Μια αβάν γκαρντ περφόρμανς στο MOMus- Πειραματικό Κέντρο Τεχνών στο Λιμάνι Θεσσαλονίκης υπόσχεται να μας δείξει τον Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ, όπως δεν τον είχαμε φανταστεί, πέρα από το μεγαλείο της μουσικής του.
Μέσα από στοιχεία παντομίμας και θεατρικού μονολόγου και σε διάδραση με το κοινό, ο περφόρμερ Χριστόφορος Αντωνιάδης -ο οποίος υπογράφει και το κείμενο και τη σκηνοθεσία- επιχειρεί σε μία ώρα να περιγράψει στον θεατή τη ζωή του σπουδαίου συνθέτη από τη γέννησή του (27 Ιανουαρίου 1756) μέχρι και τον θάνατό του (5 Δεκεμβρίου 1791) και επικεντρώνεται στην κοινωνικοπολιτική του δράση.
«Το ευρύ κοινό τον γνωρίζει ως τον σπουδαίο μουσικό και το παιδί-θαύμα, αλλά μεγάλο ενδιαφέρον έχουν τα πιστεύω του», σημειώνει στο Αθηναϊκό/Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων ο κ. Αντωνιάδης, τονίζοντας ότι ο Μότσαρτ έκανε μια επανάσταση στην εποχή του.
Οι μουσικοί τότε ήταν στην ουσία υπηρέτες της αυτοκρατορικής αυλής ή μιας αυλής ευγενών. «Δεν διέφεραν σε κάτι από τον υπηρέτη που σέρβιρε. Οπότε ο Μότσαρτ επαναστάτησε, προσπαθώντας να σπάσει αυτό το κατεστημένο και να είναι ένας ανεξάρτητος μουσικός», εξηγεί ο κ. Αντωνιάδης. Ο Μότσαρτ πράγματι ανεξαρτητοποιήθηκε από την αυτοκρατορική αυλή και βέβαια υπέστη και τις συνέπειες που ήταν να μείνει τόσο φτωχός, ώστε να θαφτεί σ’ έναν από τους ομαδικούς τάφους για τους φτωχούς.
Ο Χριστόφορος Αντωνιάδης, που ασχολείται με τη βιογραφία του Μότσαρτ πάνω από ένα χρόνο, μέσα από την περφόρμανς «Amadé: The Real MOZART» δίνει ένα καλλιτεχνικό ψυχογράφημα του μουσικοσυνθέτη, που φωτίζει με ένα σουρεαλιστικό τρόπο κομμάτια της ζωής του, όχι τόσο διαδεδομένα στο ευρύ κοινό.
Μπορεί να είσαι εσύ η Μαρία Αντουανέτα
Ρόλο στην παράσταση μπορούν να έχουν και οι θεατές, οι οποίοι μπαίνοντας στην παράσταση με ένα χαρτί που θα διαλέξουν στην τύχη, μπορεί να «μπουν» στο ρόλο του αρχιεπισκόπου του Σάλτσμπουργκ ή της Μαρίας Αντουανέτα. «Δεν χρειάζεται να αγχωθεί κάποιος πως θα παίξει κάτι. Η συμμετοχή του κοινού είναι συμβολική», εξηγεί ο κ. Αντωνιάδης. Εξάλλου, στόχος του περφόρμερ, μέσα από αυτή τη διάδραση, είναι να φέρει τον Μότσαρτ πιο κοντά στο κοινό. Αυτή είναι η πυξίδα του σε όλες τις βιογραφίες με τις οποίες έχει ασχοληθεί τα τελευταία δέκα χρόνια, ξεκινώντας με τον Αλέξανδρο Ιόλα, συνεχίζοντας με τον αυτοκράτορα Καλιγούλα και τον Άντι Γουόρχολ, πριν φτάσει στον Μότσαρτ.
«Για μένα είναι πολύ σημαντικό να εξοικειωθεί το κοινό με αυτές τις προσωπικότητες και να μη νομίζει ότι είναι μακρινές, επειδή έζησαν σε άλλες εποχές και σε άλλες χώρες. Μερικές φορές νομίζουμε ότι δεν μας αφορά η ζωή ή τα προβλήματά τους, κι όμως είναι πάντα πολύ επίκαιροι. Ο Μότσαρτ περνούσε μέσα από το έργο του το πανανθρώπινο μήνυμα τι είναι άνθρωπος και τι είναι αγάπη. Γι’ αυτό έκανε και την επανάστασή του. Μια επανάσταση ισότητας. Δεν δεχόταν να είναι δούλος, επειδή οι προηγούμενοι μουσικοί το είχαν δεχτεί», τονίζει ο κ. Αντωνιάδης.
Φωτίζοντας μεγάλες προσωπικότητες
Σχετικά με την επιλογή των προσωπικοτήτων που ερευνά και ερμηνεύει, ο περφόρμερ σημειώνει ότι θέλει τόσο να ταυτίζεται μαζί τους και να τις αγαπήσει, όσο και να έρθει σε κόντρα μαζί τους. «Αυτές οι τέσσερις προσωπικότητες, έχουν κάτι κοινό. Πολλές φορές, κάποιοι τους έχουν παρεξηγήσει, οπότε ήθελα να φωτίσω στοιχεία που έχουν μείνει στο σκοτάδι. Ο Καλιγούλας, για παράδειγμα, έμεινε γνωστός ως αιμοσταγής, διεστραμμένος δολοφόνος. Δεν ήταν μόνο αυτό και με ενδιαφέρει και το γιατί έγινε αυτό. Γι’ αυτό τον λόγο ξεκινάω όλες τις βιογραφίες από τα παιδικά τους χρόνια», εξηγεί.
Τα σκηνικά της παράστασης υπογράφει η Μαρία Καβαλιώτη.
Η περφόρμανς «Amadé: The Real MOZART» θα πραγματοποιηθεί στις 7, 14, 21 και την Πέμπτη 27 Ιανουαρίου -γενέθλια ημέρα του Μότσαρτ- στις 21:00 στο ΜOMus-Πειραματικό Κέντρο Τεχνών (Αποθήκη Β1, λιμάνι Θεσσαλονίκης).
Η συμμετοχή στη δράση είναι δωρεάν για το κοινό. Λόγω περιορισμένων θέσεων, είναι απαραίτητη η δήλωση συμμετοχής στο τηλ. 2310593270 (Τρίτη-Κυριακή, 12:00-18:00). Η είσοδος στον χώρο γίνεται με πιστοποιητικό εμβολιασμού ή νόσησης. H χρήση της μάσκας είναι υποχρεωτική.