Σαράντα χρόνια μετά από τον πρόωρο χαμό του σπουδαίου δημιουργού Μάνου Λοΐζου, πραγματοποιήθηκε απόψε η μετονομασία του Πολιτιστικού Στεκιού της ΚΝΕ στη Αθήνα σε «Στέκι Πολιτισμού και Νεανικής Δημιουργίας της ΚΝΕ – Μάνος Λοΐζος».
Σε αυτόν τον χώρο «φιλοξενούνται» τα μουσικά όργανα του Μάνου Λοΐζου, όπως το βιολί, που σε ηλικία 14 ετών του αγόρασε ο πατέρας του, η αγαπημένη του κιθάρα, το πιάνο που στα πλήκτρα του υπάρχει το κάψιμο από την καύτρα του τσιγάρου του…
Στον κατάμεστο χώρο του Στεκιού παρευρέθηκαν η Μυρσίνη Λοΐζου, κόρη του Μάνου, η Εμμανουέλα, εγγονή του Μάνου, ο Θέμης Γκιώνης και ο Νίκος Σοφιανός, μέλη του ΠΓ της ΚΕ του ΚΚΕ και η Μάγδα Φύσσα.
«Ημερομηνία-σταθμό» για την συνέχεια της δουλειάς της ΚΝΕ στον πολιτισμό, χαρακτήρισε την αποψινή βραδυά ο γραμματέας του Κεντρικού Συμβουλίου της ΚΝΕ, Νίκος Αμπατιέλος. «Σε μια περίοδο που το σύστημα με ποικίλους τρόπους θέλει να κουρελιαστεί το αισθητικό κριτήριο της νεολαίας, να αποδυναμωθεί η σκέψη της και να οδηγηθεί σε μια παθητική εκτόνωση απ’ τα προβλήματά της, η ΚΝΕ έχει στο DNA της να πηγαίνει κόντρα σε αυτά τα πρότυπα» σημείωσε.
«Απέναντι στη μοιρολατρία, στη λογική «ο θάνατός σου η ζωή μου», απέναντι στη λογική ότι η τέχνη είναι κάτι έξω απ’ την κοινωνία κι ότι η στράτευση του δημιουργού με τους αγώνες και τα βάσανα του λαού μειώνει την καλλιτεχνική αξία του έργου, ότι είναι τάχα ‘παλιά’ και ‘ξεπερασμένη’, την απάντηση τη δίνει ο ίδιος ο Μάνος Λοΐζος» είπε ο Ν. Αμπατιέλος, τονίζοντας ότι «όλη η μουσική διαδρομή του Μάνου ρίζωσε βαθιά στη σύγχρονη μουσική μας παράδοση και ζυμώθηκε με τους καημούς, τις ελπίδες και τα όνειρα του λαού μας».
«Ο Μάνος Λοΐζος δε λείπει σήμερα. Εξακολουθεί να είναι ‘παρών’, με το χαρακτηριστικό χαμόγελο και την πραότητά του. Είναι παρών όταν στις συγκεντρώσεις και τις απεργίες ακούγονται τα τραγούδια του από τα μεγάφωνα, όταν έρχονται οι μέρες του Σεπτέμβρη και ξεδιπλώνονται οι εκδηλώσεις του Φεστιβάλ ΚΝΕ-Οδηγητή σε όλη τη χώρα» πρόσθεσε. Επισήμανε ότι το ΚΚΕ «δεν έχει πάψει ποτέ την προσπάθεια να αναδείξει το έργο των μεγάλων συνθετών που αγαπήθηκαν και έχουν ξεχωριστή θέση στην καρδιά του λαού μας», προσθέτοντας ότι η ανάδειξη του έργου τους, μαζί με την τιμή και την αναγνώριση «το τοποθετεί ως πηγή δύναμης, έμπνευσης και κουράγιου στον αγώνα για μία κοινωνία ανώτερων ιδανικών».
Ο Ν. Αμπατιέλος είπε ότι «στις Θέσεις του 13ου Συνεδρίου της ΚΝΕ αναφέρεται ότι ο Πολιτισμός αποτελεί διαχρονικά ένα συστατικό στοιχείο ενασχόλησης για την ΚΝΕ», αναφέρθηκε στην δραστηριότητα που αναπτύσσεται στα Στέκια Πολιτισμού και Νεανικής Δημιουργίας της ΚΝΕ που έχουν πληθύνει την τελευταία 4ετία, και τόνισε: «Απέναντι στα κυρίαρχα πρότυπα που καλλιεργεί το σύστημα της εκμετάλλευσης για τον τρόπο ζωής της νεολαίας, απέναντι στα πιο σάπια και δυσώδη ιδανικά του ατομισμού, του ρατσισμού, της ναρκωκουλτούρας, του σεξισμού, της εμπορευματοποίησης του σώματος, η ΚΝΕ καλεί κάθε νέο και νέα που ασφυκτιά απ’ αυτήν την κατάσταση να διαλέξει τον όμορφο δρόμο του καθημερινού αγώνα, να αντλήσει δύναμη από την δύναμη των πολλών, για να ‘χαθεί μες στις σκιές του όλος ο κόσμος ο παλιός’».
Κάλεσε και από το βήμα της αποψινής εκδήλωσης «κάθε νέο και νέα που προβληματίζεται να δώσει τη δική του μαχητική απάντηση το επόμενο διάστημα στο δρόμο και στην κάλπη», «στις επερχόμενες εκλογές να στείλει δυναμικό, αποφασιστικό μήνυμα διεκδίκησης με ψήφο στο ΚΚΕ».
«Μόνο η ψήφος στο ΚΚΕ που αμφισβητεί την κυριαρχία των εκμεταλλευτών μπορεί να μετρήσει ουσιαστικά στο συνολικό αγώνα της νέας γενιάς, να ορθώσει ανάστημα και να υπερασπιστεί τη ζωή της.
Αυτός ο αγώνας συγκίνησε και ενέπνευσε και τον Μάνο Λοΐζο. Και αυτό το έργο, το τόσο πρωτοπόρο, κοινωνικά χρήσιμο και επίκαιρο, έχουμε καθήκον εμείς οι νέες γενιές κομμουνιστών και κομμουνιστριών, να το διαφυλάξουμε, να το διαδώσουμε και να το προβάλλουμε. Αυτήν την υπόσχεση, εν όψει και του 13ου Συνεδρίου της οργάνωσής μας, την σηματοδοτούμε σήμερα και με την μετονομασία του Στεκιού σε «Στέκι Πολιτισμού και Νεανικής Δημιουργίας της ΚΝΕ- Μάνος Λοΐζος» κατέληξε στην ομιλία του ο Ν. Αμπατιέλος.
Ευχαρίστησε την Μυρσίνη Λοΐζου για όλη την βοήθεια που προσέφερε, τον Σωτήρη Τσουκάλη που «δούλεψε με πολλή αγάπη και φροντίδα για δύο μήνες για την επισκευή του πιάνου, με σεβασμό στον συνθέτη και με προσπάθεια να προσεγγίζει το όργανο τον αρχικό του ήχο, για να μπορούν να φτάσουν σήμερα στα αυτιά μας οι μελωδίες του Μάνου, όπως ο ίδιος τις άκουγε και τις επεξεργαζόταν».
Ευχαρίστησε επίσης τους συνεργάτες του Μάνου Λοΐζου και τους μουσικούς του συγκροτήματος της ΚΝΕ, που παρουσίασε το μουσικό αφιέρωμα της εκδήλωσης.
«Είναι μια βραδιά συγκίνησης» ανάφερε ο Γιώργος Νταλάρας ευχαριστώντας την ΚΝΕ για αυτή της την πρωτοβουλία «για τον ‘αδερφό’ του Μάνο Λοΐζο.».
Ο μουσικοσυνθέτης Χρήστος Λεοντής μοιράστηκε τις μνήμες του από την γνωριμία του με τον Μάνο Λοΐζο στα γραφεία του Συλλόγου Φίλων Ελληνικής Μουσικής και την πρώτη τους κοινή συναυλία στο θέατρο Ακροπόλ, και έδωσε συγχαρητήρια στην ΚΝΕ για τη συγκεκριμένη πρωτοβουλία.
Η Μαρία Φαραντούρη μίλησε για τον «φίλο και αδερφό» της Μ. Λοΐζο, με την γνωριμία τους να κρατά από την δεκαετία του ’60 στον Σύλλογο Φίλων Ελληνικής Μουσικής.
Ο Αχιλλέας Θεοφίλου, μουσικός παραγωγός στη Μinos EMI από το 1970 έως το 2006, αδερφικός φίλος και κουμπάρος του Λοΐζου, αναφέρθηκε στη γνωριμία τους, ενώ μοιράστηκε κοινές τους ιστορίες από τα στούντιο που ηχογραφούσαν τους δίσκους του.
«Ο χρόνος μιλά για τα έργα μεγάλων δημιουργών. Και το έργο του Λοΐζου μένει ζωντανό», ανάφερε η Δήμητρα Γαλάνη, η οποία σημείωσε για την πρωτοβουλία της ΚΝΕ πως ήταν «ό,τι καλύτερο μπορούσε να γίνει», καθώς «ο Μάνος ανήκει στους νέους ανθρώπους».
Για τον Μάνο Λοΐζο μίλησε, μέσω skype, ο τραγουδοποιός Θανάσης Παπακωνσταντίνου, ο οποίος αναφέρθηκε στη γνωριμία του με τον Μάνο Λοΐζο στις αρχές της δεκαετίας του ’80, ενώ σημείωσε ότι τον επηρέασε βαθιά η προσωπικότητα και ο χαρακτήρας του.