Η βελούδινη υφή της «Μικρής Νυχτερινής Μουσικής». Το επιβλητικό Κοντσέρτο για πιάνο και ορχήστρα, αρ.22. και η εξαίσια Συμφωνία «του Λιντς», απόδειξη ενός ευφυούς πνεύματος που χρειάστηκε μόλις 4 ημέρες για να συνθέσει ένα κομμάτι αθανασίας. Τα τρία πολυαγαπημένα έργα του Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ (1756-1791) θα αποτελούσαν κι από μόνα τους μία θαυμάσια πρόταση της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών για τη συναυλία που δίνει στις 27 Απριλίου, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, με την υποστήριξη της αμερικανικής πρεσβείας στην Αθήνα.

Η σύζευξή τους, όμως, στο ίδιο πρόγραμμα με τη «Μικρή Νυχτερινή Μουσική» του Ιταλού Λουίτζι Νταλαπίκολα (1904-1975), συνθέτη που επηρεάστηκε καθοριστικά από τη σχολή του Σαίνμπεργκ, προσδίδει στην πρόταση της Κ.Ο.Α., εκτός από γοητεία, την τόλμη που ζητεί ο ακροατής από μία σύγχρονη συμφωνική ορχήστρα. Επιπλέον ρόλο προς αυτή την κατεύθυνση παίζει η παρουσία στο πόντιουμ του Αμερικανού αρχιμουσικού και συνθέτη Τζόναθαν Σίφμαν, γνωστού για τις καινοτόμες προσεγγίσεις του. Σολίστ είναι η γνωστή πιανίστα Αλεξάνδρα Παπαστεφάνου.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Όσο για τον τίτλο της βραδιάς «Η Ακακία και το Φάντασμα», δίνει το έναυσμα για την έναρξη της μυστικής συνομιλίας των έργων του Μότσαρτ και δη της «Μικρής Νυχτερινής Μουσικής» του, με το ομώνυμο έργο του Νταλαπίκολα: το τελευταίο γράφτηκε το 1954, εμπνευσμένο από το ποίημα «Νύχτα καλοκαιριού» του Ισπανού δημιουργού Αντόνιο Ματσάδο. Ο Νταλαπίκολα απέδωσε μουσικά, με σπάνια ευαισθησία και ακρίβεια, τις εικόνες και την αίσθηση που μετέδιδαν οι ποιητικές περιγραφές ενός μοναχικού, νυχτερινού περιπάτου όπου ο ήρωας, σαν φάντασμα, περιφέρεται σε μία ερειπωμένη πλατεία, ανάμεσα σε παγκάκια, θάμνους και ακακίες. Οι ακακίες, όμως, πέρα από ποιητικό αντικείμενο στο σύμπαν του Ματσάδο, είναι ένα πανάρχαιο σύμβολο αγνότητας και αθανασίας της ψυχής. Ακριβώς δηλαδή ό,τι είναι και η Τέχνη του Μότσαρτ.

ΠΟΙΟΣ ΕΙΝΑΙ Ο ΤΖΟΝΑΘΑΝ ΣΊΦΜΑΝ
Γεννημένος και μεγαλωμένος στη Νέα Υόρκη, ο Σίφμαν ξεκίνησε σπουδές βιολοντσέλου σε ηλικία πέντε ετών. Ακολούθησαν σπουδές πιάνου και σύνθεσης. Αποφοίτησε με διάκριση από το Πανεπιστήμιο του Γέιλ και έκανε μεταπτυχιακές σπουδές στη διεύθυνση ορχήστρας στη Σχολή Τζούλιαρντ με τον Όττο-Βέρνερ Μύλλερ. Το 2003 μετακόμισε στο Παρίσι, για να σπουδάσει σύνθεση με τον Ναρσίς Μπονέτ ως υπότροφος του ιδρύματος Φουλμπράιτ.

Μετά από δύο καλλιτεχνικές περιόδους ως βοηθός του Κουρτ Μαζούρ στην Εθνική Ορχήστρα της Γαλλίας και του Ιβάν Φίσερ στην Ορχήστρα του Φεστιβάλ της Βουδαπέστης, ο Σίφμαν διετέλεσε μουσικός διευθυντής της Λυρικής Ορχήστρας της Αβινιόν από το 2007 έως το 2010. Κατά τη διάρκεια της θητείας του ο αριθμός των συνδρομητών της ορχήστρας διπλασιάστηκε.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Πρόσφατα πραγματοποίησε επιτυχείς εμφανίσεις με σημαντικές ορχήστρες, όπως είναι η Ορχήστρα του Παρισιού, η Φιλαρμονική της Κοπεγχάγης, η Εθνική Ορχήστρα της Λυών, η Σκωτική Συμφωνική Ορχήστρα του BBC, η Ορχήστρα Δωματίου της Σκωτίας, η Εθνική Συμφωνική Ορχήστρα της Ραδιοφωνίας της Ιρλανδίας, η Ορχήστρα της Ωβέρνης, η Συμφωνική του Χέλσινμποργκ κ.ά.. Στην τρέχουσα καλλιτεχνική περίοδο, καθώς και στο εγγύς μέλλον περιλαμβάνονται συνεργασίες του με τις Φιλαρμονικές του BBC, των Βρυξελλών, του Ζάγκρεμπ, της Σλοβενίας, του Βελιγραδίου, τη Συμφωνική του Ζανκτ Γκάλεν κ.ά..

ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΗΣ ΒΡΑΔΙΑΣ ΜΕ ΜΙΑ ΜΑΤΙΑ

Παρασκευή, 27 Απριλίου, 20.30
Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

ΒΟΛΦΓΚΑΝΓΚ ΑΜΑΝΤΕΟΥΣ ΜΟΤΣΑΡΤ Μικρή Νυχτερινή Μουσική, Κ.525
Κοντσέρτο για πιάνο και ορχήστρα αρ.22 σε μι ύφεση μείζονα, Κ.482
ΛΟΥΙΤΖΙ ΝΤΑΛΑΠΙΚΟΛΑ Μικρή Νυχτερινή Μουσική
ΒΟΛΦΓΚΑΝΓΚ ΑΜΑΝΤΕΟΥΣ ΜΟΤΣΑΡΤ Συμφωνία αρ. 36 σε ντο μείζονα, Κ.425 «του Λιντς»

Σολίστ Αλεξάνδρα Παπαστεφάνου, πιάνο
Διεύθυνση ορχήστρας Τζόναθαν Σίφμαν

ΤΙΜΕΣ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ:
Φοιτητικά- Εκπτωτικά: € 5 – Γ Ζώνη: € 10 – Β Ζώνη: € 15 – Α Ζώνη: € 20 – Διακεκριμένη Ζώνη: € 25.

Tης συναυλίας θα προηγηθεί (στις 19:45) δωρεάν εισαγωγική ομιλία για τους κατόχους εισιτηρίων.

Επιμέλεια: Δήμητρα Μπιλάλη

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης