Ως το πρώτο νομοσχέδιο ανάπτυξης, μετά την ψήφιση του πρώτου πλεονασματικού προϋπολογισμού έπειτα από μια τραγική εξαετία κρίσης, χαρακτήρισε ο υπουργός Μεταφορών, Υποδομών και Δικτύων Μιχάλης Χρυσοχοΐδης το νομοσχέδιο με το οποίο κυρώνονται οι συμφωνίες τροποποίησης των συμβάσεων παραχώρησης των μεγάλων οδικών έργων.

Όπως τόνισε κατά τη διάρκεια της ομιλίας του στην Ολομέλεια, το νομοσχέδιο αυτό αποδεικνύει «την έμπρακτη εμπιστοσύνη προς τη χώρα μας της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων και των εταίρων μας, αφού επενδύουν στη χώρα μας 1,7 δισ. ευρώ για 30 χρόνια». «Στο τέλος του 2015, όταν τα έργα θα ολοκληρωθούν, η χώρα θα έχει ένα σύγχρονο λειτουργικό οδικό δίκτυο» είπε ο κ. Χρυσοχοΐδης αναλύοντας τις αναπτυξιακές παραμέτρους.

Απέναντι στις κατηγορίες της αντιπολίτευσης για μη επωφελείς συμφωνίες και τις ανησυχίες για αύξηση των διοδίων, ο υπουργός καταλόγισε «γενικολογίες και αοριστίες» ειδικώς, καθώς όλα τα στοιχεία των έργων είναι αναρτημένα, ενώ δόθηκαν απαντήσεις και στην Επιτροπή της Βουλής.

Επανέλαβε, πάντως, πως με τη μέθοδο των ΣΔΙΤ εξασφαλίζεται μικρότερη χρηματοδότηση, συντήρηση πολλών ετών και μικρότερες δαπάνες, ενώ είπε πως στο μόνο σημείο που αλλάζουν οι συμβάσεις του 2007 είναι το χρηματοδοτικό μοντέλο. «Μια μετατροπή των έργων σε δημόσια έργα θα περνούσε από καταγγελία και τη δικαστική διαδικασία» εξήγησε και επικαλέστηκε επίσης το Ελεγκτικό Συνέδριο και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή που αποφαίνονται ότι οι τροποποιήσεις που ήρθαν στη Βουλή είναι επιβαλλόμενες από απρόβλεπτες συνθήκες, δεν συνιστούν νέα σύμβαση και δεν επιβάλλουν την επαναδημοπράτηση του έργου.

Απαντώντας στους προβληματισμούς για αύξηση διοδίων, ο κ. Χρυσοχοΐδης ανέφερε ότι δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη για αύξησή τους και ξεκαθάρισε ότι η μόνη προσθήκη είναι η διάταξη για την αναλογικότητα, με την οποία υποχρεώνονται οι παραχωρησιούχοι να εγκατασταθεί ένα σύγχρονο ηλεκτρονικό σύστημα είσπραξης και διαχείρισης διοδίων, που περιλαμβάνει τη δυνατότητα λογιστικής καταγραφής για καθεμία κατηγορία διοδίων και οχημάτων. «Η νέα διάταξη αποσκοπεί στο να θέσει το χρονικό ορόσημο, την προθεσμία που δεν υπήρχε στις συμβάσεις, για να υποχρεώσουμε σε ρητή ημερομηνία τους παραχωρησιούχους να βάλουν το αναλογικό σύστημα» δήλωσε.

Αναφερόμενος στην «αδικία» που υπάρχει στη ΒΑ στη ΝΔ Αττική, που σχετίζεται με τους συχνούς χρήστες, ο υπουργός δεσμεύτηκε ότι δεν θα γίνει απολύτως τίποτα, αν δεν λυθούν τα θέματα των παράπλευρων και εναλλακτικών διαδρομών, των εκπτώσεων ή του αναλογικού συστήματος. «Είναι απόφασή μου και θα εφαρμοστεί. Όποιος λέει κάτι άλλο χωρίς στοιχεία κάνει σπέκουλα» τόνισε.

Σχετικώς με τον δρόμο Πάτρα – Πύργος – Τσακώνα, ο κ. Χρυσοχοΐδης ανακοίνωσε ότι εξαιρείται από την παραχώρηση της Ολυμπίας Οδού και θα κατασκευαστεί αυτόνομα ως δημόσιο έργο. Ειδικότερα είπε πως το τμήμα Πάτρα – Πύργος, το οποίο έχει ολοκληρωμένες απαλλοτριώσεις και οριστικές περιβαλλοντικές μελέτες με βάση τη διάταξη την οποία φέρνει το υπουργείο, θα κατασκευαστεί στο πλαίσιο της παραχώρησης μέχρι το τέλος του 2015. Για το τμήμα Πύργος – Καλό Νερό (όπου υπάρχουν τα προβλήματα της ακύρωσης των περιβαλλοντικών έργων) ο κ. Χρυσοχοΐδης ανέφερε ότι, κατόπιν υποδείξεων των βουλευτών, θα τεθεί ενδεχομένως μια προσθήκη – διάταξη ότι πρόκειται για έργο προτεραιότητας. Το τμήμα Καλό Νερό (Κόμβος Κυπαρισσίας) – Τσακώνα θα κατασκευαστεί το 2016 δήλωσε ο υπουργός, επισημαίνοντας πως για το θέμα των απαλλοτριώσεων που έχουν ακυρωθεί και πρέπει να υπάρξει λύση απαιτείται απόφαση του υπουργικού συμβουλίου.

Όσον αφορά στον άξονα Ε65 διαβεβαίωσε ότι το έργο θα χρηματοδοτηθεί πλήρως στη νέα περίοδο. Το τμήμα Γέφυρα Αλαμάνας – ΠΑΘΕ – ΑΚ Καρπενησίου θα γίνει άμεσα, ενώ το υπόλοιπο τμήμα είναι έτοιμο για χρηματοδότηση και θα προχωρήσει με την προϋπόθεση ότι χρειάζεται συζήτηση για τη χάραξη Τρίκαλα – Καλαμπάκα – Εγνατία.

Οι εισηγητές

Οι συμβάσεις για την επανεκκίνηση των οδικών έργων αναμένεται να κυρωθούν από την Ολομέλεια αύριο και με τη θετική ψήφο των κομμάτων της συμπολίτευσης.

Ο εισηγητής του νομοσχεδίου εκ μέρους της ΝΔ Δ. Τσουμάνης τόνισε ότι είναι «εθνικά επιβεβλημένο να συνεχίσουν τα έργα» και κάλεσε τους εκπροσώπους των κομμάτων να αναρωτηθούν τι θα σήμαινε η στασιμότητά τους. Ο εισηγητής του ΠΑΣΟΚ Χρ. Γκόκας υπογράμμισε ότι τα οδικά έργα «συνδέονται άμεσα με την επανεκκίνηση της πραγματικής οικονομίας».

Για «επωφελή συμφωνία για τους παραχωρησιούχους κι επιβλαβή για το Δημόσιο» έκανε λόγο η εισηγήτρια του ΣΥΡΙΖΑ Ευ. Ουζουνίδου, η οποία προσέθεσε ότι «κακώς ανέλαβε το Δημόσιο την πλήρη ευθύνη για το σταμάτημα των έργων», κατηγορώντας την κυβέρνηση ότι «απεμπόλησε το βασικό του ατού, την καταγγελία της σύμβασης».

Ο εισηγητής των Ανεξάρτητων Ελλήνων Κ. Γιοβανόπουλος διερωτήθηκε «αν έφταιγε ο Έλληνας πολίτης, ώστε να αποζημιώνει τους παραχωρησιούχους». Από τη Χρυσή Αυγή, ο Ηλ. Παναγιώταρος κατήγγειλε τη δημιουργία νέων σταθμών διοδίων πριν καν ψηφιστεί το νομοσχέδιο. Εκ μέρους της ΔΗΜΑΡ η Ασημίνα Ξηροτύρη καταλόγισε «ηττοπάθεια» στην κυβέρνηση, αφού η διαπραγμάτευση είχε ως αποτέλεσμα «ετεροβαρή αποτελέσματα για το Δημόσιο, πλέον των 10 δισ. ευρώ». Ο Ν. Μωραΐτης (ΚΚΕ) είπε πως οι πανηγυρισμοί της συγκυβέρνησης για την επανεκκίνηση των έργων είναι «αστικός σχεδιασμός εξαπάτησης των εργαζομένων». Από τους ανεξάρτητους δημοκρατικούς βουλευτές, ο Ν. Σταυρογιάννης έκανε λόγο για χριστουγεννιάτικο δώρο 10 δισ. ευρώ στους κατασκευαστικούς ομίλους.

Πηγή: ΚΕΡΔΟΣ