Ο κύβος ερρίφθη. H τελετή για την παραχώρηση του Οργανισμού Λιμένος Πειραιά από το Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ) στην China COSCO Shipping Corporation (COSCO) σηματοδοτεί και επίσημα την αποκρατικοποίηση του ΟΛΠ.
Το πωλητήριο στον ΟΛΠ τέθηκε εν αμφιβόλω από την πρώτη ημέρα που ο ΣΥΡΙΖΑ κέρδισε τις εκλογές, τον Ιανουάριο του 2015. Όπως απεδείχθη, η πραγματικότητα ήταν εντελώς διαφορετική…Οι τελικές υπογραφές της σύμβασης για την πώληση του ΟΛΠ έπεσαν στο Μέγαρο Μαξίμου, με τη συμφωνία να υπογράφεται από τον πρόεδρο του ΤΑΙΠΕΔ Στέργιο Πιτσιόρλα. Μετά την υπογραφή, ακολούθησε εκδήλωση στο Ζάππειο Μέγαρο, παρουσία -μεταξύ άλλων- του Αλέξη Τσίπρα και του Xu Lirong.
Δρακόντεια ήταν τα μέτρα ασφαλείας στον χώρο, με κάγκελα να εμποδίζουν την πρόσβαση στους περαστικούς.
Τα περί διατήρησης του δημόσιου χαρακτήρα του ΟΛΠ και αξιοποίησης της δυναμικής του για την ενίσχυση της ελληνικής οικονομίας έμειναν στα… χαρτιά, με τη συγκυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ να πραγματοποιεί στροφή 180ο, βάζοντας πωλητήριο σ’ ένα από τα «φιλέτα» του Δημοσίου, το οποίο περνάει πλέον υπό τον έλεγχο της Cosco.
Στους δρόμους οι λιμενεργάτες
Η ιδιωτικοποίηση του μεγαλύτερου λιμανιού της χώρας συνεχίζει να προκαλεί έντονες αντιδράσεις στην τοπική κοινωνία και στα εργατικά σωματεία που δραστηριοποιούνται στον Πειραιά. Με 24ωρη πανλιμενική απεργία, συγκέντρωση στην πλατεία Κλαυθμώνος και πορεία στο Ζάππειο απαντούν οι εργαζόμενοι στα λιμάνια στην πώληση του 67% των μετοχών στην Cosco.
Προς αυτήν την κατεύθυνση, το Μέγαρο Μαξίμου φρόντισε εκ νέου να διαψευστεί, τοποθετώντας κάγκελα στο Ζάππειο, προκειμένου να κρατήσει μακριά από την εκδήλωση όσους αντιδρούν στην αποκρατικοποίηση, ενεργοποιώντας παράλληλα εκατοντάδες αστυνομικούς, οι οποίοι έχουν μετατρέψει τον χώρο σε… φρούριο.
Από το «δεν πωλείται» στο… πωλείται
Το πωλητήριο στον ΟΛΠ τέθηκε εν αμφιβόλω από την πρώτη ημέρα που ο ΣΥΡΙΖΑ κέρδισε τις εκλογές, τον Ιανουάριο του 2015. Οι δηλώσεις του υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Θ. Δρίτσα ότι «η αποκρατικοποίηση του Πειραιά σταματά εδώ» είχαν οδηγήσει τον Κινέζο πρέσβη μέχρι τα σκαλιά του Μεγάρου Μαξίμου, λίγη ώρα πριν από την ορκωμοσία της κυβέρνησης.
Tι περιλαμβάνει η συμφωνία με την Cosco
Η συμφωνία για την παραχώρηση του 67% του ΟΛΠ στην Cosco ολοκληρώνει μια διαδικασία που ξεκίνησε το 2011 με τη μεταφορά των μετοχών της εταιρείας στο ΤΑΙΠΕΔ, την ώρα που ο διαγωνισμός προκηρύχθηκε μόλις την άνοιξη του 2014.
Τον Ιανουάριο του 2016, η Cosco ανακηρύχθηκε προτιμητέος επενδυτής, με τη συνολική αξία της συμφωνίας να ανέρχεται σε 1,5 δισ. ευρώ. Αυτή περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων:
- την προσφορά των 368,5 εκατ. ευρώ για τις μετοχές του ΟΛΠ
- υποχρεωτικές επενδύσεις ύψους 350 εκατ. ευρώ την επόμενη δεκαετία και
- προσδοκώμενα έσοδα του ελληνικού Δημοσίου από τη Σύμβαση Παραχώρησης, ύψους 410 εκατ. ευρώ.
Στο τελικό ποσό περιλαμβάνονται επίσης τα αναμενόμενα μερίσματα και οι τόκοι που θα εισπραχθούν από το ΤΑΙΠΕΔ, καθώς και οι εκτιμώμενες (πέρα από τις ελάχιστες υποχρεωτικές) επενδύσεις μέχρι τη λήξη της παραχώρησης, το 2052. Υπενθυμίζεται ότι η συναλλαγή θα πραγματοποιηθεί σε δύο στάδια:
- αρχικά θα καταβληθούν 280,5 εκατ. ευρώ και θα αποκτηθεί το 51% του ΟΛΠ και
- σε 5 χρόνια, εφόσον έχουν εκπληρωθεί οι όροι του συμφώνου μετόχων (SPA), συμπεριλαμβανομένων των υποχρεωτικών επενδύσεων, η Cosco θα καταβάλει επιπλέον 88 εκατ. ευρώ και θα αποκτήσει και το υπόλοιπο ποσοστό, φθάνοντας στο 67%.
Παρά την ολοκλήρωση της συμφωνίας υπάρχουν ακόμη και σήμερα κάποιες κρίσιμες εκκρεμότητες, όπως για παράδειγμα η μετεξέλιξη της ρυθμιστικής αρχής λιμένων σε πλήρως ανεξάρτητη αρχή, την ώρα που συνεχίζονται και οι αντιδράσεις των λιμενεργατών.
Τα οφέλη από την ιδιωτικοποίηση
Σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη του ΙΟΒΕ, η ιδιωτικοποίηση του ΟΛΠ μπορεί να αποφέρει στον κρατικό προϋπολογισμό καθαρά δημοσιονομικά έσοδα 511 εκατ. ευρώ, ενώ οι επιπλέον επενδύσεις υπολογίζονται στα 867 εκατ.
Τέλος να σημειωθεί ότι μεταξύ των επενδύσεων που προβλέπεται να υλοποιήσει η Cosco περιλαμβάνονται έργα υποδομής και αποκατάστασης του προβλήτα 1, ανάπτυξη της κρουαζιέρας καθώς και έργα ανάπτυξης της ναυπηγοεπισκευαστικής ζώνης του ΟΛΠ.
Επιμέλεια: Μάριος Βελέντζας