Όπως συμβαίνει τακτικά κάθε δύο χρόνια, ανοίγει σήμερα ανεπίσημα τις πύλες της για τους δημοσιογράφους, τους κριτικούς, τους θεωρητικούς και τους «έχοντες εργασίαν» η 57η Μπιενάλε Τέχνης της Βενετίας, που από το ερχόμενο Σάββατο θα είναι επισκέψιμη και για το κοινό. Στην επίσημη έναρξή της Μπιενάλε, στις 13 Μαΐου, θα ανακοινωθούν και τα πολυαναμενόμενα βραβεία της.

Το αρχιτεκτονικό σκηνικό της Γαληνοτάτης, μέχρι τον Νοέμβριο θα αποτελεί επίσης ένα τεράστιο παλκοσένικο και μία ανοικτή γκαλερί, που θα φιλοξενήσει τα έργα καλλιτεχνών απ΄ όλον τον κόσμο και αναμένεται να την επισκεφθούν πολλά εκατομμύρια φιλότεχνοι, αλλά και τουρίστες.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Για όλο τούτο το διάστημα θα παρουσιασθούν έργα καλλιτεχνών από 85 χώρες στην πόλη της Βενετίας. Φέτος μάλιστα οι χώρες που εκθέτουν έχουν αυξηθεί κατά τρεις, με την προσθήκη της Αντίγκουας και Μπερμούντα, της Κιριμπάτι και της Νιγηρίας. Δίκαια λοιπόν θα μπορούσε κανείς να ισχυρισθεί πως η Μπιενάλε από πλευράς συμμετοχής συναγωνίζεται πλέον τους Ολυμπιακούς Αγώνες.

Η φετινή ιδέα για την Μπιενάλε στοιχειώνεται στον ίδιον τον τίτλο της, το λογοπαίγνιο VIVA ARTE VIVA (που μπορεί να διαβασθεί ως ‘να ζήσει η ζωντανή τέχνη’, είτε ως κατοπτρική εικόνα της έννοιας της ζωής που αντιφεγγίζεται στην τέχνη, αν θεωρήσουμε ως παντοτινά έγκυρο το δόγμα ότι η τέχνη αναπαράγει τη ζωή).

Για τον λόγο τούτο, η διευθύντρια της Μπιενάλε Κριστίν Μασέλ θέλησε φέτος να αφήσει το ίδιο το έργο των καλλιτεχνών να βρεθεί στο προσκήνιο και να δηλώσει τα θέματα που είναι κοινά σε όλες τις κουλτούρες και τις εποχές της τέχνης. Αυτές , που μέσα από έναν ατέρμονο δρόμο, που παράγει συναντήσεις, υποκείμενα και σημασίες, αποτελούν την κοινή δεξαμενή των ιδεών και της τεχνικής των δημιουργών. Στην κεντρική έκθεση που επιμελείται η ίδια συμμετέχουν 120 καλλιτέχνες, από 51 χώρες. Οι 103 εκ των οποίων συμμετέχουν για πρώτη φορά στη βενετσιάνικη Μπιενάλε.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Έτσι, η Μασέλ επέλεξε αντί να προτάξει ένα επιλεγμένο θέμα, που πάνω της θα ταιριάξει έργα και δημιουργούς, να δημιουργήσει ένα πλέγμα εκθεμάτων, που συνθέτει εννέα ενότητες-ωσάν κεφάλαια ενός βιβλίου τέχνης. Το κεντρικό περίπτερο γίνεται ένα Δια-Περίπτερο, όπως το ονομάζει Trans-Padiglione, που δια-συνθέτει, διατρέχει και συνταιριάζει διαφορετικά θέματα που όμως βρίσκουν συνάψεις μεταξύ τους και στο τέλος συνθέτους όλο αυτό το μεγάλο ‘βιβλίο’ της τέχνης. Με τον ίδιο συγκριτικό, αλλά και συνάμα διαφορετικό τρόπο, που βρίσκει κανείς σε όλους τους άτλαντες της τέχνης, που συμπεριλαμβάνουν διαφορετικές εποχές, τάσεις, κουλτούρες, τεχνοτροπίες, ιδέες και στόχους, αλλά υπό ένα κοινό άξονα: την τέχνη.

Η Ελλάδα συμμετέχει φέτος με ένα διαφορετικό έργο, σε σχέση με τις πιο εικαστικές προτάσεις που κάποιος έχει πάντοτε στον νου του για τέτοιου είδους εκθέσεις. Η ιδέα του Γιώργου Δρίβα, σε επιμέλεια του Ορέστη Ανδρεαδάκη, έχει μία πιο περφόρμανς-θεατρική προσέγγιση, πάνω σε ένα θεωρητικό υπόβαθρο που έχει μία κάποια συνάφεια με τις διεπιστημονικές συνάψεις που υπονοεί κι ευνοεί η γενικότερη θεματική της φετινής Μπιενάλε. Το ‘Εργοστάσιο των Διλημμάτων», που έχει ως αφετηρία του την ιστορία ενός χαμένου ντοκιμαντέρ για ένα πείραμα που είχε γίνει προ πολλών δεκαετιών πάνω στην ανθρώπινη συμπεριφορά σε περιστάσεις διλημμάτων, ηθικών, πρακτικών κ.α. Η εξακτίνωση που επιχειρεί ο καλλιτέχνης, της ιδέας τούτης της ανάκτησης ενός χαμένου–και για τούτο άγνωστου μόνον λόγω υποκειμενικών και τυχαίων συνθηκών (κάτι σαν τη γάτα του Σρέντιγκερ)-σε πολλές άλλες διαστάσεις της ανθρώπινης πράξης και της δραστηριότητας της σκέψης και της απόφασης, δημιουργεί πολλές συμπαραδηλώσεις και κίνητρα για σκέψη πάνω στη δυνατότητα του ανθρώπου να αντιπαρέλθει όλες τούτες τις διλημματικές καταστάσεις, που αναπόφευκτα ενυπάρχουν σε όλες τις αποφάσεις και πράξεις μας.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης