Με αφορμή τα 100 χρόνια από τη γέννηση του σχεδιαστή – ζωγράφου Φρέντυ Κάραμποττ, θα πραγματοποιηθεί σήμερα ( 26 Απριλίου) στις 18.00 ομιλία με θέμα «Η αυτοβιογραφική ζωγραφική του Φρέντυ Κάραμποττ. Από τη σειρά έργων «Ο πόλεμος ενός εφήβου, 1941-45», με εισηγήτρια την ιστορικό – μουσειολόγο Λεωνή Π. Θανασούλα, στο πλαίσιο του κύκλου ομιλιών της «Αυτοβιογραφία + Τέχνη» για τη διερεύνηση της λανθάνουσας και μη αυτοβιογραφικής αφήγησης στην εικαστική απεικόνιση σύγχρονων Ελλήνων ζωγράφων, στο Ίδρυμα Β & Μ Θεοχαράκη.

Γνωστότατος στο ευρύ κοινό από τον χώρο της διαφήμισης και του σχεδιασμού αφισών του για τον ΕΟΤ, με διεθνή βραβεία κατά τις δεκαετίες ’60 και ’70 υπήρξε πρωτοπόρος του καλλιτεχνικού κινήματος στην ελληνική γραφιστική και έμεινε στην ιστορία της εικαστικής τέχνης της χώρας ως ένας πολύπλευρος, οξυδερκής και ακούραστος δημιουργός, ενεργός έως το τέλος της ζωής του, τον Οκτώβριο του 2011, σε ηλικία 87 ετών.

Από τους σημαντικότερους δημιουργούς της πρώτης μεταπολεμικής γενιάς, αγαπημένος δάσκαλος πολλών νεωτέρων ομοτέχνων του, θεωρείτο από τους πρυτάνεις της γραφιστικής, όχι μόνο στη χώρα μας, αλλά και διεθνώς.

Οι αφίσες του για τη διαφήμιση της Ελλάδας -δείγματα απλότητας και καλαισθησίας-, έφθασαν σε κάθε άκρη του πλανήτη, αποσπώντας πολλές διακρίσεις και βραβεία σε διεθνείς διαγωνισμούς, όπως το Α’ Διεθνές Βραβείο Τουριστικής Προβολής (Χρυσή Τουλίπα) από την International Advertising Association (Διεθνή Ένωση Διαφήμισης) στη Στοκχόλμη, τον Ιούνιο του 1962 και λίγο αργότερα, το Β’ Βραβείο Αφίσας Θαλάσσιου Τουρισμού στον Διεθνή Διαγωνισμό Τουριστικής Αφίσας στο Λιβόρνο της Ιταλίας (με το πρώτο να απονέμεται στον PabloPicasso).

Οι «καθαρές γραμμές» και η ξεχωριστή μινιμαλιστική του αισθητική τον καταξίωσαν παγκοσμίως, αποτυπώνοντας άρτια το πνεύμα της εποχής στην οποία έζησε και δημιούργησε, συνδέοντας το όνομά του με την καλλιτεχνική άνοιξη της δεκαετίας του ’50, του ’60 και του ’70 και δίνοντας στην τουριστική εικόνα της Ελλάδος μια ανανεωτική αύρα.

Η διαφημιστική εταιρεία «Κ+Κ Διαφημιστικόν Κέντρον Αθηνών», που ίδρυσε το 1962 με τον Μιχάλη και την Αγνή Κατζουράκη μεσουράνησε στον διαφημιστικό χώρο και στον τομέα του ντιζάιν κερδίζοντας σειρά βραβείων Rizzoli για την καλύτερη διαφήμιση της χρονιάς (1964, 1965, 1966, 1967, 1968 και 1969) αποκτώντας μια αιώνια θέση σε ένα εκλεκτικό, παγκόσμιο καλλιτεχνικό πάνθεον, σπέρνοντας τον σπόρο του μοντερνισμού και του σύγχρονου ντιζάιν στην Ελλάδα κατά τη δεκαετία του 1960, έργο που αποτελεί τη σοβαρότερη πηγή έρευνας στην μεταπολεμική ιστορία της χώρας.

Παρά το ξενικό του όνομα (ο πατέρας του ήταν Βρετανός με ρίζες από τη Μάλτα και η μητέρα του Ελληνίδα) υπήρξε Έλληνας ως το κόκαλο, πατριώτης και με αντιστασιακή δράση στην εφηβεία του.

«Ο Πόλεμος ενός Εφήβου, 1941-45»

Μια μέρα μετά τα 17α γενέθλια του, στις 6 Απριλίου του 1941, οι Γερμανοί εισβάλλουν στην Ελλάδα.

Με πλοηγό το έργο του και την άμεση, σχεδόν προφορική, αφήγηση που συνοδεύει τα έργα του, μεταφερόμαστε στα πολυτάραχα χρόνια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Οι δραματικές αναπαραστάσεις, τα έντονα χρώματα, τα λιτά συνοδευτικά κείμενα και η επιλογή του να εμφανίζει τον εαυτό του ως λευκή φιγούρα και τους Γερμανούς ως απρόσωπους μεταλλικούς κυλίνδρους, με έντονη όμως εκφραστικότητα, αποδίδουν με μοναδικό τρόπο μια ολόκληρη εποχή.

Η σπάνια σε εικαστικό περιεχόμενο και με έντονο ιστορικό ενδιαφέρον συλλογή των 48 έργων με τίτλο «1941-45, Ο Πόλεμος ενός Εφήβου», ζωγραφισμένη σε χαρτί ακουαρέλας και φωτογραφίας, χρειάστηκε τρία χρόνια για να ολοκληρωθεί και «διηγείται» την πορεία της ζωής του από την εισβολή των Γερμανών στην Ελλάδα, στις 6 Απριλίου του 1941, την οικογενειακή φυγάδευση στην Κρήτη, με σκοπό την μετάβαση στην Αίγυπτο, τη σύλληψη όλων των μελών της από τους εισβολείς, λόγω της βρετανικής τους υπηκοότητας, την επιστροφή τους ως αιχμαλώτων στην Αθήνα (Σεπτέμβριος του 1941), τη σύλληψη και τον βασανισμό του από την Γκεστάπο (Φεβρουάριος του 1943) για την αντιστασιακή του δράση, καθώς και την περιπέτεια του εγκλεισμού του σε διάφορες στρατιωτικές φυλακές και στρατόπεδα στην Ελλάδα (Αθήνα και Θεσσαλονίκη) και την Κεντρική Ευρώπη: Αυστρία, Γερμανία, Μπρεσλάου, Τοστ (σημερινή Πολωνία), Γαλλία, μέχρι την απελευθέρωσή του από τα βρετανικά στρατεύματα, ως κρατουμένου σε ναυτικό στρατόπεδο κοντά στη Βρέμη, στις 27 Απριλίου του 1945!

Το συνολικό έργο εκτέθηκε για πρώτη φορά το 1995 (από τον Απρίλιο έως τον Σεπτέμβριο) στο National Army Museum (Εθνικό Στρατιωτικό Μουσείο) στο Τσέλσι του Λονδίνου, με αφορμή την επέτειο της συμπλήρωσης 50 χρόνων από τη λήξη του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Στη συνέχεια, την ίδια χρονιά, τον Νοέμβριο, εγκαινιάστηκε στο Πολιτιστικό Κέντρο του δήμου Αθηναίων. Το 2001, η έκθεση παρουσιάστηκε στα Χανιά, στο πλαίσιο των εορτασμών για την 60ή επέτειο της Μάχης της Κρήτης και λίγο αργότερα στη Στοά του Βιβλίου στην αθηναϊκή πρωτεύουσα. Το 2005, με αφορμή την επέτειο των 60 χρόνων από τη λήξη του Πολέμου διοργανώθηκε έκθεση με πίνακές του στο Πολεμικό Μουσείο της Αθήνας και στο Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Αιγιαλείας, καθώς και στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (στο κτίριό του στη ΔΕΘ), στο πλαίσιο της έκθεσης «Διαιρεμένες μνήμες 1940-1950/Ανάμεσα στην Ιστορία και το βίωμα».

Τέλος, η ομώνυμη συλλογή εκδόθηκε και σε ένα τρίγλωσσο στα ελληνικά, αγγλικά και γερμανικά, λεύκωμα από το Ελληνικό Λογοτεχνικό και Ιστορικό Αρχείο (ΕΛΙΑ), το 2001.

«Ο Πόλεμος ενός Εφήβου» σε γραμματόσημα ΕΛΤΑ για την 80ή επέτειο της Μάχης της Κρήτης

Στις 22 Μαΐου του 2021, ο Κάραμποττ και η Μεγαλόνησος συνδέθηκαν ξανά. Είχαν ήδη μια σχέση που κρατούσε γενεές: ο συνονόματος παππούς του, διευθυντής του Αγγλικού Τηλεγραφείου («Eastern Telegraph Co. Ltd») στο Ηράκλειο, υπήρξε τοπικός ήρωας όταν το 1898, με ανθρωποσωτήριες ενέργειες γλίτωσε από τη σφαγή των Τούρκων πάνω από διακόσιους πενήντα χριστιανούς. Για την πράξη του αυτή τιμήθηκε από την Ελληνική Πολιτεία και τη βασίλισσα του Ηνωμένου Βασιλείου, Βικτωρία.

Δέκα χρόνια μετά το θάνατο του Φρέντυ Κάραμποττ και ογδόντα χρόνια μετά τον θάνατο όσων έπεσαν στη Μάχη της Κρήτης, τα ΕΛΤΑ με πρωτοβουλία και επιμέλεια της Περιφέρειας Κρήτης, Περιφερειακής Ενότητας Χανίων, παρουσίασαν ένα συλλεκτικό αφιέρωμα, ελάχιστο φόρο τιμής στους ήρωές της.

Το 2005 του απονεμήθηκε το πρώτο «ΕΒΓΕ Συνολικής Προσφοράς».

Η τελευταία του έκθεση με τίτλο «Red & Blue» στην Αίθουσα Τέχνης Σκουφά τον Μάιο του 2009 ήταν αφιερωμένη στα δύο αγαπημένα του χρώματα: στο απέραντο βαθύ «μπλε του Αιγαίου», με το εκτυφλωτικό λευκό φως των νησιωτικών σπιτιών και στο χαρακτηριστικό «κόκκινο του Λονδίνου», με κυρίαρχη αναφορά στα γνωστά διώροφα λεωφορεία, στους μαντεμένιους τηλεφωνικούς θαλάμους, στις κυλινδρικές γραμματοθυρίδες, στις κρεμαστές πινακίδες, στην αρχιτεκτονική των παμπ, στις χαρούμενες ομπρέλες των καφέ, καθώς και στο πλούσιο πράσινο των πάρκων, προσθέτοντας ζωντάνια στη χρωματικά παρεξηγημένη μεγαλούπολη.

Από το 1979 έως τον θάνατό του ασχολήθηκε ως ελεύθερος επαγγελματίας και συνέχισε να ζωγραφίζει στο «καταφύγιόο» του στην Ακράτα, σε ένα σπίτι μακριά από τον θόρυβο της Αθήνας.

Είχε συμμετάσχει σε ατομικές και ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό, ενώ το έργο του έχει επανειλημμένα προβληθεί σε ελληνικά και ξένα ΜΜΕ, καθώς και σε εξειδικευμένες εκδόσεις.

Ενδεικτική δουλειά του κοσμεί το Μουσείο Τουρισμού στην οδό Δεινοκράτους 1, στο Κολωνάκι.

Βιβλία του:

«1941-45 Ο πόλεμος ενός εφήβου», 2001, Ελληνικό Λογοτεχνικό και Ιστορικό Αρχείο -E.L.I.A. (ζωγραφική-κείμενα-καλλιτεχνική επιμέλεια)

«Ρούπελ Απρίλιος 1941», Γιώργου Χαρωνίτη, 2002, Ελληνικό Λογοτεχνικό και Ιστορικό Αρχείο – E.L.I.A. (εικονογράφηση -καλλιτεχνική επιμέλεια)

«Design διαδρομές», 2008, Ελληνικό Λογοτεχνικό και Ιστορικό Αρχείο – ELIA (έργα του).

Η εκδήλωση θα λάβει χώρα στο Ίδρυμα Β & Μ Θεοχαράκη, Βασιλίσσης Σοφίας 9 & Μέρλιν 1, από τις 18.00 έως τις 19.30.

Τιμή εισόδου: 10 ευρώ, 5 ευρώ

Κλείστε το εισιτήριό σας Εδώ

Έκπτωση 10% στους Φίλους του Ιδρύματος.