«Τι έγραψε ο Τσέχωφ; τι ήθελε να πει; αν καταλαβαίνεις τι έγραφε πίσω από τις λέξεις, τότε δεν πρέπει να το παραμελήσεις. Διαφορετικά θα σκηνοθετήσεις κάτι δικό σου, ένα άλλο έργο πάνω στο κείμενο του Τσέχωφ…». Ακούμε τη βαρύτονη φωνή του Μιχαήλ Νικολάεβιτς Τσουματσένκο, καθηγητή υποκριτικής στη Ρωσική Ακαδημία Θεατρικών Τεχνών της Μόσχας (GITIS). H αίθουσα του Τμήματος Κινηματογράφου της Σχολής Καλών Τεχνών του ΑΠΘ είναι ασφυκτικά γεμάτη με φοιτητές της σχολής, που θυμίζουν πρωταγωνιστές θεατρικού έργου, με τα πρόσωπα καλυμμένα με μάσκες. Και με το χαμηλό φωτισμό φαίνονται τα μάτια τους να λάμπουν, ενώ με τα στυλό κρατούν σημειώσεις… Βρισκόμαστε στο τριήμερο master class υποκριτικής και σκηνοθεσίας, με θέμa «Στανισλάφσκι Μέθοδος».

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

 

Στη σκηνή όπως στη ζωή

«Ο Στανισλάβσκι, στις αρχές του προηγούμενου αιώνα δημιούργησε ένα σύστημα που παραμένει άκρως επίκαιρο μέχρι και σήμερα, ειδικά τώρα, που η ανθρωπότητα δοκιμάζεται από την πανδημία του κορωνοϊού. Ίσως, χωρίς να το επιδιώξει, ο Στανισλάβσκι μαθαίνει τους ηθοποιούς στη σκηνή να συμπεριφέρονται όπως στην καθημερινή τους ζωή. «Η αλήθεια είναι το βασικό στοιχείο του θεάτρου», λέει ο κ. Τσουματσένκο, μιλώντας στο «Αθηναϊκό -Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων» και συνεχίζει με αναφορές στην καθημερινότητα: «Σήμερα ζούμε στην εποχή της αναπτυγμένης τεχνολογίας, που άλλαξε τον τρόπο της επικοινωνίας των ανθρώπων. Πριν 40 χρόνια, όταν τηλεφωνούσαμε στο σπίτι σε κάποιον, θα ήταν εξωφρενικό να τον ρωτούσαμε “που βρίσκεσαι”, ενώ σήμερα αυτή η ερώτηση είναι η πρώτη που κάνουμε, αφού τηλεφωνούμε και αβίαστα μεταφερόμαστε από την κουβέντα στον τόπο όπου βρίσκεται ο συνομιλητής μας. Ο Στανισλάβσκι ποτέ δεν μίλαγε για το κείμενο. Έλεγε ότι πρώτα πρέπει να παρατηρούμε στη ζωή τα πάντα, να ακούμε όλα και να αντιδρούμε σε όλα. Και αυτό δεν αλλάζει. Σήμερα οι άνθρωποι περισσότερο σιωπούν λόγω της τεχνολογίας, επικοινωνούν με μηνύματα, η σιωπή (παύση ) είναι μια αντίδραση στη σημερινή ζωή και στο θέατρο», λέει ο καθηγητής υποκριτικής που ταξίδεψε από τη Μόσχα στη Θεσσαλονίκη, για πρώτη φορά, ενώ πριν από τρία χρόνια είχε επισκεφτεί την Αθήνα, παρουσιάζοντας το σεμινάριό του.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

«Δεν πρόλαβα να δω ακόμα την πόλη, αυτό συμβαίνει κάθε φόρα που ταξιδεύω για κάποιο master class», αναφέρει και ενημερώνει ότι τα μαθήματα ξεκινούν από τις 10 το πρωί και τελειώνουν στις 5 απόγευμα. Μιλώντας για το ακροατήριο, τους φοιτητές, είπε πως νιώθει το ενδιαφέρον, και τους χαρακτήρισε ζωντανό ακροατήριο με θέληση για δημιουργία. «Πιστεύω, ότι η επικοινωνία μέσω master class είναι μία ευκαιρία για επανασύνδεση ανθρώπων των δύο χωρών πάνω στη δημιουργία. Το σεμινάριό μας δεν είναι μόνο Στανισλάφσκι, είναι μία προσπάθεια στην εποχή της πανδημίας για επικοινωνία διά ζώσης».Να σημειωθεί, ότι η είσοδος στη Σχολή Καλών Τεχνών γίνεται με επίδειξη του Πιστοποιητικού Εμβολιασμού, ή με rapid test.

Ένας από τους φοιτητές που παρακολουθεί το master class του Ρώσου καθηγητή, ο Βασίλης Μπογδάνος, μίλησε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ για τις εντυπώσεις του. «Από την πρώτη μέρα ενθουσιάστηκα. Μας μαθαίνει ο κύριος Τσουματσένκο, πως να είμαστε προσεκτικοί, να βλέπουμε τα πάντα γύρω μας, να είμαστε έξυπνοι και ταυτόχρονα αφελείς. Νομίζω σήμερα απέρριψα κάποιες απόψεις που η είχα για το σύστημα του Στανισλάφσκι, περιμένω τη συνέχεια με μεγάλη αγωνία», τόνισε.

Το τριήμερο (19-21 Οκτωβρίου) master class «Στανισλάφσικι Μέθοδος» διοργανώθηκε από τη Ρωσική Ομοσπονδιακή Υπηρεσία “Ροσσοτρούντνιτσεστβο” και την αντιπροσωπεία της στην Αθήνα (Ρωσικό σπίτι), με την Κρατική Ρωσική Ακαδημία Θεατρικής Τέχνης (GITIS), σε συνεργασία με το Τμήμα Κινηματογράφου της Σχολής Καλών Τεχνών του Α.Π.Θ, τη Δραματική Σχολή του Κ.Θ.Β.Ε και τον Σύλλογο Αποφοίτων Α.Ε.Ι Σοβιετικής Ένωσης, Ρωσίας και λοιπών χωρών. Το τριήμερο σενάριο, που με επιτυχία πραγματοποιήθηκε και στη Γερμανία, Βραζιλία, Λιθουανία και Ουκρανία, αποκαλύπτει πολλά ζητήματα όπως: Πλάθοντας ένα ρόλο. Εκπαίδευση και άσκηση. Η προσοχή ως το πρώτο μέρος της αντίληψης. Η αντίληψη ως στοιχείο της τεχνικής του ηθοποιού. Η μέθοδος της ενεργητικής ανάλυσης ως εργαλείο για τη μελέτη του θεατρικού έργου. Η Δράση και τα γεγονότα ως τα κύρια στοιχεία της υποκριτικής τέχνης. Οι δεδομένες συνθήκες (με βάση τα θεατρικά έργα των Τσέχωφ, Οστρόβσκι και Σαίξπηρ – με επιλογή των συμμετεχόντων) Παρτενέρ και σύγκρουση – ως ενεργητική βάση του αποσπάσματος και της παράστασης. Ο Χαρακτήρας και ο πυρήνας του ρόλου.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Ο γνωστός σκηνοθέτης και αναπληρωτής καθηγητής του Τμήματος Κινηματογράφου της Σχολής Καλών Τεχνών Δημήτρης Κουτσιαμπάκας, ο οποίος συνέβαλε στην πραγματοποίηση του σεμιναρίου, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, δήλωσε: «Το σεμινάριο “Στανισλάφσικι. Μέθοδος” με εισηγητή τον κ. Μιχαήλ Τσουματσένκο συμβάλλει στη μάθηση των φοιτητών μας, που δηλώνουν ενθουσιασμένοι και ενθουσιασμένες, αφού συμμετέχουν σε ένα πρακτικό τριήμερο σεμινάριο πάνω στο σύστημα Στανισλάφσκι, ουσιαστικό εργαλείο για την υποκριτική στον κινηματογράφο», είπε.

 

 

 

 

Λεζάντες:

1. Ο Μιχαήλ Νικολάεβιτς Τσουματσένκο, Καθηγητής υποκριτικής στην Ρωσική Ακαδημία Θεατρικών Τεχνών της Μόσχας (GITIS) στη διάρκεια του σεμιναρίου,

2. Ο σκηνοθέτης και αναπληρωτής καθηγητής του Τμήματος Κινηματογράφου της Σχολής Καλών Τεχνών Δημήτρης Κουτσιαμπάκας.

3. Στιγμιότυπα του τριήμερου (19-21 Οκτωβρίου) master klass “Στανισλάφσικι Μέθοδος”.

 

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης