Ένα αφιέρωμα σε έναν πρωτοπόρο κινηματογραφιστή του ιαπωνικού Νέου Κύματος. Ο Γιασούζο Μασουμούρα σκηνοθέτησε σχεδόν 60 ταινίες από το 1957 ως το 1982, καλύπτοντας με άνεση την απόσταση από το νεανικό ρομάντζο στην ποπ σάτιρα, από τον τρόμο εποχής στο αντιπολεμικό δράμα, από το ακραίο μελόδραμα στον σουρεαλιστικό ερωτισμό και από το exploitation στο αμείλικτο κοινωνικό σχόλιο.
Φιλιά

Αγόρι συναντά κορίτσι στο κάθε άλλο παρά ρομαντικό περιβάλλον των φυλακών, όπου επισκέ- πτονται τους πατεράδες τους. Ο Κινίτσι και η Ακίκο, στην κρίσιμη καμπή μεταξύ εφηβείας και ενηλικίωσης, πασχίζουν να μαζέψουν χρήματα, προκειμένου να πληρώσουν τις εγγυήσεις αποφυλάκισης των άσωτων γονιών τους. Και σαν σανίδα σωτηρίας πιάνονται ο ένας από τον άλλο για να απολαύσουν μια σύντομη αλλά ανεκτίμητη απόδραση στην παραλία, μακριά από τις ενήλικες υποχρεώσεις τους.

Χωρίς περιττούς συναισθηματισμούς, με μινιμαλιστική αφήγηση και απελευθερωμένη κινηματογράφηση με χειροκίνητη κάμερα, ο Μασουμούρα γυρίζει την πλάτη στο ραφιναρισμένο και «παλιομοδίτικο» σινεμά του Οζου και του Μιζογκούτσι και παραδίδει το ανεπιτήδευτο πορτρέτο μιας νεολαίας εγκλωβισμένης στη σκιά των προγόνων της και αποφασισμένης να διεκδικήσει έστω και για λίγο το δικαίωμα στην αθωότητα, την οργή και τον έρωτα. Ακατέργαστο και δυναμικό, το ντεμπούτο του Μασουμούρα χαρακτηρίστηκε από τον μετέπειτα ηγέτη του ιαπωνικού Νέου Κύματος, Ναγκίσα Οσιμα, ως η ταινία-κλειδί του επερχόμενου ρεύματος.
Εναλλακτικοί Τίτλοι: Kisses / Kuchizuke
Σκηνοθεσία: Yasuzo Masumura
Σενάριο: Kazuro Funabashi
Φωτογραφία: Jôji Ohara
Μουσική: Tetsuo Tsukahara
Μοντάζ: Tatsuji Nakashizu
Ηθοποιοί: Hiroshi Kawaguchi, Hitomi Nozoe, Aiko Mimasu, Eitarô Ozaw
Χώρα Παραγωγής: Ιαπωνία
Έτος Παραγωγής: 1957
Διάρκεια: 73′
Γλώσσα: Ιαπωνικά
* Προβάλλεται στις 21 Σεπτεμβρίου.
Τατουάζ

Για άλλη μια φορά η μούσα του Μασουμούρα, Αγιάκο Ουακάο, ερμηνεύει την απόλυτη femme fatale, στον ρόλο της Οτσούγια, μιας γυναίκας ερωτευμένης με έναν κατώτερό της ταξικά άνδρα. Καθώς οι γονείς της δεν θα συμφωνούσαν ποτέ σε έναν τέτοιο γάμο, οι δυο τους αποφασίζουν να κλεφτούν, όμως ο πανούργος ξενοδόχος, στον οποίο κατεφεύγουν, την πουλά ως γκέισα σε μαστροπό. Στιγματισμένη βίαια από τους άρπαγές της με το τατουάζ μια δηλητηριώδους αράχνης στην πλάτη της, η Οτσούγια μεταλλάσσεται σταδιακά σε δολοπλόκο θηλυκό, που σχεδιάζει θανάσιμα αντίποινα απέναντι στους άνδρες εκείνους που, είτε από απληστία είτε από δειλία, ευθύνονται για την τύχη της. Βασισμένο σε ένα διήγημα του Τζουνιτσίρο Τανιζάκι, το «Irezumi» μετεωρίζεται ανάμεσα στην κλασική exploitation ιστορία εκδίκησης και τη σκοτεινή αλληγορία απεγνωσμένης γυναικείας χειραφέτησης, το ιαπωνικό φοκλόρ και τη μπι-μούβι θεματολογία, τον μεταφυσικό τρόμο εποχής και το σύνθετο ψυχολογικό πορτρέτο.
Εναλλακτικοί Τίτλοι: Tattoo / Irezumi
Σκηνοθεσία: Yasuzo Masumura
Σενάριο: Kaneto Shindô
Φωτογραφία: Kazuo Miyagawa
Μουσική: Hikaru Hayashi
Μοντάζ: Kanji Suganuma
Ηθοποιοί: Ayako Wakao, Akio Hasegawa, Gaku Yamamoto, Kei Satô
Χώρα Παραγωγής: Ιαπωνία
Έτος Παραγωγής: 1966
Διάρκεια: 86′
Γλώσσα: Ιαπωνικά
* Προβάλλεται στις 22 Σεπτεμβρίου.

Σβάστικα

Ακαταμάχητης ομορφιάς μοντέλο καλλιτεχνών παρασύρει βαριεστημένη νοικοκυρά σε λεσβιακό ειδύλλιο. Πολύ σύντομα, ο ανίκανος εραστής της πρώτης και ο μαλθακός σύζυγος της δεύτερης μπλέκονται κι αυτοί σε ένα διαβολικό ménage à quatre. Ο έρωτας, η επιθυμία, το σεξ και η ζήλια τούς οδηγούν σε μια δίνη ανεξέλεγκτου πάθους, συμπαρασύροντας ο ένας τον άλλον σε μια προδιαγεγραμμένη αυτοκαταστροφική πορεία. Ο,τι ακολουθεί είναι ένα ντελιριακό παιχνίδι εξουσίας, όπου ο εκβιασμός, η εξαπάτηση και η προδοσία βρίσκονται στην ημερήσια διάταξη. Ακολουθώντας αρκετά πιστά το ομώνυμο μυθιστόρημα του Τζουνιτσίρο Τανιζάκι, όπου τα τέσσερα άκρα της σβάστικας συμβολίζουν τους τέσσερις πρωταγωνιστές, ο Μασουμούρα ξετυλίγει ένα εξωφρενικό ερωτικό γαϊτανάκι που κατοικείται από τους αγαπημένους του χαρακτήρες: «τρελούς, που εκφράζουν τις επιθυμίες τους χωρίς καμία ντροπή και διακριτικότητα». Διασκεδαστικά ένοχη απόλαυση ή over the top μελοδραματική σπουδή πάνω στον amour fou και τη σεξουαλική εμμονή, το «Manji» παραμένει μία από τις πιο τρελές δημιουργίες του Μασουμούρα.
Εναλλακτικοί Τίτλοι: All Mixed Up / Manji
Σκηνοθεσία: Yasuzo Masumura
Σενάριο: Kaneto Shindô
Φωτογραφία: Setsuo Kobayashi
Μουσική: Tadashi Yamauchi
Μοντάζ: Tatsuji Nakashizu
Ηθοποιοί: Ayako Wakao, Kyôko Kishida, Yûsuke Kawazu
Χώρα Παραγωγής: Ιαπωνία
Έτος Παραγωγής: 1964
Διάρκεια: 90′
Γλώσσα: Ιαπωνικά
* Προβάλλεται στις 23 Σεπτεμβρίου.

Μια Γυναίκα Εξομολογείται

Κατά τη διάρκεια μιας ορειβατικής εκδρομής, η νεαρή Αγιάκο αντιμετωπίζει ένα αδυσώπητο δίλημμα: προκειμένου να αποτρέψει ατύχημα που απειλεί να τους στείλει όλους στο θάνατο, θα πρέπει να επιλέξει να θυσιάσει τον σύζυγό της ή τον κρυφό εραστή της, κόβοντας το σχοινί που τον δένει μαζί της. Επιλέγει τον πρώτο και σύντομα βρίσκεται να δικάζεται για τον φόνο του. Αν αθωωθεί θα εισπράξει εκατομμύρια από την ασφάλειά του. Είναι η πράξη της ένα προμελετημένο σχέδιο για να μοιραστεί τα χρήματα με τον εραστή της, μία αυθόρμητη κίνηση επιβίωσης ή μία απελπισμένη προσπάθεια απελευθέρωσης από τα δεσμά ενός καταπιεστικού γάμου; Μέσα από περίτεχνα φλας μπακ, ο Μασουμούρα υιοθετεί μία ελλειπτική αφήγηση, που θυμίζει τα φορμαλιστικά αριστουργήματα του Αλέν Ρενέ. Εξαίσιο υπαρξιακό μελόδραμα στα πρότυπα του Ντάγκλας Σερκ, σπουδή ενός γάμου υπό κατάρρευση και νουάρ ψυχολογικό θρίλερ, το φιλμ αποτελεί μία από τις πιο σύνθετες θεματικά και στυλιστικά ταινίες του Ιάπωνα δημιουργού.
Εναλλακτικοί Τίτλοι: A Wife Confesses / Tsuma Ha Kokuhaku Suru
Σκηνοθεσία: Yasuzo Masumura
Σενάριο: Masato Ide
Φωτογραφία: Setsuo Kobayashi
Μουσική: Riichiro Manabe
Μοντάζ: Tatsuji Nakashizu
Ηθοποιοί: Ayako Wakao, Hiroshi Kawaguchi, Eitarô Ozawa
Χώρα Παραγωγής: Ιαπωνία
Έτος Παραγωγής: 1961
Διάρκεια: 92′
Γλώσσα: Ιαπωνικά
* Προβάλλεται στις 25 Σεπτεμβρίου.

Επιμέλεια Νικόλας Αρώνης