Το Φωτογραφικό Κέντρο Θεσσαλονίκης τον περασμένο χρόνο ακύρωσε, λόγω πανδημίας, μία μεγάλη έκθεση που είχε προγραμματίσει, σταμάτησε τα μαθήματα και έπαψαν τα μέλη του να βρίσκονται, να φωτογραφίζουν, να ανταλλάσσουν απόψεις και ιδέες. Δεν σταμάτησε, ωστόσο, να δραστηριοποιείται και μάλιστα εντός κι εκτός συνόρων.

Η πρώτη του… αντίδραση στην πανδημία ήταν να φτιάξει μια προκατασκευασμένη εικόνα που μοιάζει με την απεικόνιση του Covid-19, με ένα κενό στη μέση, και ζήτησε από τους φίλους του σε όλο τον κόσμο να προσθέσουν στον ελεύθερο χώρο μια δική τους εικόνα, με θέμα: «Ο εγκλεισμός λόγω του ιού: Καραντίνα και δημιουργικότητα! Δεν μας σταματάει τίποτα στο να αγαπάμε τη ζωή και φτιάχνουμε αυτό που αγαπάμε, τέχνη!».

Στο κάλεσμα ανταποκρίθηκαν 70 καλλιτέχνες από όλο τον κόσμο, από το Μεξικό και την Αργεντινή μέχρι την Ελλάδα, το Περού, τη Βουλγαρία και τον Καναδά. Η καραντίνα όμως συνεχιζόταν και το Κέντρο προχώρησε σε μία δεύτερη δράση, απευθύνοντας νέο κάλεσμα στους φίλους του -ανταποκρίθηκαν 55 από κάθε γωνιά της Γης- να γίνουν… γραμματόσημα. Το θέμα ήταν «Γίνε και εσύ ένα FLUXUS γραμματόσημο! COLD and FLU/XUS» και το Φωτογραφικό Κέντρο προέτρεπε τους φίλους του να βάλουν τη φαντασία τους να οργιάσει. Να τραβήξουν την αυτοφωτογραφία τους, σε κατάσταση φρενίτιδας, λόγο εγκλεισμού, καραντίνας, κορωνοϊού…

Το εικαστικό αποτέλεσμα των δύο αυτών δράσεων, της «διεθνούς ενεργοποίησης και μορφής αντίστασης στη μη επικοινωνία μας κατά το διάστημα της πανδημίας», όπως σημειώνει ο Βασίλης Καρκατσέλης, ιδρυτής του Κέντρου Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης, εκτίθεται στο καφέ «Ζώγια», στο κέντρο της Θεσσαλονίκης.

Η έκθεση, που εγκαινιάστηκε το βράδυ της Τετάρτης και θα διαρκέσει μέχρι τις 31 Οκτωβρίου, είναι το αποτέλεσμα των δύο δράσεων που έγιναν στο πλαίσιο της 1ης Διεθνούς Συνάντησης του ελληνικού FLUXUS, που διοργανώνει, από το 2019, το Φωτογραφικό Κέντρο Θεσσαλονίκης και το 3ο Εργαστήριο του Τμήματος Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών της Σχολής Καλών Τεχνών του ΑΠΘ, μαζί με το Fluxus Zone Atelier του Γιάννη Σταμενίτη.

Το Fluxus, η τέχνη της Συνεχούς Ροής, «είναι ένα παγκόσμιο κίνημα αντι-τέχνης», εξηγεί ο κ. Καρκατσέλης. Άνθησε τη δεκαετία του ’70 και δράσεις του πραγματοποιούνται μέχρι και σήμερα σε όλο τον κόσμο. Ο Βασίλης Καρκατσέλης είναι μέλος μιας ομάδας περίπου 300 καλλιτεχνών παγκοσμίως, που διοργανώνουν ανοιχτές εκδηλώσεις σε διάφορες χώρες.

Τα πρόσωπα της πόλης

Παράλληλα, με την έκθεση στη Ζώγια, το Φωτογραφικό Κέντρο Θεσσαλονίκης συνεχίζει τη δράση του, με τον γενικό τίτλο «Τα πρόσωπα της πόλης μας». Με την ευκαιρία των εγκαινίων, στο πεζοδρόμιο της Αλ. Σβώλου στήθηκε ένα υπαίθριο σκηνικό και φωτογραφήθηκαν οι «φυλές» των εγκαινίων, αλλά και περαστικοί που δέχτηκαν να ποζάρουν μπροστά στο λευκό σεντόνι.

Στόχος της δράσης είναι γνωστοποιήσει την παρουσία του Κέντρου και της «άλλης φωτογραφίας» στο κοινό της Θεσσαλονίκης. Η πρώτη εκδήλωση πραγματοποιήθηκε στις 25 Σεπτεμβρίου, στον πεζόδρομο της Δημ. Γούναρη, και σκοπός των διοργανωτών είναι να απλωθεί η δράση μέσα στην πόλη, με στόχο να καταγράψει ο φωτογραφικός φακός τις διαφορετικές «φυλές» κάθε περιοχής. «Θέλουμε στα επόμενα δύο χρόνια να έχουμε συγκεντρώσει ένα υλικό, το οποίο θα μελετήσουμε και ανθρωπολογικά τη διαφορετικότητα των ανθρώπων που συχνάζουν σε κάθε μέρος», σημειώνει ο κ. Καρκατσέλης.

Επόμενες στάσεις τους θα είναι ο σιδηροδρομικός σταθμός και η αγορά της Σταυρούπολης και έπεται συνέχεια. «Θέλουμε να καταλάβουμε τις διαφορές μας», τονίζει ο ιδρυτής του Φωτογραφικού Κέντρου Θεσσαλονίκης.

Πηγή: ΑΠΕ – ΜΠΕ