Δύο εκθέσεις της PhotoBiennale 2010 παρουσιάζονται στην πόλη της Καστοριάς, σε συνεργασία με το Δήμο Καστοριάς.

Μια Χαραυγή στη Δύση της. Αλέξανδρος Βρεττάκος

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Ένα χωρίο-φάντασμα και ορισμένοι από τους παλιούς του κατοίκους απεικονίζονται στα ασπρόμαυρα έργα του Αλέξανδρου Βρεττάκου. Πρόκειται για την παλιά Χαραυγή στο νομό Κοζάνης, ένα προσφυγικό χωρίο το οποίο απαλλοτριώθηκε πριν 25 χρόνια προκειμένου η περιοχή να χρησιμοποιηθεί ως τόπος μεταφοράς του λιγνίτη στα εργοστάσια της ΔΕΗ.

Οι κάτοικοι αναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν τα σπίτια τους και να μεταφερθούν στη Νέα Χαραυγή, που χτίστηκε κοντά στην πόλη της Κοζάνης. Ο δημιουργός περιπλανιέται στα ερείπια του παλιού χωριού και φωτογραφίζει την εκκλησία, τον κεντρικό δρόμο, τα μαγαζιά, τα σπίτια, το σχολείο, που είναι όλα εκεί, σε μια αδιέξοδη αναμονή. Ένας τόπος ξερός, ρημαγμένος από την τέφρα του λιγνίτη, που καθημερινά βυθίζεται όλο και περισσότερο στη γη μέσα από το φυσικό «πάντρεμα» των υλικών του, αποκαλύπτεται στο θεατή.

Παράλληλα, ανάμεσα στα χαλάσματα των σπιτιών και σε κατεστραμμένα έπιπλα, στα μαγαζιά, στους δρόμους, κάτοικοι της Νέας Χαραυγής, όλων των ηλικιών, φωτογραφίζονται στο μέρος που οι ίδιοι θεωρούν πραγματικά το δικό τους τόπο.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Αλέξανδρος Βρεττάκος

Γεννήθηκε στην Κοζάνη το 1964. Σπούδασε φωτογραφία στο Novi-Sad της Σερβίας τα έτη 1986-89. Δίδαξε φωτογραφία στα ΝΕΛΕ και στα ΙΕΚ Κοζάνης τη δεκαετία του ‘90. Το 2002 δημιούργησε σε συνεργασία με το Δήμο Κοζάνης το Φωτογραφικό Εργαστήρι «Φωτοδίοδος», όπου τα τελευταία εφτά χρόνια διδάσκει αναλογική και ψηφιακή φωτογραφία. Έχει στο δυναμικό του δεκαέξι ατομικές εκθέσεις. Εργάζεται ως καθηγητής Φυσικής Αγωγής και προπονητής καλαθοσφαίρισης.
www.vrettakos.gr

ΤΟΠΟΣ

Τόπος, μια τρισδιάστατη σχέση χώρου χρόνου, που μέσα του όλα δημιουργούνται και διαλύονται, αλλάζουν, δανείζονται και δεν κατακτιούνται. Κάθε τόπος κουβαλάει τις ιστορίες του, που μόνο μέσα από αυτές αποκαλύπτει το πραγματικό του πρόσωπο. Ο τόπος διαπλάθει τον άνθρωπο, του επιβάλλεται. Άλλοτε τον ρουφάει μέσα του και άλλοτε του ποτίζει τις ρίζες του για να ψηλώσει να δει εκεί… μακριά!

Αλέξανδρος Βρεττάκος

Τα αμερικανικά νεκροταφεία. Reid Yalom

Ένα ενδιαφέρον και μοναδικό ταξίδι στη θρησκευτική, εθνική και βαθιά ανθρώπινη ιστορία των Ηνωμένων Πολιτειών επιχειρεί ο Reid Yalom μέσα από τη φωτογράφηση κοιμητηρίων και τόπων ταφής. Τα ασπρόμαυρα έργα του δημιουργού παρουσιάζουν τα ταφικά έθιμα των εθνών και των λαών που έζησαν στην Αμερική και αποτυπώνουν ανάγλυφα το διαχωρισμό των κοινωνικών τάξεων, του φύλου, ακόμη και των ιδεών μέσα από τις επιτύμβιες επιγραφές. Ο δημιουργός ταξίδεψε μαζί με τη συγγραφέα και μητέρα του Marilyn Yalom σε όλη σχεδόν την αμερικάνικη ήπειρο ακολουθώντας την πορεία των μεταναστευτικών ρευμάτων από τον 16ο αιώνα, και μας παρουσιάζει τάφους ιθαγενών Ινδιάνων στην πολιτεία της Τζόρτζια, Προτεσταντών στο Τσάρλεστον, Ισπανών Καθολικών στο Τέξας και την Καλιφόρνια, Πουριτανών στη Βοστόνη, Μορμόνων, Μασόνων, Μεξικανών, σκλάβων, χρησοθηρών, αναρχικών, στρατιωτών του εμφυλίου πολέμου, αστέρων του Χόλιγουντ αλλά και των αρχαίων Χαβανέζων. Οι διαφορές στη θρησκεία, τον πολιτισμό, την πολιτική ταυτότητα και την κοινωνική διαστρωμάτωση των εποίκων που έζησαν στις ΗΠΑ φανερώνονται μέσα από την απεικόνιση των διαφορετικών τόπων και τρόπων ταφής, σ’ ένα φωτογραφικό οδοιπορικό με θέμα την αντιμετώπιση του θανάτου στις ΗΠΑ.

Reid Yalom

Σπούδασε Φιλοσοφία στο Stanford University, Διεθνείς Σχέσεις στο Monterey Institute of International Studies και Φωτογραφία στο University of California, Berkeley. Έχει εκδώσει το φωτογραφικό λεύκωμα Colonial Noir: Photographs From Mexico (Stanford University Press, 2004), ενώ οι φωτογραφίες του συνοδεύουν το βιβλίο The American Resting Place της Marilyn Yalom (Houghton Mifflin Press, 2008) – το οποίο θα κυκλοφορήσει και στα ελληνικά από τις Εκδόσεις Άγρα. Εκθέτει σε γκαλερί και δημοσιεύει τακτικά φωτογραφίες του σε περιοδικά. Έργα του βρίσκονται σε δημόσιες και ιδιωτικές συλλογές. Ζει στο Σαν Φρανσίσκο.
www.yalomphoto.com

Είμαι ευτυχέστερος φτιάχνοντας εικόνες, είτε αυτές έχουν δημιουργηθεί σε μια εξωτική χώρα είτε έξω από το παράθυρο του σπιτιού μου. Άπαξ και έχεις μολυνθεί από το μικρόβιο της φωτογραφίας, μια ηδονή από την οποία δεν μπορείς να ξεφύγεις προέρχεται από το να ανακαλύπτεις το τέλειο φως ή από το να αιχμαλωτίζεις μια αποφασιστική στιγμή ή από το να παρατηρείς απλά μια εικόνα καθώς αυτή παίρνει σάρκα και οστά σε ένα δίσκο κάτω από ένα πορτοκαλί φως.
Reid Yalom

Μια Χαραυγή στη Δύση της

Αλέξανδρος Βρεττάκος

Χώρος: Πολιτιστική Εταιρεία (Πάρκο Ολυμπιακής Φλόγας, Καστοριά, τηλ. 2467028999)

Τα αμερικανικά νεκροταφεία

Reid Yalom

Χώρος: Δημοτικό Μέγαρο-Αίθουσα Δημοτικού Συμβουλίου (Σκαπέρδειος Αγορά, Καστοριά)

Σε συνεργασία με το Δήμο Καστοριάς

Ώρες λειτουργίας: Δε-Πα 08.00-16.00

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης