«Είναι γνωστό, είναι και κομμάτι και του προεκλογικού μας προγράμματος, ότι επιθυμούμε την άρση του καθεστώτος εθνικής εξαίρεσης σε ό,τι αφορά την ίδρυση μη κρατικών πανεπιστημίων. Πιστεύουμε στην άρση του κρατικού μονοπωλίου στην Ανώτατη Εκπαίδευση όπως ισχύει σε κάθε προηγμένη δημοκρατία. Για τον λόγο αυτό, θα επιδιώξουμε την αλλαγή του άρθρου 16 στην προσεχή συνταγματική αναθεώρηση. Όπως ανέφερε ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης στις προγραμματικές δηλώσεις, θα διερευνήσουμε τη δυνατότητα για σύναψη διακρατικών εκπαιδευτικών συμφωνιών».
Αυτό επεσήμανε από το βήμα της Ολομέλειας της Βουλής, ο υπουργός Παιδείας Κυριάκος Πιερρακάκης, παρουσιάζοντας τις προτεραιότητες του υπουργείου του για την επόμενη 4ετία, κατά τη συζήτηση των Προγραμματικών Δηλώσεων της Κυβέρνησης.
Όπως είπε ο κ. Πιερρακάκης, «οι συμφωνίες αυτές που δύνανται να γίνονται, με βάση το άρθρο 28 του Συντάγματος, μπορούν να έχουν ως αποτέλεσμα εκπαιδευτικά ιδρύματα που λειτουργούν σε άλλες χώρες να λειτουργήσουν και μέσω παραρτημάτων, επίσημα, στην πατρίδα μας και να απολαμβάνουν στην Ελλάδα ισοτιμία με τα ελληνικά πανεπιστήμια με βάση τα αυστηρότητα κριτήρια, τα οποία θα θέσει η ΕΘΑΕ».
«Η δυνατότητα που υπάρχει, στο πλαίσιο των υφιστάμενων συνταγματικών δεδομένων, για ίδρυση μη κρατικών πανεπιστημίων είναι κάτι που συζητείται εδώ και χρόνια στη χώρα μας. Θα προβούμε στην αξιοποίηση των δυνατοτήτων που μας δίνει το σύνταγμα ώστε να προετοιμάσουμε συμπληρωματικά το έδαφος για την αλλαγή του άρθρου 16, χωρίς να χάσουμε ακόμα περισσότερο χρόνο.
Για να το πω τελείως σχηματικά, δεν μπορεί η Ελλάδα των 10 εκατ. κατοίκων να έχει περισσότερους φοιτητές στο εξωτερικό, από την Ισπανία των 46 εκατ. κατοίκων ή την Αγγλία. Και δεν επιτρέπεται η χώρα μας να μην έχει καταφέρει, τουλάχιστον, να γίνει περιφερειακό κέντρο προσέλκυσης ξένων φοιτητών. Μπορούμε καλύτερα και μας αξίζει να τα πάμε καλύτερα», ανέφερε χαρακτηριστικά ο υπουργός Παιδείας.
«Χτίζουμε πάνω στο πυκνό έργο των αλλαγών που έγιναν την προηγούμενη τετραετία, επί Νίκης Κεραμέως, οι οποίες μας επιτρέπουν να θέσουμε τον πήχη ακόμα πιο ψηλά», σημείωσε ο κ. Πιερρακάκης και συμπλήρωσε: «Έγιναν πολλά τα τελευταία χρόνια, από τον νόμο πλαίσιο για τα Ανώτατα Ιδρύματα μέχρι την αποκατάσταση της πραγματικής έννοιας του ασύλου. Η κοινωνία απαιτεί την εδραίωση και την ενδυνάμωση του δημοσίου πανεπιστημίου ως ενός πραγματικού ασύλου ιδεών, που οι ιδέες επικρατούν και η βία εξοστρακίζεται. Θα περιφρουρήσουμε αυτή την κατάκτηση γιατί συνιστά περιουσία και επιθυμία του ελληνικού λαού».
Μίλησε ακόμα για «ενίσχυση της Ανώτατης Εκπαίδευση στη χώρα μας, επενδύοντας στο πλούσιο ανθρώπινο δυναμικό των πανεπιστημίων μας» και επεσήμανε ότι, «αναπτύσσονται προγράμματα από το Ταμείο Ανάκαμψης και του ΕΣΠΑ για την Τριτοβάθμια εκπαίδευση και την έρευνα, τα οποία ξεπερνούν κατά πολύ το ένα δισ. ευρώ».
Όπως είπε, αφορούν «από βιομηχανικά διδακτορικά μέχρι τις συμπράξεις των πανεπιστημίων με μικρομεσαίες επιχειρήσεις».
«Εφαρμόζουμε το νέο νόμο πλαίσιο στα πανεπιστήμια με έμφαση στις καινοτομίες που αυτός εισαγάγει.
Προωθούμε τη δημιουργία, με στόχο την χρηματοδότηση καινοτόμων ιδεών φοιτητών και καθηγητών.
Επενδύουμε επίσης στην δια βίου μάθηση, υπάρχει χάσμα δεξιοτήτων ειδικά στην αγορά πληροφορικής στο οποίο θα συμμετάσχουν ως προς την πληροφορική, 100.000 Έλληνες», πρόσθεσε.
Έμφαση έδωσε ο κ. Πιερρακάκης, στην ενίσχυση, αξιοποίηση και ενδυνάμωση του εκπαιδευτικού προσωπικού, ενώ αναφέρθηκε και στο μισθολογικό πλαίσιο, σημειώνοντας ότι «το απόγευμα θα γίνουν ανακοινώσεις από τον υπουργό Οικονομικών, Κωστή Χατζηδάκη και θα εξειδικευθούν ακόμα περισσότερο στη πορεία».
«Επιστρέφουμε στην κανονικότητα σταδιακά ως προς τη στελέχωση των σχολικών μονάδων με το προσωπικό αυξανόμενα, μόνιμο, με 4.000 ως 5.000 προσλήψεις τον χρόνο ενώ βελτιώνουμε τις απολαβές των εκπαιδευτικών στο πλαίσιο των αυξήσεων που ανακοίνωσε ο πρωθυπουργός», τόνισε.
Αναφερόμενος στο θέμα της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών, τόνισε ότι «με κόπο, με τις δυσκολίες της πρώτης εφαρμογής του και μετά από τόσα χρόνια δισταγμών, αποτελεί πλέον κεκτημένο της ελληνικής εκπαίδευσης».
«Ακόμα και οι πιο διστακτικοί αποκτούν εμπιστοσύνη στην αξία της αξιολόγησης, στην προσπάθεια συνεχούς βελτίωσης και ενδυνάμωσης του εκπαιδευτικού συστήματος. Θα συνεχίσουμε σε αυτή την πορεία με τη συμμετοχή και των εκπαιδευτικών και τις προτάσεις τους. Και να πω το αυτονόητο, οι πρώτοι που αξιολογούνται είναι η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας που κρίνεται καθημερινά από την εκπαιδευτική κοινότητα και την ελληνική κοινωνία», συμπλήρωσε.
Ιδιαίτερη έμφαση έδωσε ο κ. Πιερρακάκης, στην μείωση των εκπαιδευτικών ανισοτήτων, τονίζοντας ότι «όλοι συμφωνούν ότι η παιδεία κρίνει το μέλλον της πατρίδας και εκεί θα κριθούν όλα τις επόμενες 10ετίες».
«Εκπαίδευση, σημαίνει μόχθος και πράξη των εκπαιδευτικών, των μαθητών και φοιτητών. Οφείλουμε να αντιληφθούμε όλες οι πολιτικές δυνάμεις ότι η κοινωνία έχει πια αλλάξει. Ότι η κοινωνία έχει ωριμάσει και ότι οι συγκρούσεις για τα αυτονόητα είναι εν τέλει εκείνες που γεννούν πολιτικό κόστος για εκείνους που τις προκαλούν.
Θα έλεγα ότι οι συγκρούσεις στην παιδεία μοιάζουν εν πολλοίς με την υπερχρέωση της χώρας. Γίνονται σήμερα, πληρώνονται ακριβά αργότερα», υπογράμμισε.
Ο κ. Πιερρακάκης στάθηκε επίσης ιδιαίτερα, «στην επένδυση στην προσχολική αγωγή», τονίζοντας ότι «είναι η μεγαλύτερη επένδυση που μπορεί να κάνει μια κοινωνία σε σχέση με κάθε άλλη εκπαιδευτική βαθμίδα».
Έχουν ήδη δρομολογηθεί αλλαγές σε 166 προγράμματα σπουδών, αλλαγές που θα συνεχιστούν προς την ίδια προωθητική κατεύθυνση. Ακριβώς για αυτό δημιουργούμε μηχανισμό διαρκών αλλαγών στα προγράμματα σπουδών προς πολλαπλές κατευθύνσεις», υπογράμμισε ο υπουργός Παιδείας.
Όπως είπε ακόμα ο κ. Πιερρακάκης, «αποδίδουμε μεγάλη έμφαση στην τεχνική και επαγγελματική εκπαίδευση, παρέμβαση η οποία θα εκδηλωθεί μέσω ενός νέου νόμου πλαισίου που θα δώσει έμφαση στη συνένωση των δυνάμεων των ΕΠΑΛ, των ΙΕΚ και των εργαστηριακών Κέντρων».
Τέλος ο κ. Πιερρακάκης, ανακοίνωσε την κατάρτιση εθνικού πεδίου δράσης, για την καταπολέμηση του αντισημιτισμού.