Την ανάγκη συνεργασίας των προοδευτικών δυνάμεων στην Ευρώπη και στην Ελλάδα απέναντι στο «δογματικό ακροδεξιό νεοφιλελευθερισμό», που διαλύει την Ευρώπη με τις ακραίες νεοφιλελεύθερες πολιτικές του, υπογράμμισε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σπίρτζης, σε διάσκεψη που διοργάνωσε στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο ο ευρωβουλευτής του Ποταμιού, Μίλτος Κύρκος, και η ομάδα της Προοδευτικής Συμμαχίας Σοσιαλιστών και Δημοκρατών.
Θέμα της διάσκεψης, στην οποία μίλησε και η επίτροπος Περιφερειακής Πολιτικής, Κορίνα Κρετσού, ήταν η πολιτική συνοχής και τα Διευρωπαϊκά Δίκτυα Μεταφορών στο προσεχές Δημοσιονομικό Πλαίσιο 2021-2027.
«Είναι καθήκον όλων μας, των δυνάμεων και των κομμάτων του Προοδευτικού και Δημοκρατικού τόξου, απέναντι στους πολίτες, τις χώρες μας και την Ευρώπη, διατηρώντας τις απόψεις μας, τη διαφορετικότητά μας και τις διαφωνίες μας, να αγωνιστούμε στα ευρωπαϊκά όργανα, το Ευρωκοινοβούλιο, τα Εθνικά Κοινοβούλια, τους φορείς της Αυτοδιοίκησης αλλά και σε κάθε μορφή κοινωνικής έκφρασης, και να σταθούμε απέναντι στον εφιάλτη του ακροδεξιού νεοφιλελευθερισμού και της άκρατης ανταγωνιστικότητας που τη ζήσαμε στο πετσί μας τα χρόνια των μνημονίων στην Ελλάδα χωρίς κανένα ουσιαστικό αποτέλεσμα», τόνισε ο κ. Σπίρτζης, σημειώνοντας ότι στην Ευρώπη τα τελευταία χρόνια έχει επικρατήσει η λέξη «συνοχή» και όχι « σύγκλιση», όπως θα έπρεπε.
«Τα Διευρωπαϊκά Δίκτυα Μεταφορών -είπε- θα πρέπει να ολοκληρωθούν δημιουργώντας ένα νέο ευρωπαϊκό αφήγημα παραγωγικής ανασυγκρότησης, βιώσιμης επενδυτικής πολιτικής, ανάκτησης του ανθρώπινου κεφαλαίου, προστασίας του περιβάλλοντος και διασφάλισης των θέσεων εργασίας. Αυτή είναι η δική μας πρόταση για την Ελλάδα, τα Βαλκάνια και την Ευρώπη», τόνισε ο υπουργός Υποδομών και πρόσθεσε: «Η άλλη πρόταση είναι αυτή του νεοφιλελευθερισμού, για να κάνουν την Ευρώπη ανταγωνιστική θα πρέπει να μειώσουν μερικά κόστη ακόμη. Το κόστος της προστασίας του περιβάλλοντος, που είναι πολύ μεγάλο κόστος για τα έργα, το κόστος του κοινωνικού κράτους, το κόστος της Δικαιοσύνης, το κόστος του κράτους δικαίου και, τελικά, το κόστος της Δημοκρατίας».
Ο κ. Σπίρτζης τόνισε ότι δεν μπορεί το μόνο κριτήριο για τη χρηματοδότηση ενός έργου από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να είναι η βιωσιμότητά του. Πρέπει να υπάρχουν κι άλλα κριτήρια, όπως η ανάπτυξη και η παραγωγική ανασυγκρότηση, αλλά και η οδική Ασφάλεια. «Τα έργα δημιουργούν ανάπτυξη στις τοπικές κοινωνίες», είπε.
Επίσης, ο υπουργός Υποδομών υπογράμμισε ότι η κύρωση της Συμφωνίας των Πρεσπών ανοίγει νέους δρόμους για τα Βαλκάνια και τη συνεργασία των χωρών της περιοχής. Είπε ότι στρατηγική κατεύθυνση που είχε από την αρχή η κυβέρνηση ήταν η εμβάθυνση των σχέσεων της χώρας μας με τις χώρες των Βαλκανίων και τις χώρες της Μέσης Ανατολής και σε αυτές τις δύο κατευθύνσεις έχει καταβάλει σημαντικές προσπάθειες με πολύ κόπο.
Πολύ σημαντικό έργο για την περιοχή, ανέφερε ο κ. Σπίρτζης, είναι η υλοποίηση του δακτυλίου συνδυασμένων μεταφορών που θα συνδέει τα λιμάνια της Βόρειας Ελλάδας, της Θεσσαλονίκης, της Καβάλας και της Αλεξανδρούπολης με τα λιμάνια της Βουλγαρίας στον Εύξεινο πόντο, αλλά και της Ρουμανίας, καθώς επίσης και η ανάπτυξη των ποταμιαίων μεταφορών που θα συνδυαστεί με την αναβάθμιση του σιδηροδρομικού και οδικού δικτύου μεταξύ Θεσσαλονίκης, Σκοπίων και Βελιγραδίου. Παράλληλα, όπως είπε, θα πρέπει να προχωρούν και τα μικρότερα οδικά ή σιδηροδρομικά έργα στη χώρα, αλλά και η ανάπτυξη τω υδατοδρομίων για τα οποία, όπως διευκρίνισε, δημιουργήθηκαν πλέον και οι θεσμικές προϋποθέσεις .
Βασική προτεραιότητα για τον υπουργό Υποδομών είναι η επέκταση των μεγάλων αυτοκινητοδρόμων και, πρωτίστως, η σύνδεσή τους με τα λιμάνια και τις πόλεις από τις οποίες διέρχονται, αλλά και η αξιοποίηση της Εγνατίας Οδού η οποία, όπως ανέφερε χαρακτηριστικά, δεν έγινε για την Ελλάδα καθώς δεν έχει συνδεθεί με βασικές υποδομές της χώρας, λιμάνια, αεροδρόμια κ.ά.
Μάλιστα, ανακοίνωσε ότι το υπουργείο Υποδομών σχεδιάζει να μεταφέρει την ευρωπαϊκή εμπειρία της χρονικής επέκτασης της παραχώρησης στους σημερινούς παραχωρησιούχους των αυτοκινητόδρομων, πρώτον για την κατασκευή των νέων αυτών έργων, των συνδέσεων, δηλαδή, με λιμάνια, πόλεις αεροδρόμια και δεύτερον για τη μείωση των διοδίων. Τέτοια έργα είναι η σύνδεση της Ναυπάκτου και του Αγρινίου με την Ιόνια Οδό, η επέκταση της Ιόνιας Οδού μέχρι τα Ελληνοαλβανικά σύνορα, το τμήμα Τσακώνα-Καλό Νερό στη Μεσσηνία κ.ά.
Αναφερόμενος στο μεγάλο έργο του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), ο κ. Σπίρτζης διευκρίνισε ότι θα εξαιρεθούν από την πληρωμή διοδίων οι μόνιμοι κάτοικοι της περιοχής. Μάλιστα, ο ΒΟΑΚ θα επεκταθεί από τα Χανιά προς το Καστέλι Κισσάμου γιατί από τις μελέτες που έγιναν προέκυψε ότι και το τμήμα αυτό είναι βιώσιμο. Ανακοίνωσε, επίσης, ότι μέσα στο πρώτο δεκαπενθήμερο του Φεβρουαρίου θα ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός για το αεροδρόμιο του Καστελίου στο Ηράκλειο Κρήτης.
Τα έργα αυτά, όπως και η κατασκευή της παράκαμψης Ελευσίνα-Θήβα, αλλά και η αναβάθμιση του στόλου των αστικών λεωφορείων είναι μερικά από τα έργα που θέλει να εντάξει η Ελλάδα στο νέο δημοσιονομικό πλαίσιο 2021- 2027.
Όπως εξήγησε ο κ. Σπίρτζης, ακόμη δεν έχει σχηματιστεί η λίστα με τα έργα για το νέο πλαίσιο, αλλά προετοιμάζονται οι μελέτες και τα πρόδρομα έργα για να είμαστε έτοιμοι και ανακοίνωσε ότι οι τρεις σταθμοί της επέκτασης του Μετρό προς Πειραιά, στην Αγία Βαρβάρα, στη Νίκαια και στον Κορυδαλλό, είναι έτοιμοι και θα τεθούν σύντομα σε λειτουργία.
Η Ευρωπαία επίτροπος, Κορίνα Κρέτσου, τόνισε ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει δώσει σημαντική προτεραιότητα στις μεταφορές για το 2020 και τα επόμενα επτά χρόνια και πρόσθεσε: «Θέλουμε μια ριζοσπαστική απλοποίηση των κανονισμών».
«Παλέψαμε για να σώσουμε την Ευρώπη μετά την κρίση. Χρηματοδοτήσαμε έργα ακόμη και στο 100%», είπε η κ. Κρέτσου και μίλησε με πολύ θερμά λόγια για την Ελλάδα, κάνοντας ιδιαίτερη αναφορά στη συγκίνηση που τη διακατείχε όταν μαζί με τον πρωθυπουργό, Αλέξη Τσίπρα και τον κ. Σπίρτζη, παρέδωσαν στην κυκλοφορία τις σήραγγες στα Τέμπη. Ευχήθηκε μάλιστα «Χρόνια πολλά στην κυβέρνηση για τη συμπλήρωση των τεσσάρων ετών της, και άλλα τόσα ακόμη».
Ο ευρωβουλευτής του Ποταμιού, Μίλτος Κύρκος, που συντόνισε τη διάσκεψη, τόνισε ότι η συζήτηση για το μέλλον της Ελλάδας μετά τα μνημόνια πρέπει να αρχίσει από τώρα και η Αριστερά, με όσα έμαθε αυτά τα τέσσερα χρόνια και τις αυταπάτες που άφησε στην άκρη, είναι πολύτιμη. Ο κ. Κύρκος έκανε ειδική αναφορά στο Καμποτάζ, αλλά και στις δύσκολες συνθήκες που αντιμετωπίζουν οι εργαζόμενοι στις εταιρίες μεταφορών στην Ευρώπη οι οποίες τώρα τελευταία άρχισαν να χρησιμοποιούν Φιλιππινέζους και άλλους Ασιάτες οδηγούς για να μειώσουν το κόστος τους.
Ο αντιπρόεδρος του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, Δημήτρης Παπαδημούλης, που συμμετείχε στη διάσκεψη, ανέφερε ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση δεν έχει ακόμη συμφωνήσει τον προϋπολογισμό για τα έργα της περιόδου 2021-2027 και όπως είπε, τα κράτη μέλη προετοιμάζονται με βάση σενάρια. Και αν η ΕΕ καθυστερήσει τις αποφάσεις της να πάθουν μικρότερη ζημιά από την καθυστέρηση αυτή. Επισήμανε, επίσης, ότι στο παρελθόν, για ψηφοθηρικούς λόγους, κράτος, περιφέρεια και δήμοι έβαζαν πολύ περισσότερα έργα από αυτά που μπορούσαν να υλοποιήσουν με αποτέλεσμα να γεμίσει η Ελλάδα μισοτελειωμένα έργα, πέραν των σκανδάλων που ήταν ένας κόλαφος για την Ελλάδα.
Στη διάσκεψη πήρε μέρος και ο Γερμανός ευρωβουλευτής, Ismail Ertug, ο οποίος συμμετέχει με τον κ. Κύρκο στην Επιτροπή Μεταφορών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και στάθηκε ιδιαίτερα στη στήριξη που πρέπει να παράσχει η Ευρώπη στους «θαλάσσιους αυτοκινητοδρόμους», τη σύνδεση, δηλαδή, της Ευρώπης με νησιωτικές χώρες όπως η Μάλτα και η Κύπρος.
Παρών στη διάσκεψη ήταν και ο ευρωβουλευτής του Ποταμιού, Γιώργος Γραμματικάκης, ο οποίος χαρακτήρισε «φαραωνικό» το έργο του αεροδρομίου στο Καστέλι και ζήτησε να μη αποκοπούν τα χωριά και οι παραλιακές περιοχές της Κρήτης από το έργο του ΒΟΑΚ.
Σημαντική χαρακτήρισε από την πλευρά της την πρωτοβουλία η ευρωβουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ, Κωνσταντίνα Κούνεβα, που παραβρέθηκε στην εκδήλωση.
Με πληροφορίες από ΑΠΕ