ΚΑΙ Η ΤΕΤΑΡΤΗ ΣΥΜΦΩΝΙΑ «ΤΩΝ ΧΟΡΙΚΩΝ»
ΤΟΥ ΜΙΚΗ ΘΕΟΔΩΡΑΚΗ
ΣΤΟ ΩΔΕΙΟ ΗΡΩΔΟΥ ΑΤΤΙΚΟΥ
Ν.Δ.Α
Πέμπτη, 8 Ιουλίου 2010 στις 9.00 μ.μ.

Ο μεγάλος έλληνας συνθέτης Μίκης Θεοδωράκης επιφυλάσσει μια ακόμη έκπληξη για το φιλόμουσο ελληνικό κοινό. Τη σουίτα μπαλέτου «Οι Εραστές του Τερουέλ» έργο που έπαιξε σημαντικό ρόλο στην καθιέρωσή του ως σημαντικού σύγχρονου ευρωπαίου συνθέτη.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Το έργο, θα παρουσιαστεί για πρώτη φορά στο ελληνικό κοινό, την Πέμπτη 8 Ιουλίου στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού, με τη σύμπραξη της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών σε μουσική διεύθυνση Βύρωνα Φιδετζή.

Λίγα Λόγια για το Έργο

Το «Οι Εραστές του Τερουέλ» γράφτηκε το 1957 και ανήκει στην αποκαλούμενη «Παρισινή Περίοδο» του συνθέτη. Ο Μίκης Θεοδωράκης μετά την εξορία της Μακρονήσου και της Ικαρίας (1946-1949) και τα τρομακτικά βιώματα που υπέστη κατάφερε να διαφύγει από την Ικαρία και να φτάσει στην Κρήτη.

Το 1954 κερδίζει την Υποτροφία του Ι.Κ.Υ. για ανώτερες μουσικές σπουδές στο Παρίσι και εγγράφεται στο Conservatoire de Paris στην τάξη της σύνθεσης και ανάλυσης του Olivier Messian, κορυφαίας μουσικής φυσιογνωμίας της εποχής του. Πολύ γρήγορα αρχίζει να συνθέτει έργα που αποσπούν διεθνείς διακρίσεις: έργα για πιάνο, μουσική δωματίου και συμφωνικά. Τα έργα του κινούν το ενδιαφέρον του γνωστού εκδοτικού οίκου Boosey & Hawks του Λονδίνου, ο οποίος και τα εκδίδει.

Την ίδια εποχή ο Θεοδωράκης έχει στρέψει το ενδιαφέρον του σε μουσική για μπαλέτο και συνεργασίες με καταξιωμένους καλλιτέχνες του χορού όπως Lyudmila Tcherina, Svetlana Beriosova, Rudolf Nureyev, John Cranko, τα μπαλέτα της Στουτγάρδης και τα Βασιλικά Μπαλέτα του Λονδίνου.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Ένα από τα έργα της περιόδου αυτής είναι το μπαλέτο Οι Εραστές του Τερουέλ (πρωτότυπος τίτλος: Los Amantes de Teruel) το oποίο συνέθεσε το 1957, και θα ακούσουμε στο Ηρώδειο την Πέμπτη που μας έρχεται. Πρόκειται για μουσική μπαλέτου με λαμπρή σταδιοδρομία! Το 1958 το έργο του μόλις 33 χρόνων τότε Μίκη Θεοδωράκη ανεβαίνει στο Γαλλικό Θέατρο «Σάρα Μπερνάρ» για 20 παραστάσεις με την κορυφαία στην εποχή της χορεύτρια Lyudmila Tcherina. Το έργο αποσπά διθυραμβικές κριτικές και σημειώνει μεγάλη καλλιτεχνική και εισπρακτική επιτυχία και έτσι περιοδεύει στο Λονδίνο και τη Νέα Υόρκη.

Ο νεαρός Έλληνας συνθέτης Μίκης Θεοδωράκης γοητεύει κοινό, κριτικούς αλλά και τους καλλιτεχνικούς κύκλους της διεθνούς σκηνής του μπαλέτου και γίνεται περιζήτητος. Ως αποτέλεσμα του έρχεται τον επόμενο χρόνο η παραγγελία από τη Βασιλική Όπερα του Κόβεν Γκάρντεν του Λονδίνου το μπαλέτο Αντιγόνη σημειώνοντας 200 παραστάσεις σε ένα χρόνο. Οι Times του Λονδίνου έδωσαν τον τίτλο “a really Great Ballet” και έγραψαν εγκωμιαστικά σχόλια για τη γεμάτη δύναμη και αισθαντικότητα μουσική του Έλληνα συνθέτη. Αποσπάσματα της μουσικής του μπαλέτου θα παρουσιάσει σε πρώτη παγκόσμια εκτέλεση, στη χώρα μας, η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών υπό τη διεύθυνση του Βύρωνα Φιδετζή.

Τέταρτη Συμφωνία («Των Χορικών»)

Στη συνέχεια το πρόγραμμα περιλαμβάνει την Τέταρτη Συμφωνία («Των Χορικών»). Συγκριτικά με τις άλλες συμφωνίες του συνθέτη αυτή θεωρείται ότι εμπεριέχει τα περισσότερα στοιχεία ελληνικότητας, καθώς εμπνέεται από έργα των σημαντικότερων αρχαίων ελλήνων ποιητών του Αισχύλου & του Ευριπίδη και συνδέεται θεματικά με τον πυρήνα της αρχαιοελληνικής τραγωδίας, «την ανθρώπινη μοίρα». Η συμφωνία απαρτίζεται από δυο μέρη: το Πρώτο είναι βασισμένο στις Ευμενίδες του Αισχύλου και το Δεύτερο στις Φοίνισσες του Ευριπίδη. Χρησιμοποίησε συμφωνική ορχήστρα χωρίς βιολιά και βιόλες αλλά ενισχυμένα τα βιολοντσέλα και τα κοντραμπάσα, μικτή χορωδία και τέσσερις σολίστ: σοπράνο, κοντράλτο, βιολοντσελίστα και ηθοποιό.

Το έργο υπήρξε παραγγελία του Πανεπιστημίου Αθηνών (επί πρυτανείας του Καθηγητή Μιχάλη Σταθόπουλου), για να τιμηθεί η επέτειος των 150 χρόνων από την ίδρυσή του. Η πανηγυρική συναυλία δόθηκε στο θέατρο «ΠΑΛΛΑΣ» υπό τη διεύθυνση του Λουκά Καρυτινού.

Συμμετέχουν οι σολίστ: Σοφία Κυανίδου (σοπράνο), Μαρία Βλαχοπούλου (μέτζο), Γιάννης Τσιτσελίκης (σόλο βιολοντσέλο), οι Χορωδίες της ΕΡΤ & του Δήμου Αθηναίων, ενώ την απαγγελία αναλαμβάνει η Φιλαρέτη Κομνηνού.

Τα δυο έργα θα παρουσιάσει η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών (K.O.A.) η οποία είναι το αρχαιότερο ορχηστρικό μουσικό σύνολο στη νεότερη Ελλάδα και επέλεξε με αυτή τη συναυλία να τιμήσει τον μεγάλο Έλληνα συνθέτη Μίκη Θεοδωράκη.

Ο Καλλιτεχνικός Δ/ντης και μαέστρος της βραδιάς Βύρων Φιδετζης μας λέει για αυτή την συναυλία, τα έργα, τη σχέση του με τον συνθέτη και άνθρωπο Μίκη Θεοδωράκη

«…διάλεξα αυτά τα έργα για να τον χαροποιήσω θα έλεγα, το ένα έχει παιχτεί μόνο μια φορά και το άλλο δεν έχει παρουσιαστεί ποτέ στην Αθήνα… μπαλέτο το ένα, συμφωνία εμπνευσμένη από χορικά το άλλο αισθάνθηκα ότι αρμόζουν απόλυτα να παρουσιαστούν στο χώρο του Ωδείου Ηρώδου Αττικού, είναι δυο έργα που έχουν contrast μεταξύ τους και δημιουργούν μια ωραία ενότητα εν αντίθεση.

Αν με ρωτάτε τι είναι ο Μίκης Θεοδωράκης θα πω ότι για μένα ο Μίκης Θεοδωράκης είναι πολλά πράγματα μαζί. Ως πιτσιρίκος τον είχα πρόεδρο στους Λαμπράκηδες στη Θεσσαλονίκη, αργότερα ήμουν φοιτητής στη Βιέννη και αλληλογραφούσα μαζί του, μου έστειλε από το Παρίσι τους δυο τόμους του «Χρέους», ήταν η εποχή που παλεύαμε ενάντια στη δικτατορία πήγαμε στο Γκρατς την άνοιξη του 1973 και τον ακολουθήσαμε μια ομάδα νέων. Πολλά έχω να πω για τον Μίκη.

Έχω πολλά να θυμηθώ, έχει εκπληκτικό χιούμορ μια φορά θυμάμαι μου είπε « ρε συ και συ ψηλός είσαι; ξέρεις τι πέρασα με αυτό το ύψος στην εποχή τη δική μου οι Έλληνες ήταν 1.60 και εγώ ήμουν 1.90 μέχρι γυναικωνίτη με είπαν.»

Όταν μου μιλάει νιώθω όπως όταν ήμουν πιτσιρίκος που μου μίλαγε ο παππούς μου και μαγεύομαι, ιστορίες, αντίσταση, τα πολιτικά της Ελλάδας, δύσκολο να απομονώσεις κάτι.

Στην ερώτηση πως βλέπω τον συμφωνικό Μίκη Θεοδωράκη θα απαντήσω το εξής: Στο έργο του Μίκη υπάρχει αποτυπωμένο ένα μέρος της ελληνικής «ιδιοπροσωπείας» δεν μπορείς να το ξεχωρίσεις, τραγούδια, όπερες, συμφωνικά, είναι ένας ενιαίος κόσμος. Ο Σεφέρης είχε πει για τον Παλαμά «Ο Παλαμάς είναι χείμαρρος», τέτοιος είναι και ο Μίκης και έχει περάσει η ιστορία των τελευταίων χρόνων στο πετσί του. Είναι συμβολική Μορφή: μάνα Μικρασιάτισα, πατέρας Κρητικός, τι κόσμοι δένονται και φαίνονται αχνά στο βάθος! Συμβολική μορφή, εξέχουσα προσωπικότητα παγκοσμίως.»

Εισιτήρια προπωλούνται στο 210 3272000, Πανεπιστήμιου 39, Στοά Πεσμαζόγλου, Ταμεία Φεστιβάλ Αθηνών.

ΤΙΜΕΣ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ
€10 (Φοιτητικά, ΑΜΕΑ)
€15 (Γ’ Ζώνη μειωμένο, Άνω Διάζωμα)
€20 (Γ’ Ζώνη)
€30 (Β’ Ζώνη)
€40 (Α’ Ζώνη)
€50 (Διακεκριμένη Ζώνη)

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης