Παρατείνεται για τρεις μήνες ακόμη τα προγράμματα του Πολεμικού Ναυτικού που ολοκληρώνονται στα Ναυπηγεία Ελευσίνας και στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, με βάση την διάταξη του Υπουργείου Εθνικής ‘Αμυνας, η οποία εντάσσεται στο περιβαλλοντικό πολυνομοσχέδιο.

Όπως ενημέρωσε την Ολομέλεια ο αρμόδιος υπουργός, Νίκος Παναγιωτόπουλος, στα Ναυπηγεία Ελευσίνας αφορά την ολοκλήρωση ναυπήγησης του εναπομείναντος, του έβδομου δηλαδή από τα επτά ταχέως περιπολικού κατευθυνομένων βλημάτων υπ’ αριθμόν 7 και το δεύτερο στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά αφορά τη συνέχιση των εργασιών στα τέσσερα υποβρύχια του Πολεμικού Ναυτικού εκεί.

Η πρώτη διάταξη, άρθρο 129, αφορά την ολοκλήρωση προγράμματος ναυπήγησης πυραυλακάτου τύπου ΡΟΥΣΣΕΝ υπ’ αριθμόν 7 στα Ναυπηγεία Ελευσίνας. Η πυραυλάκατος έχει καθελκυστεί στις 5 Αυγούστου 2020, ώστε να ενταχθεί στο στόλο σιγά σιγά. Ήδη ολοκληρώνονται οι τελευταίες εργασίες. Πρόκειται να αρχίσουν οι δοκιμές εν πλω, ώστε να ολοκληρωθεί η ΤΠΚ νούμερο 7 και να ενταχθεί στο στόλο. Πιθανολογώ ότι αυτό θα γίνει προς το φθινόπωρο. Το Πολεμικό Ναυτικό θα υψώσει τη σημαία στην 7η αυτή πυραυλάκατο τύπου ΡΟΥΣΣΕΝ.

Έχει παραταθεί με διαδοχικές νομοθετικές ρυθμίσεις η ισχύς της συμφωνίας για την ολοκλήρωση κατασκευής, των πυραυλακάτων 6 και 7. Η ισχύς της συμφωνίας παρατάθηκε μέχρι 30/9/2021 και εν συνεχεία μέχρι 30/6/2022 μόνο για την πυραυλάκατο 7, αφού η 6 έχει παραδοθεί. Αντίστοιχα, στο πλαίσιο αυτών των παρατάσεων, διατέθηκαν και επιπλέον πιστώσεις.

Για την ολοκλήρωση λοιπόν στην 7 απαιτείται παράταση προγράμματος για τρεις μήνες επιπλέον και επιπλέον χρηματοδότηση 3.075.000 ευρώ, τα οποία αφορούν στην κάλυψη δαπανών μισθοδοσίας και ασφαλιστικών εισφορών των εργαζομένων στα Ναυπηγεία Ελευσίνας, κάλυψη λειτουργικών εξόδων, υπηρεσίες μετακίνησης προσωπικού, υλικά και υπηρεσίες για την ολοκλήρωση του προγράμματος.

Σχετικώς με το νομοσχέδιο για την εξυγίανση των Ναυπηγείων Ελευσίνας, ο κ. Παναγιωτόπουλος εκτίμησε ότι θα ψηφιστεί στην Ολομέλεια στο τέλος Αυγούστου. “Δρομολογείται έτσι και η προσπάθεια για να ενταχθούν σε μια νέα μέρα, σε μία νέα εποχή πραγματικά τα Ναυπηγεία Ελευσίνας, πλην όμως στο μεταξύ πρέπει να ολοκληρωθούν οι εργασίες για την ναυπήγηση του ΤΠΚ νούμερο 7 και να παραληφθεί αυτό από το Πολεμικό Ναυτικό. Είμαστε κοντά. Εκτιμώ πραγματικά και βάσιμα ότι ίσως είναι η τελευταία φορά που καλούμαστε να το κάνουμε, γιατί πάντα αυτή η κυβέρνηση έχει καταστήσει σαφές ότι την ενδιαφέρει να συνεχίσουν οι εργαζόμενοι να έχουν αντικείμενο απασχόλησης, να συνεχίσουν να απασχολούνται, να συνεχίσουν αφού έχουν ολοκληρώσει το ναυπηγικό έργο, μέχρις ότου να ευοδωθεί η επενδυτική προσπάθεια που είναι σε εξέλιξη στα Ναυπηγεία Ελευσίνας, απαραίτητη προϋπόθεση της οποίας είναι και η έγκριση του σχεδίου εξυγίανσης που έχει κατατεθεί” είπε.

Το άρθρο 130 έχει να κάνει με το αντίστοιχο πρόγραμμα, αλλά για την συνέχιση ναυπηγικών εργασιών συντήρησης και υποστήριξης στα υποβρύχια του Πολεμικού Ναυτικού στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά. Με το άρθρο 26 του ν.4258/2014 είχε προβλεφθεί η ολοκλήρωση των εν λόγω εργασιών και δοκιμών από το Πολεμικό Ναυτικό και τους εργαζόμενους της ΕΝΑΕ. Για την ολοκλήρωση των εναπομεινασών εργασιών και δοκιμών εν πλω και την επιχειρησιακή απόδοση των υποβρυχίων, απαιτείται επιπλέον παράταση και χρηματοδότηση, καθώς η προηγούμενη παράταση έχει χορηγηθεί για έξι μήνες μέχρι και τον Ιούνιο του 2022.

Εδώ η διάθεση της επιπλέον πίστωσης ανέρχεται στο ποσό των 10.300.000 ευρώ και αφορά, όπως και η πίστωση για τα Ναυπηγεία Ελευσίνας, σε κάλυψη μισθοδοσίας, ασφαλιστικών εισφορών εργαζομένων, λειτουργικά έξοδα του Ναυπηγείου και τεχνική υποστήριξη και υλικά για την ολοκλήρωση της υποστήριξης του προγράμματος των υποβρυχίων.

Ο κ. Παναγιωτόπουλος ενημέρωσε επίσης για την επιπλέον πρόβλεψη η οποία έχει να κάνει με τη βάσιμη πιθανολόγηση ολοκλήρωσης της επενδυτικής προσπάθειας που συντελείται στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά. Αν αυτή ολοκληρωθεί μέσα στο τρίμηνο αυτό, με την παράταση που ψηφίζεται σήμερα, η μεταβίβαση των Ναυπηγείων στον νέο επενδυτή, τότε δεν υπάρχει λόγος να συνεχίζεται η εργασιακή σχέση μεταξύ των εργαζομένων και του Πολεμικού Ναυτικού, αφού θα υπάρχει πλέον νέος εργοδότης, ο νέος επενδυτής, ο οποίος εδώ και αρκετούς μήνες έχει αναλάβει τις τύχες του Ναυπηγείου Σκαραμαγκά.

Επομένως, με τη διάταξη αυτή προστίθεται παράγραφος, η οποία είναι η 5α στο άρθρο 26 του προηγούμενου νόμου, που ρύθμιζε την τύχη των Ναυπηγείων, δηλαδή του ν.4258/2014, με την οποία ρυθμίζεται η τύχη των εργασιών που διενεργούνται στα υποβρύχια μετά τη μεταβίβαση των Ναυπηγείων σε νέα ιδιοκτησία, όποτε γίνει αυτή. Προβλέπεται ότι η μεταβίβαση των Ναυπηγείων στον επενδυτή θα επιφέρει την άμεση παραλαβή των υποβρυχίων, καθώς και την απόδοση των χώρων και υποδομών όπου διενεργούνται οι εργασίες σε αυτά, ενώ όπως είναι επόμενο θα λυθεί η εργασιακή σχέση μεταξύ των εργαζομένων της ΕΝΑΕ και του Πολεμικού Ναυτικού.

Προφανώς θα υπάρξει νέου τύπου εργασιακή σχέση, μεταξύ όμως των εργαζομένων και του νέου επενδυτή, του νέου ιδιοκτήτη δηλαδή των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, όπως είπε ο υπουργός και προσέθεσε ότι ασφαλώς και δεν μπορεί να συνεχιστεί η εργασιακή σχέση μεταξύ των εργαζομένων και του Πολεμικού Ναυτικού, το οποίο είχε αναθέσει με σύμβαση έργου μέχρι τώρα την υποστήριξη των υποβρυχίων του Πολεμικού Ναυτικού στους εργαζόμενους των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, λόγω της ειδικής εμπειρίας και τεχνογνωσίας που αυτοί διαθέτουν, προκειμένου να διεκπεραιώσουν αυτές τις εργασίες που είναι και εργασίες απαραίτητες για τη διαθεσιμότητα αυτών των πολύ σημαντικών όπλων των Ενόπλων Δυνάμεων στη διάθεση του Πολεμικού μας Ναυτικού.

“Επομένως έχουμε προχωρήσει αρκετά. Πιθανολογείται βάσιμα ότι στο επόμενο τρίμηνο μπορεί να ολοκληρωθεί η μεταβίβαση των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά στον επενδυτή. Πιθανολογείται. Αν συμβεί αυτό, τότε όπως καταλαβαίνετε, λαμβάνεται και αυτή η πρόνοια για το εργασιακό καθεστώς των εργαζομένων, οι οποίοι πλέον θα αναφέρονται ή θα ρυθμίσουν τις σχέσεις τους με τον νέο εργοδότη” κατέληξε.