Νήπια και προνήπια επεξεργάζονται το σκηνικό που περιέχει τον κόσμο που αυτά δημιούργησαν. Παιδιά του δημοτικού μαθαίνουν στην πράξη τις έννοιες της συνεργασίας και εμπιστοσύνης. Μαθητές γυμνασίου ασκούνται στο να εκφράζουν και να μοιράζονται αυτά που νιώθουν. Παιδιά λυκείου σκηνοθετούν τις ιδέες τους και ενήλικες αναζητούν την αλήθεια τους. Όλοι τους, εδώ και έξι χρόνια, βρίσκουν έδαφος για να καλλιεργούν τον πιο δημιουργικό εαυτό τους στα καλλιτεχνικά εργαστήρια του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος (ΚΘΒΕ). Μάλιστα, για τέταρτη χρονιά, παρέχονται δωρεάν μαθήματα σε ΑμεΑ, τα οποία πλαισιώνουν ενήλικες, που επιθυμούν αυτήν την ιδιαίτερη συνεργασία.

Πρόκειται για τα Χειμερινά Καλλιτεχνικά Εργαστήρια του ΚΘΒΕ, όπου ο κόσμος της δημιουργίας, της έκφρασης και της φαντασίας, ανοίγει για όλες τις ηλικιακές και κοινωνικές ομάδες, με όχημα την τέχνη του θεάτρου. «Στόχος των εργαστηρίων», σύμφωνα με τους εμπνευστές της ιδέας, «είναι η ενθάρρυνση της ελεύθερης έκφρασης των παιδιών και η ανάπτυξη της φαντασίας, μέσα από ειδικά σχεδιασμένο ασκησιολόγιο, που ανταποκρίνεται στην κάθε ηλικιακή ομάδα, εισάγει θεατρικούς κώδικες, αφουγκράζεται τα θέματα που απασχολούν σήμερα τους νέους και εστιάζει σε ερεθίσματα, τα οποία ενθαρρύνουν τα παιδιά να δρουν ως ενεργοί πολίτες, με ενδιαφέρον για τις κοινωνικές προεκτάσεις της καλλιτεχνικής δημιουργίας».

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Δημιουργούν …θέατρο από τριών ετών

Η μικρότερη ομάδα αποτελείται από παιδιά από 3 έως 5,5 ετών, τα οποία συνεργάζονται και δημιουργούν μέσα σε ένα μεγάλο πλαστικό δοχείο, έναν σκηνικό χώρο. «Σκηνογραφικά μπορούν τον χώρο αυτό να τον ντύσουν με άμμο, με όγκους, με πετραδάκια και με ήρωες που μπορεί να είναι ζώα ή άνθρωποι… Τον κόσμο αυτόν μπορούν να τον επεξεργαστούν με τα χέρια τους, να τον αλλάξουν, να μάθουν να τον φροντίζουν και να σέβονται αυτό που έχουν χτίσει, να αναγνωρίζουν την υφή του κάθε υλικού και να εξελίσσουν τη φαντασία τους», αναφέρει η δραματολόγος, υπεύθυνη των θεατρικών εργαστηρίων Κωνσταντίνα Ματζίρη. «Μέσα από αυτό το παιχνίδι αρχίζουμε να δομούμε τη φαντασία τους. Δημιουργούν ιστορίες με αρχή, μέση και τέλος, σκέφτονται ποια διαδρομή από αυτές που έχουμε φτιάξει θα ακολουθήσει ο χαρακτήρας μας, πού θέλει να φτάσει και τι σκοπό έχει. Βάζουμε κάποια όρια και μέσα σ’ αυτά η φαντασία τους εξαπλώνεται και δομείται», εξηγεί.

Το αμέσως επόμενο εργαστήριο απευθύνεται σε παιδιά δημοτικού, που επίσης χωρίζονται ανάλογα με την τάξη που πηγαίνουν. «Το πρώτο πράγμα πάνω στο οποίο δουλεύουμε είναι η εμπιστοσύνη και η συνεργασία. Μόλις αποκτήσουμε μια δεμένη ομάδα, μέσα στην ασφάλειά της, χτίζονται τα βήματα για την αυτογνωσία και την καλλιέργεια της κοινωνικής συνείδησης, εμπλέκοντας το φανταστικό με το πραγματικό», επισημαίνει η κ. Ματζίρη. Στις αμέσως επόμενες τάξεις, οι νεαροί συμμετέχοντες καλούνται να εμπλακούν σε παιχνίδια ρόλων, να συμμετέχουν σε ασκήσεις συγκέντρωσης, παρατηρητικότητας και επικοινωνίας, να αυτοσχεδιάσουν ατομικά και ομαδικά, να συνθέσουν τη δική τους ιστορία και να ανακαλύψουν τα κρυμμένα μυστικά αυτού του γοητευτικού κόσμου. «Φτάνοντας στις τελευταίες δύο τάξεις του δημοτικού, τα παιδιά πλέον φτιάχνουν δικές τους ιστορίες και ορίζουν το θεατρικό χώρο που θα αναπαραστήσουν αυτό που έχουν σκεφτεί και γράψει, εργάζονται ακόμη και πάνω στο να βάλουν το κατάλληλο ένδυμα στο ρόλο τους», καταλήγει η δραματολόγος.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Τα λίγο μεγαλύτερα παιδιά, τα οποία φοιτούν στις πρώτες τάξεις της β’ βάθμιας εκπαίδευσης, μέσα από τα καλλιτεχνικά εργαστήρια μαθαίνουν να μοιράζονται σκέψεις και βιώματα. «Είναι παιδιά σε πολύπλοκη ηλικία, που έχουν πολλά να πουν και ανάγκη να εκτονώσουν αυτό που νιώθουν, αλλά δε βρίσκουν τον τρόπο. Πάνω σ’ αυτό δουλεύουμε μαζί, μέσω της εμπιστοσύνης. Μαθαίνουμε να μοιραζόμαστε, υπάρχει πολλή ανταλλαγή συναισθημάτων σ’ αυτήν την ηλικιακή ομάδα, κάτι που έχουν πολύ μεγάλη ανάγκη για να μη νιώθουν μόνοι σ’ αυτό που αισθάνονται και στον τρόπο που βλέπουν τον κόσμο», υπογραμμίζει η κ. Ματζίρη.

Οι τελειόφοιτοι μαθητές, αφού κατανοήσουν τις έννοιες «θέατρο», «ηθοποιός», «υποκριτική», ασκούνται στη διαδικασία της δημιουργίας μιας παράστασης. «Μαζί τους βλέπουμε σε μια άλλη όψη του θεάτρου, για παιδιά που ψάχνουν κι άλλο τρόπο έκφρασης και σκέψης. Η σκηνοθεσία τους βοηθά να κάνουν σύνθεση αυτών που έχουν στο μυαλό τους», τονίζει η υπεύθυνη των εργαστηρίων.

Οι ενήλικες από την πλευρά τους μέσα από τα εργαστήρια γνωρίζουν την τέχνη του ηθοποιού και το πώς μπορεί κανείς μέσω αυτής της τέχνης να μιλήσει για τον εαυτό του και τον κόσμο. Μέσα από ασκήσεις τεχνικής και ποικίλους αυτοσχεδιασμούς, διερευνούν τη συνείδηση του σώματος και της φωνής, την επικοινωνία, την προσωπική έκφραση, την άσκηση της φαντασίας και την ομαδικότητα. «Υπάρχουν δύο περιπτώσεις ενηλίκων που επιλέγουν τα τμήματα αυτά. Κάποιοι για να μπορέσουν να εκφραστούν και κάποιοι για να περάσουν καλά. Όμως όσο και να φαίνεται πολύ διαφορετικός ο στόχος, ενώνοντας αυτά τα άτομα, η ομάδα που δημιουργείται έχει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον», δηλώνει η κ. Ματζίρη.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Τέλος, δωρεάν εργαστήρια απευθύνονται σε ανάπηρους και ανάπηρες, αλλά και σε ανθρώπους που ενδιαφέρονται να γνωρίσουν τη μεθοδολογία της εργασίας της ομάδας «Εν δυνάμει», η οποία αποτελεί τον πυρήνα του θεατρικού εργαστηρίου για ΑμεΑ. Μέσα από τα εργαστήρια τα άτομα αυτά παίζουν παιχνίδια ρόλων, δημιουργικής γραφής, ασκήσεων χορού και θεάτρου. Βασικό είναι το γεγονός ότι δεν κρίνονται γιατί είναι σε ένα περιβάλλον με άτομα σαν αυτά και άρα αισθάνονται ελεύθερα. «Σημαντικό είναι επίσης το όφελος που αποκομίζουν και όσοι συνεργάζονται μαζί τους, καθώς συνειδητοποιούν ότι τελικά δεν διαφέρουμε και τόσο πολύ. Έχουμε τις ίδιες ανάγκες και παρόμοιες ανησυχίες» επισημαίνει η κ. Ματζίρη. Μάλιστα, για πρώτη φορά φέτος, στο τέλος των εργαστηρίων για ΑμεΑ, θα παρουσιαστεί ένα πρωτότυπο έργο.

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης