Το δανέζικο brand μόδας Ganni απάντησε στην κριτική που δέχθηκε για έλλειψη ευαισθησίας με αφορμή την επίδειξη για τη συλλογή Φθινόπωρο 2019, στην οποία προβάλλονταν φωτογραφίες γυναικών από υπανάπτυκτες χώρες της βραβευμένης φωτορεπόρτερ του National Geographic, Έιμι Βιτάλι, ενώ τα μοντέλα περπατούσαν στην πασαρέλα.

«Στο Ganni είναι πάντα αποστολή μας να εξυμνούμε τις γυναίκες σε όλο τον κόσμο. Για την επίδειξη της συλλογής Ganni FW19, αντλήσαμε έμπνευση από την ομορφιά της ζωής στη Γη και θέλαμε να απεικονίσουμε την ποικιλομορφία και τους δεσμούς που μοιραζόμαστε σε αυτόν τον πλανήτη» αναφέρεται σε ανακοίνωση του brand, σε περιοδικά μόδας.

«Για να το δείξουμε αυτό, συνεργαστήκαμε με τη φωτογράφο Έιμι Βιτάλι για το σκηνικό μας. Η Έιμι έχει αφιερώσει τη ζωή της στην καταγραφή ιστοριών για όλες τις μορφές ζωής. Ενώ είχαμε καλές προθέσεις, καταλαβαίνουμε τώρα τις ευαισθησίες που θίξαμε παρουσιάζοντας τη συλλογή μας με πλαίσιο αυτές τις εικόνες».

«Ζητάμε ειλικρινά συγνώμη για αυτό, καθώς δεν ήταν ποτέ πρόθεσή μας. Θα μάθουμε από αυτό το λάθος και υποσχόμαστε να μετατρέψουμε την ανεκτίμητη άποψη σας σε δράση ώστε να τα καταφέρουμε καλύτερα στο μέλλον».

To brand που παρουσίασε τη συλλογή του με θέμα «Η Ζωή στον Πλανήτη» στην Εβδομάδα Μόδας της Κοπεγχάγης με έμφαση στη βιωσιμότητα και στο παγκόσμιο #GanniGirl.

Καθώς τα μοντέλα βάδιζαν στην πασαρέλα με ζωηρόχρωμα πλεκτά και animal print μίντι φούστες με δερμάτινα γάντια, φορέματα που θύμιζαν πίνακες ακουαρέλας και αστραφτερές τουαλέτες, προβάλλονταν φωτογραφίες της Έιμι Βιτάλι, η οποία ταξιδεύει σε αναπτυσσόμενες χώρες, όπως η Ινδία και η Σρι Λάνκα. Οι εικόνες που ήταν ως φόντο ήταν γυναικών από τις χώρες αυτές.

Η αντίθεση ήταν πολύ δυσάρεστη, σύμφωνα με σχόλια που δέχθηκε το brand. Ασαφές χαρακτηρίστηκε το πώς ή γιατί η μάρκα χρησιμοποίησε εικόνες μη προνομιούχων γυναικών από αναπτυσσόμενες χώρες ως σκηνικό σε μία επίδειξη με κυρίως λευκά μοντέλα ντυμένα με τα σύγχρονα ρούχα της μάρκας με ελάχιστη ή καμία αναφορά στο γιατί αυτές οι εικόνες συνδέονται με τα ρούχα ή την αποστολή της μάρκας στον πυρήνα της.

«To brand έκανε φετίχ αυτές τις γυναίκες και τις χρησιμοποίησε ως σκηνικό και εργαλεία μάρκετινγκ. Δεν ήταν μια πλατφόρμα για αυτές τις περιθωριοποιημένες γυναίκες, ώστε να εκπροσωπηθούν» έγραψε σε σχόλιό της στο Instagram η Πακιστανο-Αμερικανή συγγραφέας, Άναα Σάμπερ, η οποία παρακολούθησε την επίδειξη.

«Παρουσιάστηκαν μέσω της “λευκής” οπτικής», αναφέρει σε άλλο σημείο της ανάρτησης και σημειώνει: «Είναι ανησυχητικό πώς αυτό εγκρίθηκε. Από τις φωτογραφίες έως το σκηνικό, πέρασε από οποιονδήποτε έγχρωμο άνθρωπο; Κανείς στη διαχείριση δεν συνειδητοποίησε πώς θα το αντιληφθούν τα μη λευκά μέλη του ακροατηρίου; Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο η δημιουργία διαφορετικών ομάδων είναι κρίσιμη. Στη βιομηχανία της μόδας αρέσει να χρησιμοποιεί σαν καραμέλες λέξεις όπως “ποικιλομορφία, συμπερίληψη και αειφορία” χωρίς να εξετάζει πώς ακριβώς προωθούνται αυτοί οι σκοποί. Είναι απίθανο οι γυναίκες στις φωτογραφίες αυτές να λάβουν οποιαδήποτε αποζημίωση για τη “συμμετοχή” τους σε αυτό το σόου, ενώ το brand κερδίζει».

Όταν η συγγραφέας ζήτησε σχόλιο από το brand Ganni έλαβε απάντησε μέσω απευθείας μηνύματος στο οποίο αναφέρεται:

«Βρήκαμε εκατοντάδες από τις φημισμένες φωτογραφίες της Έιμι για να αποτελέσουν μέρος του σκηνικού … Οι εικόνες παρουσιάζουν όλα τα στοιχεία της φύσης, τη σουρεαλιστική ομορφιά, τη διαρκή δύναμη του ανθρώπινου πνεύματος, που συλλαμβάνει την ενέργεια της ζωής στη Γη σε όλες τις μορφές της».

Η εξήγηση όμως έγινε ακόμα πιο ασαφής, όταν το brand Ganni και η φωτογράφος Έιμι Βιτάλι ανακοίνωσαν ότι τα κέρδη λιανικής πώλησης από τα T-shirts και τα φούτερ με παρόμοιες εικόνες, που πωλούνται στο pop-up κατάστημα της μάρκας στην Κοπεγχάγη θα διατεθούν στην οργάνωση Conservation International, η οποία προστατεύει τη φύση και τον πλανήτη.

Σύμφωνα με τη δήλωσή τους, αυτές οι φωτογραφίες έπρεπε να ωφελήσουν τους ανθρώπους που εικονίζονται στρέφοντας «την προσοχή και την προσήλωση στις ιστορίες τους». Αλλά τελικά διαδόθηκε το μήνυμα μέσω της επίδειξης μόδας; «Πιστεύω ακράδαντα όχι» δήλωσε η Σάμπερ στο Fashionista. «Αυτές οι γυναίκες παρέμειναν ανώνυμες, το σπουδαίο τους έργο, η επιχειρηματικότητα, η ανθεκτικότητα και οι ιστορίες δεν αναφέρθηκαν σε κανένα διαφημιστικό υλικό πριν από την επίδειξη ή σε οποιοδήποτε στάδιο της επίδειξης. Η πρώτη φορά που άκουσα την ταυτότητά τους, τις ιστορίες τους, τα ονόματα και τις λεπτομέρειες των οργανώσεων, μερικές από τις οποίες διευθύνουν ήταν μέσα από μια συνομιλία με την Έιμι που είχα εγώ η ίδια».

Δείτε το βίντεο: