Το Μουσείο – Βιβλιοθήκη Τεριάντ, στη Βαρειά της Μυτιλήνης, διοργανώνει έκθεση φωτογραφίας με τίτλο «H αποφασιστική στιγμή (Images à la Sauvette)» με έργα του Ανρί Καρτιέ Μπρεσόν.
Στην έκθεση παρουσιάζονται συνολικά 43 φωτογραφίες, σε παλιά αυθεντικά μεγάλου μεγέθους τυπώματα της συλλογής Τεριάντ. Κάποιες από αυτές υπάρχουν στο «μεγάλο βιβλίο» των εκδόσεων Verve «η αποφασιστική στιγμή (Images à la Sauvette)». Οι περισσότερες, όμως, τραβήχτηκαν κατά τη διάρκεια της συνεργασίας του με το πρακτορείο Magnum από τα δύο ταξίδια του στην Ελλάδα (1953-1961) με λήψεις από την Ακρόπολη, την ελληνική ζωή στα χωριά και τις πόλεις και την καθημερινή ζωή της εποχής. Σημειώνεται ότι, σε συνεργασία με το Magnum, ο Μπρεσόν κάλυψε κοσμοϊστορικά γεγονότα σε αποστολές σε Ασία, Ευρώπη κ.α.
Οι φωτογραφίες του Μπρεσόν από αυτή την εποχή δεν θυμίζουν ακριβώς φωτορεπορτάζ. Κάθε μια διηγείται μια ολόκληρη ιστορία. Αποτελούν δε αυτόνομα έργα τέχνης ενός ακούραστου ανήσυχου πνεύματος, είναι άρτιες συνθέσεις όγκων, τονικών διαβαθμίσεων, κρυφής γεωμετρίας αποτέλεσμα μελέτης και παρατήρησης, της συνεχούς αναζήτησης.
Τέλος εκτίθενται τρεις χαρακτηριστικές φωτογραφίες πορτρέτα του Ελευθεριάδη.
Η έκθεση στο Μουσείο – Βιβλιοθήκη Τεριάντ επικεντρώνεται στη δυνατή σχέση, τον σεβασμό, την εκτίμηση και τη φιλία ανάμεσα στον μέντορα Τεριάντ και τον φωτογράφο Μπρεσόν. Ο τεχνοκριτικός και εκδότης Τεριάντ του φημισμένου οίκου Verve εξέδωσε δύο βιβλία με φωτογραφίες και εισαγωγικά κείμενα του Μπρεσόν. Άρτια έργα τέχνης τα ίδια τα βιβλία, συνέβαλαν στην καθιέρωση και αναγνώριση του έργου του συγκεκριμένου φωτογράφου σε παγκόσμιο επίπεδο, αλλά και έδωσαν στην ίδια την φωτογραφία μία θέση ανάμεσα στις καλές τέχνες και κατά συνέπεια, νέες προοπτικές πέραν από το φωτορεπορτάζ, κυρίως μετά το 1950.
Παράλληλα, συνεκτίθενται τα δύο συλλεκτικά «μεγάλα βιβλία» που εξέδωσε ο Τεριάντ για τον Μπρεσόν στη γαλλική έκδοση:
α) «Η αποφασιστική στιγμή» (Images à la Sauvette, 1952)
β) «Οι Ευρωπαίοι» (Les Européens, 1955) καθώς και πλούσιο χειρόγραφο και έντυπο υλικό
«Η φωτογραφική μηχανή μου είναι προέκταση του ματιού μου ή ακόμη για μένα η Leica είναι ένα σκίτσο, ένας καναπές ψυχαναλυτή, ένα εργαλείο, όπλο, ένα μεγάλο, ζεστό φιλί, ένας ηλεκτρομαγνήτης, μια μνήμη, ο Καθρέφτης της μνήμης» διαβάζουμε στο εισαγωγικό κείμενο που υπάρχει στο «Η αποφασιστική στιγμή (Images à la Sauvette)»
Το θεωρητικό κείμενο της έκθεσης υπογράφει η καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Αιγαίου Εύη Σαμπανίκου. Η επιμέλεια της έκθεσης: είναι της εικαστικού Αικατερίνης Δημητρίου.
Ξενάγηση εγκαινίων θα γίνουν από τον φωτογράφο- δημοσιογράφο Νίκο Κόκκα.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ