Του Κώστα Ιερίδη

Ο Σεπτέμβριος που ξεκινά σε μερικές ημέρες δεν θα είναι δύσκολος μήνας μόνο για τους φορολογουμένους που θα κληθούν να αντιμετωπίσουν φορολαίλαπα, αλλά και για την κυβέρνηση και το οικονομικό επιτελείο που θα πρέπει να «πιάσει» συγκεκριμένους στόχους για έσοδα.

Σε διαφορετική περίπτωση, καραδοκεί ο δημοσιονομικός κόφτης, ο οποίος θα ενεργοποιηθεί αυτόματα την άνοιξη του 2017, εάν και εφόσον δεν επιτευχθούν οι στόχοι για πρωτογενή πλεονάσματα.

Νέες επιβαρύνσεις εν όψει;

Έτσι, προκειμένου η κυβέρνηση να αποφύγει το δύσκολα διαχειρίσιμο πολιτικό και κοινωνικό κόστος που θα έφερναν νέες περικοπές μισθών και συντάξεων από την άνοιξη του 2017, στα «σκαριά» υπάρχει η επιβολή νέων επιβαρύνσεων.

Στο πλαίσιο αυτό, σύμφωνα με πληροφορίες, δεν αποκλείεται να επανέλθει στο προσκήνιο η επιβολή τέλους σε όλες τις ηλεκτρονικές συναλλαγές που εδώ και έναν χρόνο έχουν αυξηθεί δραματικά.

Η πρόταση αυτή έρχεται και παρέρχεται και την τελευταία φορά που συζητήθηκε ήταν τον περασμένο Δεκέμβριο, οπότε το Υπουργείο Οικονομικών αναζητούσε ένα ισοδύναμο για να γλυτώσει τη μείωση των κύριων συντάξεων, εάν, τότε, οι θεσμοί απέρριπταν την πρόταση για αύξηση των εργοδοτικών εισφορών.

Σύμφωνα με παλαιότερα σχέδια, το ειδικό αυτό τέλος δεν θα ξεπερνά το ένα τοις χιλίοις ανά συναλλαγή. Για παράδειγμα, για την πληρωμή ενοικίου ύψους 450 ευρώ, η επιβάρυνση θα ανέρχεται στα 45 λεπτά του ευρώ.

Ωστόσο, ερώτημα παραμένει σε ποιες συναλλαγές θα επιβληθεί ο συγκεκριμένος φόρος, για ποιο ύψος, καθώς και το χρονικό διάστημα που θα βρίσκεται σε ισχύ η νέα αυτή επιβάρυνση.

Πρόκειται για μία μικρή επιβάρυνση, η οποία θα μπορούσε να επιφέρει σημαντικά έσοδα, εάν ληφθεί υπ’ όψιν ότι οι ηλεκτρονικές συναλλαγές έχουν αυξητική πορεία και το 2015 ενισχύθηκαν κατά 83%, σύμφωνα με στοιχεία της Visa Hellas.

Υπολογίζεται ότι εάν επικρατήσει το σενάριο για φόρο 0,01%, τότε τα έσοδα μπορούν να φτάσουν τα 300 εκατ. ευρώ, ενώ υπάρχει και η σκέψη για φόρο 2 τοις χιλίοις, κάτι που θα απέφερε έσοδα έως 600 εκατ. ευρώ ετησίως, αφού, σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία, οι ετήσιες τραπεζικές συναλλαγές ξεπερνούν τα 350 δισ. ευρώ.

Ωστόσο, ακόμη δεν έχουν εξεταστεί οι «παρενέργειες» από την επιβολή του τέλους αυτού: πώς, για παράδειγμα, δεν θα αποθαρρυνθούν οι πολίτες από τη χρήση του e-banking, πώς θα αποφευχθεί η αύξηση του έμμεσου κόστους κατά τη μισθοδοσία των υπαλλήλων που περνά μέσα από τις τράπεζες κ.ο.κ.

Αφορολόγητο και ηλεκτρονικές συναλλαγές



Βέβαια, η επιβολή του φόρου στις συναλλαγές μέσω χρεωστικής ή πιστωτικής κάρτας συνδέεται άμεσα με το σχέδιο του Υπουργείου Οικονομικών για «χτίσιμο» αφορολογήτου βάσει των συναλλαγών με πλαστικό χρήμα, διαμορφώνοντας ένα… τελεσμένο όσον αφορά στη φορολογική επιβάρυνση των πολιτών.

Ως αποτέλεσμα, με το πρόσχημα της πάταξης της φοροδιαφυγής και της διάσωσης του ασφαλιστικού συστήματος, οι φορολογούμενοι μπορούν να βρεθούν σύντομα σε μια κατάσταση στην οποία, είτε κάνουν χρήση πλαστικού χρήματος είτε όχι, θα επιβαρύνονται με πρόσθετο φόρο.

Διαβάστε επίσης:

Νέος κύκλος διαπραγμάτευσης από τη Δευτέρα, Πρώτη καταχώρηση: Κυριακή, 28 Αυγούστου 2016, 08:13