«Ήταν τεράστια τιμή για όλους μας να ζούμε αυτή τη συνενοχή με το κοινό. Ήταν σαν να καλείς κάποιον στα γενέθλιά σου», λέει για την παράσταση «Ο Κουρέας της Σεβίλλης» ο ηθοποιός Φάνης Μουρατίδης λίγο πριν ανέβει ως ο κακός, στρυφνός και τσιγκούνης Ντοτόρε Μπαρτόλο στη σκηνή του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης, με συμπρωταγωνιστή τον Βασίλη Χαραλαμπόπουλο (σε σκηνοθεσία Σοφίας Σπυράτου).

Ο δημοφιλής ηθοποιός μιλά για την παράσταση, για τα μαθήματα που πήρε από την πανδημία, δίνοντας μεγάλη βαρύτητα στις ανθρώπινες σχέσεις, τονίζει το πολυδιάστατο κέρδος της χώρας από τις ξένες κινηματογραφικές παραγωγές που γυρίζονται εδώ και δηλώνει τυχερός που συμμετέχει στη νέα τηλεοπτική σειρά «Ο δάσκαλος» του Χριστόφορου Παπακαλιάτη, τον οποίο χαρακτηρίζει ως «τον πιο αντιπροσωπευτικό story teller που έχουμε στη χώρα».

Η αίσθηση που άφησαν στον Φάνη Μουρατίδη οι παραστάσεις του «Κουρέα της Σεβίλλης» τη σεζόν 2021-2022 στο Ακροπόλ, στην Αθήνα -τις οποίες παρακολούθησαν περισσότεροι από 50.000 θεατές- είναι ότι ο κόσμος, λόγω πανδημίας, είχε πολύ μεγάλη ανάγκη να επικοινωνήσει με ένα τέτοιο θέαμα. «Η θερμή υποδοχή κάθε βράδυ ήταν κάτι μοναδικό. Ήταν τεράστια τιμή για όλους μας να ζούμε αυτή τη συνενοχή με το κοινό. Ήταν σαν να καλείς κάποιον στα γενέθλιά σου», λέει στο Αθηναϊκό/Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων και προσθέτει ότι «το κοινό είναι σαν ο άλλος συνάδερφος της παράστασης. Είναι ο συμπαίκτης με τον οποίο πρέπει να χτιστεί η συνενοχή που έχεις και με τους υπόλοιπους συνεργάτες σου. Όταν δημιουργηθεί πια αυτό, το κοινό σε διαβάζει. Έχει συνδεθεί μαζί σου».

Η σκηνοθέτρια Σοφία Σπυράτου έστησε μία παράσταση κωμική, φασαριόζικη και ονειροπόλα, ενσωματώνοντας σύγχρονα στοιχεία και ταξιδεύοντας τον θεατή μέσα από την καινούρια μετάφραση- διασκευή της Λουίζας Μητσάκου, με μία γλώσσα σημερινή.

Αναφορικά με τις προσθήκες σύγχρονων στοιχείων, ο ηθοποιός αναφέρει ότι υπό την μπαγκέτα της Σπυράτου, έβαλαν όλοι το χεράκι τους. «Νομίζω ότι ενσωματώσαμε οργανικά κάποια στοιχεία χωρίς να εξυπνακίζουμε», σημειώνει ο Φάνης Μουρατίδης και κάνει λόγο για μια πραγματικά διασκεδαστική παράσταση, ένα άρτιο σε όλα του τα επίπεδα θέαμα, με μεγάλο θίασο, χορευτικά, τραγούδια, ορχήστρα, υπέροχα σκηνικά και κοστούμια, ένα πραγματικά γεμάτο θέαμα.

«Ο Μπομαρσέ κάνει μια κατεργάρικη μαστοριά και κίνηση. Μιλάει για το κομμάτι της εξουσίας, το ταξικό και τις σχέσεις, με έναν πολύ έξυπνο και χαριτωμένο τρόπο. Δεν είναι σε πρώτο επίπεδο, αλλά αν προσέξει κανείς τις λεπτομέρειες της παράστασης, όλα αυτά είναι ανάγλυφα», αναφέρει ο πρωταγωνιστής.

Το έργο

Το 1775, στις παρυφές της Γαλλικής επανάστασης, ο Καρόν ντε Μπομαρσέ, εμπνεόμενος από τον Διαφωτισμό και τα κηρύγματα του Βολταίρου, του Ρουσσώ κι επηρεασμένος -εκτός των άλλων- από τον Μολιέρο και τον Μαριβώ γράφει τον «Κουρέα της Σεβίλλης», που ανεβαίνει στο θέατρο με πρωτοφανή επιτυχία και στη συνέχεια μεταμορφώνεται από τον Τζοακίνο Ροσίνι σε μια από τις πιο διάσημες όπερες παγκοσμίως.

Ο περίφημος Φίγκαρο εμφανίζεται για πρώτη φορά στη θεατρική πινακοθήκη ως ένας μυθικός χαρακτήρας τυχοδιώκτη πονηρού καταφερτζή αλλά και ονειροπόλου, ο οποίος ήταν προάγγελος μιας επανάστασης που έμελλε να αλλάξει τον κόσμο.

Το έργο μιλάει για τη διαμάχη του γέρο Ντοτόρε Μπαρτόλο και του νεότερού του κόμη Αλμαβίβα, που μάχονται για το ποιος θα καταφέρει να παντρευτεί την πανέμορφη Ροζίνα. Παρά τις μάταιες προφυλάξεις του Μπαρτόλο, ο Φίγκαρο, με τα πανέξυπνα τεχνάσματά του, καταφέρνει να κερδίσει ο αριστοκράτης κόμης Αλμαβίβα την πανέμορφη Ροζίνα κι ως εκ τούτου στο τέλος να νικήσει ο έρωτας.

Τα μαθήματα μέσα από τις κρίσεις

Για τον Φάνη Μουρατίδη, η πανδημία, ο πόλεμος, αλλά και η οικονομική κρίση των προηγούμενων ετών, εκτός από τις αρνητικές συνέπειες που όλοι γνωρίζουμε, έχουν δώσει και κάποια πολύτιμα μαθήματα.

«Ας κρατήσουμε τα θετικά που μάθαμε και ας τα έχουμε σαν αποσκευές, με καινούργιες οδηγίες χρήσεως για τη ζωή. Ας γίνουμε καλύτεροι και βέβαια ας αποδεχθούμε ότι κινούμαστε σε αχαρτογράφητα νερά. Μη θεωρούμε τίποτε δεδομένο. Ας μάθουμε να ζούμε με τη δόνηση της ανασφάλειας, που μας δίνει όμως τη δυνατότητα να απολαύσουμε το σήμερα», σημειώνει.

Εκτιμά ότι πρέπει να διεκδικούμε τις σχέσεις μας με τους ανθρώπους και «να δώσουμε υπεραξία, στη σωστή αξία που λέγεται ζωή. Να αφήσουμε στην άκρη το παιχνίδι της εξουσίας και της χειραγώγησης. Να αφήσουμε τα πράγματα που μας χωρίζουν και επειδή δεν ξέρουμε τι μας ξημερώνει να συνειδητοποιήσουμε ότι το «ζήσε το σήμερα» έχει να κάνει και με το «ζήσε μαζί με τους άλλους»».

«Με τον Χριστόφορο (Παπακαλιάτη) νιώθω ασφαλής»

Ο Φάνης Μουρατίδης επιστρέφει στην τηλεόραση μέσα από την καινούργια, δραματική σειρά του Χριστόφορου Παπακαλιάτη «Ο δάσκαλος». Με τον Παπακαλιάτη συνεργάστηκαν στην ταινία «Αν» και τον εκτιμά πολύ, καθώς όπως αναφέρει στο πρόσωπό του ανακάλυψε έναν πολύ ολοκληρωμένο δημιουργό, τον πιο αντιπροσωπευτικό, όπως σημειώνει, story teller που έχουμε στη χώρα.

«Είναι πάντα μεγάλη τύχη για μένα να συνεργάζομαι μαζί του γιατί νιώθω ασφαλής και ήρεμος. Με αφορά αποκλειστικά και μόνο η δουλειά μου και τίποτε άλλο, γιατί όλα τα άλλα τα φροντίζει ο Χριστόφορος. Η συνεργασία μαζί του είναι χαρά και ευκαιρία, ξέροντας πάντα ότι όλο αυτό περικλείεται από μια υψηλή αισθητική».

Χαρακτηρίζει τον ηθοποιό και σκηνοθέτη «πολυεργαλείο» και τονίζει ότι όσο πρέπει να μιλάμε για τα κακώς κείμενα γύρω μας, άλλο τόσο πρέπει να μιλάμε και για τα θετικά και γι’ αυτό το λόγο υπερθεματίζει μιλώντας για τον Παπακαλιάτη.

«Δεν μπορώ να μην τον ξεχωρίσω. Έναν άνθρωπο αφοσιωμένο, με τέτοιο πάθος, τέτοια ορμή, τέτοια όρεξη, αλλά και τέτοια συμπεριφορά, τέτοιο επαγγελματισμό στο γύρισμα», τονίζει. Θεωρεί τύχη να ζήσει κάποιος μια εμπειρία όπως έζησε ο ίδιος τα γυρίσματα της σειράς «Ο δάσκαλος», που στην πλειοψηφία τους έγιναν στους Παξούς. «Είναι μία τόσο γενναιόδωρη και προσεγμένη σε όλα τα επίπεδα δουλειά που εύχομαι σε όλους τους νέους συναδέρφους μου να έχουν την τύχη να ζήσουν».

Το ΚΘΒΕ και οι ξένες παραγωγές στη Θεσσαλονίκη

Γέννημα θρέμμα Θεσσαλονικιός και απόφοιτος της Δραματικής Σχολής του ΚΘΒΕ, ο Φάνης Μουρατίδης εύχεται στο νέο καλλιτεχνικό διευθυντή του Κρατικού Αστέρη Πελτέκη καλή σταδιοδρομία και «να βρει το ρεπερτόριο, να βρει τους ανθρώπους, να στελεχώσει. Εύχομαι από βάθος καρδιάς να τα καταφέρει».

Αναφορικά με τις ξένες ταινίες που γυρίζονται το τελευταίο διάστημα στη χώρα μας, κάνει λόγο για πολυδιάστατο κέρδος. Εκτιμά ότι αυτές οι παραγωγές συμβάλλουν στη βελτίωση και διατήρηση υψηλού τεχνικού δυναμικού, ενδυναμώνουν τις ελληνικές εταιρείες παραγωγής, ρίχνουν χρήματα στην αγορά και διαφημίζουν την Ελλάδα στο εξωτερικό.

«Ο κουρέας της Σεβίλλης» ανεβαίνει στην κεντρική σκηνή (Μ1) του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης από τις 26 Απριλίου έως τις 8 Μαΐου 2022.

Πηγή: ΑΠΕ – ΜΠΕ