Το zougla.gr μίλησε με τον Μελαχρινό Βελέντζα για το τρίμηνο σεμινάριο επικοινωνίας στο «Δωμάτιο» (Γ’ Σεπτεμβρίου & Σολωμού 55), τη θεατρική παραγωγή στην Ελλάδα και όλα εκείνα που θα παρουσιαστούν σε αυτές τις 12 συναντήσεις στον νέο εικαστικό χώρο της Αθήνας.
1. Πείτε μας λίγα λόγια για το σεμινάριο. Για ποιον λόγο να έρθει κάποιος να το παρακολουθήσει;
Πρόκειται για ένα σεμινάριο όπου διερευνούμε τους τρόπους που μπορεί κάποιος να επικοινωνήσει μία παράσταση. Η επικοινωνία μιας παράστασης αποτελεί ένα κομμάτι καίριας σημασίας, εφάμιλλης με τη διαδικασία της καλλιτεχνικής παραγωγής ενός έργου (πρόβες κ.λπ.). Ο τρόπος δε που προτείνεται είναι αμιγώς καλλιτεχνικός. Η υπόθεση είναι πολύ απλή: Εφόσον κάποιος επιχειρεί να επικοινωνήσει μία παράσταση, επειδή ακριβώς μιλάμε για παράσταση, τότε ο τρόπος επικοινωνίας δεν μπορεί παρά να είναι καλλιτεχνικός, θεατρικός. Να βασίζεται, δηλαδή, πάνω στο ίδιο το περιεχόμενο του έργου. Βασική προϋπόθεση είναι πώς ο καλλιτέχνης συνδέεται με το έργο του. Το έργο του τον αφορά κι έτσι διεκδικεί τις πιθανότητες αυτό να αφορά και τους εν δυνάμει θεατές του. Ακόμα, πρόκειται για ένα σεμινάριο, που λόγω του πολυσυλλεκτικού του χαρακτήρα, απευθύνεται σε μία μεγάλη γκάμα ανθρώπων: Σε όλους όσους ασχολούνται ή επιθυμούν να ασχοληθούν με την επικοινωνία μιας παράστασης: ηθοποιούς, σκηνοθέτες, θεατρολόγους, θεατρικούς παραγωγούς, μουσικούς, καλλιτεχνικές ομάδες. Επίσης, σε σπουδαστές και αποφοίτους τμημάτων ΜΜΕ, Πολιτισμού, Θεατρικών Σπουδών, Επικοινωνίας, Marketing, Δημοσίων Σχέσεων και Πολιτιστικής Διαχείρισης. Και φυσικά σε όσους θέλουν να έρθουν σε επαφή με αυτό που ονομάζουμε «επικοινωνία», ανεξάρτητα από την επαγγελματική τους ενασχόληση. Βαθύτερα, πρόκειται για ένα σεμινάριο πάνω στον τρόπο με τον οποίο επικοινωνούμε ως άνθρωποι.
2. Πόσος σημαντικός είναι ο ρόλος της επικοινωνίας σε μια καλλιτεχνική παραγωγή;
Θα έλεγα όσο σημαντική είναι και η υποκριτική των ηθοποιών, η σκηνοθεσία και η σκηνογραφία της παράστασης, η μουσική αυτής κ.ο.κ. Η επικοινωνία αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της καλλιτεχνικής παραγωγής. Συνήθως, αυτό που βλέπουμε ως πρακτική (ιδίως στις μικρές ομάδες) είναι ότι αφού ολοκληρώσουν την διαδικασία των προβών ή λίγο πριν από το τέλος τους, τότε είναι που ξεκινούν να κινούνται στο κομμάτι της επικοινωνίας. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα μίας θεατρικής ομάδας, η οποία και έστειλε το Δελτίο Τύπου του έργου που τότε ανέβαζαν μετά την έναρξη των παραστάσεων. Τέτοιου είδους προβληματικές θίγονται στο σεμινάριο με κύριο μέλημα την ενεργοποίηση της αντίληψης των συμμετεχόντων και τη δημιουργία μίας σφαιρικής προσέγγισης στον τρόπο πού επικοινωνεί κανείς κάτι.
5) Τι τελικά είναι αυτό που κάνει ένα έργο να ξεχωρίζει και να το προτιμούν οι θεατές;
Θα απαντήσω με μία πολύ απλή φράση που εμπεριέχει τη φιλοσοφία όλου του σεμιναρίου: «Κάνε μία καλή παράσταση. Αυτή θα μιλήσει από μόνη της». Συνεπώς, η επικοινωνία μιας παράστασης ξεκινά πρώτα εσωτερικά, εντός της ομάδας. Θα πρέπει οι καλλιτέχνες να επικοινωνήσουν με το έργο τους. Να το καταλάβουν. Το επόμενο βήμα είναι η εξωτερική επικοινωνία: Να φωτίσουν όσα βρήκαν κατά τη διάρκεια της επικοινωνίας τους με το έργο. Οι θεατές, όσο και αν το marketing προσπαθεί να επιβάλλει τους κανόνες του, πάντοτε θα αναζητούν παραστάσεις που φέρουν «αλήθεια», παραστάσεις που τους αφορούν.
Ένα έργο δύναται να είναι ξεχωριστό όταν δημιουργούνται και τελικά υπάρχουν οι προϋποθέσεις ταύτισης του θεατή με το περιεχόμενο του έργου. Η δημιουργία αυτών των προϋποθέσεων είναι αποτέλεσμα της ενασχόλησης του καλλιτέχνη με το έργο του.
———————–
Προθεσμία υποβολής συμμετοχών: Παρασκευή 14 Οκτωβρίου
– Η ημέρα και η ώρα διεξαγωγής του σεμιναρίου θα διαμορφωθούν με βάση το πρόγραμμα των συμμετεχόντων.
– Οι ενδιαφερόμενοι παρακαλούνται να αποστείλουν το βιογραφικό τους σημείωμα στο melachrinos.velentzas@gmail.com.
Πληροφορίες – Συμμετοχές: 6977 773875
https://www.facebook.com/seminar.domatio.melachrinos/photos/pb.1084242391653715.-2207520000.1475095641./1084244618320159/?type=3