταξιδεύει σε διαφορετικές εποχές. Οι ήρωες της κωμωδίας συναντώνται για πρώτη φορά στην εποχή της ιταλικής αναγέννησης -18ος αιώνας- Βενετία, υπό τους ήχους της μουσικής του Βιβάλντι- και στη συνέχεια στον 19ο αιώνα [εποχή του ευρωπαϊκού ρομαντισμού]. Τους ξανασυναντάμε στην περίοδο του μεσοπολέμου, υπό τους ήχους της τζαζ, σε μια σκηνή καμπαρέ και αργότερα στη μεταπολεμική Ευρώπη. Στο τέλος, ο χρόνος χάνεται… Οι ήρωες της κωμωδίας θα συνεχίσουν την ιστορία τους, σε μια αυθαίρετη-υπερβατική εποχή… εποχή του σκηνικού παιγνιδιού, του τσίρκου και της ακροβασίας, από όπου κατάγεται, σε μεγάλο βαθμό, το σύγχρονο ευρωπαϊκό θέατρο.

Η κωμωδία ανεβαίνει σε απόδοση-σκηνοθεσία Θέμη Μουμουλίδη, σκηνικό-κοστούμια Γιώργου Πάτσα, μουσική Θοδωρή Οικονόμου, κινησιολογική επεξεργασία- χορογραφία ΄Ελενας Γεροδήμου και φωτισμούς Νίκου Σωτηρόπουλου.



Παίζουν οι ηθοποιοί:

ΡΕΝΙΑ ΛΟΥΙΖΙΔΟΥ – ΚΩΣΤΑΣ ΚΟΚΛΑΣ – ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΜΠΟΥΡΔΟΥΜΗΣ
ΤΑΣΟΣ ΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ – ΜΑΡΙΑΝΘΗ ΦΩΤΑΚΗ – ΑΓΓΕΛΟΣ ΜΠΟΥΡΑΣ
ΑΝΤΕΙΑ ΟΛΥΜΠΙΟΥ – ΑΝΤΩΝΗΣ ΔΗΜΗΤΡΟΚΑΛΗΣ

Ο Κάρλο Γκολντόνι – ίσως η σημαντικότερη προσωπικότητα του ιταλικού θεάτρου και μια από τις σημαντικότερες του ευρωπαϊκού-, γράφει την «Λοκαντιέρα» το 1750-51 [η πρεμιέρα δόθηκε το 1753 στη Βενετία], σε μια προσπάθεια να κυριαρχήσει στη θεατρική πραγματικότητα της εποχής του [την ίδια χρονιά γράφει άλλα 15 έργα]. Από την αρχή της παρουσίας του στο θέατρο ο Γκολντόνι ονειρεύεται να καταστήσει – μέσω του έργου του – το ιταλικό θέατρο, ισάξιο του ευρωπαικού, επιχειρώντας να αναμορφώσει την παραδοσιακή ιταλική κωμωδία [commedia dell’ arte]. Και το καταφέρνει…

Η υπόθεση της κωμωδίας…

Η Μιραντολίνα μοναδική κληρονόμος μιας λοκάντας [πανδοχείου], καταφέρνει να διευθύνει με ιδιαίτερη επιτυχία την επιχείρησή της. Στο πλευρό της υπάρχει πάντα ο Φαμπρίτσιο ένας καμαριέρης της λοκάντας, ο οποίος προσβλέπει στην -δια του γάμου με τη Μιραντολίνα- οικονομική και κοινωνική ανέλιξή του.

Στους χώρους της λοκάντας διαδραματίζεται η δράση της κωμωδίας. Εδώ συχνάζουν διάφοροι τύποι. ΄Ενας Κόμης [ένας λαικής καταγωγής άντρας που έχει αγοράσει τον τίτλο του] και ένας ξεπεσμένος και απολύτως χρεοκοπημένος Μαρκήσιος, διεκδικούν τον έρωτά της Μιραντολίνας. Στη λοκάντα διαμένει για λίγο και ο Ιππότης Ριπαφράτα, ένας αγριάνθρωπος –αλλά μόνο ως προς τη συμπεριφορά του στο γυναικείο φύλλο.

Ένας άντρας που αρνείται θανάσιμα τον έρωτα των γυναικών. Δυο θεατρίνες που υποδύονται [με την ελπίδα πως θα βρουν κάποιο θύμα, γένους αρσενικού] μια κόμισα και μια μαρκησία, συμπληρώνουν τα πρόσωπα της κωμωδίας.

Εξ αρχής ο Ιππότης διαπράττει το θανάσιμο αμάρτημα, να φερθεί ιδιαιτέρως προσβλητικά και κυρίως, περιφρονητικά στην Μιραντολίνα, η οποία με τη σειρά της αποφασίζει να εκδικηθεί. Ορκίζεται να αποδείξει πως κάθε γυναίκα μπορεί να διεκδικήσει με επιτυχία την ερωτική προσοχή όποιου αρσενικού επιθυμεί. Αρκεί να το θέλει…

Παράλληλα η «5η ΕΠΟΧΗ », με αφορμή την παράσταση της «Λοκαντιέρας», εκδίδει- για πρώτη φορά στην ελληνική γλώσσα- τα «ΑΠΟΜΝΗΜΟΝΕΥΜΑΤΑ» του Κάρλο Γκολντόνι [σε μετάφραση Παναγιώτας Πανταζή], ένα από τα σημαντικότερα λογοτεχνικά κείμενα του 18ου αιώνα.

ΠΕΡΙΟΔΕΙΑ

ΠΑ 23 ΙΟΥΛΙΟΥ ΛΑΥΡΙΟ
ΚΥ 25ΙΟΥΛΙΟΥ ΡΕΘΥΜΝΟ
ΔΕ 26 ΙΟΥΛΙΟΥ ΡΕΘΥΜΝΟ
ΤΡ 27 ΙΟΥΛΙΟΥ ΗΡΑΚΛΕΙΟ
ΤΕ 28 ΙΟΥΛΙΟΥ ΗΡΑΚΛΕΙΟ
ΠΑ 30 ΙΟΥΛΙΟΥ ΙΕΡΑΠΕΤΡΑ
ΣΑ 31 ΙΟΥΛΙΟΥ ΑΓ. ΝΙΚΟΛΑΟΣ

ΚΥ 1 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ ΣΗΤΕΙΑ
ΔΕ 2 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ ΧΑΝΙΑ
ΤΡ 3 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ ΧΑΝΙΑ
ΠΑ 6 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ ΤΡΙΠΟΛΗ
ΣΑ 7 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ ΞΥΛΟΚΑΣΤΡΟ
ΚΥ 8ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ ΠΡΕΒΕΖΑ
ΔΕ 9 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ ΛΕΥΚΑΔΑ
ΤΡ 10 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ ΑΡΤΑ
ΤΕ 11 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ ΖΑΚΥΝΘΟΣ
ΠΕ 12 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ ΖΑΚΥΝΘΟΣ
ΠΑ 13 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ ΗΛΙΔΑ
ΣΑ 21 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ ΡΑΦΗΝΑ
ΔΕ 23 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ ΑΓΡΙΝΙΟ
ΤΡ 24 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ ΑΓΡΙΝΙΟ
ΤΕ 25 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ ΝΕΜΕΑ
ΠΕ 26 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ ΧΑΛΑΝΔΡΙ
ΠΑ 27 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ ΧΑΛΑΝΔΡΙ
ΚΥ 29 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ ΠΟΡΤΟ ΡΑΦΤΗ
ΔΕ 30 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ ΒΕΑΚΕΙΟ
ΤΕ 1ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ ΑΙΓΑΛΕΩ
ΠΑ 3 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ ΒΡΙΛΗΣΣΙΑ
ΣΑ 4 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ ΚΟΡΥΔΑΛΛΟΣ
ΔΕ 6 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ ΑΤΤΙΚΟ ΑΛΣΟΣ
ΠΕ 9 ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ ΝΕΑ ΣΜΥΡΝΗ

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης