Τρεις πρεμιέρες και δύο φιλοξενούμενες παραγωγές για τη νέα σεζόν μπορούμε να παρακολουθήσουμε στο θέατρο Πόρτα.
Οι παραστάσεις:
Πόσο κοστίζει να ζεις, της Μαρτίνα Μαγιόκ (Πρεμιέρα: 16 Οκτωβρίου), Ο γιατρός της τιμής του, του Πέδρο Καλντερόν ντε λα Μπάρκα (Πρεμιέρα: 21 Νοεμβρίου) και Ο μαγικός κύκλος ή η ωραιότερη ιστορία του κόσμου και άλλα τέτοια παραμύθια, του Θωμά Μοσχόπουλου (Πρεμιέρα: 12 Δεκεμβρίου), όλα σε σκηνοθεσία του ιδίου.
Επιπλέον, το Πόρτα φιλοξενεί δύο ακόμη παραγωγές: Λάθος χώρα του Γκαζμέντ Καπλάνι, σε σκηνοθεσία Παντελή Φλατσούση (Πρεμιέρα: 3 Νοεμβρίου) και Μεταμόρφωση, του Φραντς Κάφκα, σε σκηνοθεσία Τάσου Σαγρή (Πρεμιέρα: 15 Ιανουαρίου).
Σε σημείωμα του ο Θωμάς Μοσχόπουλος αναφέρει:
«Ας μην ξαναπούμε τα γνωστά… «Το θέατρο κλονίστηκε το προηγούμενο διάστημα όσο λίγοι τομείς κ.λπ. κ.λπ.». Ας θυμηθούμε ότι όλοι μας ξαφνιαστήκαμε, ταραχτήκαμε, φοβηθήκαμε, δοκιμαστήκαμε, αμφιβάλαμε, απογοητευτήκαμε, ενίοτε διασπαστήκαμε, αδικηθήκαμε. Κάποιοι πιο πολύ από άλλους, αλλά όσοι ήμασταν τυχεροί συνεχίσαμε.
Ας μην ξαναπούμε τα γνωστά… «Ό,τι δεν σε καταστρέφει σε κάνει πιο δυνατό κ.λπ.». Ας θυμηθούμε ότι υπάρχουν πράγματα που προέχουν, όπως η υγεία, σωματική και ψυχική, κι ας μην καταστρέψουμε κι ό,τι μας απέμεινε.
Ας μην ξαναπούμε τα γνωστά… «Η σημαντικότητα της τέχνης κ.λπ. κ.λπ.». Ας θυμηθούμε, ότι η όποια τέχνη έχει την δική της γλώσσα και δεν έχει ανάγκη να εκφράζεται μέσα από βαρύγδουπες δηλώσεις.
Ας μην ξαναπούμε τα γνωστά… «Πολλά θέατρα, πολλές παραστάσεις, ποιον αφορούν;». Ας θυμηθούμε ότι ο καθένας κάνει όσα μπορεί κι ό,τι αντέχει. Καμιά φορά κάνει και παραπάνω, προσπαθώντας να θυμηθεί από πού ξεκίνησε και πώς ονειρεύτηκε τη ζωή του.
Ας μην ξαναπούμε τα γνωστά… «Τα ίδια έργα, οι ίδιοι άνθρωποι, η ίδια ανακύκλωση αγωνίας να εκφράζεται ως καινούρια πρόταση». Ας θυμηθούμε όλοι ότι χρειάζεται χρόνος πολύς για να χτιστεί μια πραγματικότητα και ελάχιστος για να καταστραφεί. Ας επενδύσουμε στη φροντίδα.
Ας μην ξαναδούμε μόνο τους γνωστούς… Ας ανακαλύψουμε νέους κόσμους και ας διατηρήσουμε την ελπίδα και το δικαίωμα στο όνειρο με σταθερότητα και μέτρο.
Ας μην κάνουμε τη ζωή θέατρο… Και μάλιστα του παραλόγου. Το θέατρο είναι, απλώς, ένας φευγαλέος αντικατοπτρισμός της ζωής που έχει νόημα μόνο εντός λογικών ορίων. Όταν χαθεί η λογική, η δύναμη που προσφέρει η διονυσιακή μανία καταλήγει σε μια πολύ επικίνδυνη πλάνη.
Ας πιάσουμε και πάλι τη ζωή, το θέατρο, τα όνειρα από την αρχή κι ας μην καταλήξουμε να κάνουμε άλλη μια φορά… τα γνωστά.»
Παραγωγές του θεάτρου Πόρτα
Πόσο κοστίζει να ζεις (The cost of living) της Μαρτίνα Μαγιόκ
Πρεμιέρα: 16 Οκτωβρίου
Τέσσερις άνθρωποι πασχίζουν να τα βγάλουν πέρα με τις αναπηρίες τους. Για δύο από αυτούς οι αναπηρίες είναι εξωτερικές, αλλά όλοι ανακαλύπτουν ότι κρύβουν εσωτερικές, καθώς μάχονται ανά ζεύγη για να επανακαθορίσουν τις αξίες τους. Αξίες που ψυχορραγούν μετά τα πλήγματα μιας αμείλικτης πραγματικότητας που συνθλίβει τις ανθρώπινες προσδοκίες με κυνισμό. Τι σημαίνει να ζεις τελικά; Να επιβιώνεις απλώς ή κάτι περισσότερο; Και ποιο είναι το κόστος που πρέπει να καταβάλλεις γι’ αυτό το παραπάνω; Πόσο αντέχεται η απομόνωση που επιβάλλει ο τρόπος μιας παραγωγικής ζωής, προκειμένου να τα βγάλεις πέρα οικονομικά. Ποιοι είναι οι παρίες του σήμερα και πόσο εύκολο είναι να χαθούν όλα από τη μια στιγμή στην άλλη; Ένα τρυφερό όσο και σκληρό έργο λυρικού ρεαλισμού που χάρισε στην νεαρή Πολωνο-αμερικανίδα συγγραφέα του το Βραβείο Πούλιτζερ το 2018.
Συγγραφέας: Μαρτίνα Μαγιόκ
Μετάφραση-Σκηνοθεσία: Θωμάς Μοσχόπουλος
Σκηνικά-κοστούμια: Βασίλης Παπατσαρούχας
Σχεδιασμός Φωτισμών: Νίκος Βλασόπουλος
Βοηθός σκηνοθέτη: Ρωμανός Μαρούδης
Παίζουν: Μελαχρινός Βελέντζας, Αμαλία Καβάλη Ειρήνη Μακρή, Φώτης Στρατηγός
Μέρες και ώρες παραστάσεων: Από 16 Οκτωβρίου έως 14 Νοεμβρίου Ι Σάββατο στις 21.00 & Κυριακή στις 19.00 Ι Από 22 Νοεμβρίου Ι Δευτέρα & Τρίτη στις 21.00
Η παράσταση επιχορηγείται από το Υπουργείο Πολιτισμού & Αθλητισμού
«Ο γιατρός της τιμής του» του Πέδρο Καλντερόν ντε λα Μπάρκα
Πρεμιέρα: 21 Νοεμβρίου
Ο βασιλιάς Πέδρο ο Α’ της Καστίλλης επισκέπτεται τη Σεβίλλη. Λίγο έξω από την πόλη, ένα παραλίγο μοιραίο ατύχημα θα κάνει τον διάδοχο και αδερφό του Ενρίκε να ξανασυναντηθεί με έναν έρωτά του που νόμιζε χαμένο, τη Δόνια Μενθία. Εκείνη, όμως, είναι πλέον παντρεμένη με τον επιφανή Σεβιλλιάνο Γκουτιέρε Αλφόνσο ντε Σολίς. Σύντομα το ερωτικό τρίγωνο θα εμπλακεί σε ριψοκίνδυνες απόπειρες ελέγχου μιας έκρυθμης κατάστασης. Η έκταση των επιπλοκών θα πάρει απρόσμενες διαστάσεις, πλήττοντας κάθε βεβαιότητα που αφορά τους ήρωες του έργου.
Το σκοτεινό ποιητικό έργο του Καλντερόν, γραμμένο το 1635, εναλλάσσει τη δυναμική πλοκή με φιλοσοφικούς τόνους, το ερωτικό θρίλερ με το σαρδόνιο χιούμορ και θεωρείται ένα από τα αριστουργήματα του μεγάλου δραματουργού του Ισπανικού Χρυσού αιώνα. Παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα.
Συγγραφέας: Πέδρο Καλντερόν ντε λα Μπάρκα
Μετάφραση-Σκηνοθεσία: Θωμάς Μοσχόπουλος
Σκηνικά-Κοστούμια: Βασίλης Παπατσαρούχας
Σχεδιασμός Φωτισμών: Νίκος Βλασόπουλος
Βοηθός σκηνοθέτη: Ρωμανός Μαρούδης
Παίζουν: Μελαχρινός Βελέντζας, Ελένη Δαφνή, Στέργιος Ιωάννου, Αμαλία Καβάλη, Αυγουστίνος Κούμουλος, Γιώργος Παπαπαύλου, Παύλος Παυλίδης, Φώτης Στρατηγός
Μέρες και ώρες παραστάσεων: Παρασκευή & Σάββατο στις 21.00, Κυριακή στις 19.00
Η παράσταση επιχορηγείται από το Υπουργείο Πολιτισμού & Αθλητισμού
«Ο μαγικός κύκλος ή η ωραιότερη ιστορία του κόσμου και άλλα τέτοια παραμύθια» του Θωμά Μοσχόπουλου
Πρεμιέρα: 12 Δεκεμβρίου
Από 5 έως 105 χρόνων
Σ’ έναν τόπο έρημο σκοτεινό και άδειο (ή μήπως σε μια άδεια σκηνή θεάτρου;) φτάνουν επτά άνθρωποι ταλαίπωροι, κυνηγημένοι, σκονισμένοι, εξαντλημένοι, πεινασμένοι και κυρίως πολύ πολύ φοβισμένοι. Από τα ρούχα που φορούν, παρότι τώρα σέρνονται κουρελιασμένα, βρώμικα και λίγο αταίριαστα πάνω τους, μπορεί εύκολα να μαντέψει κανείς πως πρέπει κάποτε να έζησαν μεγάλες δόξες. Μάλλον πρόκειται για παλιούς βασιλιάδες, πριγκίπισσες, γενναίους ιππότες, σοφούς μάγους και πλούσιες αρχόντισσες, που τους έπληξε μια μεγάλη συμφορά ή μια ξαφνική καταστροφή (ή μήπως είναι απλώς ένας θίασος άνεργων περιπλανώμενων θεατρίνων, που ψάχνει μέρος για να στήσει την παράστασή του;). Ψάχνουν πάντως. Ψάχνουν να σωθούν; Να κρυφτούν; Να ξεχάσουν χωρίς να ξεχαστούν; Ένα, όμως, γνωρίζουμε στα σίγουρα: ψάχνουν να βρουν την ωραιότερη ιστορία του κόσμου. («Να την κάνουν τι;» θα ρωτούσε κάποιος περίεργος και λίγο ενοχλητικός αλλά… αν δεν αφήσουμε και λίγο μυστικό να αιωρείται, τι ενδιαφέρον απομένει σε μια ιστορία μυστηρίου;) Ένα μπορούμε, πάντως, να αποκαλύψουμε για την ώρα. Κάτι ακόμα πιο μυστηριώδες που τους συνέβη. Εκεί που επικρατούσε σκοτάδι μέσα, έξω κι ολόγυρα στους επτά ήρωές μας, εντελώς ξαφνικά εμφανίστηκε μπροστά τους, κατάχαμα, ένας ολοστρόγγυλος φωτεινός κύκλος. Κανείς δεν ξέρει από πού φωτίζει και πώς φέγγει. Αλλά… όποιος πατάει μέσα στον κύκλο αυτόν και τον λούζει το φως του, αυτομάτως κάτι παθαίνει… Σαν να μεταμορφώνεται! Οι ιστορίες αρχίζουν να αναβλύζουν η μια μετά την άλλη, σαν από συντριβάνι μέσα, και γύρω από αυτόν τον φωτεινό κύκλο, οι ήρωες ξαναβρίσκουν την παλιά τους λάμψη που όλα έδειχναν πως είχαν χάσει για πάντα. Ανακαλύπτουν, όμως, και κάποιες πλευρές τους αλλιώτικες, επικίνδυνες, που φαίνεται πως αγνοούσαν ακόμα και οι ίδιοι. Η συνέχεια επί σκηνής.
Κείμενο-Σκηνοθεσία: Θωμάς Μοσχόπουλος
Σκηνικά-Κοστούμια: Βασίλης Παπατσαρούχας
Επιμέλεια κίνησης: Σοφία Πάσχου-Αυγουστίνος Κούμουλος
Φωτισμοί: Νίκος Βλασόπουλος
Βοηθός σκηνοθέτη: Ρωμανός Μαρούδης
Παίζουν: Ελένη Δαφνή, Σπύρος Μαραγκουδάκης, Μαρία Μοσχούρη, Άλκης Μπακογιάννης, Γιώργος Μπουφίδης, Παύλος Παυλίδης, Πολύκαρπος Φιλιππίδης
Μέρες και ώρες παραστάσεων: Σάββατο στις 15.00 & Κυριακή στις 11.00 & στις 15.00. Καθημερινά παραστάσεις για σχολεία στις 10.00, όταν το επιτρέψουν οι υγειονομικές Αρχές.
Φωτογραφίες: Πάτροκλος Σκαφίδας
Εικαστική επεξεργασία: Βασίλης Παπατσαρούχας
Φιλοξενούμενες Παραγωγές
«Λάθος χώρα» του Γκαζμέντ Καπλάνι
Πρεμιέρα: 3 Νοεμβρίου
Ο Παντελής Φλατσούσης, μετά τη θερμή υποδοχή της παράστασης «Εθνικό Ντεφιλέ» που παρουσίασε στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2021, συνεχίζει να διερευνά τα όρια μεταξύ μυθοπλασίας και θεάτρου ντοκιμαντέρ, σκηνοθετώντας αυτήν τη φορά μία παράσταση βασισμένη στο μυθιστόρημα Λάθος Χώρα του Gazmend Kapllani.
Στο Λάθος Χώρα (2018) ο Καρλ και ο Φρεντερίκ, δύο αδέλφια από το Τερς της Αλβανίας, μια φανταστική κωμόπολη που κουβαλάει τα έντονα χνάρια της βαλκανικής ιστορίας από την Οθωμανική Αυτοκρατορία μέχρι τις ημέρες μας, επανενώνονται έπειτα από χρόνια στα πάτρια εδάφη, καθώς ο πρώτος έχει ακολουθήσει το μεγάλο κύμα μετανάστευσης που γέννησε η κατάρρευση του ανατολικού μπλοκ. Κι ενώ ετοιμάζονται να θάψουν τον νεκρό πατέρα τους, «ξεθάβουν» ανομολόγητα απωθημένα και εκ διαμέτρου αντίθετες εκδοχές του παρελθόντος.
Η παράσταση Λάθος Χώρα, με αφετηρία το ομότιτλο μυθιστόρημα του Καπλάνι, το οποίο αντιπαραβάλλεται με προσωπικές ιστορίες μεταναστών από την Αλβανία, επιχειρεί να διερευνήσει τα παραπάνω ερωτήματα αλλά και τους τρόπους με τους οποίους αλληλοδιαπλέκονται η μυθοπλασία με την πραγματικότητα, το ατομικό με το συλλογικό βίωμα και η ιστορία με την καθημερινότητα.
Μετάφραση: Ιλίρα Αλίαϊ
Σκηνοθεσία: Παντελής Φλατσούσης
Δραματουργία: Παναγιώτα Κωνσταντινάκου, Έλενα Τριανταφυλλοπούλου
Σκηνικά-Κοστούμια: Πουλχερία Τζόβα
Video design & editing: Κώστας Νησίδης
Μουσική: Ανρί Κεργκομάρ
Σχεδιασμός Φωτισμών: Νίκος Βλασόπουλος
Βοηθός Σκηνοθέτη: Σόνια Καλαϊτζίδου
Οργάνωση Παραγωγής: Στέλλα Μανικάτη
Παραγωγή: SPECTRUM AMKE
Παίζουν: Μπλερίμ Δαμπιράι, Μάριο Μπανούσι, Αλεξάνδρα Χασάνι
Η παράσταση επιχορηγείται από το Υπουργείο Πολιτισμού & Αθλητισμού.
Μεταμόρφωση του Φραντς Κάφκα
3ος χρόνος
Πρεμιέρα:15 Ιανουαρίου
Ένα από τα λογοτεχνικά αριστουργήματα του 20ού αιώνα, η Μεταμόρφωση του Φραντς Κάφκα, σε σκηνοθεσία Τάσου Σαγρή, φιλοξενείται για τρίτη χρονιά φέτος στο θέατρο ΠΟΡΤΑ.
Ένα πρωινό, ένας υπάλληλος μετά από δέκα χρόνια συνεχούς επανάληψης του ίδιου, σταθερού, καθημερινού προγράμματος, ξαφνικά αδυνατεί να σηκωθεί από το κρεβάτι του και να επαναλάβει τις ίδιες παγιωμένες κινήσεις. Ο κόσμος γύρω του γίνεται εχθρικός και ο ίδιος γίνεται εχθρός του κόσμου, ένα παράσιτο. Ο Πατέρας και η Μάνα, η Αδελφή, ο Προϊστάμενος, όλοι όσοι μέχρι εκείνη τη στιγμή τον είχαν ως πρότυπο, ξαφνικά γίνονται εχθροί· και αυτός, αδυνατώντας να ανταπεξέλθει στη ρουτίνα και τους ρόλους που όλοι του έχουν επιβάλλει, γίνεται εχθρός τους. Η εναντίωση όμως αυτή δεν εκδηλώνεται με επαναστατικά μανιφέστα και φανταχτερές δηλώσεις, όπως αντίστοιχα οι διαταγές μένουν πάντα κρυφές, αδιόρατες και εσωτερικευμένες.
Συνεχίζοντας με το Ινστιτούτο Πειραματικών Τεχνών την έρευνα στο θέατρο «in yer face» της Σάρα Κέιν (4.48 Psychosis) και της Ρεμπέκα Πρίτσαρντ (Yard Gal), τη μελέτη πάνω στο ιερό Μπαλινέζικο θέατρο, τα κείμενα του Αντονέν Αρτώ, του Ζαν Ζενέ, του Δημήτρη Δημητριάδη, ο Τάσος Σαγρής φέρνει ξανά στο προσκήνιο ένα από τα σημαντικότερα λογοτεχνικά έργα του 20ού αιώνα, επιθυμώντας να φέρει το κοινό αντιμέτωπο με το «ριζικό κακό», την επαναληπτική και αδιαμφισβήτητη υπακοή στις καταστροφικές νόρμες και τον τρόπο που αυτές αναπαράγουν έναν κόσμο φρικτό, μια μηχανή καταστροφής.
Σκηνοθεσία: Τάσος Σαγρής
Σχεδιασμός φωτισμών: Γιώργος Παπανδρικόπουλος
Video art: Άλκηστις Καφετζή, Kipseli Film Coop, Void Optical Art Laboratory, Μίλτος Αρβανιτάκης
Κατασκευή Μάσκας: Κοραλία Κρικελλή
Φωτογραφίες: Γιώργος Νικολαΐδης, Κώστας Τσιρώνης, Τάκης Βεκόπουλος Παραγωγή: +ΙΝΣΤΙΤΟΥΤΟ [Πειραματικών Τεχνών]
Παίζουν: Σίσσυ Δουτσίου, Στέβη Φόρτωμα, Μάνος Τσίζεκ, Λουκία Ανάγνου, Θωμάς Χαβιανίδης
Ακούγονται μουσικά αποσπάσματα από: Whodoes + Radiohead, Arvo Part, Einsturzende Neubauten, Jani Christou, Godspeed You Black Emperor, Max Richter
Παραστάσεις: Από 15 Ιανουαρίου
Μέρα και ώρα παραστάσεων: Σάββατο στις 19.00
ΠΟΡΤΑ COVID FREE
Η είσοδος στο ΠΟΡΤΑ θα πραγματοποιείται πάντοτε σύμφωνα με τις εκάστοτε ισχύουσες υγειονομικές διατάξεις για την είσοδο σε αμιγείς κλειστούς χώρους. Συγκεκριμένα, οι θεατές θα εισέρχονται κατόπιν υποχρεωτικής επίδειξης κατά την είσοδο [α] πιστοποιητικού εμβολιασμού ή [β] πιστοποιητικού νόσησης, που εκδίδεται τριάντα (30) ημέρες μετά από τον πρώτο θετικό έλεγχο και η ισχύς του διαρκεί έως εκατόν ογδόντα (180) ημέρες μετά από αυτόν συνδυαστικά προς αστυνομική ταυτότητα ή δίπλωμα οδήγησης ή διαβατήριο ή άλλο αποδεικτικό ταυτότητας, προκειμένου να διενεργείται έλεγχος ταυτοπροσωπίας προς τα ανωτέρω. Τα ανωτέρω πιστοποιητικά επιδεικνύονται είτε σε έγχαρτη μορφή είτε ηλεκτρονικά μέσω κινητής συσκευής του θεατή, τα οποία ο ιδιοκτήτης ή νόμιμος εκπρόσωπος της επιχείρησης (ή εξουσιοδοτημένο πρόσωπο) σαρώνει ηλεκτρονικά μέσω της ειδικής εφαρμογής του άρθρου 33 του ν. 4816/2021 (Α’ 118) Covid Free GR. Εναλλακτικά, εφόσον ο αλλοδαπός προέρχεται από τρίτη χώρα (εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης), τα πρόσωπα του προηγούμενου εδαφίου ελέγχουν τα ανωτέρω πιστοποιητικά σε έγχαρτη μορφή.
Οι ως άνω υποχρεώσεις περιλαμβάνουν ανηλίκους από δώδεκα (12) ετών και άνω. Οι ανήλικοι από πέντε (5) έως έντεκα (11) ετών, δύνανται να προσκομίζουν, εναλλακτικά, δήλωση αυτοδιαγνωστικού ελέγχου (self-test) τελευταίου εικοσιτετραώρου, στην οποία προβαίνει είτε οιοσδήποτε γονέας, ακόμα και μη έχων την επιμέλεια, είτε κηδεμόνας. Δεν απαιτείται φυσική παρουσία του γονέα ή κηδεμόνα.
Σε όλους τους χώρους είναι υποχρεωτική η χρήση μάσκας.