Η μυστικιστική θαλασσογραφία «Το Λιμάνι της Κοπεγχάγης» του Ιωάννη Αλταμούρα επανέρχεται στην αγορά έργων τέχνης. Παρουσιάζεται, μαζί με εξαιρετικά έργα Ελλήνων και Κυπρίων ζωγράφων του 19ου και 20ου αιώνα, στο ξενοδοχείο Μεγάλη Βρετανία στην Αθήνα το τριήμερο 23-25 Οκτωβρίου.

Η συλλογή θα δημοπρατηθεί τη 1η Δεκεμβρίου στη Cypria, στη Λευκωσία. Οι ιθύνοντες τη χαρακτηρίζουν ως μια ζωγραφική μαρτυρία της καλλιτεχνικής περιπέτειας του 19ου και 20ου αιώνα στον Ελληνικό κόσμο.

Το έργο ‘Το Λιμάνι της Κοπεγχάγης’ του σπουδαίου θαλασσογράφου του 19ου αιώνα Ιωάννη Αλταμούρα είναι το ακριβότερο απόκτημα του The Greek Sale της Cypria και θα παρουσιαστεί μαζί με πλειάδα σπουδαίων έργων Ελλήνων και Κυπρίων ζωγράφων στο ξενοδοχείο Μεγάλη Βρετανία στην Αθήνα από τις 23 μέχρι τις 25 Οκτωβρίου. Η δημοπρασία των έργων θα γίνει τη 1η Δεκεμβρίου στη Cypria στη Λευκωσία. Ανάμεσα στα 78 έργα που θα δημοπρατηθούν περιλαμβάνεται το ‘Ομηρικό Ακρογιάλι’ του πρωτοπόρου Έλληνα μοντερνιστή Γεράσιμου Στέρη, ένα εξαιρετικό έργο μικτής τεχνικής του Αλέξη Ακριθάκη, ένα έργο σε χαρτί του Νικηφόρου Λύτρα, το έργο ‘Κάτω από τον Ήλιο’ του Ουμπέρτο Αργυρού και σπάνια έργα του Γιάννη Γαίτη.

Την έκθεση στη Μεγάλη Βρετανία θα ακολουθήσουν δύο άλλες εκθέσεις των έργων, η μια στην Coningsby Gallery του Λονδίνου από τις 9 μέχρι τις 14 Νοεμβρίου και η άλλη στη Λευκωσία, στη Cypria από τις 24 μέχρι τις 30 Νοεμβρίου.

Η Ρίτσα Κυριάκου Διευθύνων Σύμβουλος της Cypria σημειώνει ότι «από την εξαιρετικά σπάνια θαλασσογραφία του Ιωάννη Αλταμούρα μέχρι το αφηρημένο εξπρεσιονιστικό έργο της Μαρίας Χατζηγάκη η τωρινή συλλογή του The Greek Sale της Cypria αποτελεί μια ζωγραφική μαρτυρία των αλλαγών και της συνεχούς εξέλιξης της τέχνης και του Ελληνικού καλλιτεχνικού κόσμου του 19ου και 20ου αιώνα. »

O Μαρίνος Βραχίμης, Διευθυντής Μάρκετινγκ και Πωλήσεων της Cypria, καταγράφει δύο ενδιαφέροντα στοιχεία που αφορούν την εξέλιξη της αγοράς Ελληνικής τέχνης: «το πρώτο στοιχείο αφορά στην ανοδική τάση απορρόφησης Ελλαδικών έργων τέχνης από την Κυπριακή αγορά, μια παραδοσιακή αγορά για την Ελληνική ζωγραφική που τα τελευταία χρόνια είχε καμφθεί από την οικονομική κρίση. Το δεύτερο στοιχείο καταγράφεται στη Βρετανική αγορά και αφορά σε μια νέα γενιά συλλεκτών που ανακαλύπτουν τη μοντέρνα Ελληνική και Κυπριακή ζωγραφική παράλληλα με τους συλλέκτες εκείνους που εδώ και πολλά χρόνια επενδύουν κυρίως σε παραδοσιακή ζωγραφική.»

Ιωάννης Αλταμούρας, Το Λιμάνι της Κοπεγχάγης
Ένα από τα σημαντικότερα έργα του Ιωάννη Αλταμούρα (1852 – 78) γεμάτο εσωτερικότητα και μυστικισμό το Λιμάνι της Κοπεγχάγης (58 χ 78 cm, λάδι σε καμβά), από τα χρόνια που ο ζωγράφος πέρασε στη Δανία, αποδίδει τη μεταφυσική ατμόσφαιρα της Βόρειας Ευρωπαϊκής θάλασσας με ένα διάχυτο εσωτερικό Ελληνικό φώς. Ο Ιωάννης Αλταμούρας, που πολλοί μελετητές του έργου του τον αναφέρουν ως προ-ιμπρεσιονιστή πέθανε στην νεαρή ηλικία των 26 χρόνων.

Γεράσιμος Στέρης, Ομηρική Ακτή
Το Ομηρικό Ακρογιάλι (50 χ 64 cm, λάδι σε καμβά), σημαντικότατο έργο του πρωτοπόρου του Ελληνικού μοντερνισμού ζωγράφου του Μεσοπολέμου Γεράσιμου Στέρη (1898 – 1987). Ο διαυγής και μυστηριώδης Στέρης όπως τον αποκαλούσε ο Οδυσσέας Ελύτης ενώνει στην Ομηρική Ακτή τις υστεροκυβιστικές επιρροές που δέκτηκε στα χρόνια του Παρισιού με στοιχεία σουρεαλιστικά, έκδηλα στα έργα του της περιόδου 1926-1936.

Αλέξης Ακριθάκης, Χωρίς Τίτλο
Κατασκευή με ξύλο και φωσφορίζων φως (85 χ 116 χ17 cm) του Αλέξη Ακριθάκη (1939-1994) της μεταβατικής περιόδου από τον τελευταίο κύκλο της δεκαετίας του ’70 όπου ο ανήσυχος καλλιτέχνης προσεγγίζει τη τέχνη ως βιωμένη πραγματικότητα προτού τονίσει την τραγικότητα της στο εικαστικό τσίρκο στα μέσα της δεκαετίας του ’80. Η μυστήρια σχέση της ζωής και της τέχνης απασχόλησε το έργο του εξαιρετικού Ακριθάκη – από την αθώα προσέγγιση μια παιδικής αφηγηματικότητας μέχρι την πολύχρωμη και φωσφορίζουσα απεικόνιση της κρυμμένης αποχώρησης – της ζωής που δεν (θα) είναι πια.

Νικηφόρος Λύτρας, Σκύλος
Σκύλος (29 x 28 cm, παστέλ σε χαρτί), εξαιρετικά εκφραστικό έργο του Νικηφόρου Λύτρα (1832-1904), του πατέρα της Ελληνικής ζωγραφικής. Εκπρόσωπος της Σχολής του Μονάχου, ο Λύτρας εν γένει δημιούργησε την Ελληνική ζωγραφική απαλλάσσοντας την από το μέχρι τότε επαρχιώτικο στίγμα της. Ανεπηρέαστος από τον ρομαντισμό, προσέγγισε την τέχνη μέσα από την αυστηρότητα και την πειθαρχία του ακαδημαϊκού ρεαλισμού.