Η Ελλάδα είναι υποχρεωμένη να ζητήσει πίσω τις αγροτικές ενισχύσεις που κρίθηκαν μη συμβατές από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, διαφορετικά κινδυνεύει με καταδικαστική απόφαση και πρόστιμο από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο.

Αυτό προκύπτει από έγγραφο του υπουργού Οικονομικών Γκίκα Χαρδούβελη το οποίο διαβιβάστηκε στη Βουλή, έπειτα από ερώτηση σχετική με την απόφαση της Κομισιόν με την οποία κρίθηκαν μη συμβατές προς την ευρωπαϊκή νομοθεσία κρατικές ενισχύσεις, συνολικού ύψους 387,4 εκατομμυρίων ευρώ, που δόθηκαν στους αγρότες το 2008 και το 2009.

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

«Η λήψη απόφασης από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή περί μη συμβατότητας μίας κρατικής ενίσχυσης υποχρεώνει το κράτος-μέλος που την έχει χορηγήσει να ανακτήσει αυτήν από τους λήπτες της ενίσχυσης, εντός ταχθείσης προθεσμίας» αναφέρει ειδικότερα ο υπουργός Οικονομικών και διευκρινίζει ότι «εν προκειμένω, δεν τίθεται κατ’ αρχήν ζήτημα δημιουργίας δημοσιονομικού κενού συνεπεία της απόφασης Τ-52/12 του Γενικού Δικαστηρίου, καθώς υπόχρεες για την καταβολή των προς ανάκτηση ποσών είναι οι επιχειρήσεις που έλαβαν ενισχύσεις που κρίθηκαν μη συμβατές, εξαιρουμένων των περιπτώσεων για τις οποίες θα αποδειχθεί η συνδρομή των προϋποθέσεων του Κανονισμού περί ενισχύσεων ήσσονος σημασίας».

Ο κ. Χαρδούβελης σημειώνει επίσης ότι «μόνο εφόσον δεν υλοποιηθεί η απόφαση ανάκτησης, σύμφωνα με τα ανωτέρω, είναι πιθανή η έκδοση καταδικαστικής απόφασης του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης και η επιβολή προστίμου σε βάρος της Ελλάδας, με ταυτόχρονο αποκλεισμό των επιχειρήσεων που ήταν λήπτες της παράνομης ενίσχυσης από κάθε περαιτέρω ενίσχυση μέχρι την ημερομηνία πλήρους συμμόρφωσης».

Όσον αφορά στην εφαρμογή των αποφάσεων της Κομισιόν για ανάκτηση, ο υπουργός Οικονομικών τονίζει ότι για κάθε επιμέρους υπόθεση οι ελληνικές αρχές προβαίνουν, σε όλα τα στάδια της διαδικασίας, σε κάθε δυνατή ενέργεια και βρίσκονται σε συνεχή διαβούλευση με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ώστε στο μέτρο του δυνατού να εξασφαλίζεται η βέλτιστη διευθέτηση για τις επιχειρήσεις».

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Ο κ. Χαρδούβελης σπεύδει, ωστόσο, να ξεκαθαρίσει ότι την αρμοδιότητα για τον προσδιορισμό της διαδικασίας επιστροφής των κονδυλίων που είναι απαραίτητα για την ικανοποίηση της απαίτησης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής την έχει το Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων.

Η υπόθεση ξεκίνησε τον Ιανουάριο του 2009, όταν η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πληροφορήθηκε «σχετικά με τις αντισταθμιστικές πληρωμές τις οποίες επρόκειτο να καταβάλει ο ΕΛΓΑ, κατόπιν διαμαρτυριών μεγάλου αριθμού Ελλήνων παραγωγών γεωργικών προϊόντων, λόγω των ζημιών που είχαν υποστεί κατά το έτος 2008, εξαιτίας των δυσμενών καιρικών συνθηκών».

Συγκεκριμένα, στις 7 Δεκεμβρίου 2011, η Επιτροπή εξέδωσε απόφαση με την οποία έκρινε ότι οι αποζημιώσεις που δόθηκαν πριν από τις 28 Οκτωβρίου 2009 «ενδέχεται να νοθεύουν τον ανταγωνισμό… παρέχοντας επιλεκτικό οικονομικό πλεονέκτημα στους Έλληνες παραγωγούς, σε σχέση με άλλους παραγωγούς της Ευρωπαϊκής Ένωσης».

ΔΙΑΦΗΜΙΣΤΙΚΟΣ ΧΩΡΟΣ

Στις 8 Φεβρουαρίου 2012, η Ελλάδα ζήτησε ενώπιον του Γενικού Δικαστηρίου της Ε.Ε. την ακύρωση της απόφασης. Με ξεχωριστό δικόγραφο κατέθεσε αίτηση ασφαλιστικών μέτρων ζητώντας την αναστολή εκτέλεσης της απόφασης. Με τη διάταξή του, στις 19 Σεπτεμβρίου 2012, ο πρόεδρος του Γενικού Δικαστηρίου δέχθηκε την αίτηση ασφαλιστικών μέτρων.

Ωστόσο, με τη απόφασή του στις 16-07-2014, το έβδομο τμήμα του Γενικού Δικαστηρίου της Ε.Ε. απορρίπτει όλα τα επιχειρήματα που επικαλείται η Ελλάδα και την προσφυγή στο σύνολό της. Επικυρώνει, δε, την απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

σχόλια αναγνωστών
oδηγός χρήσης