«Πειραγμένα» κλασικά έργα, διασκευασμένα μυθιστορήματα, πρωτοεμφανιζόμενες δραματουργίες, θεατρικές αποδόσεις κινηματογραφικών αριστουργημάτων και ενδιαφέρουσες συμπαραγωγές περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, η θεατρική ατζέντα του νέου χρόνου που επιφυλάσσει αφθονία παραστάσεων. Ανάμεσα σε αυτές, το ΑΠΕ-ΜΠΕ επιλέγει τις πλέον αναμενόμενες που θα μας φτάσουν ως τις αρχές του καλοκαιριού και το τέλος της σεζόν.

«Ρομπ/Rob» στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση (Πρεμιέρα 17/1)

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Για πρώτη φορά συναντιούνται δημιουργικά ο συγγραφέας και βραβευμένος σεναριογράφος Ευθύμης Φιλίππου και ο διακεκριμένος σκηνοθέτης της νεότερης γενιάς Δημήτρης Καραντζάς σε μια παράσταση – ανορθόδοξη τελετή γύρω από τη βία, τα στερεότυπα, τη μνήμη, την ταυτότητα, το λογικό και το παράλογο.

Όλα ξεκίνησαν από μια κουβέντα τους γύρω από το «Ρομπέρτο Τσούκο» (1990) του Μπερνάρ-Μαρί Κολτές. Όπως στο έργο του Κολτές, έτσι και στην πρωτότυπη δημιουργία του Φιλίππου, με τίτλο «Ρομπ/Rob», γίνεται λόγος για έναν κατά συρροή δολοφόνο. Μόνο που στην παράσταση που ετοιμάζουν οι δύο Έλληνες δημιουργοί στη Στέγη, οι θεατές καλούνται να γίνουν μάρτυρες και συνένοχοι μιας μυστήριας τελετής γύρω από έναν νεκρό πια δολοφόνο, ο οποίος αναγεννιέται μέσα από τις αφηγήσεις και τις μαρτυρίες των θυμάτων, αλλά και των οπαδών του, και ζωντανεύει για να αποθεωθεί και, τελικά, να κατασπαραχθεί ξανά από μια κοινωνία που έχει πάντα την ανάγκη να κατασκευάζει αρχηγούς – Φύρερ, Αγίους ή, απλώς, αποδιοπομπαίους τράγους.

 Παίζουν: Χρήστος Λούλης, Αγγελική Παπούλια, Εύη Σαουλίδου, Μιχάλης Σαράντης, Μαρία Σκουλά, κ.α.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

«Misery» στο Θέατρο «Ιλίσια – Βολανάκης» (Πρεμιέρα 24/1)

Το δυνατό θρίλερ «Misery», που βασίστηκε στο ομώνυμο μπεστ σέλερ του Στίβεν Κινγκ, μεταφέρει στη σκηνή του Θεάτρου «Ιλίσια – Βολανάκης» ο Τάκης Τζαμαργιάς, με πρωταγωνιστές την Ρένη Πιττακή και τον Λάζαρο Γεωργακόπουλο. Η παράσταση διερευνά τη ψυχοπαθολογία του φανατισμού για να φωτίσει τη λατρεία που καταλήγει στη βία. Σύμφωνα με τον Τ. Τζαμαργιά, η σκηνοθεσία προτίθεται «να φωτίσει, την απεριόριστη και πολύσημη δύναμη του θεάτρου στη διερεύνηση της ανθρώπινης φύσης και κυρίως τις σκοτεινές περιοχές της ανθρώπινης ψυχής. Σε εκείνα τα σκοτάδια που είναι πιο σκοτεινά κι από τη νύχτα κι όποιος τολμά να μπει σε αυτά μιλάει αλλιώς και δεν βγαίνει αλώβητος».

«Φθινοπωρινή σονάτα» στο Θέατρο της Οδού Κεφαλληνίας (Πρεμιέρα 26/1)

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Αμέσως μετά τις «Τρεις Ψηλές γυναίκες» του Έντουαρντ Άλμπι, η Μπέττυ Αρβανίτη καταπιάνεται με ένα από τα σημαντικότερα κληροδοτήματα του Ίνγκμαρ Μπέργκμαν, ένα έργο – στοχασμό στην αγάπη. Στη «Φθινοπωρινή σονάτα» παρακολουθούμε τη συνάντηση μιας μητέρας με την κόρη της μετά από επτά ολόκληρα χρόνια. Το πρωταγωνιστικό δίδυμο υποδύονται η Μπέττυ Αρβανίτη και η Δέσποινα Κούρτη, ενώ ο Δημήτρης Ήμελος είναι ο απρόθυμος μάρτυρας της αναπόφευκτης σύγκρουσης ανάμεσα στις δύο γυναίκες που διεκδικούν η μία την αγάπη της άλλης, την οποία, ωστόσο, δεν μπορούν να ανταποδώσουν. Τη σκηνοθεσία της παράστασης υπογράφει ο ‘Αρης Τρουπάκης, ενώ το έργο παρουσιάζεται σε καινούρια μετάφραση από τα σουηδικά από τον Ζάννη Ψάλτη.

«Γρανάδα» στο Από Μηχανής θέατρο (Πρεμιέρα 31/1)

Τέσσερα χρόνια μετά το «Αβελάρδος και Ελοΐζα», ο Γιάννης Καλαβριανός, επανέρχεται με τη συγγραφή ενός νέου έργου. Η Γρανάδα, «η πόλη του καλού θανάτου», είναι ο τόπος όπου άρχισε να μπλέκεται η ιστορία μιας σύγχρονης οικογένειας, πριν από 35 χρόνια. Το πρώτο και τελευταίο ταξίδι ενός ερωτευμένου ζευγαριού, ένα ατύχημα που ακολούθησε και μία συμφωνία σιωπής, έδεσαν τις ζωές όλων, με φόντο την ιστορία της Ιωάννας της Τρελής, της Ισπανίδας βασίλισσας που έμεινε κλεισμένη σε ένα κάστρο για 46 χρόνια πενθώντας για την απώλεια του συζύγου της. Σύμφωνα με τον σκηνοθέτη, η «Γρανάδα» είναι μια παράσταση για την απώλεια, τις συμπτώσεις που δένουν τις ζωές μας για πάντα, τις τροχιές των άστρων, τα γεγονότα που κανονικά δεν θα έπρεπε να συμβούν, και τους ανθρώπους που θέλουν να προχωρήσουν.

Παίζουν οι: Φιλαρέτη Κομνηνού, Γιώργος Γλάστρας, Αλεξία Μπεζίκη, Στέφη Πουλοπούλου, Διαμαντής Διαμαντίδης και η Εφη Σταμούλη.

«Ακυβέρνητες Πολιτείες: Νυχτερίδα» στο Θέατρο Τέχνης – Σκηνή Φρυνίχου (Πρεμιέρα 31/1)

Το φιλόδοξο εγχείρημα θεατροποίησης του μνημειώδους έργου του Στρατή Τσίρκα, «Ακυβέρνητες Πολιτείες» ολοκληρώνεται αυτή την άνοιξη. Ο Αρης Τρουπάκης σκηνοθετεί τη «Νυχτερίδα», το τελευταίο μέρος της τριλογίας του Τσίρκα, η οποία εκτυλίσσεται στη δίνη των γεγονότων του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, καλύπτοντας την περίοδο που σημαδεύεται από την εξέγερση του ελληνικού στρατού στη Μέση Ανατολή, τη βίαιη καταστολή του κινήματος του Ναυτικού τον Απρίλη του ’44, για να καταλήξει στα γεγονότα της Συμφωνίας του Λιβάνου. Και εδώ η πρωταγωνιστική ομάδα παραμένει σταθερή: Δημήτρης Πασσάς, Παντελής Δεντάκης, Ηλέκτρα Νικολούζου, Κατερίνα Λυπηρίδου και Θανάσης Δήμου.

«Λεωφορείον, ο πόθος» στο Δημοτικό θέατρο Πειραιά (Πρεμιέρα 2/2)

Με το εμβληματικό έργο του Τένεσι Ουίλιαμς αναμετράται ο Μιχαήλ Μαρμαρινός που για πρώτη φορά στην 33χρονη σκηνοθετική καριέρα του καταπιάνεται με τον Αμερικανό συγγραφέα. Ο Έλληνας σκηνοθέτης οδηγεί το έργο του Ουίλιαμς σε μια εξίσου σκληρή εποχή κατάρρευσης πρώην ονείρων, έχοντας στη διάθεσή του μία ενδιαφέρουσα διανομή: η Μαρία Ναυπλιώτου ερμηνεύει την εύθραυστη και ονειροπόλα Μπλανς, ο Χάρης Φραγκούλης κρατά τον ρόλο του Στάνλεϊ Κοβάλσκι και η Θεοδώρα Τζήμου της Στέλλας. Ο Αγγελος Τριανταφύλλου υπογράφει το σάουντρακ της παράστασης.

«Skylight» στο Θέατρο Εμπορικόν (Πρεμιέρα τον Φεβρουάριο)

Στη σκηνοθετική καθοδήγηση του Κωνσταντίνου Μαρκουλάκη αφήνονται αυτή τη σεζόν ο Δημήτρης Καταλειφός και η Λουκία Μιχαλοπούλου με αφορμή το έργο του Βρετανού θεατρικού συγγραφέα και σκηνοθέτη Ντέιβιντ Χέαρ, «Skylight» (1995), που ανεβαίνει τον Φεβρουάριο στο θέατρο Εμπορικόν, σε μετάφραση Μιρέλλας Παπαοικονόμου. Το έργο -που έχει τιμηθεί με το Βραβείο Λόρενς Ολίβιε- παρακολουθεί τη σχέση έρωτα και εξάρτησης ανάμεσα σε μία νεαρή γυναίκα και έναν μεγαλύτερο άνδρα με διαφορετικές κοινωνικές και πολιτικές καταβολές και με φόντο το μελαγχολικό Λονδίνο. Όπως έγραψε ο βρετανικός Guardian πρόκειται για ένα θεατρικό έργο «όπου η πολιτική και το πάθος είναι τόσο στενά συνυφασμένα ώστε να μην μπορεί κανείς να τα διαχωρίσει…».

«Το παιχνίδι της σφαγής» στο Εθνικό θέατρο, Σκηνή Κοτοπούλη- Θέατρο Rex (Πρεμιέρα 22/2)

Μια μουσική παράσταση για τον άνθρωπο μπροστά στο παράλογο. Ο Γιάννης Κακλέας καταπιάνεται με το αριστούργημα του Ευγένιου Ιονέσκο που στην Ελλάδα ανέβηκε για πρώτη φορά το 1971 στο Θέατρο Τέχνης σε σκηνοθεσία Καρόλου Κουν. Επί σκηνής μια ολόκληρη πόλη αποδεκατίζεται από μια ξαφνική και άγνωστη επιδημία και όλοι μοιάζουν ανίσχυροι μπροστά στη λαίλαπα της απώλειας. Και καθώς τα προσχήματα και τα κοινωνικά προσωπεία πέφτουν, οι άνθρωποι συνεχίζουν να θεωρητικολογούν προσπαθώντας να ερμηνεύσουν τα αίτια της επιδημίας. Όμως κάθε θεωρία και δράση αποδεικνύονται μάταιες. Πρωταγωνιστούν, μεταξύ άλλων, οι Ελενα Τοπαλίδου, Ευδοκία Ρουμελιώτη, Στέλιος Ιακωβίδης, Λαέρτης Μαλκότσης, Αγορίτσα Οικονόμου, Γιώργος Παπαγεωργίου, κ.ά.

«Ζ» στην Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής (Πρεμιέρα 2/3)

Το διεθνώς αναγνωρισμένο μυθιστόρημα του Βασίλη Βασιλικού πάνω στα γεγονότα της δολοφονίας του βουλευτή της ΕΔΑ, Γρηγόρη Λαμπράκη, μπαίνει στο λυρικό ρεπερτόριο, φιλοδοξώντας να αναθερμάνει τη σχέση του κοινού με το λυρικό θέατρο, αλλά και του λυρικού θεάτρου με ζητήματα ακόμη ανοιχτά στη συνείδηση της κοινωνίας. Η Εναλλακτική Σκηνή ανέθεσε τη σύνθεση του «Ζ» στον διακεκριμένο Έλληνα συνθέτη Μηνά Μπορμπουδάκη, ο οποίος εξερευνά τα ηχοτοπία της ταραγμένης δεκαετίας του 1960, βασισμένος στο λιμπρέτο του βραβευμένου λογοτέχνη, Βαγγέλη Χατζηγιαννίδη. Μπαίνοντας στο πολυδαίδαλο μυθιστόρημα του Βασιλικού, ο Χατζηγιαννίδης, όρισε ως βασικό κλειδί τη λέξη «οικονομία»: «Οικονομία στους ρόλους, στα λόγια, στις πληροφορίες. Όχι όμως και στα αισθήματα ή στους κρυφούς συλλογισμούς των προσώπων». Χαράσσοντας κοινή κατεύθυνση με τον Μπορμπουδάκη αποφάσισαν να δώσουν έμφαση στο προσωπικό σύμπαν των ηρώων τους και να το αναδείξουν στην παράσταση σχεδόν ισότιμα με τη δράση και την «αστυνομική» ανέλιξη της ιστορίας, σε ισορροπία πάντα και με τον τεράστιο πολιτικό αντίκτυπο των γεγονότων της εποχής. Την παράσταση σκηνοθετεί η Κατερίνα Ευαγγελάτου, η οποία δοκιμάζει για δεύτερη φορά (μετά «Τα παραμύθια του Όφενμπαχ») τις δυνάμεις της στο είδος του μουσικού θεάτρου.

«Ο Ηλίθιος» στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά (Πρεμιέρα 13/4)

Μετά την ανανέωση της θητείας του ως καλλιτεχνικός διευθυντής, ο Νίκος Διαμαντής σκηνοθετεί για πρώτη φορά στο Δημοτικό Θέατρο, επιλέγοντας ένα από τα πιο γνωστά μυθιστορήματα του Φιοντόρ Ντοστογιέφσκι. Με οδηγό την μετάφραση του ‘Αρη Αλεξάνδρου και τη διασκευή του Διονύση Καψάλη, ο σκηνοθέτης αφηγείται την ιστορία του επιληπτικού πρίγκιπα Μίσκιν που μέσα στην αφέλεια και την ανιδιοτέλειά του έρχεται αντιμέτωπος με την περιέργεια, το σαρκασμό και την υστεροβουλία των άλλων. Ο Νίκος Διαμαντής θέτει επί σκηνής τις ερωτήσεις του Ντοστογιέφσκι: Τι είναι η αγάπη; Τι σημαίνει «καλός» άνθρωπος; Πόσο δύσκολο είναι να είσαι καλός; Στην εποχή μας, και σε κάθε εποχή, «χωράνε» οι καλοί άνθρωποι; Στον βασικό ρόλο θα δούμε τον Πέτρο Φιλιππίδη πλαισιωμένο από έναν πρώτης γραμμής θίασο (Γιάννης Στάνκογλου, Μαρία Κίτσου, Λένα Παπαληγούρα, Γιώργος Κωνσταντίνου, Γιώτα Φέστα κ.ά).

«Ιστορίες από το δάσος της Βιέννης» στο Θέατρο Τέχνης, Υπόγειο Πεσμαζόγλου (Πρεμιέρα τον Απρίλιο)

Μετά τις διαδοχικές επιτυχίες των «Παιδιών του Ήλιου» και της «Επανένωσης της Βόρειας με τη Νότια Κορέα», ο Νίκος Μαστοράκης συνεχίζει στο Υπόγειο του Τέχνης με τις «Ιστορίες από το δάσος της Βιέννης» του Έντεν Φον Χόρβατ. Η δράση του έργου τοποθετείται χρονικά την περίοδο του μεσοπολέμου λίγο πριν την άνοδο του ναζισμού στην Ευρώπη. Το πολιτικό σκηνικό μέλλεται να αλλάξει δραματικά, οι άνθρωποι όμως είναι ευτυχισμένοι στην ηθελημένη άγνοιά τους -μουσική, κρασί, παιχνίδια, υπαίθρια κέντρα διασκέδασης, εκδρομές. Η Μαριάννε, μια νεαρή γυναίκα που θέλει να σπάσει τα δεσμά της, αρνείται να παντρευτεί τον Όσκαρ, τον άντρα που προορίζεται για σύζυγός της, τυφλωμένη από τα θέλγητρα ενός ωραίου τζογαδόρου. Όμως, η προσωπική της επανάσταση θα στεφθεί με αποτυχία. Στην παράσταση, που σηματοδοτεί την επιστροφή της Μάγιας Λυμπεροπούλου στο Θέατρο Τέχνης, εκτός από την ίδια συμμετέχουν, μεταξύ άλλων, οι: Ναταλία Τσαλίκη, Κωνσταντίνα Τάκαλου, Ιωάννα Μαυρέα, Θάνος Τοκάκης και Αλέξανδρος Μυλωνάς.

«Υπόθεση Μακρόπουλου» στην Εθνική Λυρική Σκηνή (Πρεμιέρα 20/5)

Ένα από τα λυρικά αριστουργήματα του 20ού αιώνα, η όπερα του Λέος Γιάνατσεκ, που συνδυάζει το υπαρξιακό δράμα με το φανταστικό στοιχείο, παρουσιάζεται για πρώτη φορά από την Εθνική Λυρική Σκηνή και εγκαινιάζει έναν κύκλο παρουσίασης έργων του Τσέχου συνθέτη από τον οργανισμό μέσα στην επόμενη τριετία. Ο Γιάννης Χουβαρδάς θα σκηνοθετήσει την «Υπόθεση Μακρόπουλου», ισορροπώντας ανάμεσα στις αποχρώσεις του θρίλερ και της επιστημονικής φαντασίας. Την διάσημη τραγουδίστρια Εμίλια Μάρτυ που κατέχει το μυστικό της αιώνιας νιότης, ερμηνεύει η διακεκριμένη υψίφωνος της ΕΛΣ, Έλενα Κελεσίδη.

«Τίμων, ο Αθηναίος» στο Εθνικό θέατρο (Πρεμιέρα 1/6)

Ο Στάθης Λιβαθινός επιστρέφει στον Σαίξπηρ με ένα από τα πιο αινιγματικά και γοητευτικά έργα του μεγάλου δραματουργού και με έναν ήρωα που έχει «υμνηθεί» μες τους αιώνες όσο λίγοι. Από τον Αριστοφάνη, τον Στράβωνα, τον Πλούταρχο, τον Διογένη, τον Φρύνιχο, τον Αντιφάνη ως τον Μένανδρο και τον Σαίξπηρ, ο Τίμων ο Αθηναίος παραμένει ένα διαχρονικό κωμικοτραγικό σύμβολο για τον άνθρωπο που χάνει την πίστη του στον ‘Ανθρωπο. Την πρωταγωνιστική ομάδα πλαισιώνουν οι Βασίλης Ανδρέου, Αμαλία Τσεκούρα, Στρατής Πανούριος, Χρήστος Σουγάρης και ‘Αρης Τρουπάκης.

Πηγή: ΑΠΕ – ΜΠΕ

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης