Την ανησυχία τους για το κατά πόσο λειτουργούν σωστά οι Γνωμοδοτικές Επιτροπές των επιχορηγήσεων Θεάτρου του υπουργείου Πολιτισμού εκφράζει η Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών με επιστολή της.
Συγκεκριμένα αναφέρει:
«Η Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών θεωρεί πάντα το Υπουργείο Πολιτισμού σύμμαχο και συνεργάτη των κοινών προσπαθειών μας πάνω στα θέματα Πολιτισμού.
Με δεδομένη αυτήν την παραγωγική συνεργασία μας και μετά από αλλεπάλληλες και επώνυμες διαμαρτυρίες μελών μας και όχι μόνο, θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε και να καταθέσουμε την προβληματική μας και τις ανησυχίες μας πάνω στον θεσμό και τη λειτουργία των Γνωμοδοτικών Επιτροπών των επιχορηγήσεων Θεάτρου του ΥΠ.ΠΟ.
· Έχουμε παρατηρήσει ότι η σύνθεση των Γνωμοδοτικών Επιτροπών που αφορά την επιχορήγηση ή/και παροχή αιγίδας από το ΥΠ.ΠΟ Επαγγελματικών Σχημάτων Θεάτρου με σκοπό την υλοποίηση Θεατρικών Παραγωγών, Φεστιβάλ, Περιοδειών και Εκδηλώσεων Θεάτρου. αποτελείται από α) προσωπικότητες του χώρου β) υπαλλήλους του ΥΠ.ΠΟ γ) εκπροσώπους θεσμικών φορέων και οργανισμών.
· Όσον αφορά τους πρώτους, δεν μπορούν να εμπλέκονται με δικές τους εγκεκριμένες προτάσεις, όπως συγκεκριμένα η σκανδαλώδης περίπτωση του Νίκου Ορφανού, διευθυντή του ΔΗΠΕΘΕ Ρούμελης, με την εκ των υστέρων συμμετοχή του ΔΗΠΕΘΕ Ρούμελης σε πρόταση που και ο ίδιος ενέκρινε ως μέλος της Γνωμοδοτικής
Επιτροπής Θεάτρου, κάτι που αντίκειται στους κανονισμούς . Η Ε.Ε.Σ. διαμαρτύρεται για την ενέργεια αυτή και θεωρεί ότι το ΥΠ.ΠΟ οφείλει να απορρίψει την ως άνω έγκριση.
· Όσον αφορά τους υπαλλήλους του ΥΠ.ΠΟ που συμμετέχουν στη Γνωμοδοτική Επιτροπή Θεάτρου, με την δυνατότητα του ελέγχου των διαδικασιών και παράλληλα με δικαίωμα ψήφου, προτείνουμε να αποτελούν την πλειοψηφία της αντίστοιχης επιτροπής για μεγαλύτερη ευθύνη και κύρος στο αρμόδιου Υπουργείο.
· Τέλος, δεν επιτρέπεται οι καλλιτεχνικοί διευθυντές Οργανισμών που επιχορηγούνται από το ΥΠ.ΠΟ, όπως τα ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ και τα Κρατικά Θέατρα, να συμμετέχουν στις εκάστοτε Γνωμοδοτικές Επιτροπές Θεάτρου. Τόσο αυτοί, όσο και τα Ιδρύματα Πολιτισμού, δεν πρέπει να συμμετέχουν σε επιτροπές καθώς κατευθύνουν τις διαδικασίες επιχορήγησης επιδοτώντας συγκεκριμένα πρόσωπα.
· Θέλουμε να επισημάνουμε την εμμονή των καταληκτικών εγκρίσεων σε ίδια πρόσωπα και σχήματα, χωρίς να δίνεται η δυνατότητα σε νεότερα σχήματα να αποδείξουν την αξία τους. Ένας κρατικός φορέας έχει την ευθύνη να ενισχύει τον νέο καλλιτέχνη και το έργο που προτείνει, κάτι που το κάνει σπάνια ένας ιδιώτης χρηματοδότης. Από την στιγμή μάλιστα που η ιδιωτική πρωτοβουλία έχει εκλείψει.
· Επίσης θεωρούμε αναγκαία πλέον την αύξηση των επιχορηγήσεων του ΥΠ.ΠΟ προς τους φορείς του Θεάτρου, έναντι των ελάχιστων ποσών που διατίθενται έως σήμερα».