Υπόμνημα με τις προτάσεις του, σχετικά με τις «αναγκαίες αλλαγές που πρέπει να γίνουν» για τη χρηματοδότηση των πολιτικών κομμάτων, ώστε να υπάρχει πλήρης διαφάνεια, κατέθεσε στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής, ο υπουργός Εσωτερικών Τάσος Γιαννίτσης.
Ο κ. Γιαννίτσης απέκλεισε το ενδεχόμενο νομοθετικής πρωτοβουλίας για το πολιτικό χρήμα στην παρούσα Βουλή, αν δεν υπάρχει η στήριξη της κοινοβουλευτικής πλειοψηφίας, ενώ χαρακτήρισε θέμα «ηθικής πολιτικής» τη μείωση της κρατικής επιχορήγησης, προτείνοντας να φτάσει στο 20%.
«Λαμβάνοντας υπόψη ότι η κυβέρνηση δεν διαθέτει δική της, αυτοτελή κοινοβουλευτική δύναμη, δεν μπορεί να περάσει τίποτα χωρίς τη σύμφωνη γνώμη της κοινοβουλευτικής πλειοψηφίας», σημείωσε ο κ. Γιαννίτσης.
Ο υπουργός Εσωτερικών υποστήριξε ότι «η κρατική επιχορήγηση οφείλει να παραμείνει βασική πηγή χρηματοδότησης των πολιτικών κομμάτων, τα οποία ωστόσο πρέπει να λάβουν σοβαρά υπόψη την κοινωνικοοικονομική κατάσταση και βεβαίως τις δημοσιονομικές μας δυνατότητες. Ιδιαίτερα πρέπει να λάβουν υπ’ όψη ότι κάθε κοινωνική ομάδα έχει υποστεί σοβαρές θυσίες, λόγω των δημοσιονομικών και άλλων ανισορροπιών».
Ο κ. Γιαννίτσης προτείνει μείωση κατά 20% του ποσού κρατικής επιχορήγησης που εισπράττουν τα κόμματα, με βάσει τον απολογισμό και όχι τον προϋπολογισμό του 2010-2011. Όπως εξήγησε υπολογίζεται ότι η μείωση θα κατεβάσει την κρατική επιχορήγηση από τα 54 εκατ. ευρώ που ήταν το 2011 -ή τα 48,8 εκατ. ευρώ του 2010- στα περίπου 40 εκατ. ευρώ σε ετήσια βάση.
Στο ίδιο υπόμνημα προτείνονται παράλληλα τα εξής:
-Να μειωθεί η χρηματοδότηση των κομμάτων για έρευνα και επιμόρφωση κατά ποσοστό 30%, για όσο διάστημα ο κρατικός προϋπολογισμός είναι ελλειμματικός.
– Η έκτακτη προεκλογική χρηματοδότηση των κομμάτων να χορηγείται άπαξ κάθε τέσσερα χρόνια και το ύψος της να καθορίζεται ονομαστικά ως συγκεκριμένο (ονομαστικό) ποσό, το οποίο να είναι κατά ένα ποσοστό χαμηλότερο από αυτό που θα χορηγούνταν σήμερα με βάση την ισχύουσα νομοθεσία.
– Η καταβολή της κρατικής χρηματοδότησης να διενεργείται τμηματικά σε τέσσερις δόσεις, ανά τρίμηνο και σε προκαθορισμένες ημερομηνίες.
– Να διαμορφώνεται η κρατική χρηματοδότηση όχι ως ποσοστό επί των τακτικών εσόδων του προϋπολογισμού, όπως ισχύει σήμερα, αλλά ως συγκεκριμένο ποσό που καθορίζεται ονομαστικά στο νόμο. Το ποσό θα παραμένει σταθερό για μια πενταετία και δεν θα μπορεί να ξεπερνά το ύψος της χρηματοδότησης που θα λάμβαναν τα κόμματα εάν διατηρούνταν η υφιστάμενη σήμερα ρύθμιση.
Όσον αφορά στη χρηματοδότηση των κομμάτων από ιδιώτες, ο υπουργός Εσωτερικών τονίζει την ανάγκη «πλήρους διαφάνειας με όρους που δεν θα θίγουν την εσωτερική λειτουργία των κομμάτων».
Ο κ. Γιαννίτσης χαρακτήρισε «κρίσιμης σημασίας τη διαδικασία ελέγχου της χρηματοδότησης των κομμάτων», σημειώνοντας ότι θα μπορούσε να εξεταστεί η συμμετοχή ενός-δύο μη κοινοβουλευτικών έμπειρων επιστημόνων σε ζητήματα οικονομικών ελέγχων στην Επιτροπή Ελέγχου, η οποία σε κάθε περίπτωση «πρέπει να μπορεί να συνεργάζεται με οποιαδήποτε ελεγκτική αρχή κρίνει αναγκαίο.
Παράλληλα, υπογράμμισε την ανάγκη αντιμετώπισης του ζητήματος της τραπεζικής δανειοδότησης, καθώς, όπως είπε, «έχει λάβει σοβαρές διαστάσεις και αποτελεί ένα επιπλέον πεδίο σφοδρής κριτικής από τους πολίτες», σπεύδοντας να διευκρινίσει, όμως, ότι απαιτείται η συνεργασία του υπουργείου Οικονομικών. Η ηγεσία του υπουργείου προτείνει πάντως να υπάρξει συμφωνία για τα ήδη συναφθέντα μεταξύ κομμάτων, υπουργείου Οικονομικών και τραπεζών που έχουν δανείσει κόμματα.
Αναφερόμενος τέλος, στα σημεία διαφωνίας μεταξύ των κομμάτων ο κ. Γιαννίτσης επισήμανε ότι «αγκάθια» παραμένουν η ενδεχόμενη διεύρυνση του ελεγκτικού μηχανισμού και η δυνατότητά του να έχει πρόσβαση στα στοιχεία των φυσικών προσώπων που συνεισφέρουν στη χρηματοδότηση των πολιτικών κομμάτων, η συνάρτηση της κρατικής χρηματοδότησης είτε από τη συμμετοχή του εκλογικού σώματος στην εκλογική διαδικασία, η δυνατότητα χρηματοδότησής τους από νομικά πρόσωπα και η υιοθέτηση φοροαπαλλαγών για τις ιδιωτικές χρηματοδοτήσεις.
Επιμέλεια: Μαριάννα Μαρμαρά