«Κοινωνικό πείραμα» κάνει ο δισεκατομμυριούχος συλλέκτης έργων τέχνης και μεγιστάνας της μόδας Γιουσάκου Μαεζάουα (Yusaku Maezawa) δίνοντας 1 δισεκατομμύρια γεν (9 εκατομμύρια δολάρια) σε μια ομάδα followers του στο Twitter. O 44χρονος Ιάπωνας επιχειρηματίας, του οποίου η καθαρή αξία εκτιμάται ότι ανέρχεται σε 2 δισεκατομμύρια δολάρια, θέλει να διαπιστώσει αν όντως τα χρήματα μπορούν να αγοράσουν ευτυχία.
 
Δίνει 9.000 δολάρια σε κάθε έναν από 1.000 followers του -ανέρχονται σε σχεδόν 7 εκατομμύρια- τους οποίους επέλεξε στην τύχη από όσους έκαναν retweet ανάρτησής του της 1ης Ιανουαρίου. Στοχεύει να ιχνηλατήσει μέσω τακτικών ερευνών τον αντίκτυπο της δωρεάς του κι ελπίζει πως ακαδημαϊκοί και οικονομολόγοι θα μελετήσουν τα αποτελέσματα των ερευνών του.
 
«Είναι ένα σοβαρό κοινωνικό πείραμα» ανέφερε ο Μαεζάουα στο YouTube. Σύμφωνα με τους The London Times, τα χρήματα θα δίνονται σε μηνιαίες δόσεις καθ’ όλη τη διάρκεια της χρονιάς και δεν υπάρχει κανένας περιορισμός στο πώς θα χρησιμοποιηθούν.
 
Ο ιδρυτής του κολοσσού ηλεκτρονικού εμπορίου Start Today και του διαδικτυακού πολυκαταστήματος μόδας Zozotown, τράβηξε ως συλλέκτης έργων τέχνης πάνω του τα φώτα της δημοσιότητας, όταν το 2016 δαπάνησε 81 εκατομμύρια δολάρια για πέντε έργα τέχνης σε μία μόνον δημοπρασία και 98 εκατομμύρια δολάρια σε διάστημα ενός διημέρου. Το 2017, απέκτησε έργο του Ζαν-Μισέλ Μπασκιά σε δημοπρασία του Sotheby’s της Νέας Υόρκης αντί 110,5 εκατομμυρίων δολαρίων, ποσό ρεκόρ για έργο του καλλιτέχνη σε δημοπρασία (αργότερα, το έργο παρουσιάστηκε σε έκθεση του Brooklyn Museum για τον Μπασκιά).

Σχεδιάζει, παράλληλα, να στείλει έξι με οκτώ καλλιτέχνες στο διάσημα: έχει ήδη κάνει κράτηση θέσεων για το πρώτο ταξίδι ιδιωτών γύρω από τη Σελήνη, στο πλαίσιο του προγράμματος Space X του Ίλον Μασκ. Η ιδέα είναι να μετατρέψει το ταξίδι σε διεπιστημονικό καλλιτεχνικό πρόγραμμα, που θα έχει την επωνυμία «Dear Moon» (εκτιμάται ότι η τιμή ανέρχεται σε 200 εκατομμύρια δολάρια).

Δεν είναι η πρώτη φορά που ο Μαεζάουα κάνει αυτό το «σοβαρό κοινωνικό πείραμά» του: τον περασμένο Ιανουάριο, είχε κάνει δωρεές 9.000 δολαρίων σε 100 followers του και έσπασε το ρεκόρ retweets (4,68 εκατομμύρια!).

Έμπνευση για την κίνησή του είναι οι εκκλήσεις για καθολικό βασικό εισόδημα, αλλά και η ιαπωνική παράδοση otoshidama (το ξεκίνημα της νέας χρονιάς, οι οικογένειες δίνουν χρήματα στα παιδιά τους).